V8 MB??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kiitoooos.Karra.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Sit vielä se yksi eroavaisuus.L mallit on pidempiä.Tulee saksankielensanasta lang=pitkä.Siinä siis esim se ja sel mallien välillä.
    Meisseli käyttää varsin hämääviä merkintöjä.
    Esimerkiksi 240td ei ole turbodiesel vaan farmari.
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

    Olkaas hyvä, ulkomuistista latelin eli virheitä saattaa olla.

    6.3 malleissa on ainakin paksummat etujarrulevyt, halkaisijasta en ole varma. Samoin siis etujarrusatulat on eri kuin tavan kaseissa. Ja kun 6.3 esiteltiin niin suurin kone siihen koppaan oli ollut 250, 280 tuli 1968. Pikkukasit tuli 1970.

    Paitsi lisäksi mersulla oli se outo malli eli W112 kopasta otettu kolmelitrainen kone uudemmassa kopassa eli W108, olikohan malli 300 SE eli lyhyt. Oletan että pitkät eli SEL mallit tuli ensin 300 SEL 2.8 ja 300 SEL 6.3 malleina.

    Vielä sisustuksesta, sisällä ikkunakarmeissa kiersi jalopuulistat ja oviverhoilussa yläosassa oli myös jalopuulista mikä oli kuulemma pikkukoneisissa, ikkunakarmeista en ole varma.

    Moottori M100 eli elämäänsä W100 korimallissa, eli ns 600 -mersu, sekä tässä 300 SEL 6.3 mallissa että lopuksi W116 450 SEL 6.9 mallissa. AMG käytti moottoria vielä Interserie-kilpurissa sekä yksittäiskappale SLC mallissa jossa moottori oli keskimoottoriasennuksena vaikka päältäpäin auto oli SLC:n mallinen. Noihin "floppeihin" yritys sittemmin kaatui taikka alamäki alkoi jonka jälkeen Mercedes-Benz osti firman itselleen toimiakseen omana osastonaan.
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Näin, TD tulee sanoista Touristik Diesel tjsp. TDT on sitten turbodiesel farkku ja DT on pelkkä sedan turbodiesel.

    Aikaisemmin S oli se ässämersu (Sonderklass), E tarkoitti ruiskua esim SE ja pitkänä tuo komeus oli SEL. 1993 kaikki muuttui; tuli ne omat sarjamerkinnät eli C, E, S, SL ja CL plus jotain muitakin.
     
  5. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Tietääkö kukaan missä menee Mb vhe-262 w116 280s. No ei oo kyllä V8 mut kiinnostaisi tietää tämän historian kulku
    kummiskin ku on vuonna 77 ite istunu tuon takapenkillä ja auto oli uusi.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Täydennetään W108-W109

    Mallijärjestyksessä
    Kori , malli, valmistusaika, valmistusmäärä
    W108.012 250S_________09/65-03/69___74677kpl
    W108.014 250SE________09/65-01/68___55181kpl
    W108.016 280S_________01/68-09/72___93666kpl
    W108.018 280SE________01/68-09/72___91051kpl
    W108.057 280SE 3,5_____03/71-09/72___11309kpl
    W108.067 280SE 4,5_____05/71-11/72___13527kpl
    W108.019 280SEL_______01/68-04/71____8250kpl
    W108.058 280SEL 3,5____03/71-08/71_____951kpl
    W108.068 280SEL 4,5____05/71-11/72____8173kpl
    W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
    W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
    W109.016 300SEL M130__02/68-01/70____2519kpl
    W109.056 300SEL 3,5____11/69-09/72____9583kpl
    W109.057 300SEL 4,5____05/71-10/72____2553kpl
    W109.018 300SEL 6,3____12/67-09/72____6526kpl

    Lanseerausvuoden mukaan
    Kori , malli, valmistusaika, valmistusmäärä
    W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
    W108.012 250S_________09/65-03/69___74677kpl
    W108.014 250SE________09/65-01/68___55181kpl
    W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
    W109.018 300SEL 6,3____12/67-09/72____6526kpl
    W108.016 280S_________01/68-09/72___93666kpl
    W108.018 280SE________01/68-09/72___91051kpl
    W108.019 280SEL_______01/68-04/71____8250kpl
    W109.016 300SEL M130__02/68-01/70____2519kpl
    W109.056 300SEL 3,5____11/69-09/72____9583kpl
    W108.057 280SE 3,5_____03/71-09/72___11309kpl
    W108.058 280SEL 3,5____03/71-08/71_____951kpl
    W108.067 280SE 4,5_____05/71-11/72___13527kpl
    W108.068 280SEL 4,5____05/71-11/72____8173kpl
    W109.057 300SEL 4,5____05/71-10/72____2553kpl

    Valmistusmäärien mukaan
    Kori , malli, valmistusaika, valmistusmäärä
    W108.058 280SEL 3,5____03/71-08/71_____951kpl
    W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
    W109.016 300SEL M130__02/68-01/70____2519kpl
    W109.057 300SEL 4,5____05/71-10/72____2553kpl
    W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
    W109.018 300SEL 6,3____12/67-09/72____6526kpl
    W108.068 280SEL 4,5____05/71-11/72____8173kpl
    W108.019 280SEL_______01/68-04/71____8250kpl
    W109.056 300SEL 3,5____11/69-09/72____9583kpl
    W108.057 280SE 3,5_____03/71-09/72___11309kpl
    W108.067 280SE 4,5_____05/71-11/72___13527kpl
    W108.014 250SE________09/65-01/68___55181kpl
    W108.012 250S_________09/65-03/69___74677kpl
    W108.018 280SE________01/68-09/72___91051kpl
    W108.016 280S_________01/68-09/72___93666kpl

    Moottorit

    M108 2,5l 6 syl kaasutin 115-130PS
    M129 2,5l 6 syl ruisku 150PS (SL 160PS)
    M130 2,8l 6 syl kaasutin/ruisku 125-170PS
    M189 3,0l 6 syl ruisku 160-170PS
    M116 3,5l V8 ruisku 180-200PS
    M117 4,5l V8 ruisku 195PS
    M100 6,3l V8 ruisku 250PS


    V8 malleissa oli vain jäähdytettyjä levyjarruja edessä. 3,5 ja 4,5 malleissa samat levyt kuin 6,3. Muissa malleissa useimmissa oli myös jäähdytetyt tarjolla jäähdyttämättömien lisäksi (lienee ollut vuosimallisidonnaista?).

    Lähde: Niemöller, Katalog D (Baumuster 108-109-110-111-112-113), 1988


    Huomataan, että 280 SEL 3,5 on vähiten valmistettu W108-W109 malleista. Kaverin faijalla oli moinen. Myi sen 80-luvun alussa ja auto on 80-luvulta lähtien seissyt ulkona osittain purettuna. Oli joku laittanut kuviakin autosta nettiin muutamia vuosia sitten.
     
  7. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Onkos tuo w116 450 Sel 6.9 :llä se JR:n Dallas malli?
     
  8. hla

    hla Gearhead

    Kyllä, mutta yhtä hyvin tavallinen 450 SEL. Ei niitä päältäpäin oikein erota kuin takaluukun 6,9 tekstistä. Tietysti juuri tohon malliin perehtynyt harrastaja erottaa jonkun pienen eron.


    Vuoden 1996 Moblassa(muistan vuoden mut en numeroa)oli juttu hienokuntoisista harrasteautoista jotka olis pitänyt myydä puoli-ilmaiseksi kelvatakseen kenellekään. Esimerkkeinä oli museorek. ´62 Cadillac Town Sedan(se 15 cm tavallista lyhyempi malli) ja toinen oli juuri tuollainen 280 SEL 3,5 suomiauto. MB oli juuri maalattu ja maalaamon omistaja oli saanut vanhemmalta rouvalta tehtäväksi myydä sen.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kesäkuussa 2012 oli Ruotsin Torissa (Blocket) myytävänä. Kuvista päätellen oli hyvässä kunnossa. Myynti-ilmoitus ei ollut kauaa. Kait sakemannit korjasi talteen...? Ohessa osa viestistä jonka laitoin em. 280 SEL 3,5 suomimersun ex-omistajan pojalle.

    Noita W109 6.3 on Blocketista osunut silmiin parin viimeisen vuoden aikana 3 kpl. Hinnat ollut 200000-225000 skr. Nyt sen punaisen hinta on puolentoista vuoden jälkeen pudonnut 160000 kruunuun "kiinteästä" 200000:sta.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Hyvä ja selkeä lista. Pari huomiota, eli tosiaan SEL voi olla myös W108 eli rautajousilla. Ne ovat (olivat siis lähinnä jenkkien takia "mallinimillä") 280 SEL (rautajouset) ja 300 SEL (ilmajouset) ja siihen koneen koko lätkäisty vaan perään.

    Minulle on jääneet livenä näkemärrömiksi nuo overlap ajan autot eli W108 ja W109 korit wanhalla 3 litran M189 isolohkolla. Eli uuden ajan kori jossa ison siipimersun (tai Adenauer/lokinsiipi-aikakauden) mekaanisesti 6-mäntäisellä pumpulla ruiskutettu kone.

    W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
    W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
     
  11. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Vähäiseen valmistusmäärään nähden yllättäen niitä tuli uutena Suomeen kai aika moniakin yksilöitä. Itsellä ei ole Johtotähti Suomen teillä -kirjaa hyllyssä niin en muista oliko siinä määristä mitään puhetta.

    Jos omien havaintojen perusteella arvata pitäisi, niin varmaankin 280SE on Suomessa ollut mallisarjan yleisin malli.
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Palaan vielä aiheeseen Waxe. Kahlasin tämän topikin linkit läpi ja tällaista en nähnyt; löysin sen omaalta koneelta kun siivoilin kirjanmerkkejä...

    http://www.m-100.cc/6point3/magazines/c ... cedes.html

    Tuossa on nyt taas eri näkemys waxenberger-autoista. Mutta ne Macaon sekä Spa 1969 autot eivät olleet niitä levikkeellisiä malleja; ne tehtiin Spa 1969 jälkeen osittain uusista ja osittain niistä mitä oli aiemmin kisoissa jo käytetty.

    [​IMG]

    Netissä oli vielä parempi kuva Spa 1969 autoista mutta se linkki on poistunut, perhana.
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Joo, M100 foorumiltakin kadonneet ne 1969 Span kuvat. Pari vielä löytyi:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  15. fmila

    fmila Gearhead

    Yhden tollasen 300 SEL:n muistan sieltä 70-luvulta. Tais kuulua alkujaan Wärtsilälle?? BFN-5 tais olla kilpi? Seisoi pidempäänkin Pitskussa pajalla ja se hauskasti vino kansi poissa, tais joutua osia odottelemaan pidempäänkin? Jontenkin jäi mieleen et olis tullut toinen kone jostain tilalle, mut en oo yhtään varma siitä. Liikenteeseen kyllä saatiin ja se maalattiinkin uudelleen mustaksi samassa paikassa kun mun omatkin autot siihen aikaan. Kiitokset vaan niistä maalauksista Nikinmäen suuntaan. Oli jo silloin vaihtanut omistajaa toi SEL kun noita hommia siihen tehtiin. Oli aikansa kuululla "kohukirjailijalla" siihen aikaan. Mites Karran arkisto tuohon sattuis ??

    t.AM
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Ei ole oikeastaan minulla muuta kuin noita M100 moottoristen mersujen luetteloita :) .

    Ja tästä aasinsiltana AMG:n historiaan, kun Spa 1971 oli ajettu W109 korisella M100 moottorilla.

    AMG MacLaren ajoi Interserietä ainakin 1972, ilmeisimmin tuplaturbotetulla M100 veekasilla, oliko euroopassa muita moottoreita MacLareneissa en osaa sanoa:

    http://www.f1rejects.com/drivers/heyer/index.html

    [​IMG]

    Täällä AMG aikajanaa:

    http://www.mercedes-benzsa.co.za/merced ... years_AMG/

    Tarina kertoo että Hans Heyer olisi rakentanut itselleen keskimoottorisen auton käyttämällä vanhan kilpurinsa moottoria. Ko auto oli näytillä Nurburgringin tienoilla, kuva otettu ilmeisimmin Juha Liukkosen/Risto Takalan toimesta:

    [​IMG]
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Toisella palstalla epäiltiin mun kirjoitusta pikkukorisesta 5,0 V8 Mersusta ennen väyrystä ja kaveri toi sellaisen. Puhuin tehtaan tekemästä ja nyt kun muistelen tarkemmin niin Porschen tehtaalta tullut. Pistin kyselijälle yv omistajasta ja yhdestä sen tallikaverista mikä vielä kirjoittaa tänne. Tuollainen kuvassa näkyvä Dont Tell Mama Mersu makasi vuoden Länsisataman vapaavarastossa. Ei noin isoa lumiauraa ja vähän kaposimmilla levityksillä. Huomio kiinnittyi tosi pieniin sivupeileihin. Jäikö Suomeen? Ja eikös silloin dtm sarjoissa olleet V6 motit? Silloin Audi Quattrot pärjäsi sateella, mutta katsoin sarjaa siksi että siellä oli Amerikan työntötanko V8 motteja kun siellä oli pari Mustangia. Mottien ääntä ei voinut telkkarissa huudattaa samoin kuin Islannissa ajavat of road kilpurit mitkä ajoi vetten päällä ja pystysuoraa laavaseinää ylös kun kuuluttajan ääni oli niin kovalla ettei pystynyt fiilistelemään Amerikan V8 soundeilla.
     
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Juttelin viime lauantaina Jeppe Lahtisen, eli Waxenbergerin omistajan kanssa. Ei oikeastaan mitään ihmeellistä saatu selville, eikä edes kehdattu tentata kunnola Jeppeä, hyvä että sai waxen paikalle klubitapahtumaamme.
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Re:

    Rasva-Aaltosen vanha 6.3 on ajettu romuksi Saksassa pari-kolme vuotta sitten.

    Niin on ja onkin siis oikea Pullman eli 6-ovinen. Näin auton viime keväänä kun hain sieltä ML mersun kotiin.
     

Kerro tästä muillekin!