V8 pickup ilman 80-lätkää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kampi8, 17.8.2004.

  1. tampio

    tampio 1st gear

    siis periaatteessa,jos keventää autoa esim.puskuria,varapyörää jne pois.sitten katsastaa auton satasen autoksi ja muutoskatsastuksen jälkeen ruuvaa roippeet taas paikoilleen?ja on ilman 80-lätkää!
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Niin, voisihan noinkin menetellä... Mutta sehän olisi täysin vastoin lakia ja veroepäeettistä! Eihän kukaan tee noin :odroll: !!
     
  3. Tasf79

    Tasf79 1st gear

    Oli tuosta ajoneuvon keventämisestä joskus inssin kanssa juttua. Sanoi muistaakseni silloin, että painon pitää muuttua vähintää tietyn prosentin mukaan (15%?) jotta voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Punnitus nykysääntöjen mukaan täydessä ajokunnossa vaadittuine varusteineen. Tankissa 75% tavaraa vaiko täysi. En muista tarkkaan. Joka tietää, niin valistakoon kansaa.
     
  4. URPO

    URPO 1st gear

    Tuotanoin, olen kokolailla varma että tuo 1800kg raja koski nimenomaan OMAPAINOA, eli painoa tyhjänä.
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Hezuz kirjoitti:
    1.1.1981 jälkeen käyttöönotetulla pakettiautolla (kuten myös ruumis, erikois, huolto, matkailuautot) joiden oamassa on 1800 kg tai enemmän (1.1.1995 alkaen 1875kg) on 80 rajoitus. Kuitenkin jos tämmöinen paku on varustettu abs-jarruilla ja vähintään kuljettejan airbagilla, rajoitus on 100.
    80-kympin lätkä pitää olla kuitenkin vain pakettiautossa, noi muut ei tarvii sitä.

    Jepjep. Oletettavasti myös ennen vuotta 81 käyttöönotetulla erikoisautolla on tuo 80 kattonopeus? Esimerkkinä erikoisautoksi rekisteröity 1980 pickup, lisätietona "ruumisauto" ja omapainon ja kokonaispainon erotus alle 400 kiloa(eli suurin piirtein 3 rotevaa elävää ja 1 vainaja arkkuineen). Noissa vanhemmissa usein kyllä välityskin rajoittaa mukavaa nopeutta, mutta silti pitäisi joskus voida ajaa tiekohtaisten rajoitusten mukaan saamatta siitä sakkoja. Myös ajo-ominaisuudet ovat mielestäni paljon paremmat kuin joissain vähän uudemmissakin japsi/euro-henkilöautoissa.

    Olen harkinnut lähiaikoina pickiksen hankintaa, tuo täysin älytön rajoitus vain potuttaa sen verran, että saattaa jäädä hankkimatta. :mad: Hiukan ihmetyttää, kuinka joitakin moinen v****ilu ei tunnu haittaavan. Kyseinen rajoitus on jäänne, jonka ainoa funktio on aiheuttaa haittaa ihmisille, joiden ajokista ei käyttöönotettaessa ole maksettu autoveroa. Se on sinänsä ihan ymmärrettävää, Suomessa kun ollaan; kun on kyse autoilusta, niin joko kärsit tai maksat ylellisyyksistäsi valtiolle. Ihmetyttää vain miksei sama rajoitus koske kaikkia pakettiautoja painosta riippumatta.

    Tällaiset jutut aiheuttavat tietenkin apaattisuutta, mutta kyllä meilläkin joskus jotain saadaan järkevöitettyä, jos halutaan. Varsinkin jos voidaan osoittaa, ettei valtio häviä mitään. Esimerkkinä jarrujen parantamisen jättäminen pois muutosprosenttilaskennasta. Onko kellään kokemusta siitä, miten tällaisen asian voisi panna vireille? Auttaisikohan esimerkiksi hyviä perusteita sisältävän esitelmän lähettäminen hyvälle( :eek: ) kansanedustajalle mitään, vai vaatisiko edistyksen saavuttaminen hyötyyn nähden suhteettoman hankalan ja pitkällisen prosessin..?
     
  6. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Itse leikittelin ajatuksella että hankin nykyisen pickuppini lisäksi toisen samanlaisen Saksasta ja maksan siitä henkilöautoverot ja rekisteröin sen henkilöautoksi.

    Ongelmana on se ettei AKE:n mukaan ko. ajoneuvoa ole tyypitetty Suomessa Henkilöautoksi. Ei kuulemma onnistuisi ilman tyyppikatsastusta. Yksityinen ei sellaista voi tehdä, niinpä sitä ei saisi vaatiakaan yksittäisen ajoneuvon maahantuojalta. Silti AKE:n omista listoista löytyy useampikin henkilöautoksi rekistöröity 89-91 Chevy 1500 pickuppi. :lol:
    Tämän kun kerroin AKE:n immeiselle niin se rekisteröinti sitten saattaisikin onnistua? Pitäisi kuulemma hankkia joltakin muulta kuin Suomalaiselta viranomaiselta todistus että pickupin matkustamossa voidaan kuljettaa kuljettajan lisäksi yhtä matkustajaa, eli että ajoneuvo soveltuu henkilökuljetuksiin. :eek: Valot yms. litania.... :(
    Pakokaasunormit katsastuksessa katsottaisiin tämän jälkeen henkilöautonormien mukaan.
    Lavakatteena saisi käyttää juur sellaista katetta kuin haluaa.
    Moottoritiellä saa ajella nopeusrajoitusten mukaan.
    Tämä siis maahan ensimmäistä kertaa tuotavalle ajoneuvolle. Maassa jo kerran pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon muuttaminen henkilöautoksi onkin sitten eri juttu. :wink:
    Joten ei kun Pick up-ajopelejä ulkomailta katselemaan.

    T: AJ.
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ihan mielenkiintoinen idea.

    :odroll:

    Niin. Luulisi, että jos auto kerta on tyyppihyväksytty pakettiautoksi, ei tarvisi kuin tarkastaa pari jotain mahdollisesti pelkästään henkilöautolle asetettua vaatimusta sen rekisteröimiseksi henkilöautoksi.

    Tiedä sitten, millainen ha/pa-systeemi Saksassa tai muissa EU-maissa lienee? Meinaan vaan, että jos auto on tyyppihyväksytty jossain EU-maassa henkilöautoksi, niin voidaankohan sitä estää tuomasta Suomeen henkilöautona? Ei luulisi..

    Diesel-vehkeen rekisteröiminen henkilöautoksi ei tietenkään olisi kovin houkuttelevaa, mutta bensa-värkin kyllä.

    ps. En siis väitä tietäväni näistä asioista mitään, kunhan spekuloin ja ihmettelen. Kertoa saa jos tietää tai on kokemuksia :)
     
  8. Arktik

    Arktik 1st gear

    Nuo v6:set han vissiin menee alle 1800kg???? (eli ilman 80lätkää)Paitsi 4x4??? Miten pitkällä lavalla c1500?? Olenko oikeassa!?? :eek:

    Miten tommosen 4.3 Chevyn kulutus?? Vissiin aikalailla astron tasoa?? :odroll: :odroll: Paitsi 4x4!! :wink:

    Ps. mitkä on tuon 4.3 teho/vääntö esim. 88- 91!? Onko pick-uppissa enemmän ''potkua'' :eek: kuin esim. capricen 4.3???? :odroll: :eek:
     
  9. WTF

    WTF Gearhead

    4x4 vm-89 5,7L koneella, keskikulutus 15L/100km.
    Vähän isommat renkaat alla.
     
  10. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    tossa painoraja tekstissä se on lukijasta kiinni lukeeko (tai ymmärtääkö) se 1800kg ja yli vaiko yli 1800kg.Eli jos laki kirjassa lukee yli 1800kg niin 1800kg painavalla autolla saa ajaa 100km/h. En muista kummin se oli mutta tosta on väännetty kättä konttorilla. Kaverilla oli 90-luvun lopulla 90 sportside joskus piti olla lätkä, kun taas seuraavana vuotena ei tarvinnut olla.
     
  11. jiiz

    jiiz Gearhead

    Tasan 1800 kg manuaali-v6:n kulutus
     
  12. Paja

    Paja 1st gear

    Nostetaas vanhaa keskusteluketjua ylös...

    Ostin jenkeistä Chevrolet C-10 1971 bensakasilla ja nyt kysyisinkin et kannattaako tuo rekisteröidä henkilöautoksi vai pakettiautoksi? 80-lätkää en autoon haluaisi, joten onko tuo nyt sitten lainsäädännön takia rekisteröitävä henkilöautoksi. Ja sitäkään en tiedä et kuinka vaikuttaa käyttömaksuun, mutta nyt niitä mielipiteitä kaipaisin et miten kannattaisi toimia?

    *edit* Museorekisteröinti ei ole vaihtoehto, koska ei ole alkuperäisessä kuosissa.
     
  13. Caideman

    Caideman 1st gear

    Vähä OT, mut taas kerran kaivattais sitä harrasteautorekisteriä... :odroll: Kovin tää meidän järjestelmämme sellaista huutais juuri tällaisten tapausten vuoksi.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jotain vallankumousta tai joukkotottelemattomuutta siellä kaivattaisi. Alkaa oikeen ahdistaa kun lukee tämmöistä topikkia.
     
  15. EddieK

    EddieK 1st gear

    Onhan tuo kieltämättä mielenkiintoista kun auton hansikaslokerossa olevassa paperissa muuttuu yksi kirjain niin jarrut huononee ja turvallisuus vähenee.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä en saanut 50-luvun pikappia henkilöautoksi, kun inssin mukaan henkilöautossa pitää paikkaluvun mukaan lasketun matkustajien painon olla suurempi kuin tavaraosaston kantavuuden.
     
  17. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tästä pitäsi kaivella tietoa kun jaksaisi. Mulla Fleetsiden omapaino otteessa 1810kg. Joitain turhia hilppeitä oon siittä heittäny varaston ylisille. Vaa'alla punnihin ja alle 1800kg ei mennä kun tankki tyhjänä ja pienellä lisäkevennyksellä.
    Ja toisekseen ei löyvy katastuskonttoria joka uskaltais muutoskatastuksen tehä jos ei ole Trafin lappua kädessä jotta saapi muutoskatastaa.
    Onhan noita ennenkin tehty mutta Trafista on nyt tullu koko perkele kun katastusmiehet ei uskalla muutoskatastaa ilman Trafin kirjallista hyväksyntää asialle.

    Trafissa sanottiin jotta konttorille vaan ja kyllä kyllä...painonpudotusprosenteista jotain höpisivät mutta eivät tienneet siltä istumalta sanoa muuta kun että vissihin 90%:sesti tankki pitäis olla täynnä.

    Edit. Ja tuo on vielä pelkästään lyhkälavanen kutoskoneinen takatuuppari.
    Ihmettelin kun melekeen tyhjällä tankilla vaaka näytti 1940kg, et mitä helevettiä.
    Sitten nauratti kun tajusin että istun ite kyyvissä.
     
  18. puna niska

    puna niska Gearhead

    Joo ihteeni kiinnostaa sama aihe .Lanko sai astron yli painosena ilma 80 lätkää,no siitä on jotai 10 vuotta.Itellä 1500 fleetti keventyminen on suhteellista ei oo enää ilmastointii mutta runkoon tuli varmaa tavaraa sen verran että ilmastointi ei paljoo meinaa.Toisaalta jos vauhtia on enempi nii eiköhän se oo iha sama onko 80 lätkä perässä vai ei esim 200 kmh.Mitä toi mun rakkine ei ees kulje vapaa pudotuksessa.
     
  19. smuige

    smuige Gearhead

    Ihme kireetä porukkaa täällä, lätkät helvettiin vaan ja kovaa ajoa. Onko enää oikeesti niin ahdasmielistä lainvalvojaa että tuollaisiin edes puututaan tien päällä? Itellä on ja ollu lätkä autoja ja mitään lätkiä ei oo eikä kyllä tulekkaan.
     
  20. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Nuo nopeusvalvontakamerat on sitten vähän eri juttu. En haluu nähdä sitä sakkoa joka tulee kaheksankympin autolla ajoneuvo- sekä tiekohtaisen nopeuden ylityksestä.
     

Kerro tästä muillekin!