V8 syylärin koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 2.5.2019.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ero sähköflektillä ja kiinteällä on tehossa.

    Jos ollaan yhtä mieltä siitä, että kiinteä flekti vie n 5 hp eli 3,6 kW tehoa, niin 12 V sähköjärjestelmällä tämä tarkoittaa 300A virtaa. Sähköflektien virta on tyypillisesti välillä 10-20 A.

    Luulisi Turbon Intercoolerin vaativan vähen ns. enemmän ilmavirtaa kuin tuolla 10-20A saadaan aikaan.
     
    4d sedan ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ajoviimaa saava syyläri ei tarvitse minkäänmoista flektiä, kuminpolttotilanteissa ei ole kyse ajoviimasta.
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Väitän ettei oo suoraanverrannollisia millään tavalla keskenään.
    Tottakai kiintee flekti puhaltaa aina varmasti enemmän mutta se tehon määrä mitä moiseen turhakkeeseen myös häviä on jotain aivan muuta kun 5hp.

    Tommonen 850 flektikin täysillä puhaltaa melkosella voimalla, eikä mee kymmeniä hevosia hukkaan pyörittämiseen :D
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep! +12 oli kun suoraan 30km lenkiltä ajoin piskupin pihaan ja winaldl päähän. Pistin flektin soimaan (wilburilta peräisin, opel tms suht pieni flekti).

    Hujauksessa 89ast oli 84ast eli rupes jäähdyttämään liikaa. Joo ei ollut helle vielä mutta hyvä esimerkki. Maantieltä pihaan kuitenkin lämpöjä nostattava tilanne.


    Kunhan sen letkun ja anturin saan pitämään niin ei tarvi vivulla leikkiä. Aika helvetin harvakseltaan kesälläkään jauho ja sammu nopsaan. 90-92 tienoolla on anturi eli koneen lämmöt kannessa sillon n 100c.

    Vaikea kuvitella, että isolla syylärillä ja sähköflektillä ois mitään ongelmia suomessa vaikka ois rajumpi mylly.



    Niin paljon turhaan se visko siellä mukana pyörii.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä viskon syömää tehoa voi haarukoida sillä, et sitä vedetään moniuralla sileällä ulkopinnalla ja isonkin flektin kanssa hihnassa on tekstit luettavissa vuosienkin jälkeen.
     
    Muokattu: 9.5.2019
    sdfsd tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi se silti turha olla ja talvella ainakin jäykillä öljyillä tai kiepillä huutaa tovin.


    En mä toimivaa purkais pois mutta hajoneen tilalle sähkö on jees.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onhan noissa sähköflekteissä hyötysuhteet jotain ihan muuta kuin noissa kiinteissä ja varmaan muotoilut ja tiivistyminen jäähdyttäjää vasten yms ovat myös parempia. Kuitenkin tuollaisessa vesipumpun päässä olevassa potkurissa on tehoa.

    Sähköflekti on herkempi esim painepuolella olevalle esteelle, kun teho ei riitä yhtä hyvin voittamaan vastusta.

    Tuo 5hp tehohäviötä oli tarkoituksella alakanttiin jotta pääsee suuruusluokkiin kiinni. vesipumpun päässä olevan puhaltimen hyötysuhde saa olla aika huonokin, ennenkuin sähköflekti voittaa puhallusvoimassa. Puhaltimella kun ilmamäärään vaikuttaa paineentuottokyky ja ilmavirran tuottokyky. Paineentuottokyky vaatii enemmän jerkkua kuin ilmavirran.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lähinnä tarkoitin sitä ilman virtauksen määrää, ja jos sen tuottaa sähköllä niin sit tarvitaan jo laturiltakin.
    Molempia systeemejä on tullut harrastattua, ei siinä mitään, toiseen sopii toinen ja toiseen toinen.
    Vakioon tai hyvin mietoon sopii mikä vaatimatonkin systeemi vaan mutta sit kun alkaa ola tehoa niin silloin sitä lämpökuormaakin alkaa tulla, ja isolle ilmavirralle on kysyntää.
     
    JoRkKiS ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllähän ne pitää olla molemmat! :D

    Mulla on sbc 406:sta, joka ympärivuotisessa ajossa, viskoropeli ja 16" halpis sähköflekti.
    Viskon saa viskata talveksi pois, mutta kesällä sillä pysyy lämmöt kurissa ja huomattavasti tasaisempana kuin sähköhuristimella.
    Voimaa on pyörittää yhtäaikaa sekä ropelia että takarenkaita..

    Paljonkohan tehoa muuten mahtaa viskolla hukkaantua tyhjäkäynnillä, tai maantieajossakaan kun ajoviimakin avittaa... tuskin montaa heppaa.

    540:ssä on taas kaksi sähköistä halpisflektiä ja japsimallin visko, joka on todella herkkä, mutta pitää konehuoneen lämpöjä vaivattomasti sen verran kurissa ettei pakosarjojen kuumuus tee tuhojaan.
    Tässä on sitten niin karmeesti voimaa että vaikka pyörittää kolmea flektiä yhtäaikaa, niin silti takarenkaat saattaa joskus vingahtaa! :p
     
    Diktaattori, max, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Tuo paineentuottokyky on yks asia mitä ei missään ilmoteta, ja se on erittäin olennainen jäähdyttimen läpi kun pitää siirtää ilmaa, pelkkä CFM ei kerro mitään jos se ei sitä kykene puskemaan 3 rivisen syylärin läpi, tuo painehomma on tullu varsin tutuks tietokonemaailmasta, ihmetyttä vaan miksei sitä ilmoteta autojen flekteille.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  11. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    tuulitunneli lisää viskoflektin tehonsyöntiä
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Volvossa (hui kamalaa) on siis joku 25v vanha omegan sähköflekti, pienehkö alumiinsyyläri saman kokoinen kuin kutoskaminon syyläri oli.. ja kestää vetää uudella pinnalla olevat hakkapeliitat puhki kesäkelissä kertasutasulla. Ei ees meinaa karata lämmöt.

    Offiblazerissa on c5 veten sähköflektit, todella tehokkaasti pysyy lämmöt kurissa neljäsosateholla jo(flektit sarjassa), täysiä ei tarvii oikeestaan mihinkään. Ja pystyy laittaa pois päältä esim isompien lätäköiden ylityksissä missä mekaaninen on aika hirvee kun alkaa lappaa paskoo.

    Kait se mekaaninen vois olla hyvä jossain kaupunkidösässä, afrikassa.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan esim pitkittäiskone passateissa (97-05) visko mutta myös sähkö. Visko aika kevyt muovirinkula mikä jo käsin pyärii tosi herkästi vs jenkkipropelit.


    Silti niissäkin sähköflekti varmistaa ac:n kanssa ja muutenkin.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Engine masterissa oli kiinnipultattu peltisiivillä oleva ilman viskokytkintä oleva siis puhallin se tais vielä jonkun 30 heppaa. Mutta vertailtukohta oli maksimiteho kohdalla jossa siipi ei enään toiminnnu ees kunnolla ja vertailukohdassa ei ollut mitään jäähdytystä ollenkaan. Siis vertailu kohdassa moottoria ei pystynny käyttämään kuin 1-2 min muuten ois keittänny kunnolla. harmi kun ne muutti noi maksulliseksi. Sitten siellä oli jotain erilaisia siipiä ja muita jotka vei huomattavsti vähemmän tehoa. Jos jollain on MotorTrend tilattuna tai mikä se nyt onkaan vois kattoa sen uudestaan. Harmi kun testissä ei mitattu ollenkaan paljon siivet siirtää oikeasti ilmaa se olisi ollut kova!

    https://www.read-videos.com/autos-and-vehicles/20170501/1/cooling-fan-shoot-out-engine-masters-ep-20

    Tuossa tekstit mutta jos haluaa videon kattoa pitää maksaa nykyään..
     
  15. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Tää on jo melkeen yhtä hupaisaa kuin moottoriöljytopikki.
    Onhan tästä jo väännetty iät ja ajat ihan omassakin topikissa.

    Tärkeämpää kuin se potkuri on se, että siellä on jäähdytin, jossa mielellään kulkee myös vettäkin. Kumpikaan flekti tyyppi ei auta piirun vertaa jos neste puuttuu :p toki ilmajäähdytys on hieman eri juttu.

    Paikkansa niille on kummallekkin tyyppisille flekteille. Minusta kumpikaan ei ole toistaan parempi varsinaisesti vaan riippuu ihan mihin sitä autoa käytetään.

    Jos varmatoimista ja kovaan käyttöön niin visko. Yhtään isoa kuorma-autoa en ole vielä nähnyt mikä ei olisi ollut viskolla. Toki voi kai uusimmat jo ollakkin mene ja tiedä. Ja vanhaan nelos-sarjalaiseen scanian viskoon pääsin oikein tutustumaan lähemmin kun aamusta vaihdettiin syyläri ja illasta reissun päällä päätti visko lähteä irti rikkoen sen uuden syylärin. Lämpimiä muistoja siitä päivästä.

    Henkilöautot yms. ovat aika köykäsellä käytöllä niin ei siellä välttis tartte mitään hurjaa propellia ollakkaan.

    Molemmille on paikkansa ja kumpainenkin syö tehoja sen määrän kuin syövät.
     
    xarper ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  16. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mikäli tehtävänäsi olisi markkinoida moottoria huipputeholla niin asentaisitko kys. motin dynotukseen sähkö- vai viskoflektin?
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos saisin raha dynotyksessa saadusta paperista niin voisin siihen yhteen vetoon ottaa jäävettä täyteen ja laittaa ne sytysennakot tappiin. Laturi ja kaikki ylimääräiset apulaitteet pois puhallinkin pois. Silloin sais hyvän lukeman lappuun. Sitten laittaisin visko ropellin pois ja muut kamat takaisin ja vois kehua että tässä on sen verran. Mulla on hydraalinen ohjaustehostin sekin pelaa hihnalla ja 115A laturi niin nehän vie ihan hitosti tehoa myös.
     
    JoRkKiS ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    se eka kiihdytys missä se talvella huutaa on ihan yhdentekevää minkään asian kannalta.
     
    JoRkKiS ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    helpompi kertoa vaan joku CFM tyyppinen helpostiymmärrettävä suure millä sitten voi kaupata flektejä. Vähän samaa millä kiinalaiset koittaa myydä virtalähteitään tietsikkamaailmassa.
     
    Muokattu: 9.5.2019
    xarper tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    pitää huomioida että ne kiinteet mallit ei ole yhtä isoja tai muutenkaan yhtä agressiivisesti muotoiltuja mitä viskomallit. mulla saksan puoliveemoottorissa kiintee flekti kesäsin enkä huomaa eroa mistään onko se siellä vai ei. Varmaan vie joku 1 heppa tehoa tai sen suuntasta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!