V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. Mites KKK K03 turbo? Niitä ollut esim. Ducatoissa 2,8 litrasissa dieseleissä eikä ole kooltaan kovin iso. Tässä yksi:

    https://autoturbochra.com/en/tienda/turbos-de-intercambio/turbo-de-intercambio-k03-081/
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Mut eikös kiisseli vaadi vähä isompaa ku bensa muuten?
     
  3. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    GT35 on liian iso! 300-400 heppaa saa tollasella yhdellä.
    GT28 antaa jonkun 250-300 heppaa kappale. Kahtena sekin liian iso siis. Mutta ois lähempänä.

    Kaksi tälläistä about vois olla sopivat.
    https://www.garrettmotion.com/racing-and-performance/performance-catalog/turbo/gt2860r/

    Vähän isommat, koska moottori on suositeltua isompi.

    Jos tehoa vaan tuijottaa niin kaksi tällästkin riittää.
    https://www.garrettmotion.com/racing-and-performance/performance-catalog/turbo/gt2052/
     
    Fuselage tykkää tästä.
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

  5. mukko

    mukko 2nd gear

    Joo mut suurinosa raskaankaluston tuon mallin suodattimista on koko halkaisija 25-35cm, korkeus sit 50cm-> :D
    Toki on pienempiä (käytännössä pikkukoneiset, siis alta 8litraset) ja sit isompiakin kuten vaikka Sisuista tuttu kartio joita oli 78 ja 89cm "pitkiä" (jos ulkomuisti ei mittoja petä kun ei tule noita enää pyöriteltyä..)
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Heittäkää vaan lisää ideoita turboiksi.
     
  7. Wade-

    Wade- Gearhead

    Itse ehkä kattoisin ihan perus t3/t4 kopioita. Taitaa volvon vanhoissa diisuleissa olla abaut samankokoiset, ehkä pienempi imusiipi. (2,4l kutosdiisseli).

    Imupuoli pienempi kuin noissa gt35 kopioissa ym.
    Pakopesä vois olla vähän suurempi, tosin toimii varmaan tuollakin. (T04E:t siis)

    Lisäks ne t3/t4 kopiot on ihan ilmasia.

    https://www.ebay.com/itm/T3-T4-T04E...232075?hash=item23d5f18acb:g:YjYAAOSw-i9eqac3
     
  8. Toi mun idea lähti vähän samalla tavalla. Dieselin ja bensan ahtimet on hiukan erilaisia mitoitukseltaan.

    Elikkä etsii semmoisen 4-pyttyisen dieselin ahtimen, jonka mootorin koko on noin puolet, eli siellä 3-litran luokkaa ja tehot noin puolet halutusta, niin ollaan aika lähellä oikeaa.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kolmelitraisen 100-120 hp turbodieselin tuloksellinen etsintä voi olla haastava tehtävä.
     
  10. No mä hain suuruusluokkia. Mutta en minä sitä nyt kovin haastavana pidä. Esim. tuossa mainitsemassani K03:ssa:

    Compatible with:
    Citroen Jumper 2.8 HDI – 125 / 128 HP
    Fiat Ducato 2.8 JTD – 122 / 128 HP
    Peugeot Boxer 2.8 HD – 128 HP
    Renault Master 2.8 TD – 114 HP


    Jos katsoo nykyhenkilöautojen turboja, niin sitten kyllä.

    Mutta jos taas katsoo vanhempia dieseleiden tai työkoneiden turboja, niin kyllä sieltä sitä löytyy. Ja onhan se 6.2 itsessäänkin maamoottori eikä mikään nykydiesel.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vanhojen kammiodieselien turboja on turha katsoa vertailukohtana, ne oli 80-luvun tekniikkaa ja varmasti hatusta vedettyjä mitoituksia jo tehtaalta. Tuohon tehotavoitteeseen ei kovin isoja turboja tarvi, yksittäisenäkin riittää suht pieni turbo. Ja 6,5 (tai siis 3,25) litran tilavuus herättää turbon ihan eri malliin mitä vaikka 1,9, joten vähän isompi varmaan on parempi. Uudemmat turbot alkaa oleen jo vnt-tekniikalla, niiden kanssa varmaan turha lähteä leikkimään tässä tapauksessa. Itse ehkä katselisin om606 Mersun turboja tai vastaavia. Niillä sitten pikkupaineilla.
     
  12. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mulla olikin ehdotuksessani se ajatus, että vanhaan kammiodiisseliin josta saa ehkä 250hp ahdettuna, etsitään halpoja ahtimia. Ihan yhtä hatusta vedetty se om606:sen ahtimen mitoitus on tuollaseen ikivanhaan kammiodiisseliin. Vaikka saattais ne hyvin toimiakin.

    Oma veikkaukseni on se, että 6,2d:hen riittää sellaset ahtimet, että kuhan pakopesät ei liikaa painetta aiheuta, ja kompura puhaltaa jotain pihalle, niin kyllä sieltä sen verran ilmaa saa työnnettyä koneeseen, että se stanadynen pumppu tulee rajoittavaksi tekijäksi.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    MJF tykkää tästä.
  14. Nova400

    Nova400 Gearhead

    6.5 Turbossa näyttää olevan Borg Warner / IHI:n valmistama ahdin tyyppinumerolla GM-3. Ko. moottori on '93-vuodelta ja tehdas leimannut 200hp:n tehoiseksi. Sillä vaan, jos tuosta alkuperäisahtimen mallista on apua mitoitukselle.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kappas, toinen on peilikuva, eli ”vasenkätinen”. Saa nätin konehuoneen, kun sarjat ja muut putket voi tehdä symmetrisiksk.
     
    J.J. ja xarper tykkäävät tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mittoja? Milleinä siivistä? (Mielenkiinnosta miten on kun iso moottori ja suhteellisen pieni teho)
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

  18. hantta

    hantta Gearhead

    Venekäytössä vakiomännillä max teho 230 hp, kokeiltu 250 hp ja kone kajahti.
     
  19. Pienellä googlaillulla:

    I believe the Borg Warner - IHI RHC6 = the GM-X series.

    Ja sitä se näyttää olevankin. Toisessa ketjussa:

    My IHI/Borg Warner RHC6 GM-1 has a 51mm inducer and a 70mm exducer on the compressor side. I was told the exhaust wheel was similar in size to a gt30 wheel. Both housings are .70a/r with the compressor being 3"inlet, 2.5" outlet and the turbine housing is undivided t3. I believe that all the gm series turbos are alike.
     
  20. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    56/57 Garret T3/T4 ,63a/r bensa koneessa saa vaan 500 heppaa. Dieselissä 51/70 ahtimella 250, aika iso ero. (Dieseli yli puolet isompi)
     

Kerro tästä muillekin!