v8 turbottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 16.8.2005.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis tuleeko joka pytyltä 2.25 putki. se on järjettömän kokoinen tuohon lähtötehoon. Mikä oli suurimman tehon kierrosluku?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei.

    Peltisarjojen primääriputket on muistaakseni 1 3/4 Pituutta en muista mutta "lyhyet"

    Sarjoilta tulee tolla 2.25 putkella Y kollektorille josta pätkä 3 tuuman ta jotain 80 mm putkea ahtimen laipalle.

    Max teho tuli 4900 rpm.

    Näitä ei siis ole vielä tehty mutta tämä olisi alustava suunnitelma.
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  4. Jake

    Jake Gearhead

    Laitanpa oman lusikkanikin tähän soppaan. Itselleni on tulossa moparin 383cid isolohko yhdellä turbolla. Turbo sijaitsee entisellä akun paikalla kuljettajan puolella. Pakosarjoina on itse hitsattavista mutkista ja putkesta tehdyt "peltisarjat", putken sisähalkaisija on 45mm . Toiselta pakosarjalta tuleva yhdistäjäputki on sisähalkaisijaltaan 60mm. Ahtimena on Holsetti hx50 ahtopuolella ja hx55 pakopuolella. Välijäähdytin on kooltaan 800x700x70 mm . Imusarjana on moparin yksitasoinen M1, johon on teetetty paikat suuttimille ja teetetyt jakotukit. Läppärunkona on holleyn nelireikäinen 1000cfm virtaava malli. Ruiskun ohjaimeksi on tulossa Megasquirt. Kone tulee aluksi olemaan sisäkaluiltaan suhteellisen vakio eli puristus tulee olemaan jossain 9:n paikkeilla ja veivit, kannet, nokka yms, tulevat olemaan vakiot. Tarkoituksena on aluksi saada vehje liikkumaan ja katsastettua maltisilla ahtopaineilla konetta rikkomatta ja myöhemmin tehdä toisesta lohkoaihiosta sitten enemmän ahtoja kestävä. Omaan kokonaisuuteeni päädyin ahtamista käsittelevien kirjojen ja netissä eri turbosivuilla tutkimisen perusteella. Turbon valintaan päädyin asiantuntijan suosituksen perusteella. Tarkoitus on rakentaa kohtalaisen vääntävä ja kohtalaisen tehokas katukone, ei mitään kiihdytyspeliä, vaikka radallakin tullaan varmasti kokeilemaan. Auto, johon tekniikka tulee on vuoden 1971 Plymouth Fury.
    Tämä on itselleni ensimmäinen moottorin ahtamiskokeilu. Tarkoituksena on toteuttaa itseään uusien haasteiden parissa, vaikka osittain kantapään kautta oppimalla. Jos tuota ylempää kombinaatiota ei saada toimimaan, sitten kokeillaan jotain muuta. Ei tätä harrastusta kannata ottaa liian vakavasti, eihän? :)
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    "Tarkoituksena on toteuttaa itseään uusien haasteiden parissa, vaikka osittain kantapään kautta oppimalla. "

    Näin sanoi Jake tossa yllä.

    Jo olen täysin samalla kannalla tässä asiassa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ja noi jotka väittää, että tarvii kaks ahdinta voi mennä opettaan scanian insinöörejä :)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    jaa scaniallakos ne rakentaakin v8 bensakoneita henkilöautoihin? mä kun luulin et ne duunaa ihan dieselkoneiden parissa?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest


    Niin ja sinä voit mennä nahkahousuja opettamaan kuinka bensa v-kone turbotetaan... :rotfl:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos sulla on vaan tiiviit läppäakselit kaasarissas,ei muuta kun ahtamaan läpi siitä vain,peltinen ontto koho ei kestä painetta,muut kohot kestää.Kaasarin imuaukkoon tiivis painekotelo kiinni,imusarjaan esim.piiitkät pinnapultit,joilla kiinnittää sekä kaasarin ,että painekotelon.Katos,kaasari ei tiedä,että sen sisällä on ylipainetta,koska paine on sama joka paikassa.Jos painetta hukkaantuu ulospäin akseleista,mitä tapahtuu erittäin vähän,ruuvaa ruuvista lisää vastaava määrä painetta.Toimii kuten vaparinakin,jos vain suuttimet ovat kohdallaan.Ylim.lisäsuuttimet,jotka aukeavat vaiheittain,esim paineant.kytkemänä,tekee säätämisestä helpompaa.Esim.yleinen öljynpaine ant.räpsähtää noin 0.3-0.4 kg paineessa,siitä saa halvan ja näppärän kytkimen yhdessä vaihtoreleen kanssa.Predatorin läpikin on ahdettu onnistuneesti,vaikka se joidenkin mielestä ei toimi missään muodossa.As a matter in fact,päihitti Holleyn mennen tullen toimivuudessa,myös paineen alaisena.Jos jollekin on käynyt niin,että bensa lentää ympäri konehuonetta,eikä pelaa yhtään,ei vika ole kaasarin sijoituksessa vaan ammattitaidossa.Väljä kaasari vuotaa bensaa ilman ahtoakin. :soosoo:
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Totta, olen ihmetettyt et miks Holley pitää laatikkoon piilottaa. Johan Shelby teki aikoinaan ja monet turbofirmat jenkissä myyvät nykyjäänkin sarjoja jossa Holeeylle laitetaa vaan "hattu" päälle ja ajoon...

    Ottaa sopivan kokoisen kaasarin, purkaa sen ja koneistaa läppäakseleille O-renkaat niin johan pysyy paine sisällä. Sama systeemi auttaa remmikoneen tyhjäkäyntiseosongelmiin...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    On ajatellut laittaa "stefat" tiivistämään läppäakseleita..

    Mites toi O rengas toimii ja kuinka tehdään????

    Sopiva ura läppäakseliin ja siihen O rengas ja nippuun?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiva kun oppii joskus uutta. Kaikissa muissa sylinteriluvuissa ja muodoissa kaasunvaihto noudattaa samoja lakeja riippumatta sytytystavasta.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    ai onkos ne sitten tehny suorasuihkulla varustettuja bensakoneita? no kait tuolla kanavien koolla ja virtausnopeuksilla on jotain tekemistä asian kanssa .
    Ja tais olla alun perin puhe siitä miten kaveri autotallissaan turbottaa ja perstuntumalla säätää moisen motin. Voihan se tietty palkata sen scanian inssin suunnitteleen sopivan turbon ja mitottaan kanavat ym.ym.ym..
     
  14. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Menee hiukka OT mutta oliskos paxton tms. mekaaninenahdin mistään kotoisin?

    Jos on Paxton linkkejä joista vois ohjeita ym. hyödyllistä napata niin pistä vaikka yv:tä.
     
  15. Jake

    Jake Gearhead

  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    2 ahdinta

    Yks tyyppi joka leikkinyt turbojen kanssa enemmän sanoi: "että mieluummin kaks ahdinta, niin saadaan teho käyrästä nätimpi. Myöskin silloin pystytään rakentamaan suoremmat putket ja molemmat ahtimet sijoittamaan millilleen yhtä kauas lohkoista. Mutta lisäsi, että on tapauskohtaista ja vaikutus silloin, kun molemmat oikein rakennettu aika minimaallinen."
     
  17. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    joo ja tietysti pako pulsseilla on merkitystä mutta vain jos käytetään pulssipesällistä turboa. mutta kasissa vähän hankalampi toteuttaa (sarjojen putket ristiin) eikä se heräämisen ero ole kuitenkaan kovin suuri.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mun mielestä kaikki nimettömät vieraat on kädettömiä imbesillejä mitkä ei osaa ite tehdä muuta kun kaivaa nenää ja naputtaa näppistä. Sitten kirjotellaan tänne että muka ollaan tehty niin ja niin monta tuplaturboveekasia että. Fysiikan laeista ja polttomoottoreiden perusteista ei tiedetä hevon helvettiä, mutta silti vaan kirjotellaan. Voi jee. Että jaksaa nyppiä.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin minä ainakin voin tunnustaa että en ole rakentanut ainuttakaan turbo konetta,sen takia aloitin tämän jutun jotta saisin vähän tai enemmänkin tietoa asiasta.tarkoitus olis rakentaa ihan rakentamisen ilosta,ei ole tarkoitus tehdä mitään 1000 hevosvoimaista pommia,vaan reippaasti vääntävä ja ajettava kampe 8) nuo ruisku hommat taitaa mennä jonkin verran yli hilseen joten kokeilen ihan holleyllä ja kahdella kohtuu kokoisella ahtimella ja alle 0,6 paineilla 2500-5500 kierros alueella.turbo ahtamista ajattelin sen vuoksi että,taitaa nuo käyttö ja rakentamis kustannukset jäädä huomattavasti pienemmäksi kuin remmillä :lol: kone on se ford 400m alle 9 rutulla
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsehän kirjoitat myös nimettömänä vieraana,joten taidat olla sitten kädetön,tiedät sen omalta kohdaltasi,mutta se ei tarkoita sitä,että muutkin nimettömät olisivat kädettömiä.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!