Vähäpäästösekoilua katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja micco, 8.6.2011.

  1. micco

    micco 3rd gear

    Kävin pari kuukautta sitten katsastamassa vuoden '91 japanilaisvalmisteisen harrastevaununi joka on tietääkseni ollut aina vähäpäästöinen ja semmoisena olen sen itsekin katsastanut jo useampaan kertaan konttorilla A. Tällä kertaa päätin kuitenkin suunnata ihan vaan vaihtelun vuoksi konttorille B. Kyseisellä konttorilla autoa katsastuttaessani katsastusmies meinasi että kinneri on niin vanha että se ei ole vähäpäästöinen joten katsastuksessa noudatettiin löyhempiä päästörajoja. No sehän ei minua haitannut...
    Taannoin vaihdoin kiesin samanlaiseen ja saman ikäiseen härveliin jonka piti kuitenkin olla ei-vähäpäästöinen. Edellinen omistaja on sen katsastanut viime vuonna löysemmillä päästörajoilla ja tarkistin vielä ennen kauppoja Trafin maksullisesta palvelunumerosta että laitetta ei ole vähäpäästöiseksi merkitty. Kun kaupat oli tehty menin suoraan konttorille katsastamaan autoa. Katsastusmiehen mukaan tämä auto kuitenkin oli vähäpäästöinen ja niinpä oli noudatettava tiukempia päästörajoja. Näinollen en myöskään voisi muutoskatsastaa suunnittelemiani tekniikkamuutoksia ilman kalliita laajoja päästömittauksia.
    Onko tässäkin asiassa nyt kyse vain siitä miten katsastusmies sattuu asioita tulkitsemaan?
    Eikö rekisteriotteeseen voisi merkitä ihan selvällä suomenkielellä minkä päästörajojen mukaan pelataan?
    Onko muilla vastaavia kokemuksia moisesta arvonnasta?
     
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kerro sille vähäpäästöpöhlölle katsastumiehelle, jotta ottaa puhelimen käteen jos osaa puhelinta käyttää ja kysyy Trafista ohjeita, jos ei osaa työtänsä. Tarkistithan itsekin vähäpäästöasian Trafista.
    Jos on vähäpäästöinen, lukee se rekisteriotteessa. Kun itse olen rekisteröinyt tuontiautoja, jotka ovat otettu käyttöön ennen 31.12.1991, niin olen ilmoittanut rekisteröintikatsastuksen yhteydessä, että tämä auto sitten ei ole vähäpäästöinen, koska se on otettu käyttöön ennen vuotta 1992. Tämän jälkeen rekisteröitävien henkilöautojen tuli olla vähäpäästöisiä. Elämää vaikeuttavia merkintöjä ei ole sitten rekisteriotteeseen tehty. Se, että autossa on katalysaattori ei tee siitä automaattisesti vähäpäästöistä, kuten osa ammattitaidottomista katsastusmiehistä sen olettavat olevan.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itselläkin on otettu vähäpäästöisen mittaus(89 caddy)kun oli merkintä 3 vaihekatista.entäs tämä: http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf mitäs sovelletaan jos on vaikka 2530 kg ja kuudelle henkilölle. tietääkö kukaan mistä löytyisi selvä lakiteksti jonka voisi ottaa konttorille mukaan.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Nykyajan rekisteriotteissa ei lue onko vähäpäästöinen, konttorin koneelta näkevät kyllä senkin.
     
  5. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Trafiin ei kannata soitella , sieltä eivät näe kaikkea tai sitten siellä on sellaisia henkilöitä jotka eivät osaa katsoa.
    Tuosta on riittävästi kokemusta.

    !100 % varma tieto löytyy katsastuskonttoreilta.

    Ja otteiisiin ei todellakaan enää merkitä kaikkea , ote saattaa siis valehdella.
    Minullakin on ollut -93 käyttöön otettu henkilöauto jonka otteessa ei lukenut mitään vähäpäästöisyydestä , tieto löytyi kyllä konttorilta.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuodessani -91 moppea maahan, vaikka auto oli valmistettu ja rekisteröity -91 alussa- suomessa se merkattiin vähäpäästöiseksi.olin hyvin tyytymätön ja vastustin merkintää.
    Hämmästykseni oli suuri kun selvisi että merkintä EI KUITENKAAN NÄY OTTEESSA! vain trafin tietokannoissa. eli leimalla voi olla vaihtelevaa käytäntöä minkä mukaan mittaavat.
     
  7. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Mittaus tehdään tietokannassa olevan tiedon mukaan , ei otteen.
    Tai niin se pitäisi tehdä , voihan joku katsastaja erehtyä , eli voit saada erilaisia tulkintoja.
     
  8. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Vm 87 eteenpäin tarttee olla selvitys auton päästöistä rekisteröinti katsastuksessa ja vm 88 eteenpäin voipi auto olla vähäpäästöinen. Jos se jenkkiauton epa normi mikä siitä löytyy vastaa suomessa vähäpäästöistä niin silloinhan se auto merkataan vähäpäästöiseksi jo ennen sitä vuotta 92.
     
  9. jake74

    jake74 1st gear

    akka katasti oulussa ruskossa meijän käyttö corollaa joku vuosi sitte. auto on vm86 joten päästömittaus pitää suorittaa. no inssi katteli papereita ja tokas siihe että tää on näin vanha ettei tästä tarvi mitata päästöjä :D
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead


    Noinhan se, virheitähän sattuu jos milloin mihinkin suuntaan :rotfl:
     
  11. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Mulla on '92 Jeeppi, rekisteriotteessa lukee "kolmitoimikatalysaattori" ja "saa tankata vain lyijytöntä polttoainetta". Leimatessa tuli hieman ropleemia kun ei mennykään ihan suorilteen läpi päästöistä, inssi hieman tuumi ja kävi koneelta tarkistamassa. Totesi, että eipä siellä näköjään ruksia ollut kohdassa "vähäpäästöinen" joten leima pahviin :eek:
    Mikäs siinä sitte...

    Aloin vain miettimään, päästörajat ei ole vähäpäästöisen, mutta saako siitä silti kattia poistaa jos sattuu niin huvittamaan... Paskana se ainakin näyttää olevan
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kaikki 92-eteenpäin on automaattisesti vähäpäästöisiä...

    Tämä kannattaa printata mukaan kun menee konttorille vääntämään kättä:
    [​IMG]
    :wink:
    - Jani -
     
  13. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Päästöt

    Mitenhän sitte kun ittellä on vm 79 harrastepeli jossa on 400 cid portatut kannet,isot venttiilit,rpm imari,750tuplapumppu,nokka 285 jne...aattelin että kun tuosta mitataan noi päästöt niin oisko sallittua laittaa katalysaattorit putkiin katsastukseen jos tulee päästöjen kans tiukkaa ???Voishan tuo mennä jos on säädöissä noihin rajoihin mutta JOS tulee ongelmia nii katsastuksen ajaksi laittas ja sitte pois.
     
  14. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Kaikki 92-eteenpäin on automaattisesti vähäpäästöisiä...

    Ei välttämättä.... Tais tulla vast 93 pakko maastohenkilöautoille... ja voi olla vähäpäästöinen jo ennen tuota 92 takarajaa.
     
  15. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Joo tällä se leimaukkokin mulle asian selvitti, sama juttu on pakettiautoissa. Katalysaattori kuitenkin lukee otteessa, joten heräsi tosiaan kysymys kuuluuko niiden kuitenkin olla paikallaan vaikka ehdot varmasti täyttyvät ilmankin..?
     
  16. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    Jos otteelle on merkitty kattia, lampaada, etc. laitteet niin siitä mitataan nuo "vähäpäästöisen" auton arvot ja se on ihan se ja sama mikä se vuosimalli on.

    Silläkään ei ole päästöihin mitään vaikutusta onko auto maastoauto M1G, henkilöauto M1, pakettiauto maasturi N1G tai pakettiauto N1.
     
  17. arska82

    arska82 1st gear

    Paras kohellus mitä on omalle kohalle sattunu oli taunuksen päästömittaus uusintakatsastuksessa kun testeri sekoili jotain. Paperi putken päähän ja inssi nuuhkas, että ei haise liikaa bensalle. Silti jouduin maksamaan päästömitauksen. :eek: Parasta oli se, että se alkuperäinen hylky oli tullut just päästöistä?! :lol:
     
  18. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Höpöhöpö. Ja huomenna lissee.

    Jos otteeseen on merkitty katalysaattori, niin sitten katti on löydyttävä (tuplaputkistosta kaksi). Mutta se ei todellakaan tarkoita vähäpäästöisyyttä. Vuodesta 1987 (01.07. jälkeen) vuoden 1991 loppuun asti autossa voidaan vaatia katalysaattori ilman vähäpäästöisyyttä.

    Aivan eri asia on sitten vähäpäästöisyys. Silloin katti on 'itsestäänselvyys'. Ja vähäpäästöisyyttä voidaan tapauskohtaisesti vaatia vuodesta 1988 lähtien.
     
  19. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Entäs kun auto on ensirekisteröity toukokuussa 1983, otteessa lukee silti katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta. Viimeksi kun leimalla kävin niin sanoivat että se on ohje käyttäjälle, aikanaan kun oli lyijyllistäkin polttoainetta saatavilla.

    Autossa ei tällä hetkellä kattia ole eikä sitä leimalla vaadittu vaikka asiasta kysyin, mutta käyköhän jatkossa huonosti? Kun käsittääkseni lainsäädäntö tuntee katalysaattorin vasta 86-vuodesta eteenpäin?
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    84 devillen katti meni tukkoon,meinasin laittaa putkenpätkän tilalle.ei käy vastasi inssi.katin voi tyhjentää mutta kuoret oltava paikallaan. :eek: mitä eroa on tyhjällä katilla tai suoralla putkella.v-u tätä suomen touhua.
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!