V8 MB??

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. DC

    DC Gearhead

    No joo,ehkä yleistin liikaa,mut molemmat omani ja aika monet muut kuulemani mesen kasit ei ole olleet ihan hiljaisia.No löytyyhän niitä ääriesimerkkejä tietysti heti kun vähän varovasti kepillä söhii muurahaispesää :D
    SEC:iini korjautin nokat Joensuussa ja ihan suht järkevään hintaan tuo onnistui...
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tekeekös ne siellä virinokkia myös esim tyhjästä aihiosta.
    Mulla ois Waxenbergerin nokkien arvot ja rampit tiedossa.
    Ei ole ihmeelliset nokat kuitenkaan rajuudeltaan.
     
  3. DC

    DC Gearhead

    Sitäpä kannattaa kysyä sieltä Joensuun moottorikoneistamosta(olikohan se edes tuolla nimellä...?).Ne on mielestäni tehneet virinokkia vakionokistakin.Tästä on jo jokunen vuosi aikaa joten tilanteet on saattaneet muuttua...
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Joo täytettyista vakionokista veivattuja virinokkia ei kiitos mihinkään mutta tyhjästä aihiosta eri juttu.
    Pidetään mielessä tuokin koneistamo.
     
  5. 6PPC

    6PPC Gearhead

    Tuli hommattua 500 SEL, saas nähdä miten käy
    Minun mielestä V8 Mersuun pätee samaa viisaus kuin mitä Bandicoot sanoi Jaguarista " Jos sulla ei ole varaa ostaa uutta, niin ei sulla ole varaa pitää käytettyäkään", tai Härski Hartikainen " luksusautossa on luksusviat"
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Forssan pick-nickissä näkyi W108/109 jossa 6,3 lätkä takana.... Harmi ettei ehtinyt lähemmin tarkastella.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Erittäin hyvin sanottu...sen varmaan appiukko on opetellut kantapään kautta kun pyrki ostamaan vain uusia jaggeja.
    Ja tosiaan niissä toi härskin lausahdus osuu kun naula arkkuun.

    Heh... mites toi eka lausahdus jaggesta muuten sopii Trianglen asiakaskuntaan :)
     
  8. 928 GTS

    928 GTS 1st gear

    Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Näissä Alusil-lohkoisissa koneissa koko sylinteriryhmä on yhtä valua ilman erillistä pinnoitusta. Valussa on alumiinin seassa 17-18% piitä. Männätkin pitää olla pinnoitettu helmoistaan tai muuten kone leikkaisi kiinni nopeasti. Rakenteen ajatuksena on todella pieni kuluminen. Mäntien helman pinnoitteen tarkoituksena on suojata niitä sen aikaa kun koneen osat "totuttelevat" toisiinsa. Lyhyen sisäänajon jälkeen ei sylinteri ja mäntä kulu oikeastaan ollenkaan. Ainoastaan jos männänrengas tai kansipahvi hajoaa aihettaa tämä nopean täystuhon sylinterissä. Muuten rakenne on lähes ikuinen. Maailmalta löytyy koneita joilla on ajettu yli 800 tuhatta kilometriä jonka jälkeen koneessa ei ole havaittu oikeastaan mitään kulumaa sylinterissä. Siis rautaputkia käyttäville koneille tyypillinen pykälä paljon ajetun koneen sylinteriputken yläpäässä puuttuu näistä koneista kokonaan mikäli muut asiat on olleet kunnossa.

    Mäntien helman pinnoitteena käytetään yleensä Mahlen rautapohjaista Ferrostan- tai Kolbenschmidtin kromioksidi-pinnoitusta. Sylinterin seinämä taasen on hiottu erityisellä tahnalla viimeisenä vaiheena porausprosessissa jolla syövytetään alumiinia pois pinnasta muutaman millin tuhannesosan verran. Nimenomaan tämä on koneen pitkän iän salaisuus. Mersun lisäksi muutama muukin suunnilleen samaan aikaan esitelty moottoriperhe käytti samaa rakennetta, erityisesti Porsche 928:n V8 sekä 924S/944/968 I4-koneet ja myös tietyt 911-moottorit. 911:sta tosin vain sylinteriputket oli tehty Alusilistä. Myöhemmin BMW ja Jaguar käytti samaa rakennetta tietyissä koneissaan, esim. BMW M70 V12. Nykyisin tämän tyypin koneet on käymässä harvinaisemmiksi ja Nikasil-pinnoitus sekä Alusilin jatkokehitelmä Lokasil on vallanneet alaa.

    Kyseessä siis täysin sama surullisen kuuluisa Reynolds 390 alumiiniseosta käyttävä rakenne mikä tuli tunnetuksi Chevy Vegan nelosessa. Saksalaiset osasivat vaan tehdä valun paremmin joten pii pysyi tasaisena lopputuloksessa. Salaisuus oli valun sisään jäähtymisen ajaksi laitetut lämpövastukset jotka laski koko ryhmän lämmön samanaikaisesti alaspäin. Chevyn koneen valmistuksen tapauksessa epätasainen jäähtyminen aiheutti piin epätasaisen jaon lohkossa. Tämän seurauksena joissakin paikoissa sylinterin pinnassa oli pelkästään alumiinia ja tämä aiheutti huono-onnisen Vegan omistajan suureksi ruemuksi koneen nopean kiinni leikkaamisen. Toinen tapa hoitaa asia oli kääntää muottia kesken jäähtymisen ylösalaisin jolloin pii liikkui vielä nestemäisessä valussa painovoiman mukana aina alaspäin. Se ei kuitenkaan haittaa kunhan muotissa on riittävästi ylimääräistä jotta ilman piitä jäävä osa voidaan vaan leikata ylä- ja alapuolelta pois ja haluttu oikein seostettu lohko jää jäljelle piitä sisältävän seoksen kasaantuessa keskelle muottia. Tätä tapaa käytettiin muistaakseni ensimmäisen kerran Cosworth:in kuuluisan 3L V8 F1-koneen valmistuksessa.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Reynolds 390 tuli kyllä Chevyissä tutuksi jo ZL-1n lohkoon perustuvissa 509/540 Can Am lohkoissa ja nehän poksahteli myös miten sattui mutta huono valutyö ei ollut useimmiten siihen syynä.
    Mercury Marine on myös sitten jälkeenpäin parannellut tuota Reynolds 390a ja saanut sen jopa onnistumaan ollessaan "ainut" paja joka jenkkilässä alumiinistä lohkoja osaa valmistaa joten selvää oli että ZR-1 lohkot/moottorit kokonaisuudessaan valmisti Mercury.
     
  10. raisam

    raisam 1st gear

    Tuosta Raid-mersusta oli jossain vaiheessa puhetta. Raidin kuskaama yksilö on nykyään musta ja sijaitsee Helsingissä.
    Janssonin sininen yksilö on alunperin 2.5 kaasarikutosella ja siihen on jossain vaiheessa vaihdettu 3.5 V8 (M116). Tämä auto oli Harri Nykäsen (Raid kirjojen kirjoittaja, Raid-elokuvan ja tv-sarjan käsikirjoittaja) oma silloin kun leffaa/sarjaa tehtiin. Auto on myös kirjan Raid ja mustempi lammas kansikuvassa, joten siten sekin on "aito" Raid-mersu..
    Harri Nykänen myi auton eräälle Arskalle (ei tiettävästi yhteyttä perse-Arskaan), joka taas myi auton minulle.
    Tuollainen 3.5 W108 on verraten pirteä peli. Vaikka onkin suht kookas ja ylellinen peli, se painaa alle 1500kg eli karkeasti saman kuin tuore VW Golf tai vastaava. Tehoa on kuitenkin 200hp ja vääntöä oikein mukavasti.
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Oliko se auto mikä sulla on, joskus viime- tai toissavuonna autopokkarissa myynnissä?
    Joo ja V8 Mersuista: Meillä duunissa sillä yhdellä johtajalla on joku 80-luvun alkupuolelta oleva coupe 2d ht 5.0 kasilla. Se on nyt jonkin aikaa ajellu sillä
     
  12. karra

    karra Gearhead

    Tässä ajetaan 14 sekunnin aikaa W109:llä. On se aika nopea, tehoa vissiin noin 250 hv ilmoitettu...mutta miten ne USA hepat, oliko SAE vai DIN mitä mersu ilmoitti :odroll: .

    http://www.youtube.com/watch?v=v4M4tRf0 ... re=related
     
  13. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Cisse Häkkinen ajoi tollasella satakasi-korisella Mersulla aikoinaan Espoon Haukilahden ja Snappertunan välisen nopeusennätyksen.
     
  14. karra

    karra Gearhead

    Tässä on lista 1975 Keimolan kisojen tuloksista (Suomen ensimmäiset viralliset kiihdytyskisat):

     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Tuo 0-100-arvo vs. vartin aika on pitkään vähän hämännyt. Jotenkin 6-6,5s 0-100km/h tuntuisi uskottavammalta. Sikäli kun tälläkään asialla on niin kovin paljoa väliä.
     
  16. karra

    karra Gearhead

    Tässä on lainauksia mitkä vahvistaa "Holley"n mietteet:

    Löytyvät täältä . Ja nämä arvot siis vakioautolle :) .
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kuten tästäkin viestiketjusta käy ilmi, on Urpon autossa 6,3 litranen 326 hv
     
  18. karra

    karra Gearhead

  19. nba-19

    nba-19 1st gear

    nostetaas vanha juttu ylös. täällä kun tuntuu olevan mersu tietäjiä niin onko aivan mahdoton juttu saada w108 250s oldsin 350:sen kanssa kilpiin? voisko tota 6.3 käyttää verrokkina? ja kaikkihan lähti kone rikosta ja sattuis tollanen kone +laatikko oleen nurkissa.
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos ovat Trafin mukaan samaa mallisarjaa, niin sitten käy 6.3 vertailumalliksi. Trafi on tiukentanut tulkintoja mallisarjoista joten epäilen ettei onnistu kun 6,3 on W109. Mutta W108 on saanut 4,5 litraisella V8:lla eli se saattaisi kelvata vertailumalliksi, tosin 25% säännön mukaan ei ihan riitä 350 cidille (4,5 l X 1,25 = 5,62 l)....



    Yllä olevassa lainauksessa Keimola -sivuilta on kolmaskin virhe moottorin koon (oikeasti 6,3 l) ja tehon (326 hv) lisäksi. Paino 2280 kg on kokonaispaino, omamassan ollessa luokkaa 1550 kg.
     

Kerro tästä muillekin!