Vähiten väärä turbaani 440 perään...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja '68Hearse, 22.9.2008.

  1. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    suunnitteilla 440 ( 4.15 kampuralla) mopsi johon edelin rpm cnc kairatut kannet,rpm nokka,rpm imari, 2"primääreil peltiheikit ja tarttis voimansiirto linjaakin päivittää ja muitakin osa-alueita hyväksi kombinaatioksi niin mitäs tietäjät suosittelis stallpeediksi ja perävälitykseksi? 8) Kun tuo Dotsi (n. 1800kg) on sitten käyttöwessana niin ajatellu et kun toi 727 pysyy prepattuna alla niin oiskos 3.55-3.70 välläri passeli käyttötarkoitukseen ja koneen luonteeseen? Ja jos vipottajal tai jollain toisel moparigurulla ois ehrotuksia mikä ois hyvä rollerinokka vaihtoehto ton painoseen maantielauttaan 8)
     
  2. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    :odroll: dount enipati have the tatsia kys. asiaan? 8)
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No kun menit laittamaan kysymykseen "Vipottaja tai joku muu moparguru". :D Kukaan ei tohdi vastata (paitsi ehkä Vipottaja). Mutta jos "ei gurulta" kysyttäisiin niin mä sanoisin stalliksi 3000 plus miinus 500.
     
  4. palotila

    palotila Gearhead

    Sopiiko liittää oma kysymys samaan asiaan? Jos on turbiini stallilla esim 2500, niin tarkoittaako se että turbiini luistaa enemmän tai vähemmän siihen 2500 kierrokseen asti? Mulla on 3,23 perä joten 80km/h vauhdissa kone pyörii noin 2200 r/min. Tämä on askarruttanut kun haluaisin vähän korkeampaa stallia, mutta en haluaisi sen nostavan matka-ajon kierroksia.
     
  5. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    jep

    eikös tuota ois 3500tonttunen liitten liikaa vaikka perävälläriksi tulis jotain tuolle välille 3.55-3.70? :-? kun autokaan ei oo kovin keijukainen and ihan real life daily driveriks tulossa?
    ....
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En mäkään mikään guru ole, mut oon pitkään harrastanut aika aktiivisesti niin on tullut kokeiltua monia erilaisia juttuja, ja niitä kokemuksia ja omia johtopäätöksiä sitten tyhmyyttäni täällä jakelen vähän sillä ajatuksella, ettei ihan jokaisen tarvis aina treenata koko ketjuu läpi ja tuhlaa samaa määrää paaluu tohon trial & error osastoon.

    Mä oon mopuristin kanssa samoilla linjoilla, toi nokka kaipais isosta iskusta huolimatta jonkinverran stallia, ja toi haarukka 3000 + - 500 vois hyvinkin olla lähellä totuutta. Noi on myös vähän makuasioita ja kiinni siitä millasia on käytettyjen osien laatu ja mitä on valmis "sietämään". Toi daily driver homma puhuis vähän ehkä sen puolesta, et kokonaisuuden kannalta pärjäis tollasella 2.5:n korvilla olevalla, vaikka se sitten vähän tinkiskin parhaasta suorituskyvystä.

    Turbiinin stall speediin vaikuttaa monet asiat, moottorin vääntö, auton paino ja perävälitys, vaihteiston välitykset sekä rengaskoko vaikuttaa siihen mikä on turbiinin stall speed missäkin tapauksessa. Lisäksi niitä turbiineja on eri luonteisia, toiset on "jyrkempiä" kuin toiset, eli luistaa stallspeediin asti helpommin kuin toiset, toiset taas vetää jo ihan kevollisesti pienemmilläkin kierroksella vaikka momenttia reilusti lisättäessä salliikin kierrosten nousun.

    Omina esimerkkeinä vaikkapa 471 Hemin perään teetetty n. 4500 kierroksen 8" ATI turbiini; lykkäs sen 528 wedgen eprään niin stall speed jarrua vastaan olikin 6200. Löijyssä mulla oli joskus tehtaan 11" turbiini jolloin tasaisessa matka-ajossa 3.23 välityksellä oli jossain 80:n korvilla 2100 kierrosta minuutissa. Turbo Actionin 10" joka anto n. 3800 stallia jarrua vastaan (kolmonen päällä, manuaalikoneisto) ja kierrokset samalla nopeudella oli n. 2300 kierrosta.

    Normi taajama-ajossa korkeempistallinen turbiini on sitten vähän kuminauhamaisempi, ja noi piirteet korostuu pitkän kokonaisvälityksen ja painon myötä. Toisaalta taas kun samojen piirteiden takia myös toi käytännön stallspeed nousee, niin tarvis joka tapauksessa pienenmmän turbiinin. Mulla oli loppuvaiheessa Löijyssä 3.23 välitys, 727 loota ja 28" korkeet renkaat, sekä 9.5" turbiini jossa n. 4500 kierrosta stallia. Mä pärjäsin sillä vallan mainiosti normiliikentesssä, auto paino 1600 kiloa.

    Ite suosittelisin samaa minkä oon ite nyt jo muutaman kerran tehnyt kokeiltuani toistakymmentä erimerkkistä ja mallista turbiinia; tilaan PTC:ltä turbiinin auton tietojen mukaan. Ne on ainakin mun makuuni istuneet oikein hyvin ja on olleet tollasia "vahvasti vetäviä" turbiineja suht korkeesta stallista huolimatta, eikä ole hinnan kiroissa. Niillä ei ole varsinaisia listaturbiineja vaikkapa TCI:n tai B&M:n tyyliin, vaan kaikki turbiinit tehdään ja valitaaan asiakkaan toiveiden mukaisiksi. Kotisivut ei näyttäis toimivan, mut vaikkapa CRT:n kautta niitä pitäis saada. http://coperacingtrans.com/
     
  7. martiar

    martiar 1st gear

    Noin 2200-2500 .... (jos ajelee kadulla enempi)
    Toi sroukki antaa niin julmetun alhaalta voiman ... tietysti saat parhaan arvion kun dynotat koneen ja näät todellisen maximi vääntökohdan ....
    Tämäkin on vain harrastajan kokemusta ... :))

    AM-Racing
     
  8. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    :D No nees nyhän kokemus tietoo rupes napsahteleen. THX. Mitä viel tuumaisitte tarkemmin tuosta perävälityksest eli koneen luonnetta suurinpiirtein ajatellen mikä ois sopevan tapainen jos puhutaan välillä 3.23-3.91... kummiskaan ei tarttis mahottomia parkua tien päällä n. 90 vauhis... Oisko muita nokkaehotuksia ja warsin rolleripuolelta kuis tuo edelin rpm kys. stroukkiin...
     
  9. martiar

    martiar 1st gear

    3.23

    AM-Racing
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun mielestä toi RPM ei ehkä oo paras mahdollinen valinta tollaseen vehkeeseen. Kattoisin enempi nostavan rullanokan, jonka asteet .050" nostolla olis samaa luokkaa tai aavistuksen pienemmät kun tossa RPM:ssä. Jos mekaanista, niin vaikka compcamsin XR274R-10 tai Lunatin 60331. Toki ne hiluineen maksaa, ja on tärkeetä, että noi venttiilikoneistot on kanssa sitä mitä on tarkoitettu, mutta toimii myös hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!