Vähäpäästösekoilua katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja micco, 8.6.2011.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tietääkseni laki ei ole se, joka määrittelee tavan mitata dieselin päästöt, vaan erilaiset ohjeet.
     
  2. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Joo ohjeethan niitä määrittelee, mutta trafilla on lakiin perustuva oikeus antaa moisia ohjeita joten lakiin nuo ohjeet perustuu... Eli noiden mukaanhan sen yksittäisen katsastajan on toimittava, ei se oikeen voi alkaa ominpäin soveltamaan.


    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf
     
  3. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Kertaus on opintojen äiti, joten esitän vielä yhden tapauksen.

    Auto on ns. suomiauto, joka rekisteröity 1.6.1990.

    Otteessa ei ole mitään merkintää vähäpäästöisyydestä tai katalysaattorista.

    Autossa on ollut jo ikuisuuden 350-kone kaasuttimella, eikä katalysaattoreita ja auto on aina katsastettu näillä ns. löysemmillä päästörajoilla (hc 600 jne).

    Nyt kuitenkin Trafilla on papereissaan ruksi kohdassa vähäpäästöinen.

    Kysyin katsastusasemalta voiko autoa muutoskatsastaa ei-vähäpäästöiseksi, mutta tämä olisi kuulemma pitänyt tehdä vuonna 90.

    Onko tässä mitään porsaanreikää, että auton saisi katsastettua näillä löysemmillä rajoilla vai onko peli pelattu?
     
  4. jallu81

    jallu81 3rd gear

    no jos auto on joskus hyväksytty vähäpäästöisenä ni se on niinku vähä siinä.. Ainoo miten ehkä varmaa vois saada sen ei vähäpäästöiseksi ni jos sellasta autoa on tehty kyseistä vuosimallia ei vähäpäästöisenä ni jollai trafin poikkeiuksel kai ehkä vois saada kai..
    sama ku periaattees tuo mun nissan skyline r32(-93) on vähäpäästöinen oikeesti ja niit ei kuuluis olla yhtään ei vähäpäästöistä koska ne on kaikki tehty vähäpäästöisenä ni sellaista ei voi saada sillon ei vähäpäästöiseksi vaikka olis 89..

    Ja tämä asia on kysytty erikoiskatsastumieheltä ja katsastuskonttorin päälliköltä 5min sitte :D
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Täh, enhän mä oo edes hommissa enää?
    Mutta mulla on sellainen muistikuva, ettei japania-autoja koske vähäpäästöisyydet jonnekin 1996 asti. Korjatkaa jos olen väärässä.
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Kyllä. Ja ovat lähettäneet.
     
  7. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Käytin vain esimerkkinä tota omaa skylinä. niitä on -89 eteenpäin tehty, mutta ne on silti kaikki vääpäästöisiä, vaikka -91 taitaa olla trafin määrittelemä raja vähäpäästöisyyteen. ja noita japanin ihmeitä ei saa vähäpäästöisiksi, mutta euro ja jenkkivehkeitä on joskus saanut..
     
  8. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Autoa on saanut jokunen vuosi aiemmin ei-vähäpäästöisenä, niin jos muutoskatsastaisin sille koneelle?

    Tai asennan tähän esim. hestecin, jolla päästöt kyllä viimeistään e85:n ja kattien kanssa saa kohdilleen.

    Tai vaihdan runkonumeron?
     
  9. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear


    jos kerran aina aiemmin katsastettu ilman vähäpäästöisyyttä , eikä otteessa merkintää , silloinhan joku on trafilla tehnyt virheen , kyllähän niiden pitäis virheensä korjata
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Olet väärässä.

    Japanialaiset päästönormit riittää sinne jonnekin 95-96, mutta on nekin vähäpäästöisiä v-92 alkaen.

    Nii ja niitä vähäpäästöisiä on jo vuodesta -89 lähtien olemassa.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös niitä ole jo vuodesta -87 lähtien? Ainakin meidän kesken vuotta -87 käyttöönotetusta henkilöautosta katsastusmies sanoi, että jos olisi muutaman kuukauden myöhempään otettu käyttöön, niin olisi vähäpäästöinen.

    Joku muuttanut ruiskusta kaasutinpeliksi? Miten joku tuollaisen ostaa riesakseen?
    Vanhassa otteessa on edellisen katsastuksen suorittanut asema merkitty. He varmaan näkevät edellisessä katsastuksessa mitatut arvotkin ja osaavat ehkä kertoa, että miksi arvot on aiemmin kelvanneet ja nyt ei enää kelpaa?
     
  13. GULF

    GULF Gearhead

    Muistaakseni 1.7.1987 tulee päästönormi E15/04 jonka jälkeen katsastukseen velvollisuus päästötason osoittamiseksi ainakin rekisteröinti ja muutoskatsastuksissa...
     
  14. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Johtuu lähinnä siitä, että ostaja luuli vähäpäästöisyyden lukevan otteessa. Autossa on kuitenkin ollut 15 vuotta kaasutinkone ja joka kesä se sillä on katsastettu. Jos ei ensimmäisessä niin toisessa paikassa.

    Täytyy todeta että on tämä maa täynnä äärimmäisen epäpäteviä katsureita tai muuten lahjottuja.
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla oli lada vm 91 kaasarilla ilman kattia eikä mitään puhetta vähäpäästöisyydestä koska oli tullattu ennen 31.12.89, pickuppimosseja sai ilmeisesti vielä 92 vuoden puolella kilpiin ilman kattia mut ne oli pakuja.

    voisko tuo tullauspäivämäärä ratkaista, ns vanhaa mallisarjaa joissa rekisteröidessä katsottiin aiempaa pykälää...
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    No niihäseolinii. Mut ->96 kelpaa japaninpaperi ja jos ei alla o kattia ni ->92 ei o vähäpäästöinen :rotfl:
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Nii, paitsi että niissä taitaa se katti olla....ja milläs osoitat että se täyttää ne japanialaiset päästöt?

    No otteessahan se lukee... :rotfl:

     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Niijjoskus kurssilla joku sano että kattia kattoo onko se auton alla ja jos pykälät riittää nii ok. Mutua.
     
  19. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    Kannattaa huomioida että jos autossa kuitenkin on alla katti, niin se on automaattisesti vähäpäästöinen.

    Eli ottaa sen katin pois ja sit katsastukseen niin ei tule ongelmia.

    Ennenkuin joku mussuttaa että katalysaattorin olemassaolo ei tee autoa vähäpäästöiseksi, niin kyllä se vaan tekee. Kaks kertaa piti ottaa hylsy katsastuksesta, mutta kolmannella kerralla kun katti olikin äänenvaimennin, kelpasi auto ei-vähäpäästöiseksi.

    Noh todellisuudessa se siis oli äänenvaimennin joka kerralla, mutta sitähän ei katsastusmies tiennyt, vaan luuli katalysaattoriksi, ja mittaukset otettiin sen mukaan.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    koska toi on muuttunut, ei ennen ole kasarivehkeitä tulkittu vähäpäästöiseksi jos on katti ja mutta otteessa ei mainintaa vähäpäästöisyydestä,
    vaan tyhjää, tai esimerkiksi maininta, "varustettu katalysaattorilla, käytettävä lyijytöntä polttoainetta".

    voiko koslakohtaisia päästörajojakin muka muuttaa takautuvasti?
     

Kerro tästä muillekin!