V8 MB??

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Ei ole saanut kummallakaan.

    Matti Äyräväinen
     
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Pari täydennystä V8 mersuihin ihan nopeasti muistista:

    Kyllä se Urpo Lahtisen peli on käsittääkseni ihan aito Waxenberg. Sillähän on osallistuttu jopa Keimolan 6 tuntiseen tai sitten 500 km ajoon. Autoa piiskasi mm. Rauno Aaltonen. Joutui keskeyttämään vaihteisto ongelmiin jos perimätieto paikkansa pitää. Yrittivät ostaa/vaihtaa kyseistä autoa tehtaan museoon, mutta Urpopa ei ollut kiinnostunut uudesta SEC:stä ??

    Noita normaaleja 300SEL/6,3 W109 on muistini mukaan ollut 3 kpl suomessa, ainakin Vehon tuomina(jokaista on tullut joskus ropattua). Sama konehan palveli sitten uudemmalla ruiskulla yms 6,9l tilavuudella 450SEL/6,9 W116:ssa. Näitä ei tiettävästi Veho koskaan tuonut Suomeen. Olen joskus yhteen muuttoautoon moisella varustuksella tutustunut ja vääntöä kyllä riitti...

    Noi vanhemmat 3,5/4,5 litraset oli kyllä valurauta patoja alumiini kansin. Sitten W126;n myötä tulleet 380/420/500/560 V8 oli alumiini ryhmiä pinnoitetuilla sylintereillä

    Korjatkoon ken muistaa paremmin (tai löytyy dataa...)
     
  3. Batmobile

    Batmobile Gearhead

    Vaan onnistuuko jonkun laskukaavan mukaan vaihtaa edes tuo 280 niin että saa vielä leimattua?
     
  4. karra

    karra Gearhead

    Mersufoorumilla on ollut juttua että koneen tilavuutta saa kasvattaa 25 % ja tehoa nostaa 20 % suurimman mallisarjan vastaavasta. Eli, W110 korissa on ollut M180 2.3 kuutoskone. Tilavuudeltaan tuo muutos käy 2.8:ksi.

    M110 2.8 twincamissa tehoa oli ruiskulla 185 hv ja kaasutinversiossa 156 hv. M130 2.8 kaasutinversiossa oli alimmillaan tehoa 130 hp yhdellä kaasuttimella (1974-76) mutta 60-luvulla kahdella kaasuttimella 140 hp. Ruiskulla tuosta M130 moottorista irtoaa 170 hp.

    Lähtokohta 230:lle on joko 105 tai 120 hp riippuen vuosimallista. Eli 20 % lisäyksellä 144 hp on mahdollista joka rajaa moottoriswapin M130 kaasutinversioon. Meniköhän oikein...
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Urpon Waxenberger ei ole 6,8 litrainen kilpuri, vaan 6,3 litrainen "katuversio" kilpureista. Eli sinulla on monen muun tapaan väärä käsitys siitä, että Urpon auto olisi yksi niistä kolmesta kilpuriwaxenbergeristä (tai yksi niistä kahdesta "back-door" mallista). Toki Urpon autossa oli kuppipenkkiä, turvakaarta jne. asennettuna.

    Thus DB was hardly inexperienced when a Finn with this bag of gold the size of Lapland conned them into building a replica.
    In truth. this beautiful beast is not a carbon copy of their Spa iron. That was bored out to 6.9 liters but they stick to 6.3 for customers since block walls get thin at the seven liter limit.
    Doubled valve springs and a wilder cam are about the only internal changes. Naturally, the test department which prepares such cars (reluctantly because it takes time from development) uses all usual tricks like polished manifolds, larger injection throat and head shaving. Then the oil cooler was moved out front and a race exhaust fitted
    Lähde ROAD TEST -lehti, January 1971, Mercedes Builds a Reluctant Racer, Jerry Sloniger

    Aikaisemman lainaukseni lähde: Hot Wax, Jerry Sloniger, Classic & Sports Car, January 1999
    "We could build just one to race but had to make copies if anybody asked. I finally said: 'Okay' DM 20,000 [about #7000] for a road version, plus installation. One owner insisted and became our best customer. He was overjoyed to have the fastest road-licensed 6.3."

    Tuttava muistaa Urpon Waxenbergerin Keimolan ajoilta. Tuli kuulemma usein kahva edellä mutkista....
     
  6. pt.

    pt. 3rd gear

    Tätä samaa asiaa muistelen itsekkin, mutta miksi asiaa ajetaan aitona on kysymysmerkki. Onko auto alun alkaen ollut normimalli penkeillä ja kaarilla, jonka jälkeen tehty koneen vaihtoja ym??? Joku selitys tälle on vai kuuluuko asiaan "Tietämättömät ovat puhuneet ja viisaat ovat jättäneet korjaamatta."

    Yksi "Waxenberg" seisoi Saksalaisessa Mersuliikkeessä näytillä, mutta en alkanut sen aitoutta sen enempää katselemaan ja tutkimaan, mutta aika kisa-asuinen oli mukaan lukien kumin palat kyljissä. Hirveästi oli vanhoja kisakuvia ja pokaalejakin vierellä.
     
  7. daimleri

    daimleri 3rd gear

    se on toi urpon waxenberg näytillä vehonniemessä
     
  8. hla

    hla Gearhead


    OT, mut toi oli nopein katurekisterinen auto Keimolassa -75, ajo n. 14 sekunnin pintaan, melkein samoihin aikoihin pääsi Svenssonin Hemi-Charger.

    Noita 6.3:ia tuli tosiaan uutena Suomeen 3. Kaikki ´69 mallisia. Yks oli alunperin savolaisen rakennuskeisarin m-alkuisin kilvin, toinen on ollut ilmeisesti valtion käytössä kun, siinä on AA-kilvet(on ollut esim Forssassa monena vuonna) ja kolmas oli myytävänä muutama vuosi sitten MB-klubin lehdessä Mr-rekisterissä, mutta seissyt useita vuosia. Eli kaikki on tallella, noi 2 ekaa ainakin ihan hienossa alkuperäiskunnossa. Uustuontina oon nähnyt aika monta lisää eli on noita Suomessa ainakin 10 tällä hetkellä.

    Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseks, että sun pitäis kyllä siirtyä vähintään W108-malliin, jos kasista haaveilet. Noissa alkaa olemaan jo nelipyörälevyjarrut, niin sekin puoli olis valmiiks hallussa.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  10. ZF

    ZF 1st gear

    Kokemusta on 126SEL jossa oli 420kone. Kone ei ollut järin kestävä ja isompiruokainen kuin nykyinen Cädi. Auto oli hyvä ajaa, automaatti loota on huono siinä ei ollut ylivaihdetta jolloin kone huutaa moottoritiellä. Turbiinilukkoa siinä ei ole myöskään. Koneesta meni kansitiiviste, imusarja oli viallinen joka aiheutti venttiilien palamisen(imusarja hieman halki).
    Eikä koneessa ole kunnon ääniä, se oli sellainen kilinäkone paremmin kuin murisija. Moottorin ohjausyksiköt eli sytytysyksikön hinta oli noin 2000euroa kun cädiin 20euroa. Piti hävittää "meseauto" ja ostaa cädi.

    En suosittele 4,2konetta, mutta olen kuullut ettei 104koneet eli 2.8 ja 3.2 suorat kutoset oo yhtään parempia. Niissä on tosi kalliit osat sytytysyksiköt 3000-4500euron hinnassa, joten parempi ostaa joku muu merkki kuin Mersu :x
     
  11. daimleri

    daimleri 3rd gear

    samoin allek. kokemusta 126 sel 420:seltä, n. 200 tkm ajettu yksilö (uskottavasti leimattu hk, oli leimoja ympäri eurooppaa) johon OLI JO TEHTY täydellinen laatikkoremppa, vehon kuitit tuli mukana, mun aikana joku venttiili alkoi naputtamaan ja kyselin/hahmottelin korjausta/kustannuksia, tarvikeosaa ei mistään, vehossa 1 keppi + tarvittavat tilkkeet n. 2000,- euroo :eek: , siis PELKÄT OSAT :eek: :eek:

    bensapumppu (sähköinen) hieman oireili, sama juttu tarvikeosaa ei mistään ja veholla useampi satanen

    kori ym oli loistavassa kunnossa ja vaikka laite oli -86:nen (?) niin kyllä sillä vielä monen ooppelin hautajaiset ajaa ja oli muutenkin oli loistava ajaa

    auto meni vaihtoon sellaisenaan vikoineen päivineen ja jälkikäteen oon kuullut että se diisselöitiin :eek: ilmeisesti 124 koppasesta otetulla 300:sella :eek:
     
  12. karra

    karra Gearhead

    Ilmeisesti juuri nämä E-mallin ekat versiot on varustettu kalliimmanpuoleisilla sähkö/sytkä/boksi-osilla. E-mallithan tuli 8/93 ja koneina oli ne "suorasytytyspuolaiset" 4-venttiilimallit. Esim. kuutosen moottorin johtosarja on kalliimpi mitä samanikäisen kasin. Tästä aasinsiltaan eli olen opiskellut viikon verran 10/93 E420 saloja. Kävin juhannuksen alusviikolla hakemassa sellaisen Saksasta. Neliventtiilikannet moottorissa, eli nokka-akseleita 4 kpl, venttiileitä 32 kpl ja virranjakajia 2 kpl. Sytytyspuolia en ole vielä paikallistanut että missä majailevat :D tässä koodia M119 tuntevassa löylykiukaassa.

    Ehdin tätä ennen ajaa 100 tkm/7vuotta 280SE W126 limusiinilla - loistava auto; yksinkertainen ja halpa huoltaa/ylläpitää/korjata tarvittaessa.

    Loppukeväästä ajelin hetken M117 moottorilla varustettua 500SE:tä vuodelta 88 jonka hain Saksasta viime marraskuussa; myin sen poijes koska kysynnän ja tarjonnan laki kohtasivat :lol: . Sitten käyttö-W126 kolaroitiin ja jouti pois joten auton hankinta oli edessä; päädyin sleeper-henkiseen taksikoppaan missä pellin alla lymyilee 279 pollea ja päälle päin ei todellakaan näy luonne...
     
  13. pt.

    pt. 3rd gear

    Tiettyjä eroja on ensinmäisessä M119 koneessa ja seuraavaassa, juurikin sinulla olevassa koneessa tuon sytytyksen kanssa.

    Sen mitä seuraillut 500E-mallien osia (itsellä 92 500E,) niin ihan ilmaisia ei ensinmäisiin ole boksit (taisi olla luokkaa 1200€) ja samanhintaisia ovat E-mallissa (mutulla.) Toki uudemmassa E500-mallissa tietyt osat ovat jostain syystä todella törkyhintaisia (siis sytytyksessä) ja varmaan melko samalla kaavalla menee E420?

    Omassa autossa vaihdoin pyörijät, kannet, sytytysjohdot sekä puolanjohdot, niin hintaa tuolle tulee n1200€, siis osille.

    Itsellä auto ollut kohta 4-vuotta ja vikoja menty. Tällä hetkellä auto työajossa, joka tietää 1200-1500km viikossa ja maantiellä tasaista 12litran kulutusta, joten kulutus kompensoi vähäisen huollon tarpeen..
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Nyt uskallan jo kertoa tämän tarinan Urpon autosta..senkin alkuperäinen väri ja kori oli musta ja ilman levikkeitä (kenties tuon linkittämäni artikkelin kuvan auto)
    Upi kuulemma mälläsi sen Saksassa heti uutena (2pv vanhana tai jotain?) ja siihen tehdas laittoi varaosakorin päälle...
    Tämän avautui Upin autonkuljettaja joka autolla paljon ajellut, tiedä sitten oliko huuhaata vai ei mutta näin mies kertoi.
    Asiasta oltiin kuulemma hyvin vaitonaisia kaikin puolin aikanaan...
    Mutta all in All on nuo 300SEL 6.3 ja 450SEL 6.9 mykistäviä proomuja...mulla kelpaisi kyllä molemmat, noissa kun voi olla takapaksi täynnä konjakkia ja silti suurin osa jenkeistäkin ottaa turpaan...
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    totuus keskeytyksestä oli että Upi sössi itse auton ulos radalta ja vanne hajosi...reserviä "rahamiehellä" ei sattunut olemaan mukana.
    Upin kilpa-autoilu oli aivan täyttä kohellusta ilman järjen häivää kertoo eräs hänen luottohenkilö.

    Terveisin itsellä tallissa Keimola500 voittaja.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Upin auto tuli suomeen ihan vakiosisustuksella ilman mitään kaaria.
    Ne asennettiin suomessa noi kilpatilpehöörit.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    ... ja ne kilpatilbehöörit on myöhemmin poistettu. Muistaakseni niitä ei enään ollut autossa sen esiintyessä jäähallissa FHRA:n American Car Show:ssa joskus 80 -luvun puolessa välissä.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Upin poika otti ne talteen parempaan käyttöön ja pulttas/leikkeli ne CroMo kaaret jokkiskuplaan...

    * Isänsä poika... koska kun isäkin oli Suomalaisia "kynämiehiä" niin tietenkin Waxin ratissa Jacky Ickxin nimikin on kaiverrettu väärin, ohjeiden mukaan toimittu varmaan ja Upi kuoli varmaan onnellisen tietämättömänä tästäkin mokasta.
    Pisti vaan joskus silmään kun olin ko. autossa ratin takana...etunimi Urpo sopi kuin nenä päähän :rotfl:
     
  19. DC

    DC Gearhead

    Onko jollain kokemuksia W126 koppasen mesen kasittamisesta jenkkikoneella?Itelläni ollu 500SEL ja SEC ja nokat tuntu olevan se heikoin lenkki niissä,eikä sitä voimaakaan liiaksi asti ollu...
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Yhden olen aikoinaan nähnyt (W126C)...ei mikään siisti/onnistunut asennus ollut mutta tekijästähän se kiinni.

    Ai ei kestä MBn V8 ?
    Mites sitten ihan M117 mosasta 5litraisena irroitettiin Turboilla 900hv... ja kesti 24h kisoja.
    Jos nokat kuluu syy on muussa kun koneen laadussa.
    Kyllä se MBn V8 kestävä pata on.
     

Kerro tästä muillekin!