V8 pickup ilman 80-lätkää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kampi8, 17.8.2004.

  1. kampi8

    kampi8 1st gear

    Jahas, nostetaanpas kissa pöydälle.
    Paljonko on sellaisia Chevrolet -88-91 pikkiksiä 5.7:lla ja automaatilla, joilla saa ajaa 100 km/h? Käsittääkseni niitä on vähemmän kuin 80 km/h rajoituksen omaavia, mutta korjatkaa, jos olen väärässä. Minulla on myyntipalstalla myynnissä -89 Sportside, jolla saa ajaa 100 km/h, mutta se ei tunnu kiinnostavan juuri ketään? Haluavatko kaikki ajaa V8 pickupilla 80 km/h vai onko 80-lätkä harvinainen? :odroll:
     
  2. Micky

    Micky Gearhead

    oliskos tossa satasen rajassa vaadittu abs ja jotain muita systeemejä..tietäköön jatkeeksi ken tietää paremmin/jaksaa etsiä
     
  3. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    1.1.1981 jälkeen käyttöönotetulla pakettiautolla (kuten myös ruumis, erikois, huolto, matkailuautot) joiden oamassa on 1800 kg tai enemmän (1.1.1995 alkaen 1875kg) on 80 rajoitus. Kuitenkin jos tämmöinen paku on varustettu abs-jarruilla ja vähintään kuljettejan airbagilla, rajoitus on 100.
    80-kympin lätkä pitää olla kuitenkin vain pakettiautossa, noi muut ei tarvii sitä.
     
  4. kampi8

    kampi8 1st gear

    Näinhän se menee, mutta en kysynytkään miksi vaan kuinka paljon? -89 vuosimallissa ei ole airbagia ja abs on vain takana. Elikä monellako on -88-91 pickup, jonka omapaino on alle 1800 kg ja jossa on 350 cid V8 ja automaattilaatikko? Omani lisäksi olen nähnyt toisen vastaavan pari vuotta sitten. Onko muita?
     
  5. Kaj S. LaHurri

    Kaj S. LaHurri 1st gear

    1981 tai uudempi paku, joka painaa alle 1800 kg saa ajaa 100 km/h. Lisäksi vaaditaan tiettyjä mittoja lava muistaakseni 185 cc ja umpipakussa pitää olla 3 kuutiota tavaratilaa yms. Ilmeisesti pickupisi omapaino on 1700-jotain kiloa. Aika moneen jenkkipakun kanssa on tehty kaikenlaisia hommia päästääkseen tämän maagisen rajan alle. (Tai yli, tietyissä tapauksissa).
    Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, kyllä se mun mielestä on arvokkaampi, jos se on suht laillisesti 100 km/h:n auto. Säästyyhän siinä monet sakot. Ikävä kyllä pihassa on riittävästi autoja, joten ei tarjouksia.
     
  6. kampi8

    kampi8 1st gear

    Kyllä se minun käsittääkseeni on täysin laillinen. Autoa ei ole muutoskatsastettu jälkikäteen vaan se on rekisteriotteen mukaan ollut uudesta alkaen omamassaltaan alle 1800 kg. Auto on alkuperäisellä tekniikalla ja lavan pituus on 194 cm (=autoverovapaa pakettiauto).
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mulla on kaks tollasta -89 mallista C-1500:sta ja molemmilla saa ajaa sitä 100:sta.
    Ekan -89 hankinnan yhteydessä kuulin villin legendan, että Metro-Auto "himmaili" silloin vuonna -88 noita 1500:sia siihen 1800kg:n painoon tyyppikatsastuksessa. Tarina kerto, että varapyörä, tunkki, matot, etuvakaaja olis ainakin hukattu tyyppikatsastukseen. Glykolia laskettu pois niin paljo, kun on suinkin uskallettu ja bensan höyryillä ajeltu.

    Pienten rakenteluiden jälkeen punnitsin omani joskus vuonna 97 tai 98 ja se paino 1849kg, vaikka autossa oli jo lasikuituinen etupuskuri, varapyörä hisseineen hävitetty ja takapuskuri vaihtunut lasikuituiseen rolled paniin. Tankissa oli 5l gasoa ja autossa ei muutenkaan ollut mitään irtonaista. Auto on siis -89 Sportside Silverado TBI350+th700r4.

    Se toinen olis mullakin muuten myynnissä.
    Se on -89 Fleetside Silverado TBI350+th700r4
    Viinin punainen.
    Varusteet on:
    Ilmastointi, sähköikkunat, kruise, tiltti, tehostajat. Siis noi ihan normaalit.
    Auto on tehtaan erillispenkeillä ja joku on lisänny siihen Lundin lipan (valoilla)ja semmosen "targasydeemin" hytin taakse. Maton kaipais ja etulokarissa on lommo.

    Kiltti katsuri kirjotti otteeseen vielä, että: SAA AJAA SATAA tekstin.
    Itellä kun on useemman kerran pitäny Mondeon takapenkillä neuvotella 80-lätkästä.

    Niin tää vois maksaa vaikka 8000€ vahtoon voin harkita jotain.

    Sami
    samppaq@hotmail.com
     
  8. kmovat

    kmovat 1st gear

    Tuli juuri hankittua -89 1500 fleetside, jossa näkyy olevan omamassa tasan 1800kg eli ei saa ajaa sataa?!?
    Niin ja se on 350sellä ja automaatilla
    ei ole kyllä 80 lätkääkään eli siitä lisäsanktiot sit kun napsahtaa... :mad:
     
  9. kampi8

    kampi8 1st gear

    Vanhemmillani on -90 Fleetside, jonka omamassa on kanssa tasan 1800 kg. Lakihan muuttui jokunen vuosi sitten siten, että pitää olla alle 1800, ennenhän riitti ettei ollut yli. Muistan kun kävin vuosikatsastamassa ko. Fleetsidea lakimuutoksen jälkeen ja katsuri ilmoitti, että tällä pitää sitten jatkossa ajaa 80 km/h ja laittaa lätkä. Silloin ei kauheasti hymyilyttänyt, kun oli siihen asti saanut ajaa satasta. Melkoista "takapuoleen höyläämistä" lainlaatijoilta yhden kilon suhteen. :mad:
     
  10. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    80-Lädkä

    Omassa on 80-lappu. 1990 SS-Chevy PU.
    Kannattaa tarkistaa ne painot ja mitä laki sanoo nyt asiasta. Tämä taitaa olla yksi niistä harvinaisista asetuksista jotka vaikuttavat takautuvasti?
    En mene tästä 100% takuuseen, mutta omassa rekisteriotteessa lukee: "Ajoneuvon paino on omapaino+75kg"
    Tasan 1800 kiloisetkin olis yli 1800kg eli lätkä vaan takalasiin. Tästä lätkästä muuten ei ole mainintaa R-otteessa, joten sen lätkän laittaminen ja sen noudattaminen on kuljettajan vastuulla.
    T: Ari J.
     
  11. kampi8

    kampi8 1st gear

    Asia rupesi vaivaamaan, koska säädöksiä on näköjään muutettu 2002, joten kysyin asiaa AKE:lta. Se menee juuri siten kuin Hezuz kirjoitti, eli esim. -89 tai -90 ja omamassa alle 1800 kg niin saa ajaa satasta. Rupesi jo pelottamaan, että pitääkö tässä ruveta liimailemaan lätkää oman Sportsiden perään. Meinaan, jos nykyiseen lätkäistään lisää se kuljettajan massa 75 kg, niin sitten ollaan kyllä 1800 kg:ssa ja vähän ylikin, mutta se 75 kg:n lisäys koskee uudempia ajoneuvoja.
    Syvä helpotuksen huokaus ja satasta päästellään edelleen laillisesti. 8)
     
  12. WTF

    WTF Gearhead

    Sportside K1500 4x4.
    Rekisteriotteessa omamassa 2050kg.

    Ei taida saada omamassaa alle 1800kg vaikka tiputtelisi osia pois.

    Pitäsiköhän viedä auto huvikseen puntariin että näkisi että pitääkö tuo paino paikkansa.
     
  13. WTF

    WTF Gearhead


    Auton vm 1989.

    Polttoainetta pitää olla tankissa 90% virallisessa punnituksessa.
    Kyselin konttorilta, kun kyselin Subbareiden erilaisista henkilömääristä.
     
  14. Sauerkraut

    Sauerkraut 1st gear

    Oisko se 95 tai 96->kuski (75kg) kuuluu auton omaan painoon.

    En silti tajua:
    Tuon logiikan mukaan millään pakettiautolla, mikä painaa yli 1800 kiloa ei siis saisi ajaa yli 80km/h?
    Antaako konstaapeli sakot rakenteelisen nopeuden ylittämisestä jos on erehtynyt kuljettamaan tavaraa pakettiautolla?

    Jossain määrin järjellä ajateltuna se voi vähentää auton KANTAVUUTTA tuolla 75kg:lla( ja matkustajat 68kg/kpl).
     
  15. kampi8

    kampi8 1st gear

    Olisihan se järkevämpää, jos nopeus olisi sidottu kokonaispainoon. Taitavat vissiin meinata, ettei pakettiautoilla kuljeteta juuri koskaan mitään.
     
  16. Tenox

    Tenox 1st gear

    Kävin eilen konttorilla kysymässä asiaa, kun tuollainen tasan 1800kg painava Sportside tuli ostettua. Otteessa lukee, notta mikäli lavakate (siis sellainen kokokate muovinen korkea) on paikoillaan, tarvitaan 80km/h lätkä myöskin. No autossa ei katetta ole ja kysyin inssiltä tarvitaanko lätkää enää. Sanoivat (3 inssiä pähkäili asiaa) sitten lopputuloksena, että lätkää ei tarvita, mikäli auto painaa 1800kg TAI alle.

    Otin sitten lätkän pois. Nyt kun luin ketjua, niin en olekaan enää niin varma asiasta, mutta koska oikein konttorilta luvan sain, ajelen näin kunnes tulee ongelmia - jos tulee.
     
  17. URPO

    URPO 1st gear

    Ei tule. Alle 1800kg pakettiauto ei tarvi lätkää.
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä 1800kg painavassa pitää lätkä olla, mutta jos alle 1800kg niin silloin ei. Alunperin penkit sai pakuun jos painoi vähintään 1800kg ja lätkä tuli jos yli 1800kg, silloin sai joihinkin siis penkin ilman lätkää, mutta myöhemmin takautuvasti muuttivat pykälää. Taitaa muutenkin koskea vain Amerikkalaisia autoja nuo kateuspykälät. Itsekkään en kyllä enää laittaisi lätkää jos tasan 1800kg auto painaa. Tosin kyllä meidän tasan 1800kg:n Astrosta tuo tarkkaan (naama lasissa) katsottuna löytyy . Aina ovat halutessaan jotain nipotuksen aihetta silti löytäneet (puuttunut/sijoitus) ja varapyörän kanssa samat kokemukset :odroll: , mutta tuntuu ettei joillekin mikään kelpaa ja toisia kiinnostaa vain auton kunto. Itse väsyin vain siihen ainaiseen vittuiluun konttorilla, mutta nyt vaihdan katsipaikkaa ja lätkän vois taas poistaa. Tienpäällä ei koskaan ole kyselty lätkästä vaikka eurooppalaisen mittarivirheen mukaan ajellaan :oops: , mutta ei yli 100km/h.
     
  19. Tenox

    Tenox 1st gear

    Tarvitaan tai ei, mutta jos 3 katsastusinssiä lyö viisaat päät yhteen ja antaa luvan lätkän poisottamiseen, niin en minä sitä takaisinkaan laita.
     
  20. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    v8 pickup

    Kaverillani oli 1989 C1500 lyhyt fleetside Silverado 350th700, joka painoi alunperin vähän yli 1800 ja oli lätkäpeli. Hän kevensi auton alle rajan ja muutoskatsasti sen lätkättömäksi.
    Minulla on pitkälavaisen vm 1990 305th400 auton otteessa 1870 kg ja lätkä, saatan joskus vaivautua samaan muutokseen.
     

Kerro tästä muillekin!