Väärät paperit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Dragonfly, 20.7.2006.

  1. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Tuossa sivusta seurannut, kun kaverini painii yhden asiakkaansa kanssa selvittääkseen mitä tehdä, kun autossa onkin väärät paperit.
    Auto ostettu liikkeestä ja nyt ilmennyt, että paperit ja auto ei oikein täsmää.
    Myyjä tehnyt tuon muutoksen ja väittää autoa paperien mukaiseksi, vaikka ilmiselvästi näin ei ole.
    Mitenkäs tuollaisen kanssa pitäisi menetellä, jos myyjä ei halua purkaa kauppaa ? Tullille, tai poliisille kun ilmoittaa, niin taitaa mennä auto ja rahat.
    Onko kokemusta kenelläkään ?
     
  2. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    :eek: no justiisa! kyl tos nyt olis poliisin tullin ja verottajan paikka!(tosin kyl rahat ja auto saattaa mennä ja myyjä saa skkoa 10€)
     
  3. Kuai

    Kuai 1st gear

    Ei ole kokemusta, mutta jos kerran liikkeestä ostettu niin pakko myyjällä joku vastuu on olla. Jos liikkeestä ostaa hyvässä uskossa auton niin en usko että ostaja joutuu asiassa kärsimään (edellyttäen että tekee ilmoituksen poliisille, eikä vain ajele ja myöhemmin narahda tien päällä).

    Itse tekisin asiasta rikosilmoituksen ja vaatisin kaupan purkua. Ja jos poliisi tutkii asian ja sanoo että auton paperit ok, niin asiasta ei tule kuluja, ja matka jatkuu. Minkälaista häikkää papereissa on? Korinvaihto? Saksantuonti/hämärä alkuperä?
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun mielestä liikkeellä on isompi vastuu, jos paperit ja auto ei sovi toisiinsa ja ostaja voi vissiin ajella kaikessa rauhassa, jos ei ongelmasta oikeesti mitään tiedä, kunhan auto ei ole missään vaiheessa varastamalla vaihtanut omistajaa. Mutta voinpa olla väärässäkin, ei olisi eka kerta.

    Juu, mutta tossa tapauksessa voisi raatia kiinnostaa se, että onko kyseessä esim. moottorin tilavuus, joka on papruissa eri kuin pellin alla, fillarit, joita ei näykään otteessa vai vaikkapa runkonumeron viisi viimestä numeroa erilaiset otteessa ja runkoaisassa, tai joku semmonen on myynyt auton, joka ei olisi sitä saanut mennä myymään, ne on vähän eri tasoisia ongelmia, ainakin mun mielestä.
     
  5. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Auto on tuotu ulkomailta ja siihen lyöty vanhan, 10 vuotta pois rekisteristä olleen suomi-auton valmistenumero ja rekisteröity uudestaan.
    Korista poistettu se tuulilasin alareunan numerokilpi, mutta epähuomiossa jätetty alkuperäinen window sticker hansikaslokeroon ja optiokoodi-listatarra paikoilleen, josta näkee auton täsmäävän kaikin puolin sen nykyisen olomuodon kanssa.
    Väri, tekniikka, ym. on eri, kuin valmistenumeron mukaisessa autossa alunperin oli ja autosta näkee selvästi, ettei sitä ole muutettu, kuin sen meistoksen osalta.
    Enempää en siitä mainitse, mikä auto on kyseessä, koska se ei mitenkään
    liity itse ongelmaan, amerikkalainen valmiste kuitenkin, jota valmistettiin noin pikaisesti vilkaistuna samanlaisena tuotannossa pidemmän aikaa.

    Myyjä taitaa luottaa siihen, ettei ostaja uskalla nostaa suurempaa mekkalaa auton menettämisen pelossa.
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Täyttänee rikoksen tunnusmerkit...
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Jos olet, kuten veikkaan tehnyt kaupat ns, omaa typeryyttään ja taitamattomuuttaan eli kuten me muut alan harrastajat ja männyt vipuun ...

    Et ole periaatteessa vastuussa mistään, käytetyn tavaran kauppiaallakin on vastuu, jos hän ei ole maininnut tai kirjannut jonnekkin jotta myydään siinä kunnossa kun on sen hetken aikana kun nimes paperiin pistät.

    Periaatteessa se on sinun sana kaupparatsua vastaan, kumpa pätee jää nähtäväksi, vastuun pallottelu on periaatteessa aivan tyhjänpäistä ja tarpeetonta hommaa, jos haluat rahat takas koeta purkaa kauppa.

    Jos menee vaikeaksi, käytä sitä mitä on, eli sitä samaa normaalin harrastajan sinisilmäisyyttä, kukaan normaali tai vaikka alalla pidempäänkin toiminut ei voi tietää jostain autosta kaikkea, jos joku haluaa kusettaa se siinä onnistuu ennemmin tai myöhemmin.

    Yksi konsti on, jos kauppaa ei tahdo saada purettua, siis useamman keskustelu tai yhteydenpito yrityksen jälkeen ko, sankar kauppiaan kanssa, vie autosi konttorille tarkastettavaksi, ja käykää katsurin kanssa ne kohdat läpi jotka sinua tai joitain siinä ihmetyttää, ota tätä kautta yhteys Ake:een ja katso kuin se mänee, sinulla pitää sitten siinä vaiheessa olla vähintään kaksi mielummin neljä luotettavaa, ei tuomittua ja puhtain paperein olevaa henkilöä, todistajana kaupan teosta ja siitä jotta ostettu auto on tässä ja nyt ilman mitään muutoksia tai korjauksia, edes rengasta et saa vaihtaa, mielummin vaikka pesemättä, siis mitä nopeampaa kaupan jälkeen tämän teet sen parempi.

    Mutta summa - summarun, voipi olla päivän päätteeksi auto jota ei saa kilpiin eikä selväksi saati sitten rahat takas.

    Jos kulutus-valitus-lautakunta tai mikä tahansa antaa suosituksen asiasta ei ne noihin huijareihin yleensä pure, nauravat kippurassa moiselle kohkaamiselle, Ake saattaa painostaa ja panna paperin tai pari tyypille jossa lukee jonkin verran painostavaa texstiä, mutta yleensä tulos on yhtä tyhjän kanssa, Ake ei sitten pura tai haje kenenkään kauppaa pois, se valvoo autojen lailisuutta.

    Laki-tupa on se paikka jossa nämä sitten selvitetään, ja jos tuon näytön on aukottomasti selvittänny katsurin ja Ake:n kanssa sen pitääs olla kutakuinkin selvä asia jotta kauppa puretaan, mutta välttämättä rahojas et näje ikupäivänä, nämät sankarit tuppaa olemaan ... tyhjiä ....

    Eli kannattako, jos on kallis ostos ... ehkä, ja parin tonnin autoissa ... ei, sama meno jatkuu vuodesta toiseen, onneksi on netti jolla äijän maineen ja temput saa kaiken kansan kuuluville, tosin ei pidä mennä huuteleen jos ei ole 100-varma.

    Kaikkea on nähty ja varmuudella voin heittää ilmoille sen tosiseikan jotta suurin osa näistä riidoista johtuu joko asiakkaan tietämättömyydestä tai myyjän typeryydestä, on tyyppejä jotka tekee autoille ihan älyttömiä virityksiä, ja myyjä ei sitä sinne ole sitten välttämättä tehnyt, autokauppiaat on sen verran laiskaa sakkia jotta ei yleensä paljoa rakenna tai muunna autoja.

    Esimerkkinä ... näitä perus lannu-farkkuja on suomi täynnä, joka toisesta on kone pox, ja tilalle on laitettu toinen, sitten ovet ja takaluukkua yms, runkoa on jouduttu korjaan liki jokaisesta, samalla kun on vaihdettu komeempa ja uudemman mallin keula-pala, no lopulta auto on se ja sama paitti hivenen muuttuneena, 20 vuotta kehissä näkyy pakosta jossain.

    Sitten tulee ukko joka ostaa ekan jenkka-auton kauppiaalta, ajaa vähän ja sitten ihmetellään kun mikään ei satu kohdalleen ...
     
  8. Dalkey

    Dalkey 1st gear

    Teet tietysti itse niinkuin parhaaksi näet. Minä en epäröisi hetkeäkään sen suhteen mitä tekisin. Marssisin poliisitalolle ja täyttäisin rikosilmoituksen viipymättä. Epäselvyydet loppuisivat siihen pisteeseen.
     
  9. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Voiko ko. ajoneuvon ostajalle tulla jatkossa ongelmaa siitä, että auto ja paperit ei stemmaa? mun käsityksen mukaan voi. Oikaiskaa viisaammat ;)

    Jos myyjä ei oikaise kauppaa, niin ekaksi yhteys kuluttajansuojaviranomaiseen (edellyttäen, että ostaja on yksityishenkilö), jos ei tule tulosta, niin sitten poliisille tutkintapyyntö. Tutkintapyyntöhän ei tarkoita automaattisesti rikosta, vaan nimenomaan sitä selvitetään... jos ajoneuvo menetään, tulee myyjälle korvausvelvollisuus (mahdollisesti ajoneuvon myyntihinta & mahdolliset kulut). Ostajahan tässä on ollut vilpitön, eikö vaan ;)
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran kysyin katasastusinsinöörin kommenttia asiaan, kun tarjolla oli projekti joka oli ollut suomessa jo rekisterissä. Auto oli tuotu maahan ennenkuin se oli täyttänyt 25v ja oli vaan ilmoitettu sen iäksi muutama vuosi todellisuutta vanhemmaksi, näköjään sekin on mennyt läpi aikanaan.

    Itse näin selvästi että kyseessä oli rekisteriotteen tietoja uudempi malli, oli eroja jopa korin ulkopelleissä.

    Katsastusinsinööri sanoi että jos ostat auton ja joku huomaa, esim. innokas poliisi tai selviää katsastuksen yhteydessä että kori ei täsmää rekisteriotteen tietoihin niin nykyiselle omistajalla tulee lasku verottajalta (sen aikoinaan tehdyn veronkierron osalta). Uskoin häntä, jätin ostamatta.

    Mutta liikkeestä ostetussa autossa tosiaan kuluttajansuoja suojaa sinua. Toisaalta, kun ajattelee että jos kyseessä on muutoin täysin toisiaan vastaavat autot, niin tuskin käry käy.

    Mitäs jos tulevaisuuden turvaksi pyytäisit myyjäliikkeeltä kirjallisen vakuutuksen siitä että epäilyistäsi huolimatta kyseessä on alkuperäinen suomi-auto? Onko se tämä liike joka sen on tuonut maahan?
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Öötota. Eikös tuossa mene se hyvässä uskossa toimimisen status, jos teetetään paperi asiasta, jonka tiimoilta on epäillykset jo heränneet ja jos kerta tiedetään, että auto ei ole sama kuin paperissa?

    Koko juttu taitaa olla pohjimmiltaan seurausta näistä Suomen autoverotuksen kiemuroista. Ei kai sitä muuten kannattaisi toisen auton papereilla ajella vaan hommata kaikkiin omat. Jos tästä nyt sitten on siitä lainkaan kysymys, voiskohan siellä olla vaikkapa 53 prosenttia sitä suomiautoakin kanta-autona mukana? Eli jospa se onkin joku omalaatuinen korinvaihto?
     
  12. Chrome

    Chrome 1st gear

    Joo ilmoitusta kehiin, tai sitten menet myyjälle sanomaan että jos kauppa ei purkaannu niin menee poliisi asiaksi. Myyjä saattaa tehdä sitä ammattimaisesti ja siksi voi purku onnistua..... jos ei purku onnistu niin poliisille vaan.

    Suomessahan pyörii autoja jotka ovat papereiltaan ok mutta rekisteröinnissä on katsastustoimisto kämmännyt ja merkannut erivuotiseksi. Kuulemma korjauksen maksaa omistaja ja se pitää rekisteröidä uudelleen ja varmistaa että verotus on suoritettu oikein. Jäisi nähtäväksi millä vuosimallilla verotus on suoritettu ja onko tullilla enää veropäätöstä tallessa.

    Siinähän on kuluttajan hyvä lähteä autoaan oikeaksi todistamaan kun joku poliisi huomaa että Cadillaccisi onkin ihan erinäköinen kuin rek.otteen vuosimallin ajoneuvo. :mad:
     
  13. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Ei kai se ihan noinkaan mene... Mun Impala on rekisteriotteessa vm 76 mutta koriltaan 75. Ja autot ovat oikeastikin eri näköiset! Tuo ero johtuu siitä että auto on rekisteröity liikenteeseen tammikuun alkupäivinä 1976.

    Itse topicciin niin mä en kyllä sekaantuisi autoon jonka tiedot eivät täsmää papereiden tietoihin. Kyllä se tuntuu vaikeuksien kerjäämiseltä. Kauppaa purkamaan vaan!
     
  14. Kuai

    Kuai 1st gear

    Itellä -65 Impala ja otteessa lukee käyttöönotto -66. Eli otteessa ei lue vuosimallia vaan käyttöönottovuosi. Tietysti useista vanhoista jenkeistä löytyy vuosimallimerkintä valmiste-/runko-/mallinumerosta.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Otteessa todellakaan ei kerrota auton vuosimallista mitään. Vain käyttöönottovuosi. Näistä joutuu aina joskus vääntämään, kun joku tarvitsee vaikkapa korjaamokäsikirjaa määrättyyn vuosimalliin ja kaikki eivät tiedä, että rekisteriote ei ole oikea tiedonlähde tässä asiassa.
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Toisaalta lienee pieni riski siitä että jossain myöhemmässä vaiheesa ilmenisi ongelmia (lain ja järjestyksen valvonan puolelta) ennenkuin jos joskus myyt samoin perustein Auton alkuperäisenä jollekin muulle joka tutkii ja tulkitsee kaikki koodit.

    Jos asian viet käräjille saatta myyjä jopa väittää sinun vaihtaneen kyseiset osat niin ettei muka olisikaan oikea runkonumero...
    Eli pyrkivän petoksella perumaan katumapäälle tultuasi kaupan.

    Eli koita selvittää edelliseltä/edellisiltä omistajalta/omistajilta(rekisteriin merkityiltä) onko tämä sama yksilö kuin se jonka ovat omistaneet.
    Pyydä kirjallisena lausunto jossa se on vielä ollut jotain muuta (jos hyvin käy löytyy selitys jos on osat tarpeen vaatiessa vaihdettu perustellusti).
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Voisko olla vanha korinvaihto 80-luvulta, jolloin niitä ei merkitty minnekään ja osanvaihdot vanhenvat. Siis se silloin perinteinen California-kori Suomi-taksirungolle ja kolmen vuoden päästä konekin vaihtoon..

    Ihan laillinen, mutta ajalta ennen mersujobbareita?
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Off Topic mutta: Eihän noissa korinvaihtojutuissa ole mitään ongelmaa jos ne on tehty aikoinaan sen aikaisten lakien mukaan. Jos osia kuluu, niin täytyyhän ne voida vaihtaa ilman autoveron maksamista.

    Mutta nämä senaikaiset taikatemput jossa 6-koneiset 4D suomiautot "hokkus pokkus" muuttuivatkin vaikka avo muskeleiksi yhtään ruuvia avaamatta, ovat jo vähän arveluttavia. Myöhemmin ne vielä uudella "hokkuspokkuksella" muuttuivat parhaassa tapauksessa "440 orkkis six pack" versioiksi. Ja kun aikaa oli tarpeeksi kulunut, oli ne jo näyttelyissä "orkkis Six Packinä" esillä, ne kuutoskone 4D:t.

    taidan itse tehdä Buick Special V6 4D korinvaihto avostani GS400:sen manuaalivaihteistolla ja alkaa puhuman että se on "48kpl valmistettu orkkis". Ja vieläkään siinä veronkiertoa ei tapahtunut, osat vaan kului vaihtokuntoon.
     
  19. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    taidan itse tehdä Buick Special V6 4D korinvaihto avostani GS400:sen manuaalivaihteistolla ja alkaa puhuman että se on "48kpl valmistettu orkkis". Ja vieläkään siinä veronkiertoa ei tapahtunut, osat vaan kului vaihtokuntoon.[/quote]

    Niin sen kuluneen osan tilalle pitäis laittaa alkuperäisen kaltainen osa jottei siitä prosentit menisi. Paitsi tietysti osat jotka on vaihdettu jo kertaalleen ja merkattu vaihdetuksi.
     
  20. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    itse tekisin "myyräntyötä" hieman pidemmälle,selvittäisin auton historian aina rakentajaan asti nimittäin jos auto on varastettu jostain ja teet siitä rikosilmoituksen menee auto,rahat ja kaupan päälle lätkäistään laatta kaulaan ja papereihin rikosnimike kätkemisrikos,johon syyllistyy vaikka olisi kuinka tietämättään ostanut pimmeetä omaisuutta.ja samaiseen rikkeeseen syyllistyy jokainen auton joskus omistanut.ja tästä mainitseminen saa varmaan jo autoliikkeenkin palauttelemaan kiltisti rahat lapaan.se on vaan mun mielipide,mutta aivan ensimmäisenä en poliiseja mukaan ottais,vaikka lainkuuliainen kansalainen olenkin...

    toivottavasti saat asian sovittua oikealla tavalla
     

Kerro tästä muillekin!