V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Itse katselin noita ihan ostomielessä, mutta varaosanumeron perusteella ovat 3.5l ecoboostista. Ei se kovin iso kasi taida olla.
     
  2. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Ei mullakaan ole googlea kummempaa tietoa mitoista, ei ole tullut purettua ahdinta koskaan. Tekniikka on ajokuntoisena paikallaan odottamassa, jos joku haluaisi ostaa sen kokonaisena.
    Tarkemmat tyyppikilven tiedot:
    SPEC GM-3
    S/N 024450
    P/N 10226226
     
  3. No dieselin ja bensakoneen luonne on hiukan erilainen. Tässä on hyvä juttu siitä:

    http://www.wcengineering.com/articles/dieselturbo.html

    Tässä jutun sisältö tiivistetysti:

    [​IMG]
     
    SK- tykkää tästä.
  4. Mut joo, tässä kiihkeän keskustelun väliin Popular Mechanicin juttu vuodelta 1982. Nämä vanhat jutut on vaan jotenkin viihdyttäviä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Chevystä rupee pikkuhiljaa katto pilkistää hangen keskeltä. Niin ehkä pääsee sitäkin kohta rassaa. Onko 2 x VW 1.8t turboa liian pienet 6.2d? 120kw poikittaiskoneen turbot. Tehoa noi kyllä tuottaa ihan tarpeeksi, mutta onko pakopuoli jo liian pieni.
     
  7. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Vahva veikkaus että on, koska jos tekee toisin päin niin hyvin usein dieselin turboa jos käytetään bensassa niin se ei tahdo herätä tai herää todella korkealla..

    Sanotaan, että jos bensassa hyvä 48 inlet ja 48 exhaust sellainen jolla saadaa alhaallä väntöä niin diselissä tyyliin 48 in ja 58 ex. Sanoisin että tarvii olla 20% isompi, nää on vaan nyrkkisääntöjä kaikki vaikuttaa näissä kaikkiin. Tossa kun on se, että sulla on vielä paljon isompi moottori iskutilavuudeltaan.

    Itsellä oli joskus 2.8 koneen kaverina lancia integralen 300hp ahdin. Siinä kävi silleen että 5000rpm kohdalla tuli täysi seis, siis toimi pakokaasujarruna, ei saanu edes tuota 300hp mitä sille oli luvattu, nokka oli sopiva 6000rpm asti. Huipputeho oli varmaan joku 4800rpm ja max vääntö oli saavutettu jossain 3500rpm....
    Myös sylinterien määrä vaikuttaa sinänsä kaksi neloskoneen ahdinta vois silleen ajateltuna olla hyvä kasikoneelle.

    Yksi vaihtoehto ois ettiä vaikka 2.5TDI, josku subaru/toyota/WV niissä ois iskutilavuuden osalta varmaan sopivat ahtimet ja noissahan on joku 100-150kw tehoa. Ahtimien hinta pyörii tollasissa jossain 300-400€ luokassa kappale.
     
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mitsun T04HL volvo/saab paljon käytetty malli kooltaan sopivampi.
    Löytyy paljon vaihtoehtoja kylmän puolen profiileita G,T ja kokoja 13-24 välille
    Rungoissa lähtöjä eri suuntiin niin voi sovitella eri puolille.
     
  9. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Harmi. Ois ollu 2 turboa yhteensä 50e :D
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyl mä tohon hintaan sepittäisin silti ne paikalleen! onko ne kuinka tapissa olleet tossa alkuperäisessä 120kw käytössä? epäilen että jonkinverran on ollut kasvuvaraa. Ja kuuskekkonen D on jotain 160hp vaparina, eli 80hp vaparidieseliä olis ruokittavana per ahdin.. Vaihtelee sit isompiin jos ei pellaa. Ja myy pikkuahtimet voitolla eteenpäin!
     
  12. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Alkaisi olla rakennelma loppusuoralla. Nyt on alkanut tuohon Lincolniin kiinnostamaan ehkäpä Holleyn ruisku ja turbo. Kone melkein vakio 460 Kosusen kairaamilla D3VE rautakansilla ja tasalaki männillä. Nokkana kesy XE256H. Mitenkähän tuohon alkaisi suunnitella yhdellä turbolla tekniikkaa? Konehan on jo muutenkin sivistynyt, niin pysytään ahtimen kanssa samoilla linjoilla. Bensalla mennään ja teho sivuseikka ja pysytään nokan spekseissä vetoalueesta. Eli käyttömukavuutta ja ruiskutekniikkaa. Millainen osalista tuohon tulisi suurinpiirtein, kun ei mitään kokemusta vielä sen kummemmin?

    Ja mitenkäs sen leimaaminen sujuvasti?
     
    Muokattu: 10.3.2021
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    460 kone virtaa pako puolella 5000 rpm 38-40 lbs/min, mikä kääntyy noin 84-90 mm turbiinin kokoon. Pesä A/R 1-1,25. Garretin tapauksessa GT 4x mallistosta voi hakea sopivia.
    Kompressori kartoista pitää löytää joku joka tuottaa (esim G42-1200 73mm) 25 lbs/min 1.2 PR(Pressure Ratio) alhaalla ja 75 lbs/min 1.75 PR ylhäällä.
    Eli 2700 rpm olisi ahtoa 3-4 psi ja 5500 9-11 psi, teoriassa tehoa max ahdolla noin 700 hp.
    Holsetillakin on varmaan joku 40 super joka toimisi niihin ei vain ole niin helposti mittoja saatavana kun Garrettiin jota käytin esimerkkinä.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ihan vakio käytössä ollu. Toinen vaatis jo huoltoa, mutta toinen on kesän vanha kopio ahdin ja pitäs olla ok.
    Huimat 130hp on tossa omassa 6.2d:ssä :D
    Itse päädyin samaan, et tohon hintaan kannattaa jo kokeilla. Kun mitään hirmutehoja en ole hakemassa, et joku 180-200hp riittäs.
     
  15. Hukka86

    Hukka86 2nd gear


    En tiedä tarkemmin mutta mahtaa tulla vaan romurautaa kun pakopaineet nousee liikaa ite jättäsin koittamatta
     
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Aktiiviaikanani olin jonkin verran tekemisissä 6, 2 diesel veneenmoottoreiden kanssa, ja ihan tehdastekoiset turbopannut olivat vakioalakerralla 230 hp, sitä suuremmilla voimavaroilla laskettiin puristusta, ja mäntiin tuli teflonpinnoite. Todistin muutamaakin viritystä, jossa 230 hp- koneeseen asennettiin tehokkaamman koneen syöttöpumppu, sillä seurauksella, että aina tuli romurautaa, tosin veneessä kone on hiukan kovemmalla, kuin autossa ;)
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos laittaa kaasarit turbon painepuolelle, niin laitetaanko välijäähdytin ennen vai jälkeen kaasareitten, ja miksi?
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Edellisistä projekteista on jäljellä pakolämpöjen- ja painemittari. Tarkotus ei ole ihan ehdoin tahdoin särkeä.
    Riippuu välijäähdyttimen sijainnista.
    Jos on kerrosvoileipä malli, niin voi olla imusarjan ja kaasareiden välissä.
    Mutta jos on putkiston päässä keulilla, niin sit ennen kaasareita. Ettei välijäähdyttimeen kerry polttoainetta.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Miten olisi järkevin toteuttaa Turbotetun huohotus ? Lähtökohtana fordin 302efi kahdella puhaltimella. Ennen paineennousua olisi käytössä alkup pcv-systeemi, joko turboon soveltuvalla pcv-venttiilillä (esim Toyota supra TT:n) mitä esim jenkkiukot käyttävät. Taikka oma pcv ja lisäksi takaiskuventtiili estämässä paineen menemistä kampikammioon. Mutta sitten se paineenalainen tuuletus, tähänkin olemassa vaihtoehtoja, mutta heittäkääpäs ehdotuksia .
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Yleensä nuo teen kuten tehdaskin eli turbon ja ilmansuodattimen väliin. Nyt kyllä molemmissa rajumman viritys asteen koneissa menee keruusäiliöön missä huohotus suodatin, ihan vain sen takia että on nopea välillä tarkistaa onko ruvennu hönkimään jotain vedossa pihalle.

    Tuo imusarjaan menevä on tosiaan katukäytössä ainakin e85 käyvään moottoriin lähes pakollinen poistaa öljynseasta todella tehokkaasti kylmäkäynistyksissä tulleet viina huurut.
     
    speedy tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!