Välijäähdytin kuparista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cartman, 13.1.2004.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Fyssanlabran lämpökamerakokeiden perusteella mattamustaksi maalattu säteilee enemmän lämpöä ympäristöönsä kuin valkoinen, kiillotettu tai maalaamaton.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mutta toimiiko se maali siinä eristeenä myös sillee, että lähtöpintalämpötila vaikkapa välijäähdyttimessä olis maalatussa matalampi kuin maalatussa?
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Maalin koostumuksella ja määrällä taitaa olla suurikin vaikutus lopputulokseen. Hel#¤&in ohut kerros mattamustaa saattaa parantaa jäähtymistä, pensselikerros Miranolia taas ei.

    Mitenkähän muuten toimisi alumiinisyylärin anodisointi mustaksi?
     
  4. Tuliskohan hyvä cooleri tai jäähdytin tollasesta ilmastointi koneen kennosta.(laboratorion kiertoilmakone)
    10 mm kuparipilliä noin 100kpl jotka on päällystetty alumiinisilla jäähdytysrivoilla.
    Kennon koko on n.1000x1600mm
    Kylmähuolto vaihtoi patterin työmaalleni kun se oli päädyistään puhkisyöpynyt ,mutta kun raotin alum.lameleja kupariputki on virheetöntä eli vanhat veks
    ja uudet päädyt tekemällä 42 cu putkeen
    haaroituskoneella lähdöt ja sillo alko kennoa tulemaan mittojaen mukaan :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Akseli von Gardan 2004-01-16 13:51 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Akseli von Gardan 2004-01-16 13:52 ]</font>
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Meinaan vaan kun ei noita alumiinisyylareita kuitenkaan maalata?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikä pattereita kotona. Ei, vaikka sopisi sisustukseenkin...Kummallista.

    Kouluaikojen fyssanlabrasta tosiaan muistan itsekin, että säteilymittari meni pohjaan mattamustan 100 asteisen kuution kohdalla, mutta kiiltävä, valkoinen ja harjattu metallipinta ei juuri viisaria väräyttänyt.

    ..Mutta onhan monessa kämpässä sentään musta huopakatto, että saavat ne harakatkin maksimimäärän säteilyä :-o
     
  7. molopaa

    molopaa 1st gear

    Mutta vaikka musta väri säteilee paremin lämpöä, niin sehän myös imee sitä itseensä paremmin.

    Vrt. aurinkokelillä mustaa ja valkoista konepeltiä.

    Eli jos konepellin alla on ylimääräistä lämpösäteilyä, niin imeekö se kenno myös sen vai rajoittuuko mustan värin lämmönimeytymis kyky vain näkyvän valon spektrille?
     
  8. Mosse

    Mosse Gearhead

    Eikös ton lämpösäteilyn määrä kuitenkin oo aika pieni noissa lämpötiloissa verrattuna johtumisen kautta siirtyvään lämpöön??? Eli ei suurta merkitystä onko musta vai matta alumiini. Välijäähdytintä rakentaessa pitää kuitenkin muistaa että tarvii hiukkasen enempi virtausta kennon sisään kuin syylari. Eiks ni?
     
  9. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Tässä faktaa maalauksen jäähdyttävästä vaikutuksesta. Taulukkokirjasta seuraavaa tietoa: Kuparikisko 20*5 mm, kuormitettavuus maalattuna 319 A, kirkkaana 274 A .Nousua 16 %. Alumiinikisko 20*5 mm, kuormitettavuus maalattuna 240 A, kirkkaana 200 A. Nousua 20 %. Ja kun oletamme että maali ei paljoa johda sähköä, niin tämä parannus aiheutuu vain maalauksen jäähdyttävästä vaikutuksesta.
     
  10. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Eikös maalaus ainakin hidasta tiesuolan aiheuttamaa alumiinin syöpymistä?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mattamusta pinta luovuttaa lämpöä muistaakseni 10 kertaa enemmän kuin kirkas.
    En sitten tiedä miksi alu syylareita ei maalata kai niiden pinta on tarpeeksi matta että ero mustaan pintaan ei ole suuri. Tosin tämä on vain arvaus. Voi tietenkin olla kustannus kysymyskin suurissa valmistusmäärissä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kustannuskysymyshän se on. Arvaat varmaan paljonko neliöitä maalattavaksi on kennostossa! Järkeä siinä harrasteessa olisi, mutta suurtuotannossa helvetillinen "turha" kustannus.
     
  13. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lämpö siirtyy kappaleen pinnalta kahdella tavalla. Säteilemällä ja johtumalla. (kuten tässä jo esille tulikin)

    Säteilemällä siirtyvä lämpö tarvitsee pinnan joka absorboi säteilyä. (siis tässä pinnan joka säteilee lamelleihin.)

    Eli lämpö siirtyy tässä pääosin johtumalla ilmasta lamellin pintaan. Siinä kirkas alumiini on mattamustaa parempi. Olennaisesti vaikuttaa myös ilman virtausnopeus lamellin pinnassa.

    Aiheeseen: ei musta ole ollenkaan huono ajatus tehdä cooleria kuparista, jos sitä on aikomus itse alkaa väsäämään. Etenkin jos tarjolla on jostain alumiinirivoitettua Cu-putkea..
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän tuo cooleri jos se on tehty kuparista on tehokkaampi ja vielä parempi jos se on musta. Tuo siirtyminen Cu->Al johtuu kustannuksista ja painosta. Lisäksi kupari kuluttaa enemmän työstö koneita joka taas lisää kustannuksia.

    Nyky päivänä pitää saada kilpa-autoissa kaikki turha paino pois. Tuo paras keino saada mattamusta alu cooleri on se että vie se anodisoitavaksi. Ja kyllä se tuntuu kun ilma on pari astetta kylmempää.
     
  16. Ponu

    Ponu 1st gear

    Muistetaanpa myös että lämpö siirtyy aina kuumasta kylmempään.Eli tuntuisi aika järkkenkäyvältä että mitä kirkkaampi pinta on jäähdyttimessä niin sitä paremmin se luovuttaa lämpöä koska se heijastaa takaisin.
    Kyllä se maalaaminen varmaankin vain huonontaisi jäähdytystä,maalista riippumatta.
    Puhdas metallipinta=paras jäähdytys.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos on yhtään fysiikkaa lukenu, tietää että värillä on väliä. Mattamustaks vaan kaikki.....
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    jepjep sen takiahan noita autojakin maalataan mattamustaksi... on muuten aika paljon coolimpi mattamustana!
     
  19. Mosse

    Mosse Gearhead

    Sitä en käy kieltämään ettei musta(matta) pinta säteile energiaa tehokkaammin kuin kirkas metalli tai matta metalli, saatikka sitten valkoinen tai peilipinta, mutta...

    -Maali pinta eristää jokun verran lämmön johtumista tähän säteilevään pinta kerrokseen

    -Onhan noi kupari jäähdyttimetkin maalattu mustiksi, mutta ilmeisesti pääsyy maalaamiseen hapetumisen estäminen?

    -Lienee kuitenkin järkevämpää lisätä välijäähdyttimen pinta-alaa, ja pitäytyä alumiinissa, kuin alkaa sellaista teutaroimaan kuparista. Jos siinä olisi järkeä, joku olis sen kait jo tehnyt?

    Lukekaapa toi yks linkki, siitä paljastui minulle yksi iso ero alu ja kupari syyläreissä, eli alumiinisen rakenne sallii paljon suuremmat pinta alat suhteessa massaan(seinämäpaksuus), johtuen lujuudesta. Näin seinämä on ohuempi (johtuminen suorassa suhteessa seinämäpaksuteen)

    Onhan se tietysti kiva että mietitään ennakkoluulottomasti... :smile:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    kupari johtaa paremmin lämpöä ja alumiini luovuttaa paremmin elikkäs putket tuolle coolerille kuparia ja siili alumiinia...
    kupari johtaa lämmön nopeaa alumiinille joka haihduttaa lämmön! tuos ois pari teoriaa
     

Kerro tästä muillekin!