V8 Sierra

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 11.1.2003.

  1. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin toi roverin kasi painaa noin 170 kg

    ja tehot malli sarja laiskimmassa noin 90- 100 hp
    eli kyllä varmaakin mahtuu noihin normeihin ja tuon muistookseen
    sai muunettua 215 => 305 jos oikein tulkitsin artikkelin

    ja rover tietotta löytyy http://www.rover-v8.co.uk/index1.htm





    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-08 23:15 ]</font>
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kyllä meikäläisen omatunto siit ainaki kärsii jos leimautan auton vaikka 221 ja ajankin oikeasti 302 kasilla, vaikkei sitä kukaan tietäiskään.
     
  3. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Kyllä meikäläisen omatunto enempi kärsisi jos Fordin koneena olisi joku Roverin tai jonkun muun pannu. Mielestäni jälleenmyyntiarvo tai mikätahansa katu-uskottavuus on paljon kovempi Fordin omalla kasilla olkoot sitten paperilla millä koolla hyvänsä.
     
  4. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    302 laiskin teho on jotain 130 hepoa ja painonjakaumassa akun takaluukkuun siirrolla selviaa aika paljon ja sit leimalla tietenki sanotaan et konetta on siirretty taakkepain alkuperaseen nahden, Ei noi fordin laatikot voi kestaa kasia kun ei kesta nelarikaan
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kyllähän mäkin mielelläni laittaisin sen 302 tai miksei 351:sen mutta kun on säännöt annettu niin vois niitä ees yrittää noudattaa. ei niitten rikkominen ainakaan tilannetta yhtään helpota.
    jälleenmyyntiarvosta on mun mielestä harrasteautoissa turha ees puhua, aina tulee tappiota kuitenkin joten aika turha puolustella sillä. ja katu-uskottavuudellakaan ei ole väliä kun kyseessä on omaan käyttöön tehty auto, riittää että itelle kelpaa. toisaalta jos on merkkiuskollinen ettei keneen muun ku foordin kone kelpaa niin sehän on asia erikseen, ymmärrettäväähän toi on.

    onhan se niin ettei kukaan voi suuttua sellasesta mistä ei tiiä mutta ei se siitä tee yhtään sallitumpaa.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos se omatunto kärsii siitä, niin stroukkaa se 302 347:si! Se auttaa.
    Jos pelkästään sitä haluaa, että kasi on keulilla, niin tollanen 221 hoitaa hommansa ihan hienosti. Joskus aikoinaan mustangiin sellanen ängettiin 289:n tilalle ja soundit oli kyllä ihan aidot. Voi vaan olla hankala löytää sellaista.
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Koskas noita 221:siä oli viimeksi tuotannossa? Eikös nykyään moottorinvaihdoissa tulkita päästömääräyksiä siten että asennettava moottori ei saa olla vanhempi kuin auto. Tai sitten on pystyttävä osoittamaan että moottori täyttää samat päästönormit kuin auton käyttöönottovuonna oli voimassa. -60 ja 70-luvun laitteista puhuttaessa ei ehkä koivin vaikeaa mutta kannattaa kenties varautua jos V8:sia capriin alkaa asentamaan.
     
  8. OpaS

    OpaS Gearhead

    Päästöistähän on oltava laajempi selvitys (vasta) 7/87 alkaen käyttöönotetuissa autoissa, joihin asennetaan mallisarjaan kuulumaton moottori. Aiemmin käyttöönotetuissa riittää normaalin päästömittauksen (katsastuksen yhteydessä) läpäiseminen.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oli tuotannossa ihan 60-luvun alkuvuosina, ehkä 61-62?
     
  10. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Ja ennen '78 käyttöönotetuissa saa tulla vaikka kumisaapas ulos putkesta. Lue: ei päästömittausta.
     
  11. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Kävi vaan mielessä kun saabia (-75) leimatessa kyseltiin moottorin vuosimallia...

    Oliskohan johtunut rakennemuutospykälien 8. pykälästä ja ensimmäisestä momentista tuo tulkinta. Aken soveltamis ohjetta en jaksanut lukea, kun se on muutenkin täyttä tuubaa.

    Mulla kyllä lykättiin saabin putkeen mittari, siis anturi, ja sieltä tuli aivan muuta kuin saapas. :smile:




    Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

    1. Auton, jota koskevat E-säännön n:eek: 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

    2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

    3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_s 2003-02-11 18:51 ]</font>
     
  12. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Tämä 221 oli tuotannossa ainoastaan vuonna -63. Oli yhtenä moottorivaihtoehtona Ford Fairlaneen ja Mercury Comettiin. Seuraavana vuonna kasvoi kokoon 260. Nämä koothan ovat viisipulttisia ja seuraavat koot 289 ja 302 kuusipulttisia, että sellainen erohan niistä löytyy. Tiedä sitten kuinka moni leimasetä tämän tietää/huomaisi jos joku käytännössä aikoisi tällaisen huijauksen tehdä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: skyhigh 2003-02-13 02:03 ]</font>
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    Että -75 autosta mitattiin päästöt??
    Kyllä sentään mittauksen pitäis koskea vain -78 ja uudempia.

    Ei ainakaan -74 Escortista mittailtu rekisteröintikatsastuksessa. Eikä varmaan olisi kuulunutkaan. Pari AKE:n tarkastajaa seurasi nimittäin katsastusta aika tarkkaan.
    Ja moottorin kerroin muuten viimeksi olleen vm. -72 autossa.

    Yksi tuttu joskus vaihtoi bemariinsa moottoria. Yhdessä vaiheessa oli ainakin ongelmana se, että auto oli uudempi kuin 7/87 ja moottori oli vanhemmasta, ja olisi kuulemma pitänyt tehdä VTT:llä tms. selvitys moottorin päästöistä. En sitten tiedä miten asia lopulta oli, kun autoa ei ole kai koskaan rehellisin keinoin muutoskatsastettu.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    eiks sentään 289 konetta ole viispulttisenakin? Ja eiks se kävis kanssa 347 stroukkiaihioksi, poraushan on sama kuin 302:ssa?
     
  15. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Juu, pilli lykättiin putkeen, kuulemma ihan uteliaisuuttaan. Ei sillä mitään vaikutusta hyväksyntään ollut.

    Tuo jo lainaamani 8§ ensimmäinen kohtahan on kirjoitettu siten että se koskee koko vanhempaa kalustoa. Kuka kaivaa esille oliko ennen -78 valmistetuille autoille mitään päästörajoja maahantuotaessa? Mikäli jotain rajoja on ollut niin nehän pitäisi periaatteessa (8§ 1.) täyttää vaikka katsastuksessa ei mitattaisikaan.
     
  16. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Oli näemmä, muuttui kuusipulttiseksi -65 vuoden alussa.
    Ja kyllähän se 289 teoriassa stroukkiaihioksi sopii mutta käytännössä kannattaa valita 302 lohko. Edes sitä ei suositella tehtäväksi että 289 koneeseen laitettaisiin 302 koneen sisuskalut, toisinpäin kyllä voi tehdä. Syynä tähän on se että 302 lohkossa sylinterin seinä ulottuu alemmas pidemmän iskun takia. Eli kun 289 lohkossa on lyhyempi sylinterin seinä, mäntä pääsee heilumaan ja elämään iskun alakuolokohdassa. Saattaahan se silti kestää, varsinkin suht vakiossa koneessa, minä vain kerroin mitä isot Amerikan pojat on mieltä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja mitähän nämä pulttien määrät kertoo ja mistä ne löytyy niistä koneista
     
  18. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    5/6 pulttinen tarkoittaa että monellako pultilla laatikko kiinnittyy moottoriin.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkennus, pulttijako kertoo kytkinkopan/turbiinin kopan kiinnityksen lohkoon.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Spinnerin tuoreessa numerossa 1/2003 on artikkeli V8 Sierrasta - vieläpä kotimaisesta. Moottorina ei tosin ole Fordin 302:n, vaan Roverin 215 kuutiotuumainen (3.5 L)... Onnistuu muuten pelkällä muutoskatsastuksella! Ihan vain vinkiksi aiheesta kiinnostuneille...

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     

Kerro tästä muillekin!