v8 turbottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 16.8.2005.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    kone on kaasariversio ja turbo vaatii painetta kestävän kaasarin,en haluaisi rakentaa mitään paine astiaa kaasarin ympärille.millainen kaasutin olis sopiva paineistettavaksi/valmis tähän käyttöön :eek:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos et hipovehjettä rakenna, niin laita kaasari(t) imupuolelle...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    voiko kaasarit laittaa imupuolelle turbo systeemissä :eek:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi . Sinne GM pisti kaasarin 70-80luvun taitteen turboissa. Siis Pontiac 301 turbossa (Firebird Trans am) ja ensimmäisissä Buick v6 turboissa (Regal). Turbossa vaan pitää olla valmius kaasarin sijaintiin imupuolella, eli stefat turbon akselilla, jotka kestävät ja estävät seoksesta tiivistyvän bensan öljyn pois pesevän vaikutuksen/ pääsyn öljynkiertoon turbolta palaavan öljyn mukana.. :soosoo:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä voi, -ja tämmöisiä viritelmiä tullut vastaankin. Jossain lehdessä oli aikoinaan hyvä juttu kun olivat ladan turbottaneet jostain ylijäämä romppeista (autotalli jämiä yms.). Joku kun muistaisi missä lehdessä.

    Cooleria tuommoiseen on aika vaikea ympätä, mutta jos pysytään kohtuullisissa paineissa niin kyllä se sysää silti aika kivasti.

    Niin ja ahtaminenhan on virityksen aatelia :D
     
  6. napa

    napa 3rd gear

    jotakin vanhaa "putki ladaa" ne tais siinä tuulilasin turbo lisälehdessä turbottaa :odroll:

    toimiihan tuo ennen turboa oleva kaasari kyllä, mutta viiveeeeeeeet on sitä luokkaa, ettei oikein ole nykyaikaa, ainakaan jos siihen vielä coolerin asentaa.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ...ja holleyn paineistamisesta on juttua jossain netissä, täällä jossain on linkki sivuille.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. Anonymous

    Anonymous Guest


    Joo voip olla viiveet aikas hjuvat.... mutta kyllähän tuollainen perus kasi vääntää jo norskina ihan hyvin tyhjäkäynnin tuntumassa jotta liikkeelle päästään. Sit kun paineet nousseet niin hymyilyttää aika kivast :D :D i.

    Se on muutes metka ajetteva, jos on vaan tomaatti perässä = ei vaihtojen välissä "paineenkarkailuja".

    Polttoaine/teho-suhde pysyy kivasti aisoissa ja voimaa löytyy pikkulohkollakin megatuumia enemmän.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta entäpä jos laittaa dump-valve venttiilin paineputkeen (tai mikä se nyt oikealta nimeltä on) niin sehän syytää ilma/bensa seosta kone huoneeseen.

    Ei ehkä ihan palo turvallista... :-?
     
  11. chevelle 75

    chevelle 75 1st gear


    OHO :eek: Unohtu tuo kirjautuminen...
     
  12. micco

    micco 3rd gear

    Ajelin muinoin yhden kesän puolimoottorilla joka oli varustettu luultavasti jonkin Zetorin turboahtimella sekä sen imupuolelle laitetulla Saabin Strömberg-kaasuttimella. Turbo oli tosiaan jostain raktorista eikä sitä varmastikaan ollut mitenkään muutettu ko. käyttöä varten. Mitään ongelmia en kuitenkaan havainnut siitä aiheutuvan.
    Myöskään mitenkään erikoisen suurta turboviivettä ei ollut joten sekään tuskin ongelmaksi muodostuu.
    Välijäähdytintä ei voi (luultavasti) käyttää koska bensa taitaa tiivistyä kylmään cooleriin ja jää sinne.
    Dumppia ei tarvita koska kaasuläppä on ennen ahdinta.
    Ainoa harmi tuossa omassa laitteessani oli että kylmäkäynnistys vaati jonkin verran sahaamista kun bensa ei ihan hetkessä kulkenut koneeseen asti (Stömpässähän ei ollut kiihdytyspumppuakaan)
     
  13. micco

    micco 3rd gear

    Uudessa Retro Cars-lehdessäkin oli muuten joku kinneri jonka myllynä toimi Roverin kasi kahdella turbolla ja imupuolelle asennetuilla SU-kaasuttimilla.
     
  14. napa

    napa 3rd gear

    SU-kaasari on paras tuohon asennusjärjestykseen, en ole nähnyt ainakaan muita kaasareita käytettävän ja tosiaan sen coolerin saa varmaan unohtaa, eikä varmaan ole tarvettakaan, kun ei tuolla järjestyksellä kannata varmaan hirveän kovia paineita edes käyttää.

    mahtais tehdä epämiellyttävän näköistä jälkeä imupuolelle, kun ottais tulta turbon sisälle (luulisin ainakin) :odroll:
     
  15. evo2

    evo2 Gearhead

  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    joops,tarkoitus olis tehdä mahdollisimman toimiva ja yksinkertainen laite,siksi tuo kaasari olis ehkä parempi laittaa paine puolelle(riittäs yhdellä kaasarilla) tarkoitus olis myös käyttää suht pieniä ahtopaineita ja välijäähdytintä,koska koneessa on tavalliset valumännät.kone on foordin 400M 8)
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    ^Silloin ainut mahdollisuus on painekotelo + bybass venttiili (ei dumppia).
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei muuta kuin paineistat vaan sen holleyn, kyllä sen saa toimimaan. Noi imutus-jutut on "museo"vehkeisiin. Holleyn paineistaminen ei juuri muuta vaadi kuin muovikohot, sopiva poraus pvrc-reikiin ja muutama reikä epoxilla tukkoon. Sitten pääsee kikkailemaan ja säätämään... :D
    Oma 318-singleturbo-blowthru-holley on jo käyny pikkasen paineen puolella (0.5bar) mutta voimansiirron updeittausprojekti on vielä estänyt syvällisemmät tuneup-sessiot.
    T: valiant65
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    SU voi olla myös painepuolella, näin mm. MG Metroissa ja tehtaan turbo-Mineissä. Turbo-volvoissa taisi olla strömberg paineistettuna. Omassa ahdetussa minissä SU oli reilun kilon paineilla ja Dellorto jopa 1,5 kilon paineilla. Noista kahdesta oli SU yllättäen helpompi säätää ja toimi paremmin.

    Ei se ameriikan kaasari ole yhtään sen kummempi, kunhan pitää paineet sisällä. Sekä SU että Dellorto on tiivistetty monesta kohtaa epoksiläjällä tai sitten O-renkailla. Tuo hangarfabricationsin linkki on tosi hyvä, kannattaa käydä lukemassa huolella. Kaasari on helppo testata paineen suhteen. Umpilaippa pultataan imusarjan puoleiseen tasoon kiinni, ja jonkinmoinen hattu ilmanputsarin laippaan. Paineilmaa hatusta sisään, koko hässäkkä uppeluksiin ja katsoo mistä kuplii. Jos ei kupli niin kaasari on tiivis. (Tämä muuten ei ole oma keksintö vaan ihan yhdestä tehtaan manuaalista...)

    Paineistetun kaasarin kanssa pitää muistaa bensapuoli: riittävä pumppu, ahtopainetta haisteleva paineensäädin ja bensan paluulinja.
     
  20. X-Speedy-X

    X-Speedy-X 1st gear

    On siellä turbon etupuolella ollut holleyn mekaanisia ja vakuumi kaasareitakin.
    Ne ainakin on helppo säätää.
    Ja jos sen kaasarin laittaa etupuolelle, niin ei tarvi paineistaa eikä rakennella bensalinjoja uusiks, koska yleensä vakio pumpun tuotto riittää.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!