Väliprojektina Cadillac Seville STS "metsälöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja jrasi, 16.9.2014.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mukava nähdä että joku jaksaa viittii haluaa elvyttää tällaisia "ei oo oikea jenkki" jenkkejä.
    Itseä kiinnostaa etuveto cadillac, no ei paljoa, mutta mielenkiintoista lukea projektikertomusta ja hyvä että näitäkin pelastetaan.
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    STS on muuten pirun hyvä ajettava!!! Ei ihan het uskoisi 300hp etuvetoiseksi!!! Ei pahemmin vetele kiihdytyksessä yms. meidän 136hp Neon vetelee paljon pahemmin täyskaasulähdössä. Mutsilla on viimeinen etuveto-malli, 2004 jolla on ajettu joku 50000km. Joskus on pitänyt sitäkin kiusata...
     
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tuon kokoluokan autossa ei edes huomaa kummasta päästä auto vetää. Jaksan aina ihmetellä niitä jotka vinkuu ettei etuvetokäkkylässä ole samaa fiilistä kuin takavetoisessa. WTF!!!!??? Itse en ole huomaannut mitään eroa, molemmat puskee mutkassa ja heittää perää kun tarpeeksi kiusaa. Etuvetoinen melkein helpommin.
     
  4. jrasi

    jrasi Gearhead

    Eiköhän näitä dissaa pääasiassa ne, jotka ei ole näillä edes ikinä ajaneet ja joille ainoa vuosi, jona Cadillaccia on valmistettu, on '59
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos joku pitää ei jenkkinä tuollaista helmeä niin oma häpeä. On saatu rungottomista fullsizeistä myös pehmeitä ja hiljaisia. Vain buikista kokemuksia mutta eiköhän käkkylä ole vielä pekkaa parempi.
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

    Mutsin STS:ssä voi ajellessa kuunneella radiota hiljaisella missä nopeudessa tahansa ja millä tiellä tahansa. Tosin se radio kyllä säätää itseänsä ohjaamon melutason mukaan, mutta ei se silti kovi kovalle mene edes soratiellä. Vaikka tuo mun Buikki on kyllä hiljainen (paitsi huonot renkaat vislaa) on Caddy vielä paljon hiljaisempi. Ei paljon kummempi kuin SEL500 Mursu samalta ajalta, ex-pomolla oli uusi sellainen joskus.
     
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Jokseenkin tuntuu että STS cadillä on täällä suomessa turhankin huono maine. Ja varsinkin Northstar moottorilla. STS cadi on varmaan vähiten ruostuva jenkki ikinä. Vaikka vastaan tulee 90-luvun STS :ä harvoin niissä isompia ruosteita ainakaan näkyvissä on. Ja muutamat tutut jotka moisella ajaa kehuu hyväksi ajettavaksi ja luotettavaksi peliksi vielä 20 vuotta vanhanakin. Hienoa seurata että joku viitsii näitäkin elvyttää. Jatka samaan malliin.
     
  8. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tämäkin tosiaan makasi n. 7 vuotta pohjaa myöten sammaleessa, ainoat ruosteet on kuskin takaovessa, ja nekin on ilmeisesti jonkun kolhujen seurauksena. Tuulilasin yläreunassa on myös kupla maalin alla. Pohjassa ei ollut mitään sanomista, katsurikin ihmetteli, kun kerroin auton historiasta.

    Mutta ei se mikään ihme ole, että norttikoneisella on huono maine. Kansiremontti on kuitenkin ollut todella kallis investointi, varsinkin joskus 2000-luvun alussa, kun ei tuo osien ulkomaaliasta haalinta ollut vielä yhtä helppoa kuin nykyään.
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    elekee ny oloko niin tosissansa ku joku sanoo ettei oo oikea jenkki. itte ajelen puukylki farkulla ja se kuulemma ei oo oikea jenkki ja aiemmin kun oli 89 camaro niin se vasta olikin kaikkea muuta ku jenkki.
    itseä ei etuveto vaan niin innosta, ehkä mä olen vaan niin nuori vielä.
    muuten no nimenomaan norttikoneiset caddyt, niissä on kyllä sitä jotain
     
  10. jrasi

    jrasi Gearhead

    Onhan se nortin ääni, vaikkei se kuullostakaan rantaveteen paskantavalta hevoselta, niin sitten kun se rääkäsee siellä yläreservissä, tykkään.

    Mutta jotain topicinkin autosta:

    Tuli tuossa survottua yksi Viljakkala-Pirkkala-Kangasala-Tampere-Mikkeli-Tampere-Sastamala-Tampere-Parkano-Viljakkala -rundi, kilsoja tuli n. 1000km ja kaikki pelas. Tuli vähän ajettua isoo kovaakin, sitten tällä viikolla rouva soitti, että "Tämä ravistaa!", oli toisesta etupyörästä 3 pinnapulttia poikki! Yksi mutteri puuttui, joten fillari oli yhdellä enään kiinni.
    Noh, minä lainasin taka yhden mutterin, nilkutin South Westille, sieltä muttereita ja pinnapultteja, nilkutin kaverin tallille vaihtamaan. No eikö siinä ollut pieni mittaheitto, pinnapultti meni reikään ja keskittyi, mutta kruunu ei napannut reunoilta kiinni, eli pyöri tyhjää kun mutteria laittoi. Esab-liimalla pinnapultit napaan kiinni ja rock'n'roll.
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Paljonkos tollasessa on suurinpiirtein kulutus ja minkä kokoinen tankki?
     
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    No ite olen päässyt tuossa 80-100 nopeusrajoitusalueella liikenteen mukana ajellessa johonkin 9,7l/100km. Mutta kyllä se enempi tuossa 10-11 nurkilla pyörii sekalaisessa, en ole kyllä edes kaupungissa päässyt yli 14:n.
    Tankki tais olla joku 70 litraa
     
  13. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Miten on Cadillac toiminut?
     
  14. jrasi

    jrasi Gearhead

    Hyvinhän tuo, poislukien ABS-pumppu ja yksi alustan tasoanturi.

    Kyllähän tuo vähän tonttia merkkailee, kun hammastanko vähän tihkuu öljyä ja laatikon öljypohjan tiiviste vuotaa, erotiikka tuoksahtaa välillä kabiinissa, kun taaempi venakopan tiiviste tiputtelee pakosarjan päälle, mutta kai sitä 330tkm ajettu amerikkalainen jo saa vähän voiteluaineita tiputella...

    Moottorin ja vaihteiston kannakkeet pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa, putkisto alkaa olla tiensä päässä ja sitten nuo pari sähköhäikkää, mutta kevväämmällä... Buickki on tallissa ja nyt ei viitsi enää pihalla remontoida.
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    kaikinpuolin ehjä ja siisti northstaari tuli kesällä hankittua. kulutus ollut kyllä kulkupuoleen suhteutettuna tosi asiallista. normi pyörityksessä 13, tiellä helposti 9ja allekin jos vaan malttas...ja ohituksissa kiekaisee kyllä ylärekisteriin samantien, ei ihan perinnejenkin tuntonen ole tosiaan. ja esim risteyksistä rivakasti poituttaessa vieno vikinä eturattaista jatkuu yllättävän pitkään. ja oli muuten 94/20 TM:n koeajossa hiljaisin siihen mennessä mitattu kiesi.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikä lähivuosien jonkun tm:mästä kerätyn desibelikaavion mukaan vieläkään ollut kuin muutama auto cadillacin edellä hiljaisuudessa, ihan muutama.
     
  17. kaarne

    kaarne Gearhead

    On ihmisillä nykyään paljon rahaa kun Cadillac-merkkinen auto voidaan jättää metsään kasvamaan korkoa.
     
  18. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tai sitten vähän, kun joutuu jättämään
     
  19. kaarne

    kaarne Gearhead


    Omituinen tapaus kuitenkin.

    1960-luvulla Cadillac merkkisiä autoja tuotiin muutama kappale Suomeen ja nyt niitä voi löytyä metsistä.
     
  20. jrasi

    jrasi Gearhead

    Se on tää ilmaston lämpeneminen, vieraslajit leviää uusille alueille.

    Tuli sitten vaihdettua startti norttiin. Meinas aluksi usko loppua, kun löysin että mihin Henry Leland on sen piilottanut. Nyt olen sitä mieltä, että kaikissa autoissa saisi olla yhtä helppo. Varsinkin kun vaihdat startin todetaksesi että vika oli ilmeisesti jossain tuhannesta jälkiasennetusta hälyttimestä.

    [​IMG]

    Tuota imusarjan yläkantta ei olisi tarvinnut irroittaa, mutta tulipa samalla laitettua siihen yhden ruuvin puuttuva kumiprikka paikalleen (jostain tallista löytyneestä kumiletkusta askartelin uuden).

    Starttia vaihtaessa ei tarvi purkaa mitään ylimääräistä, imusarja neljällä pultilla kiinni, ne pois ja mustekalalla poikkitukeen kiinni. Sitten mahtuu touhuamaan.
     

Kerro tästä muillekin!