Vähäpäästösekoilua katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja micco, 8.6.2011.

  1. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    jos tuon ikäisen auton otteessa on maininta katista ja muista päästöhimmeleistä niin todellakin se mitataan tiukemmilla päästörajoilla. kerroppas nyt vielä tarkemmin minkälainen kone tuo -80 mallinen kone oli? oliko vielä kaasarilla ja kärjellisellä sytkälläkin?

    kerroppas myös mitä tekstiä oli tuossa -88 mallisen auton alkuperäisessä otteessa? jos siellä ei ole mitään mainintaa mistään himmeleistä niin ei niitä sinne lisätäkkään ihan tosta vaan..
     
  2. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Ei ollu vähäpäästöinen auto ennen eikä jälkeen muutoksen. Koneeksi tuli ihan kaasari kone kärjettömällä sytkällä ilman lambdoja. ei siinä siis mitään järkee oo niillä kateilla, mutta sinne ne oli ruuvattava et pysty osottamaan päästövaatimuksen täyttymisen.
     
  3. Jaska

    Jaska Gearhead

    sama homma oli mulla, kun kävin kysymässä lupaa koneen vaihtoon vm.89 chevyn pick up, alkup. ruiskukone, jos tekee kaasarikoneen, katalysaattori pöntöt putkien väliin (voivat olla tyhjätkin) kunhan vaan ovat, jos edellleen ruiskukoneena niin ei tarvitse kat.pönttöjä putkien väliin

    rek.otteessa tai trafissa EI OLE MITÄÄN MERKINTÄÄ väh.päästöisyydestä tai KAT-pöntöistä tällä hetkellä

    eli: ruiskulla tulee moottori niin eipähän tarvi alkaa tekeen kat pönttöjä putkistoon ja uusia merkintöjä ei tule sen puolesta otteeseen

    ja tämä oli nimenomaan sbc ei bbc...
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pakettiautot ovat vähäpäästöisiä vasta 1993:sta...sitä ennen ihan normaalein päästöarvoin.

    Omaan 1991 Chevy pikkariin vaihdettu isompi kone 4.3 V6 ruisku ->> 350 ruisku ja oltava KAT:n näköinen pönttö, mutta ei tarvi toimia...no mulla toimii sekin.
    Menee 15/04 säännön perusteella koska moottori on vaihdettu isompaan ja tällä tavalla taataan päästörajojen täyttyminen.
    Pidän mukana kyseisiä AKE:n aikaisia papereita päästönormista ja muutoksesta, voi näyttää leimalla vaikka samat asiat lukeekin otteessa jos rupeavat inttämään muuta.

    Auto voi olla vähäpäästöinen vaikka olisikin 1988 tai vaikka vanhempi jos se siellä niin lukee, avain sanoja on vähäpäästöinen tai kolmitoimikatti...pelkkä katalysaattori kertoo vain että siellä on oltava sellainen.

    Suurin ongelman aiheuttaja on että porukat ovat hukanneet ne vanhat REKISTERIOTTEET joissa tarvittavat asiat luki.
    Nykyisissä REKISTERÖINTITODISTUKSISSA ei lue käytännössä mitään katalysaattorista tai edes vähäpäästöisyydestä, älkää hukatko niitä vanhoja papereita !!!

    Ne ovat tärkeitä papereita ja jotka pätevät edelleen jos tulee riita konttorilla !
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä lukee -86 Capricen otteessa "Varustettu pykälän xyz nojalla katalysaattorilla" tai vastaavaa, katsuri katto koneellta kun oli suorat putket alla ja sano et tuolla tekstillä ei ole mitään merkitystä tuolla ja anto leiman.
     
  6. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    jaa-a..missähän perähikiän konttorilla oikein olet tuon homman tehnyt koska ei tuossa ole mitään ihmeellistä tuollaisessa koneenvaihdossa. koitappa ens kerralla ottaa asia esille kun käyt jollain toisella konttorilla kuin missä olet tuon koneenvaihdon tehnyt jotta saat sen katti himmelin pois sieltä otteelta. sitä ei siellä tarvita...
     
  7. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    taas järki käteen..jos sulla ei ole mitään merkintöjä otteella saastelaitteista niin vittuako sä olet kysellyt keneltäkään mitään??????
    vaihdat sinne koneen..kukaan ei sulta kysele yhtään mitään jos kuutiot pysyy samana..ja sitä paitsi..kuinkahan suuri prosentti kaikista katsureista oikeesti näkee päälle päin eron sbc ja bbc koneen välillä.. :lol:
     
  8. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    no tuossakin katsuri on tehnyt virheen mutta eipä sillä niin seksuaalista merkitystä ole. jos sellainen teksti on otteella niin sellainen himmeli on auton alta löydyttävä.
     
  9. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Mulla tuo 89 Country Squire päästömittaus tehty aina vain tuolla päästöluokka kolme mittauksella ja eri konttoreilla. Inssit eivät ole mitään "vähäpäästömittausta" edes ehdotelleet, koska auto ei ole vähäpäästöinen vaikka otteessa lukee katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta.

    Samoin tehty mittaus jos olen käyttäny auto jossain korjaamossa mittauksessa ennen leimaa.

    Näin on tehty myös muissa 80-90 luvun vaihteen piilofarkuissa päästömittaus mitä tuossa vuosien varrella tutuilla on ollut.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei tietenkään tehdä vähäpäästöisen mittausta, koska eihän tuo sellainen ole...taitaa olla lisäksi paku (piilofarkku)...
     
  11. Jaska

    Jaska Gearhead

    nuutille, pakkohan se oli kysyä kun kuutiot vaihtuu ja sylinterit muuttuu...mut eipä tästä enää sen enempää...
     
  12. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Olikos se jossain 80-luvun lopussa kun kolmitoimikatalysaattorilla sai alennusta autoverosta parin vuoden ajan? Käsittääkseni nämä ovat noita "katalysaattori oltava, ei tarvii toimia" -tapauksia. Tuossa tapauksessa katalysaattori ei ota kantaa päästöihin vaan verohelpotuksen ehtoon.
     
  13. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Niin se päästöjen selvitysshän alkaa 1.7.87 sen 15/04 mukaisesti ja ei oo vielä vähäpäästöisen kanssa mitään tekemistä, mutta silti tuo katsotaan täyttyväksi jos siellä putkessa on ne katit. Senpä takia ne siin moottorin muutoksessakin sinne vaadittiin. Mut tokihan nuutti voi kertoo missä konttuurilla on noit leimoja jakelemassa niin passitetaan auto sinne niin poistat rohkeesti ne katti tekstit sielt otteelta, eikös?
     
  14. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    En oikeesti vieläkään tiedä mistä hitosta sä noita sun tarinoita temmot koska ei ainakaan 2011 lakikirja moisia juttuja mainitse. Että eiköhän ole parempi että sinäkin mietit ensin hetken mitä kirjoittelet.

    Moottorinvaihdossa..jos sulla on -88 vm sierra 1.6 ja haluat laittaa sinne 2.0 koneen niin siinä ei ole muuta kuin paperityötä. Siinä ei tarvitse mitään päästötasoja ruveta selvittelemään eikä katteja laittelemaan.
    Kahdesta katistakin taisit jossain vaiheessa kehuskella niin jos putkisto kahdennetaan niin katit on myöskin kahdennettava..mutte se on vain siinä tapauksessa jos autossa on alkujaan sellainen ollut.

    Mutta se on tietysti ihan miten itse haluat sen tehdä..
    :soosoo:
     
  15. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Onpas väkeviä mielipiteitä molempiin suuntiin :D

    Eikös se ollu niin että auton alkuperäistä päästötasoa ei missään nimessä saa mennä huonontamaan?

    Sen verran on nuutin puheis perää jotta jos vaihtaa koko tekniikkapaketin samanikäisestä tai uudemmasta niin eikös silloin voida unohtaa liput ja laput ja kattien asentamiset?

    Se on sitte aiva eri asia jos rakentaa oman versionsa, turbottaa yms. niin silloinhan riitti kattien asennus selvitykseksi päästötason säilymisestä välillä 87->vähäpäästöinen.

    Mutta jos nyt esim tuohon em. -88 sierraan haluaa 2-litrasen koneen niin onhan se päästötaso tiedettävä, ja toimittava sen tiedon mukaan. Ei sinne voi mitää 70-luvun pannua laittaa (poislukien raippaluodon suunta) :lol:
     
  16. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    no just tätä oon tässä koittanu takoa joillekin päähän :D
    että jos vaihdat saman ikävuoden koneen..niin ei siinä mitään sen ihmeempää ole. uudemman saat vaihtaa aina..eli kaasarin ruiskuks jne..koska tod.näk. ei se päästötaso siitä ainakaan huonone. ja jos sulla ei ole kattia koneessa ollut ja vaihdat saman mallisarjan auton missä ei ole kattia niin ei sitä sinne tartte erikseen laittaa..ei edes raippaluodossa ;)

    asia muuttuu siinä vaiheessa vaikeemmaks kun sulla on 2010 eurokinneri ja haluat vaihtaa sinne -70 sbc koneen..siihen projektiin mä en koskis pitkällä tikullakaan ellei sulla olis mapillista paperia mukanas ja päällä trafin leima että hyväksytään.. :lol:
     
  17. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu ei oo onkelmaa jos 88 sierraan paiskaat samanikäisen tai uudemman pannun, se on totta. mutta jos haluutkin sinne koneeksi sen vm 80 koneen niin silloin tarvitaan jo jotain...

    Nuutti löysitkös siit 2011 oopuksesta yhtään pakokaasunormia joka olis vanhempi kuin 01.01.1993 käyttöönotosta?

    Edelleen jos nuutti suostut ne katit sieltä otteelta poistamaan kun ne kerran turhia on niin sano vaan minne sen kaverin tarttee tulla se vekotin näyttämään.
     
  18. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

  19. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

  20. Nuutti69

    Nuutti69 2nd gear

    kerroppas sitten minkälainen kinneri sillä sun kaverilla on?

    tai annatko rek.numeron niin katson töissä sen huomenna?

    kerroppa sitten myös millainen kone siinä alunperin oli ja mihin se vaihdettiin..
     

Kerro tästä muillekin!