Vähäpäästöinen + kaasari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 15.5.2017.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mutta mites kikottimen jälleenmyyntiarvo? Itseltä jäisi ainakin ostamatta jos/kun huomaisin että alkuperäiseen ruiskuautoon on kötöstelty kaasutin ja mekaaninen jakaja...

    Ja joku halpa Edelbrock on vieläpä ehkä surkein kaasutin mitä tommoseen voi ympätä, halpoja ne tietty on niin siksi niitä kai jengi fanittaa...
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu vähän samaa mieltä että eikö sitä alkuperästä ruiskua voi pistää kuntoon kun ei nekään loppujen lopuksi mitään maailman monimutkasimpia laitteita ole kunnostaa. Tai ostaa vaan vanhempi auto ilman ruiskua missä ei tartte kinata minkään päästöjen kanssa. Aika hyvä koppa ja halpa hinta tarttis mullakin olla että tollasen turauksen huolisin itelle.

    Ei siinä edelissä taida olla muuta hyvää kun halpa hinta ja se että se taitaa mennä "suoraan paketista" kaikkiin autoihin siten että ne nyt käy
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä edelistä tekee huonon? Se on yksinkertainen ja helppo huoltaa. Quadrajet ei sitä vanhemmiten ole ja litran kulutusero ei ainakaan mua saa vaihtamaan quadraan.



    Jos puljaa 2-4k luokassa niin jälleenmyyntiarvo on aina mitä on.

    Näköjään yksinkertaista ei enää arvosteta, mutta miksi sitten jotain tbitä edes suitsimaan kun voi vaikka ässämersun ostaa niin voi harrastella sitten sähkön kanssa :D


    Onhan se ideana tosi raaka monelle, vaihtaa nyt ruisku kaasariin. Harva toisinpäin näkee ongelmaa?


    Nyt "miehen" iässä olevia 3.1 ruuttiakin kun seuraillut (parilla kaverilla on) niin rupee niihinkin kaikkea mystistä tulemaan. Tossa nyt ei kaasari ole vaihtoehto mutta tbin hyödyt kaasariin verrattuna harrasteautossa ovat?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se umpipaska laatu tekee edelistä huonon, samalla hinnalla kun ostaa edelin käy läpi quadran ja sit sulla on loistava kaasutin. Se edel ei hirveen paljoa monimukasempi ole mitä joku kualajet.

    jos arvostaa yksinkertasta, pitäs olla SU kaasari mies tai ford vessanpytty mies, ainakin kun itellä olut noita edellä mainittuja molempia, tuntu edeliturhan monimutkaselta siihen nähden mihin se kykeni. Varmaan samaan olis päässy tupla SU tai tupla vessanpytyillä.

    Ihan turhaa hääräämistä se on toisinkinpäin jos sillä ruiskulla ei saavuteta mitään hyötyä. ero on vaan se että se kaasariauto menee ilman kinaamista läpi ruiskullakin päästöistä (koska rajat niissä autoissa on sitä 1000hc yms. jos on ollenkaan), vähäpäästösessä taas kaasarillä täytyy säätää ja häärätä enkä itte jaksaisi.

    Ei TBI anna mitään hyötyä kaasariin nähden.

    Mieluummin hommaisin edelleen jonkun ei vähäpäästösen kopan ja panisin sen miehen ikäsen kutosen sellaseen,
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miten edelin laatu on paskaa? Mulle ei oo yhtään paskaa vielä sattunut mutta niitä ollutkin vasta n 15kpl. Quadria viis vai kuus joista yks vai kaks toimi kunnialla kesän verran mutta kaikkiin piti enemmän huoltoa tehdä kuin pelkkä tiivistesarja. Väljiä akseleita tai kieroon kiristettyä runkoa ei mikään voita.


    Edelissä sentään vaan yksi tiiviste ja sekin bensapinnan yläpuolella. Eikä oo miljoonaa metering ym rodia tai pientä ja helposti pois kiehuvaa kohokammion bensatilavuutta.



    Alussa ehkä nielin kaikki jutut sen ja sen paskuudesta, mutta nyt kun aikaa on välillä vähemmän tai haluan mieluummin ajella niin kaikki epämääräinen tulee karsittua pois.



    En tiedä mikä pakko sitä ruiskua olis kovalla rahalla tekohengittää jos ei tunnu millään pelaavan?


    Meni esim vanissa kaasariswapissa paaaaljon vähemmän aikaa kun siinä kun koitti tbin kanssa tapella.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    guadrassa on 2 tiivistettä, läppärungolle ja kannelle.

    ei ne mulla ole vaatinut kun sen peruskunnostuksen, uimuri, neulaventtiili, läppäakselin holkitus, etummainen alipaine kelo ja tiivisteet. Sit on toiminut.

    Quadrassa 4 neulaa, edelissä 2. Ford vessanpytty on sulle oikee kaasutin, ei mitään neuloja ja jättimäinen uimurikammio. Pääsuutin ainut vaihdetava suutin.


    Mut mikset osta jotain vanhempaa autoa. Jaan kyllä nuo mielipiteet mut siksi ostankin noita 60-70- luvun autoja, tai kasarin alun max.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä se teki edelistä paskan tai miten quadra voittaa sen niin selvästi että edeliä ei kannata mihinkään laittaa?



    Ei kaikkia malleja löydy edelleenkään ei vähäpäästösinä. Jos oisin vaninkin halunnut kaasarina ja 350mppisellä niin ois tullut joku hapan 84 tms veivilaseilla ja ilman varusteita + jollain 170hv setillä ja 3spd lootalla.


    Kas nyt on varmasti se 200+ hv, ilmastointi ynnä vakkari + th700.


    Isompi raiskaus on auto vetää mattamustaksi tai madaltaa imho kun pistää sinne kaasari...


    Ja jos kerran se uudempaan päästörajaan menee mittarin ääressä säätämällä niin ei tuo kovin iso työ pee vuosi ole.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei multa mitään kysytty, mutta jos pitäs yrittää saada kaasari pelaan vähänpäästön kanssa, niin lähtökohdaksi valinta olis aika helppo: Quadrajet
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    antaa se jenkkikaasariin verrattuna paremman käyttömukavuuden, kelistä riippumati kone käy, reagoi kaasuun ja vetää ihan normaalisti heti tartista lähtien.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan se toimiessaan hieno ja tarkka kaasari eikä varnaan ole turhaan kehitelty. Todellisuus vaan toisenlaista nyt kun aikaa kulunut.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se osakaasulla vedonpuute ja kulutus lisä. Edelin kulutus ero 80kmh-100kmh oli paljon isompi kun kualalla.

    Niin ei se kaasari sitä raiskaa mitenkään, siittä ei ole kyse.

    Itte näkisin vaan ongelmaksi sen happiarvon mutta jos joku on saanut alle sen menemään niin kaimma se on mahdollista. Itte en ole onnistunut, aina on ollut CO tai happea liikaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En harrasta kylmänä polkemista ym, ikinä ei niin kiire oo etteikö paria minuuttia ryypyllä jaksais käyttää, vaikka kierrokset kovalla varmaan jaksais pakkasia lukuunottamatta lähteä heti.


    En oo kaasuvasteessakaan tuntuvaa eroa huomannut ja tbin 500cfm setti on vähemmän kuin esim 600cfm kasarilla.

    Olen aivan varma että dyno kertoo samoin, amerikassa (taas viittaan, mutta täällä vähemmän juttua ja kokemusta) oli teho kasvanut.

    Ruisku mahdollistaa kylmänä väärinkäyttöä vähän samaan tapaan kuin kaksoismassakytkin sitä, että voidaan jollain vitosella jyristää kaupungissa.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu antaa se varmaan jossain olosuhteissa etua. Kovat pakkaset oli ainut missä gualajet ei vastannut kaasuun kunnolla muuten kyllä ei mun mielestäni ole eroa.

    TBI on silti hyvä ruiskuksi, välillä jossain ruiskuissa kaasuun vastaavuus on ihan hirveän huonoa
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kahteen autoon oon swapin quadra - > edel tehnyt ja lopuissa se on ollut valmiina. Ei maantiellä puhuttu kun litrasta varmaan.


    Pakkohan sen joku raiskausta vastaava toimenpide olla kun jälleenmyyntiarvoa kyseenalaistetaan?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No siis, jos on vaihtoehtoina:

    Räpeltämätön orggis, kaikki voi katsoa tehtaan kirjoista, ei viritelmiä vs.
    Kaasaroitu moottori, mitä muuta on räpelletty? Miten kaasarointi on tehty? Onko jotain muuta tehty?
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saa sitä paskan alkuperäsenkin ostettua.

    Yleisen ilmeen näkee jo ja miten siellä vedelty. Jos auton omiin sähköihin muuten ei ole koskettu ja tarkoitus ei ole ruiskua palauttaa, niin ei siinä paljon voi pieleen mennä.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    "Ei siinä paljoa voi pieleen mennä"

    Kohtalokkaat sanat
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En väitä että kötöstelyt ja virittelyt kyläsepän toimesta ois hyvästä, mutta liikaa nähnyt niitä "tossa on naarmu en osta" - tyyppien ostavan täyttä paskaa millon minkäkin teesin nimessä.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaasarikone, melkein mikä vaan menee läpi vähäpäästöisyydestä E85sella. Jo muinaisella -90luvulla käytettiin etanolia autojen katsastuksen läpäsyyn.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mäkin oon joskus tästä maininnu. Minusta on hyvä, että joku muistuttaa siitä, että ollaan terveellisen toiminta-alueen ulkopuolella.
     

Kerro tästä muillekin!