Vääntö sauvojen säätö valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja juki87, 28.4.2010.

  1. juki87

    juki87 1st gear

    onkos haittaa jos ihan suoraan laittaa sen vai laittaako vähä vinoo?oon yrittäny mitata entisestä palkista,mitä siit on jäljellä nii se holkki ol laitettu aika vinoon. Ei ollu tasasesti laitettu.No mallailemalla senhä näkee
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    On siitä haittaa. Ruuvista loppuu säätövara kesken, tai sitä ei saa edes alulle. Tee niin, että hommaa astemittari, runkojen korkeudet vaateriin, ehjän puolen sauvaa ulospäin niin, että pystyt siitä kuusiopäästä mittaamaan paljonko on vinossa , ja sit laitat sen toisen puolen vastaavaan kulmaan. Eli eka palkki korjaten niin, et siin on reikä sitä sauvan takaklunssii varten , sitte klunssi paikalleen sauvan kera, kulma ja syvyys oikeeks ja heftaten kiinni. Sauva ulos ja kunnolla hitsuutellen. Samalla kun siellä hommailee kantsii tietty säätöruuvit ja laatat ottaa pois kummaltakin puolelta, putsata ja herkistää. Ennenku niitä sauvoja rupee viahtelee kantsii niiden paksuus mittaa. Suomeen tulleet autot on yleensä varustettu HD-jousilla, ja paksumpia ei oikeen löydy kun uustuotantona. Mitat on siis kutonen 0.83", kasi 0.85" ja HD (340) .87". Lisäks on vielä isolohkon sauvat .89", mut sellasiin tuskin tarvii pelätä törmäävänsä. Aftermarkettina saa huomattavstikin paksumpia, mut kantsii pitää maltti mielessä ellei välttämättä haluu jotain hampaanmurskaajaa. Oleellisempaa on kunnon iskari kuin mahdollisimman jäykät jouset.
     
  3. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Yks hitsauskipinän jälki siin sauvassa ja se on jo melkeen entinen.

    Nim. nähnyt kun pakoputkea hitsattu ja muutama päivä sen jälkeen sauva poikki. Katkeamis kohdassa pieni hitsauskipinä.. :soosoo:
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei oo kyllä mulle sattunut noin herkkiä tapauksia. Niitä kyllä varotetaan pahoinpitelemästä ja mm. naarmuttamasta, mut kuten sanottu, en oo ite noita ikinä varjellut eikä oo katkenut. Voisin kuvitella, et kiillotus auttais jos jotain jälkeä tulee.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Chassis book tarjoaa 5-10 astetta kulmaksi, LEFT SIDE kallistettu vasemmalle ja RIGHT SIDE kallistettu oikealle takaa katsottuna.

    Mulla tossa gran furyssä löyty hauska ylläri, toinen sauva on 0.98 ja toinen 1.02 ja tämä ohuempi on silmillä katsottuna selvästi vääntynyt kieroksi?!
    Firm Feeliltä kuulemma sais vielä 47" pitkiä sauvoja?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    PST:ltä muistaakseni kanssa. Meillä tosin vaan muistaakseni 44", mut 1.22"
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    http://www.firmfeel.com/torsionb_c.htm
     
  8. juki87

    juki87 1st gear

    nuita on joskus joku jo korjaillu, ei välttämättä ihan kohallaa oo tuo toinenpuolikaan.
    Ja tarkoitin sillä suoraan kulkemisella ett, palkista siihe alatuki varteen katottuna sen tangon suoruus linja takaata päin katottuna.
    Näky olevan tuos 0.83 tangot
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Höh. Harmi juttu... Nimittäin just vähänaikaa sitten myin Dartin korin (satasella) jossa olis ollu ehjät poikittais palkit. :eek: Noh, et ole ensimmäinen etkä varmasti viimenen joka noita joutuu hitsaamaan.
     
  10. sectoid

    sectoid Gearhead

    Dartissa on sama palkki paskana. Itkin asiaa tuolla kori osiolla. Kaveri onnistui löytämään jostain semmosen palkin kokonaisuudessaan. Siinä on molemmat puolet ja se laatikon kohdalla oleva u:n muotoinen palkki yhtä puuta. Saa nähdä miten käy sen asennuksen kanssa.
     
  11. juki87

    juki87 1st gear

    APUVA! Korjasin nyt sen palkin mut, tuli uus ongelma keula ei nouse vaik säätö ruuvi pohjas... :eek:
    osaako kukaan sanoa miten korjata tilanne
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tsekkaa että alatukivarsi on noin 60 asteen kulmassa kun asennat jousen.
    Täällä on jossain topici jossa asiaa käsitelty. Koita jaksaa hakea.
     
  13. juki87

    juki87 1st gear

    eli pitäiskö sitä alatuki vartta tunkata ylös päin siihen asteeseen...entä jos se
    ei auta
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vääntösauvan asennus tapahtuu siten, että tukivarret ja nivelet ovat kasattuna ja roikkuvat alimmassa asennossa. Ei tunkata. Korkeudensäätöruuvi täysin auki. Vääntösauva työnnetään paikalleen takakautta runkopalkin ja holkin läpi. Alatukivarren vapaasti pyörivä vääntösauvan holkki pyöräytetään sopivaan asentoon että vääntösauvan saa asennettua. Holkki on laitettava sellaiseen asentoon, että holkin vipu (se johon säätöruuvin pää tavoittaa) on mahdollisimman lähellä säätöruuvia.

    Kun vääntösauva on asennettu, mutta säätöruuvi edelleen löysällä, saattaa tukivartta hieman heiluttaa edestakaisin, eli säätöruuvin pään ja vastakappaleen välissä voi olla hieman rakoa. Säätöruuvista kiristetään tässä vaiheessa sen verran, että vääntösauvaan tulee jonkin verran jännitystä. Auto lasketaan renkaalleen ja suoritetaan tarkka keulan korkeuden säätö.

    On mahdollista, että alatukivarren holkki on asetettu 60 astetta, eli yhden pykälän, väärään kulmaan ennen kuin vääntösauva on työnnetty sisään (onko tämä mahdollista, en muista ulkoa). Tällöin korkeuden säätäminen ruuvista on tietysti mahdotonta, sillä ruuvi ei mitenkään yletä holkin vipuun kiinni.

    Toinen vaihtoehto on, että vääntösauvan taaempi kiinnitysholkki on hitsattu väärään asentoon runkopalkkiin - jos siis koko holkki on ollut irti. Tällöin alatukivarren säätöholkin "korkein" mahdollinen asetuskaan ei satu riittävän lähelle säätöruuvia, että korkeudensäätö ja vääntösauvan jännittäminen olisi mahdollista.

    Meneekö tukivarsi siis pohjaanlyöntikumin varaan kun auton laskee renkaalleen eikä säätäminen ruuvista auta? Onko ruuvin kiertämisessä mitään vastusta vai koliseeko vain irrallaan?

    Hankala asia selittää sanoilla. Aiheesta on juttuja täällä varmasti.
     
  15. juki87

    juki87 1st gear

    Menee ihan pohjaan asti ku laskee tunkin ja säätö ruuvi iha pohjassa. Ku laittaa sen sauvan paikoilleen nii se holkin vipu on ylä asennos kaukana siit ruuvista...
     
  16. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ok, eli kokeilepa ottaa vääntösauva irti etupäästä ja pyöräyttää tukivarren holkkia yksi pykälä (60 astetta) haluttuun suuntaan ja sauva takaisin. Josko sitten ruuvi ottaisi vipuun kiinni.
     
  17. juki87

    juki87 1st gear

    Joutuuko muka ny sit aakasee se takaholkki hitsauksestaan ja pyöräyttää oikeelle paikoillee...jos muu ei auta
     
  18. juki87

    juki87 1st gear

    Yritettiin sitäkin alatukivarrest mut ei menny kohalleen
     
  19. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jos ei pelaa alatukivarren holkkia kääntämällä, niin silloin lienee ainut vaihtoehto muuttaa taaemman holkin asentoa. Onko holkki varmasti samassa asennossa kuin alunperin? Mallia toisen puolen holkista tai toisesta autosta jossa vastaava paikka on ehjä.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Holkin vipu pitäsi olla 60 asteen kulmassa alaspäin kun jousta asennetaan. Säätöpultti auki ja 10 rundia kiinni ennen kuin lasket alas auton. just tsekkasin ohjeesta.
     

Kerro tästä muillekin!