V8+Turbo valtakunta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bomber#1, 22.11.2014.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juu toi on kyl tosi mutta on tuossaki 1.8bar ahtoja. Taitaa tosiaa single turbo olla aikas iso kun voima mitataan megawateissa
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    En minä kyllä ymmärrä miten se lämpötila sitä turboa pyörittää.
     
  3. username

    username Gearhead

    Ei kai se noin mene, ainakaan jos sama ilmamäärä halutaan.
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Kai sit minäkin laitan jonkun videon inspiraationlähteeks... Toi Fleetside tulikin jo esille, mut tuossa näkyy samaisesta laitteesta pari pätkää Kiikalan kisoista ja jokunen vanhempikin pätkä.

    [youtube]zsVALb06_18[/youtube]

    Mutta tuossa toinen laite eli Chevy II parilla turbolla. Komeasti piirtää sekin.


    [youtube]FepfVzmanjk[/youtube]

    Toivottavasti Juhon Mustang näkyy ensikaudella tositoimissa. Pitää koittaa tallustella katsomon puolelle taas Street kierroksen aikoihin...
     
  5. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Ei se lämpötila sitä pyöritäkään vaan lämpötilaero :odroll: Jos se pakokaasujen liike-energia pyörittäis sitä, niin sillonhan se saisi energiansa pelkästään männän liikkeestä pakotahdilla -> kampiakselilta -> Mekaaninen ahdin ajais saman paremmalla hyötysuhteella. Kannattaa pyytää joulupukilta enkelikello :wink:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa oli ?merkki . Jos kaasun lämpö ja nopeus tippuu niin taitaa se vaikuttaa myös paineeseen?
     
  7. jknR

    jknR Gearhead

    Eiks joku tommonen valmis paketti nelssonilta tullu suomeen. Tehoista puuttu neljännes ja muutenkin pata vaati uudelleen rakentamisen. Et niin upeita vehkeitä. :wink:
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    onkos tuo chevy II se joka esiteltiin V8:ssa joskus kymmeniä vuosia sitten? oli jonkun lopputyö koulusta käsitellen juuri turbotekniikkaa.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    tehoja ei mitattu mut mekaanisia vikoja motissa oli, noista Nelsoniin touhuista voipi lukea tuolta Yellowbulletin siivuilta. Monia pettyneitäkin asiakkaita, toiset odotelleet moottoriaan 3-4vuotta sovitusta 6kk toimitusaajasta huolimatta eli jos kiire aloittaan turbottettu elämä on syytä katella muuta firmaa. Sit identtiä dynolappuja on löytynyt ainakin kahdesta heidän tekemistä moottoreista.. vaikka kombinaatiot oli erit.. mikä viittaa siihen et ajavat niitä perussäädöille ja jonnekkin 800hp ja huippu suorite vedot printataan sit vanhoista vedoista.. liekö aika/ turvallisuus kysymys kusetus.. Steve Morris on yksi hyvä ahdettujen mottien rakentaja vaikka videot ovatkin selkeesti arkisempia.
     
  10. username

    username Gearhead

    Joo ei nämä varmaan ihan teorian mukaan aina mene, eli kysymysmerkeistä ei
    kait päästä eroon mitenkään.
    Mulla tuli vaan semmoinen mieleen, että tuommoinen radiaaliturbiini saa
    suuren osan energiastaan pakokaasun liikemäärästä (massa x nopeus),
    loput energiasta tulee sitten kaasun laajentuessa (jäähtyminen) turbiinissa (pakopaine - paine downpipessä).

    Jos olettaa pakokaasun massan (massavirran eli kg/s) pysyvän vakiona niin
    tuo liikemäärän hyödyntäminen kylmällä ja hitaaalla kaasulla ei onnistu yhtä
    hyvin. Eli energia pitäisi tässä tehdä suuremman painesuhteen avulla joka
    tarkoittaisi turbiinissa suurempia pakopaineita?? :D
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Se oli hieno!Konehuoneeseen kurkatessa ei välttis ois tajunnu mitään...ja menikin vielä,oliko kymppejä??
     
  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    Tais chevy II:sta olla juttua spinnerissä. Jäi mieleen se helppo kulutuksen laskukaava, 1L/km...
     
  13. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    tehoja ei mitattu mut mekaanisia vikoja motissa oli, noista Nelsoniin touhuista voipi lukea tuolta Yellowbulletin siivuilta. Monia pettyneitäkin asiakkaita, toiset odotelleet moottoriaan 3-4vuotta sovitusta 6kk toimitusaajasta huolimatta eli jos kiire aloittaan turbottettu elämä on syytä katella muuta firmaa. Sit identtiä dynolappuja on löytynyt ainakin kahdesta heidän tekemistä moottoreista.. vaikka kombinaatiot oli erit.. mikä viittaa siihen et ajavat niitä perussäädöille ja jonnekkin 800hp ja huippu suorite vedot printataan sit vanhoista vedoista.. liekö aika/ turvallisuus kysymys kusetus.. Steve Morris on yksi hyvä ahdettujen mottien rakentaja vaikka videot ovatkin selkeesti arkisempia.[/quote]

    No mä olen noita kattellu hattu kourassa mutta saaki näemmä laittaa hatun takas päähän :rotfl:
    No jos innostun noista ahdinhommista niin itse ne kuitenki tulee rakennettua ja kaikki menee kantapäänkautta.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Enkelikello kai pyörii siksi koska lämmin ilma nousee ylöspäin ja pyörittää sitä rupelia, pyöriihän se vaikka sen virtaavan ilman lämpötila olisi sama kuin ympärillä siinä. (olettaen että jostain se ilma virtaa siihen)

    Jos lämpötilaero pyörittäis turboa, niin silloinhan se ei pyörisi absoluuttsessa nollapisteessä lainkaan, vaikka kuinka paljon ohjattaisi ilmaa turbiinista läpi. Se on pakko olla paine-ero tai kaasun liike-energia joka sitä pyörittää.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos ei nyt ruvettais tästä enempää vääntämään.

    Pölyttäjä voi vaikka googletella mitä kaasulle tapahtuu kun se jäähtyy.
    Viellä kun väännät ittelles rautalangasta sen mikä sitä ahdinta pyörittää niin rupee ajatus aukeemaan.
    Ja mikä muu sen paine-eron synnyttää moottorissa ku kaasun lämmittäminen.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kuvitella.

    Ja minä kun luulin että Youtubesta se totuus löytyy... :)

    Sinänsä hienoa, että ämericasta voi ostaa valmiita moottoriaihioita. Paree sekin kuin ei mitään.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

  19. studio57

    studio57 Gearhead

  20. laakkius

    laakkius Gearhead

Kerro tästä muillekin!