Vähäpäästösekoilua katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja micco, 8.6.2011.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onko teidän vaikea lukea tätä linkittämääni kuvaa?

    [​IMG]

    Viekää se katsastajalle niin osaavat siitä kyllä lukea mihin päästöluokkaan auto kuuluu.
    Vain kolmitoimikatalysaattori-merkintä otteessa tarkoittaa vähäpäästöisyyttä, muut katalysaattorimerkinnät ei meinaa mitään.

    - Jani -
     
  2. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu toi janin linkki ihan kohtuullinen, toki samat asiat löytyy ihan lakikirjastakin. Tosin ne maastohenkilöautot ja bensapakut tuli myöhemmin se pakollinen vähäpäästöisyys.
     
  3. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    No niin ja joku ei taas osaa lukea rivien välistä..eli siis jos otteella lukee KATTI niin se ON löydyttävä autosta. Se on yks vitun maku onko se tyhjä vai ei mutta jos se on tyhjä niin toden näköisesti auto EI mene noihin ahtaampiin päästönormeihin. Eli NS. "VÄHÄPÄÄSTÖISEN" auton normeihin. Se että sitä vähäpäästöisyyttä ei merkitä enään otteelle on tullut jossain vaiheessa trafilta ohjeeksi. Ensi vaiheessa piti merkitä onko auto vähäpäästöinen vai ei..sitten tuli ohjeeksi että päästölaitteet pitää merkitä otteelle sekä vähäpäästöisyys..sitten tuli ohjeeksi että ei saa merkitä kolmitoimi kattia ja lambdaa samaan aikaan vaan ainoastaan lambda ja normi katti..ja nyt ei merkitäkkään sitten enään muuta kuin kolmitoimikatti ja obd jotka nekään ei näy otteella.

    Eli summa summaarum..
    jos sulla lukee otteella katti..oli ikä mikä tahansa..sun auto kuuluu päästöluokkaan 5!! (kts tuo päästötaulukko)
    jos sun otteella lukee vähäpäästöinen autosi kuuluu päästöluokkaan 5!!

    ja nämä samat pätee myös M1G, N1 ja N1G luokan autoja.

    PISTE!
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mutta kun se ei vaan mene noin ja asia näkyy tuosta taulukosta.
    Avataan se nyt tähän myös sanallisesti:

    Ensin katsotaan vuosimalli, jos se on vaikka 83 niin siinä ei tarvitse olla katalysaattoria mutta saa olla ja kuuluu luokkaan 3. EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN

    86-91 välillä luokkaan 4 kuuluu autot jossa lukee otteella katalysaattori, käytetäävä lyijytöntä polttoainetta. EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN.

    88-91 välillä luokkaan 5 kuuluu siis autot joissa lukee otteella "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" Luokkaan 5 kuuluvat OVAT VÄHÄPÄÄSTÖISIÄ.

    92- eteenpäin kaikki ovat vähäpäästöisiä eikä sitä siksi enää merkata otteelle.

    Poikkeukset ovat asia erikseen ja ne vain vahvistavat nämä säännöt.
    - Jani -
     
  5. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    kyllä se asia on kuule noin niin kuin kirjoitin. usko pois..ei kannata vängätä tässä asiassa..

    :poff:
     
  6. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Siis jos nyt esim vm 88 (ei vähäpäästöinen) autoon tehdään koneen vaihto niin siitähän tarvii päästöluokka selvittää, siihen ei riitä siis mittaus putkesta. tämän selvittämisen voi kiertää sillä että asentaa autoon toimivan katin.... Tälläisestä katistahan tulee merkintä otteelle. Niin kerroppas ny nuutti ete tekeekö se autosta sun mielestä ihan oikeesti vähäpäästöisen tuo teksti siellä otteella??? Siis koitas ny vähän ees miettii ennenku alat julistaa noita sun totuuksia.
     
  7. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    jos autoon tehdään koneenvaihto jossain vaiheessa..ja auto ei alunperin ole vähäpäästöinen niin mikään maailman mahti ei tee siitä vähäpäästöistä.

    ei noi asiat ole niin vaikeita..mutta sanotaan näin että mä vain tiedän näistä todennäköisesti teitä aavistuksen paljon enemmän.

    8)
     
  8. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    ai niin..ja siitä koneesta muuten ei tarvitse selvittää mitään päästöluokkia. en tiiä mistä tuonkin olit repinyt mutta koneenvaihto tuossa sun esim. tapauksessa merkittäis vain otteelle että mikä kone sinne on vaihdettu ja prosentit..eikä sen ihmeempiä..
     
  9. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Kantsiskohan sun nuutti ny vaikka koittaa maanantaina pirauttaa tonna trafin inkenjööreille.... Jos meet esim sen 88 auton moottorii muutteleen niin joudut jo selvittelee että se täyttää ne päästövaatimukset myös muutoksen jälkeen. Sama hommahan on kun tuot esim ny vaikka saksasta käytetyn auton niin jollain joutuu selvittää sen päästötason jos on kyseessä tuon ikäinen auto. Alkuperäisessä ja muuttamattomassa vehkeessähän se on heleppoo ku heinän teko, mutta jos oot jotain siihen muutellu niin se katti siellä putkessa piisaa ja autosta ei vieläkään tuu vähäpäästöistä.
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Siin ois ihan otetta lakitekstistä....


    Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

    1. Auton, jota koskevat E-säännön n:eek: 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

    2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

    3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
     
  11. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    kuules mä oon joka päivä noitten ukkojen kanssa tekemisissä.. eli ei kinastella siitä.
    ja sen koneenvaihdon jälkeen..jos otteellla ei lue kattia..sen auton ei tartte täyttää noita luokan 5 päästötasoja vaan pelkästään ne lievemmät normit..ja se tosiaan mitataan vain ja ainoastaan putken päästä.

    ei se koneenvaihto muuta sitä itse kanta-autoa uudemmaksi tai vanhemmaksi..ja mitään pirun katteja sinne ei tartte sen jälkeenkään asennella.
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo ei mun tässä asiassa tarvi vängätä kun tiedän sun olevan väärässä ja tiedän että asia sullekin valkenee jossain vaiheessa. :rotfl: :rotfl:

    Väänsin taulukonkin vähän ymmärrettävämpään muotoon...

    [​IMG]

    - Jani -
     
  13. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    no niin eli sä et osaa edes lukea omaa tekstiäsikään. :D

     
  14. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    älä vänkääkään. sä saat tehdä asiat hankalasti jos haluat mutta mä oon näitten asioitten kanssa joka päivä tekemisissä niin mulla ehkä kokemusta näistä enemmän kuin sulla.

    Kerroppa vielä että mistä oikein ammennat nämä sun käsityksesi? etkö sä ole lainkaan ajatuksella lukenut mitä tuossa aikaisemmin on kirjoitettu???
     
  15. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Lukaseppas nyt nuutti sitä lakitekstiä sinne kohtaan 3 asti ja mieti mitä merkataan otteelle jos ei oo sitä tutkimuslaitoksen raporttia esittää vaan on toimittu sillä helpommalla tavalla... ja minkä rajan mukaan ne päästöt mitataan... ja edelleen siis se esim vm 88 auto =)
     
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Eikä munkaan tartte vänkää, kun nää asiat on oikeesti aikas helppoo katsoo sieltä vihreestä saakelin paksusta opuksesta joita tuossa hyllyssä löytyy varuilta useempikin kappale jos tarvii.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Siinähän ne on lähteet kirjoitettu kuvan alalaitaan ja tässä linkit uudestaan:
    http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D9364707 ... 082007.pdf
    http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4484.pdf

    Tästä käytiin tuolla taannoin vääntöä toisessa keskustelussa ja sen perusteella sain kasattua tuon linkittämäni taulukon.

    Mulla on ollut useampi 88-89 chevyn pickuppi jotka eivät ole vähäpäästöisiä vaikka otteessa lukee "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" ja siksi päätin selvittää asian peripohjin. Tällä hetkellä moni auto menee purkuun päästöjen takia vaikkei ne ole rekisteröitäessä olleet vähäpäästöisiä mutta nyt joku katsastusmies muuttaa omin päin pelisääntöjä.

    Kiikuta tuo taulukko katsastusmiehille ja käske soittamaan Trafiin jos eivät usko. Kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan.

    - Jani -
     
  18. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    edelleenkään ei tarvitse esittää minkään valtakunnan todistuksia jos vaihdetaan -88 autoon kone.
    sitä tekstiä ei tarvitse lukea sinne loppuun asti koska kolmannessa kohdassa sanotaan: "Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon".

    ja sitten jos sulla löytyy niitä opuksia niin katsoppas sitten mikä on E-säännön 15/03 mukaiset päästörajat?
    eli etkö sä nyt ymmärrä että tuo sun esimerkkis on tuo ykkös kohdan mukainen auto eli se ei tarvitse todistuksia. :D

    ai niin ja mainitsinkin jo tuossa aiemmin..jota et kai ollut lukenut ETTÄ otteelle merkitään vain että koneen vaihto on tehty ja mikä kone on laitettu ja prosentit.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    En ole missään vaiheessa edes vihjannut olevani mikään asiantuntia mutta varmaa on että sinä et semmoinen ole ainakaan tässä asiassa.

    Taulukossa on kyse kokonaisuudesta ja sillä voidaan haarukoida sitä onko auto vähäpäästöinen vai ei tai siksi se on tehty. Tuota tarvitaan muunmuassa maakaasumuutoksissa koska niissä on oleellista onko auto vähäpäästöinen vai ei ja se vaikuttaa todistuksien ja testien tarpeeseen ja muutossarjaan ja muutoksen hintaan.

    Voit pitää mielipiteesi niin kuin minäkin omani joten jätetään tähän.
    Itse etsin aina konttorin jossa ymmärretään asian päälle ja vältän niitä konttoreita joissa on mielivaltaisia katsastusinssejä.

    - Jani -
     
  20. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Nooh voin kertoo et aika varmalla pohjalla on tieto et sinne 88 auton otteeseen se katti teksti tuli ihan trafin vaatimuksesta, kun ei ollunna niit tutkimuslaitoksen selvityksiä noista päästöistä kun oli menty vm 88 autoon heittämään vm 80 oleva kone... ja myöskin trafin miehen kanssa sitä kaiveltiin ja selviteltii että millä muulla keinolla sen päästötason siit vehkeestä osottaa, katti oli se helpoin tie. Vaikka siellä otteessa nyt se inhottava katti iteksti lukeekin niin ei siitä kyllä mikään vähäpäästöinen tullu. Mut toki jos kerran nuutti niitä päivittäin leimailee niin tarttee sanoo kaverille et tulee sinne raippaluotoon poistattamaan ne katti tekstit sielt otteeltaan kun ne siellä kerran ihan turhaan ovat, vai meinasitko vähäpäästösenä sen mittailla?
     

Kerro tästä muillekin!