V8 päivä 16.8.2008 Alastaro

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja VesaR, 13.8.2008.

  1. STT

    STT 1st gear

    Katu auto homma on hiukan hankala käsite,mutta itse henkilö kohtaisesti kannatan niitä jotka ajavat autonsa pelipaikalle ja sieltä kotiin..joku mainitsi turhaa kulumista siirtymistä,mutta eihän se silloin ole katu auto jollei sillä muita ajoja ajella kuin kiihdytellään stripillä ja käydään leimalla.Itselläni on 1600cc 11sekan peli jolla tänäkin kesänä ajettu noin 4000km ja käytiin ruotsin mantorpissakin bilsport action miiteissä ajamalla (noin 1000km lenkki). En silti väheksy traileri miehiäkään.

    Tämä vaan oma mielipide
     
  2. hejo

    hejo 1st gear

    Eiköhän suurin osa näistä "traileri"kuskeista ole jo oman osansa tuohon ajamalla paikalle hommaan panostaneet jos sinne on viimeiset 20 vuotta tahkottu sillä kilpurilla ja nyt saa homman hoidettua helpommin ja ehkäpä reilusti edullisemmin niin miksikäs ei...Nämä poikaset ehkä sitten parinkymmenen vuoden kuluttua myöskin ehkä hokaavat että elämää helpottavia laitteita on lupa ja tarkoitus käyttää. :odroll:
     
  3. STT

    STT 1st gear

    On tässä itsekin tullu vuosia kierrettyä ajotapahtumissa,mut se siitä. Kommentoisinkin vaan sitä katuautoille tarkoitettua jokamiehen testipäivää enkä radalle tuotavia kilpureita joilla harvemmin ajetaan jokapäiväistä ajoa kesän/miksei talvenkin mittaan joita suurinosa ko. tapahtumaan ilmottautuneista tekee. Jos itsekin joskus innostun niin paljon että rakennan oikean kilpurin niin tottakai minäkin tuon laitteeni paikalle jollain muulla kuin ajamalla. Mutten pidä sitä katuautona vaan kilpurina.
     
  4. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Minä itken ja itken tulevaisuudessakin jos jos tuolla ajaa vuonna -83 viimeks konttorilla käyneet ja kutosella katsastettu ja nyt 600cid reino morrisonni koneena.Traireleita vastaan mulla ei ole itkuja.
    Pitää muistaa katuauton ja kilpa-auton ero.
    Mielestäni leima pitää olla voimassa ja piste v,ddu.
     
  5. Cuda

    Cuda 1st gear


    Mä näkisin ton niin että nykyään yleistyneillä pienitilavuuksisilla turbonelareilla toi tollanen kesäkäyttis touhu on ihan mielekästä vielä 11 sekunnin laitteillakin - koska - ne eivät yleensä normaaliajossa kuluta niin paljoo bensaa kuin vanhan liiton 11 sekunnin V8 laitteet. Tollanen turbonelari, kun ei nyt puhuta mistään 8.2 - noin 9.5 (9.9?) turbonelareista, on sen verran bensapihimpi ja normaaleilla ajonopeuksilla/ilman-ahtoja niiiiin paljon käyttöystävällisempi - ettei se ole mikään ihme jos sellaisella ajellaan kesäkaudella 5000 kilsaa/kesä/tai-vaikka-talvellakin ja kisoihin kin. Mutta toi sama ei oo kauheen kätevää puolta painavammalla ja neljä kertaa suuremmalla koneella varustetulla VAPARILLA.

    Toki V8 kansa vois tehdä samaa. Turbottaa pikkupaineille viis, kuus, litranen kone - ja ajaa sitten sillä noin 400-500 heppasella, normiajossa ruiskun ansiosta kohtuukulutteisella AHDETULLA V8 laitteellaan sitten vaikka kaikki kesän ajot niin harraste kuin käyttisajotkin. No miksi näin ei sitten tehdä? No ehkä siksi että valtaosa V8 harrastajista ei ole kiinnostunut turboahtamisesta - siitä huolimatta että se toki mahdollistaisi fiksulla tavalla 11 sekunnin suorituskyvyn - JA - kaikki sulan kelin käyttöautoilut, suorituspaikoille ajelut ym. ym. suuret ajokilometrimäärät - jos sellaisia sattuu halajamaan. Tollasesta fiksustu rakennetusta pikkulohkosta ei oo vaikeekaan konsti ottaa ulos sen vaikka nyt noin 300 vaparihepan sijasta se 400-450-500 heppaa. Ja sillä ajelee varsinkin pikkukoppaisilla keposesti yhentoista puolelle.

    Jos vertailuja tahtoo tehdä - niin silloin voi verrata vaikka nyt sitten sitä tiukkaa 11 sekunnin vapari nelosta - esim. noita muutamia 10.7-11.5-11.99 WCC A-ryhmäläisiä - puolta painavimpiin ja noin puolta tehokkaampiin jenkkilaitteisiin. Aivan sama ajellaanko sillä 200+ heppaisella ja 700 kiloo painavalla nelosvaparilla niitä ykstoista puolosia - vaiko jollain 400 heppasella valiantilla. Kumpikaan tuon kaltaisista VAPAREISTA ei ole kauheen mielekäs tuhansien kilsojen kesäkäyttis reissuauto. Vaikka makeita laitteita ovat kummankin esimerkin kaltaiset. Ja jos STT ajelee tonni-kuussatasella käyttis VAPARILLA ykstoista-kolmosia - - - niin hattua nostan ja korkeelle. Ja respektiä löytyy multa toki sillekin vaikka ajelis AHDETULLA yks-kutosella noin hienoja aikoja. Ja etenkin jos tosiaan on saanut autonsa siihen malliin että noinkin mukava suorituskyky ei ole vielä ehtinyt heikentää auton jokapäiväisiä käyttöominaisuuksia merkittävästi - tai juuri lainkaan.

    Mut se mikä tossa mulla vähä särähti - oli toi varmaankin turbotetun laitteen "katurehellisyyden" vertaaminen vapareihin. Vähä sama ku vertais lättiksiä kansiventtiililaitteisiin ja argumentois et "..kyllä tää mun 300 heppanen 4 litran V8 kone on ihan kesäkäyttis ku toi teij'jän neljän litran V8 auto onki näköjään tuotu tänne trailerilla.." - tollanen esimerkin mukainen tilanne ei oo kauheen järkevä vertailutilanne jos toiset tykkää harrastaa tappiinsa saakka viritettyä nostalgia lättäpää V8 raaseria, jollaisella ei kauheesti viitti turhia enää ajella - ja toinen kehuskelee modulaarinsa/northstarinsa/LS1:sensä kanssa et mää voin kyl ajaa samaa ja kovempaa ja silti koko kesän käyttisajelut myös.

    No kaikilla vaan ei oo ihan sama tapa harrastaa. LättisV8:sin / nyky-hi-tek-V8:sin samansuorituskykyisten laitteiden käyttisominaisuuksien keskenään vertaaminen on yhtä epäonnistunutta ja mun mielestä vähä tarpeetontakin - kuin - hyötysuhteeltaan usein loistavien (maltillisesti) turbotettujen laitteiden (oli sit 1.6 nelari tai 5 litran kasi) - ja - samansuorituskykyisten vapareiden. Nois turboahdetuissa kun saa fiksusti tehtynä sen kaksi konetta; matalien kierrosten kohtuu bensapihin ja oikeenkin nöyräkäytöksisen käyttiskoneen ja taistelukierroksilla silti oikeinkin suorituskykyisen tehopakkauksen. Vähä niinku olis 8.0 ruttunen lussu bensansäästö smogikone ja pedaalin painalluksesta 12.5 ruttunen raaseri. Eli noi turbot on niin paljon järkevämpää ja edistyksellisempää tekniikkaa silloin kun tollasta reipas-suorituskyky/päivittäiset-käyttöominaisuudet -tyyppistä kombinaatiota ollaan hakemassa ettei sitä ole mahdollista vaparitekniikalla päihittää.

    Mutta kun kaikki ei välitä niistä turboista. Osa ei tahdo sellasta lussu/tehokas luonteista harrasteajoneuvoa. Melkosen moni, nopeista autoista kiinnostuneista, näyttäis sen perusteella, ku ei noi maltillisesti turbotetut EFI V8:sit oo juurikaan yleistyneet, harrastavan mieluummin tempperamenttista räyhäävää alkukantaista - epäkäytännöllistä - voimamoottoria - kuin sofistikoitunutta, modernia, loistavalla hyötysuhteella toimivaa taloudellista matalapaineturbotusta. Noi korkeepaine-turbotukset on taas sitte ihan yhtä epäkäytännöllisiä kuin raikkaammat vaparitkin. Sekä kaseissa että nelareissa.

    Toki jos sieluttoman(vähäsieluisen?) ja melko lailla vähemmän elämyksellisen fiksun ja järkevän joko maltti-ahtoisen turbo nelarin tai turbo kasin haluaa - niin sellaisen itselleen laittaa sitten! Näköjään suurin osa maamme autoharrastajista ei sellasta halua kuitenkaan tehdä. Vaan näyttäisi edelleen siltä että räyhäävät epäkäytännölliset kohtuu hyvän suorituskyvyn omaavat harrasteautot ovat enemmän harrastajien mieleen kuin suuret kilometrimäärät ja tuhannen kilsan lenkit jotka nuo modernit ja fiksut ratkaisut tarjoaisivat - elämyksellisyyden ja fiiliksen kustannuksella. Samansuorituskykyinen vapari, nelonen tai kasi ei väliä, vaan nyt on NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN paljon makeempi kuin vastaavasti kiihtyvä nyky-teknologian saavutus. Ja flättäri-virittelijät-kisaajat eivät saa kiksejään edes kansiventtiililaitteista kun ovat heille liian modernia hapatusta. No mulle, ja vissiin suurimmalle osalle V8-harrastajista nykytekniikan suomat mahdollisuudet ovat mielenkiinnotonta ja sielutonta hapatusta. Niinku oma tapani harrastaa on flättäri-harrastajille.

    Tää liian pitkä stoori ei nyt sitte ole mikään hyökkäys nimimerkki SST:ä kohtaan. Annan kovasti arvoa 11.3:sia menevälle laitteelle, varsinkin sen ollessa noinkin pienellä iskutilavuudella oleva ilmeisen paljon ajettava kesäkäyttis(?) Jos taas tappiinsa viritetty turbonelari menee "vaan" ykstoistasia, niin siitä ei kykene oikein vaikuttumaan. Syy miks mä tähän nyt otin kantaa on toi pikkanen korpeeminen tosta ku osa eri lailla harrastavista jaksaa vaan vinkua siitä litratehosta ja käytännöllisyyksistä (traileiroiminen/viritysaste/bensankulutus). Jos on eri harrastus niin sitte on! "..Miks te melotte tolla intiaanikanootilla ku tällasella perttikarppis-mallisella sujakilla pääsee paljo lujempaa pienemmällä lihasvoimalla ja paremmalla hyötysuhteella.."

    NOSIKSKUMUNHARRASTUSEIOOHYOTYSUHTEENMAKSIMOINTIVAANFIILISTELYELÄMYKSELLISTENJA
    MAGEIDENMUSEOTEKNIIKKAISTENHARRASTELAITTEIDENPARISSA

    :wink: :mad: :poff: 8) :rotfl: :D :wink:


    ..mut oikeesti peace vaan - tää mun tämänkertainen avautuminen ei ollu edellisen nimimerkin ihan fiksusta postauksesta johtuvaa, vaan turhautumista turbokansasta osan (pienen-osan?, suuren-osan?) kapeakatsantoisuudesta ja wanhan harrastamisen ymmärtämättömyydestä johtuvaa.. - jotkut nyt vaan tahtoo meloo ja fiilistellä ennemmin sillä intiaanikanootilla tahi muulla hyötysuhdemielessä museovehkeellä - ja jos jotkut sitten tahtovat pyrkiä harrastuksessaan hyötysuhteen maksimointiin suotakoon se heille. Ja se toive siis edelleen olis et niiden sielukkaiden, tempperamenttisten ja räyhäävien museovermeiden harrastaminen - suotakoon se minulle - ja kaikille niille jotka eivät vielä ole halunneetkyenneet valaistumaan viimeisimmän teknologian harrastamisen ihanuudesta.

    Ja kaikesta tuosta ylläolevasta paasaamisesta huolimatta olishan se-kin mielenkiintoista että testais tehdä sellasen kiltin ja kesyn 500 heppasen bensapihin 318 (360?) matalapaineturbotuksen. Se saattais mahdollistaa sen että vois ajaa kaikki ainakin kesäkauden ajonsa (kilsoja tulee aika paljon vuodessa) harrastehenkisellä laitteella. Vaikka sitte vähä fiiliksistä tinkien. Varsinkin jos siinä pitäis ohella sitä jotain Bronttosaurus Krematooriusta niihin harrasteajoihin..
     
  6. human62

    human62 1st gear

    No onko pakko ostaa puolta painavampi jenkki kun on niitä kivoja ihan kevyempiäkin...

    Paljonko rahaa menee turbonelariin/ v8 vastaavan tehoiseen , ajaako sillä erotuksella sitten ne kesän ajot??

    Tuskin näihin pystyy kukaan vastaamaan , mutta bensa on sen verran halpaa ja ainakin itseltä puuttuu se jokin jos ajaa vajaasylinterisellä., ääniä ei korvaa mikään jos niistä tykkää. :) ja se mieletön alavääntö pintakaasulla... :D

    Oli ihan asiaakin KELPAAKO LANNEVYÖ V8 päivillä???? :odroll: :odroll:
     
  7. hejo

    hejo 1st gear

    Ainakin ennen on lannevyöt kelvanneet...
    Sekoitetaanpa sitten vielä vähän... :oops: Onkohan sitten näin että kun toisella katuautokuskilla on allaan katsastettu "uudenkarhea"13.5 sekan Corvette ja toisella vanhasta Valtterista itse väännetty 9.5 sekan(myöskin katsastettu) katuauto niin se Valtterikuski on kuitenkin itse kisassa häviöllä kun on sen autonsa paikalle roudannut trailerilla.... :odroll:
    Omia katuautojamme on lentokentille ja kiihdytyspäiville aikoinaan roudattu niin traikuilla kuin ihan ajaen enkä itse siirtymävaiheita kokenut vielä kilpailu taikka testaus tilanteeksi...Vaan jokainenhan taplaa tyylillään,pääasiahan on että harrastus pysyy mukavana ajanvietteenä.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ton trailerihomman cvs. ajohomman tekee tietty epätasaarvoiseksi myös siirtymän pituus. On eri asia tulla Alastarolle Loimaalta kuin Kuusamosta. Mut aikoinaanhan noissa katuautosäännöissä oli siirtymä vaatimuksena, parikymmentä kilsaa. se poistui jo aiemmin kun leima/katsastuspakko. Edelleen oon sitä mieltä, ettei siirtymä tai katuajo ole sopivalla jäähdytysjärjestelmällä mikään ongelma kenellekään. Se alkais olla sitä 11 sek 1600 motillekin jos se ajettais läpät levällään, mut normi katuajo ei ole sillä lailla moottorille rasittavaa. Oikeesti tollaset vaatimukset jos niitä olis, ei johda kuin ojasta allikkoon; dösällä lähelle, auto pois sivutiellä ja ajamalla perille. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että mihin se auto on tehty. Se, että laite tehdään kaikinpuolin ajoon soveltuvaksi maksaa jonkin verran, ja hidastaa autoa ehkä pari kymppiä, mut miks sen tekis jos autolla on vaan tarkotus ajaa lujaa? Toki niin voi tehdä, ja itekin oon niin tehnyt, mut jos on tarkotus ajaa kilpaa, niin ei siitä hirveesti bonuspisteitä kery. Nykyisellä 8.2 sekunnin street autolla ei ole mitään sen kummepia syitä mikä estäis kadulla ajelun, jäähdytin on riittävä, flekti on riittävä, autossa on kaikki katsastusvarusteet (paitsi perässä spoooli), bensatankki on 60 litraa, nokka on kesy jne. Selkeesti kesympi ajoltaan ja (osien) kulutukseltaan kun 10 sekunnin vapari. Leima tosin uupuu, mut senkin saa konttorilta kun maksaa vakuutuksen ja veron. Mut tekeeks se sitten jonkun onnelliseks, todistaaks se jotain? Edelleen kun mennään sinne kisapaikalle on useissa vehkeissä papereissa rajoituksia, päästö sun muita juttuja sekä toi 7kw/kg raja joka tekee kaikenlaiset viritykset aika hypoteettisiksi. Vai onks nää sittenkin jotkut rekisteriotekisat?
     
  9. ralli

    ralli 1st gear

    Onko pötikät asetettu ?
     
  10. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Tää poppoo starttaa kohti Alastaroa NYT :)
     
  11. kotu

    kotu Gearhead

    Katu-autoa käytetään useana kesän päivänä, jopa talvisin. Välillä ajellaan mökille polttoparrua katolla ja makkaraa takakontissa perheen kanssa. Toisinaan nykästään 11 sekan aika vartilla ja kurvataan tyytyväisenä kotiin.

    Tavoitteiden noustessa motin kireys alkaa pelottaa ja sitten otetaan traileri avuksi mahdollisen räjähdyksen varalta. On se vaan vaivatonta lastata kilahtanut raato vaunuun ja ajella takaisin talliin pohtimaan, että mikä meni metsään.
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Melkosen kostea keli oli ja yhden lähdön kerkisin vetäseen. Muut ei ehkä sitä ensimmäistäkään. Oli vaan vissiin jonkinverran kostea tuo rata kun ei vaan riittäny kantti painaan kaasua pohjaan millään vaihteella tuolla meidän 10sekunnnin katumossella. Kaikilla kolmella vaihteella oli älyttömät pito-ongelmat vauhdista riippumatta (satasen jälkeen täytyy hiukan hölläillä että tuo pysyy vielä lapasessa) ja hölläilin sitten suditeltuani parisataa metriä. :rotfl: Loppunopeus huimat 145kmh vaikka piti mennä 200 :poff:
     
  13. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Olihan kovaa kalustoo paikalla mutta vesittyi valitettavasti :(
    Matalia kymppejä taisi pari autoo silti keretä ajamaan radalla joka oli hyvinkin liukas,kuten Ck tuossa mainitsikin.
    Muutama kuvatus liikkuvista ja liikkumattomista kulkineista.

    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat%202 ... V8Gti16.8/
     
  14. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Ei päässy vetään yhtään lähtöä, ajattelin että kärsivällisyys palkitaan mutta häivyttiin sitten kun sade vaan yltyi... :(

    Mutta hienon kuvan oli mopoilija napannut mun kotterosta! 8)
     
  15. fishbone

    fishbone Gearhead

    yhen lähdön kerkesin vetäsemään ja aikakin jäi vaatimattomaksi mutta
    minusta henki oli hyvä, ilmasta ja sateesta huolimatta.monen vieraan kanssa juttua piisasi.ihmeesti se fiilis nousee kun vetää kypärän päähän. :D
     
  16. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kiitos taas!!! muutama erinomaisesti onnistunut taas minunkin pulkasta joukossa.
     
  17. v8

    kiitoksia mopoilija,mainioista kuvista.nuo hyvittää kyllä epä onnistuneen lähdön uudet sliksit jäi kiiressä tasapainottamatta ja tärinä oli puolen välin jälkeen sitä luokkaa et pakko heivata kaasusta.mut kiikalaan kiikalaan !
     
  18. v8

    toivottavasti olet taas kuvaamassa ja olis kuivempaa.t,JCG-37 /187
     
  19. kimple

    kimple 1st gear

    Kyllä sade risoo

    Kyllä tuo sade vaan ottaa pattiin, viimeksi päivä Mantorpissa kauhiassa sateessa ja nyt Alastarolla koko päivä odotellen ! P#rkele!!.
    Yhden vedon kerkisin ajaa, pitoa vasta nelosella ajan ollessa 11,90/201
    saas nähdä sataako ensi lauantainakin Kiikalassa ..
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Parempi sekin kun Corvette jolla ei ajeta muuta kuin tyhjäkäynnillä Kaivarin Cafe Ursulan parkkiin ja mitataan feikkirolexeja ja onttoja kultaketjuja kuten Hesalaisten Corvette kuskien tyyliin kuuluu...
    Tai elvitellään kun ollaan jätetty joku TDi skoda tai saatu ylinopeussakot kuten lukea on saanut...
    Syy miksi erosin 18v sitten kerhostakin oli juuri tuo allergisuus tuollaisiin.
     

Kerro tästä muillekin!