Välityksen vaihto GM:n 10-pulttiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anssi, 16.11.2003.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Nykyinen perä on 7,5 tuumaisella lautaspyörällä ja 2,73:1 välityksellä. Nyt siihen pitäisi saada uusi välitys (luokkaa 3,5:1). Samalla olisi tarkoitus vaihtaa pinjonin laakerit ja poskilaakerit. Onnistuukohan tämmöinen projekti ihan kotikonstein ja perustyökaluilla vai tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?

    Kustannussyistä kiinnostaisi käytetyn perävälityksen käyttäminen. Onko käytetyssä se vaara, että se lähtee kulumaan normaalia nopeammin? Eihän se hammaskosketus kuitenkaan tule ihan mikrometrin tarkkuudella samaksi uudessa kopassa. Eli onko järkeä käyttää käytettyä vai lähdenkö suosiolla välityskauppaan?
     
  2. tomimk

    tomimk 1st gear

    Tosta oli juttua joskus vuosia sitten veekasissa. Itse vaihdoin välityksen uuteen, lukon ja pinionin laakerit. Tossa pinionin syvyyssäädössä käytin digitaalitönäriä jolla mittasin pinionin syvyyden poskilaakeripukkien tasosta. Taso sattui minulla olemaan riittävän tarkasti poskilaakereiden keskiön kohdalla, joten laitoin pukkien kiinnitystason päälle suoran hiotun palikan josta sain mitattua pinionin syvyyden tönärillä. Simmien määrään laskin mittaamalla pelkän laakerin kanssa syvyyden ja laskemalla siitä mihin kohtaan pinioni tulisi. Pinionin kiristykseen ei minulla olevat momenttiavaimet soveltuneet (ei tarpeeksi pientä momenttia) niin käytin kalavaakaa ja 100mm vartta esijännityksessä.

    Käytin tussia merkkausvärinä ja pyörittelin perää kasattuna ja siitä näki hammaskosketuksen.

    Ainakin hankkimassani richmondin välityksessä tulivat perusteelliset ohjeet.

    Rautakummulta ainakin saa noita välityksiä.
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Et sattuisi muistamaan, missä numerossa se juttu oli? Pitänee mennä kirjastoon kaivelemaan..
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    1/94.En oo saletti.
     
  5. ido59

    ido59 Gearhead

    esim. tässä hyvät ohjeet
    http://www.2quicknovas.com/happyrearends.html

    Heittokello on hyvä olla ja sorkkarauta. Poski- ja pinionin laakerien vaihtoon tarvitset hydrauliprässin. Vanhoja pinionin lakrukehiä kannattaa käyttää uusien sisään hakkaamisessa. Ainoa hankala homma tossa on pinionin mutterin avaaminen ja kiristäminen, on meinaan kiinni. Itse olen tehnyt siten, että kaveri pitää auton alla pinion-ratasta paikallaan sorkkaraudalla tukien peräkoppaan ja mutterin avaaminen tapahtuu hallitunkilla, jolla nostetaan räikkä&hylsyä. Tietysti jos sulla on tallissa joku 1500Nm pulttikone, sillä varmaan menee, mutta tavallisella ei edes liikahda.

    Suosittelen All-starin asennussarjaa, siinä on erittäin hyvät shimmit ja kaikki tarpeellinen.
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Otetaanpa vanha topikki taas käsittelyyn, kun tuli ajankohtaiseksi! Eli olen parhaillaan vaihtamassa sitä perävälitystä. On uusi välitys ja uudet laakerit.

    Tein pinjonin shimmien mittaamisen samaan tyyliin, kuten "tomimk". Eli, poistin kopasta vanhat lakrukehät. Sen jälkeen uusi pinjonin sisälaakerin kehä paikalleen. Siihen uusi pinjonin laakeri kierretangolla paikalleen varovasti kiristäen. Siitä sitten mitta poskilaakeripukkien tasoon. Näin laskemalla tuli pinjonin shimmin paksuudeksi 0,85mm. No, kävin prässäyttämässä laakerin pinjoniin ja väliin laitettiin kyseinen shimmi. Tallilla löin pinjonin krymppihelan kanssa paikalleen, kiristin yoken mutterin ohjeiden mukaan (ja myös kalavaakaa käyttäen) sopivaan "jäkitykseen". Sen jälkeen varmistin vielä mittaamalla pinjonin etäisuuden poskilaakeripukeista "ristiin rastiin" mittaamalla. Tasan se, mitä pinjonissa luki! Olin hiukka tyytyväinen itseeni :smile:

    No, seuraavaksi löin carrierin paikalleen, backslash kohdalleen ja merkkausmaali käyttöön. Tässä kohtaa homman ns. kusahtaminen ilmeni. Pinjoni on liian syvällä, siis liian lähellä taka-akselin keskilinjaa. Tuo 0,85mm shimmi oli siis liian paksu. Ilmeisesti se poskilaakeritaso ei mun auton perässä ole ihan niin keskellä..

    Maaliin tulee painaumajälki siten, että se "alkaa" keskeltä hammasta ja "loppuu" juuri ennen sisäreunaa. Tuo alkaminen ja loppuminenhan on vähän tulkintakysymys.. Se ei ole ihan reunassa, mutta ei lähelläkään hampaan keskikohtaa. Ei voi hyväksyä.

    Nyt pitäsi sitten ruveta arvailemaan uutta shimmin paksuutta. Osaisikohan joku hommaa tehnyt heittää valistuneen arvauksen, että minkäkokoista shimmiä kantsisi lähteä kokeilemaan!? Mä en keksi tuon määrittelemiseen oikein mitään laskukaavaakaan. Tai ainakin pitäisi mitata rattaiden hampaiden kulmia jne...

    Perähän on siis 10 pulttinen, 7,5" lautasella ja välitys on 3.42:1.

    Nyt jos joku tuntee näitä asioita, niin neuvoja kehiin. Ne otetaan suurella kiitollisuudella vastaan!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mää oon itteltä katkassu noi poskilakrut ihan varovasti 115mm rälläkällä. Uudet isolla hylsyllä paikalleen...
     
  8. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Hammaskosketusta mitattaessa pitää olla jarrurummut paikoillaan ja kengät säädetty laahaamaan, jotta saadaan normaali ajotilannetta vastaava esijännitys aikaan rattaisiin ja laakereihin perää pyöritettäessä mittauksen aikana. Tätä en ole kovin monen nähnyt tekevän täällä Suomessa välitystä asentaessaan, kuitenkin sitten valittavat kun perä pitää ääntä uusilla välityksillä.
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mä en tehnyt näin. Tuntuu kyllä erittäin loogiselta tavalta tehdä noin tuo mittaus. Mä vain laitoin hanskan lautaspyörää vasten ja yritin sillä vähän jarruttaa smalla, että sen värin saisi näkymäään paremmin..

    Voisikohan olla mahdollista, että tämä mittaustapa olisi pelkästään syypää virheelliseen tulokseen? Kun se kosketuskuvio ei kuitenkaan ole lähellekään keskikohtaa, vaan paremminkin alkaa sieltä keskeltä ja loppuu reunaan..
     
  10. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tuossa yritin laskeskella pinjonin shimmin vaikutusta. Arvioin, että jos otan tuon nykyisen 0,85mm shimmin pois, niin kuvio siirtyy lautaspyörän hampaalla semmoisen yhden millimetrin lähemmäs keskikohtaa. Ei siis vielä lähellekään oikeata. Mites tää näin voi olla? Voiko tuolla jarrutustekniikalla sitten olla niin paljon vaikutusta mittaukseen. Vai pitääkö tässä lähteä sorvauttamaan peräkoppaa...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Anssi 2004-05-27 12:36 ]</font>
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    No niin, nyt on perä taas kasassa ja ensimmäinen sisäänajo tehty hiljaisella perällä! Uusintamittauksen jälkeen shimmi vaihdettiin vähän ohuempaan ja homma alkoi rokkaamaan.

    Sitä pinjonin syvyyden mittausta ei muuten kannata tehdä poskilaakeripukkien leikkauspintojen tasosta ainakaan GM:n 10-pulttisessa 7,5" lautasen perässä. Se ei ole ihan keskellä. Itse mittasin sen lopulta laakeripukkien pohjalta, jolloin tuli tarkempi lukema.
     
  12. Luulija

    Luulija Gearhead

    Kerropa Anssi miten on perä skulannu tuon operaation jälkeen.

    Olisi itellä tuossa sama homma tulossa eteen lähiaikoina, eli tuliko jälkeenpäin vielä jotain mieleen???
     
  13. Anssi

    Anssi Gearhead

    Sisäänajon jälkeen perä alkoi vonkumaan hieman. Tonni lisää matkamittariin ja sen jälkeen on ollut hiljainen loput noin 5tkm, joka kesän aikana tuli ajeltua. Ei todellakaan käsitystä, että mistä johtui tuo sisäänajon jälkeinen äänekkäämpi kausi.... Välitys on merkkiä PTP. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se on Richmondin brändi. Richmondia ei ole kovin hiljaisiksi kehuttu... En tiedä siitä sen enempää, joten en uskalla ottaa siihen kantaa. Nyt se on joka tapauksessa hiljainen ja hyvä niin.

    Tein sisäänajon jälkeen öljynvaihdon ja vielä varmuuden vuoksi toisen kerran muutaman tonnin jälkeen. Ehkä turhaa, ehkä ei. Metallia ei kuitenkaan ollut öljyssä ensimmäisen vaihdon jälkeen (ei ainakaan silmin havaittavia hippusia).

    Käyttämässäni "täydellisessä" asennussarjassa tuli vääränkokoinen pinionin sisäpään laakeri! Se ongelma ratkesi nopsaan soittokierroksella laakerifirmoihin ja oikean kokoinen löytyi kohtuuhintaan Laakerituonti Oy:stä. Vähän offtopikkina: laakereissa on hirmuisia hintaeroja eri firmojen välillä. Se soittokierros kannattaa tehdä, jos laakereita pitää ostaa..

    Mitään kummempia juttuja ei nyt tule mieleen tuosta projektista.. No, se pinionin esijännitys on oikeasti kädentarkkuutta vaativa homma. Siinä on kyse muutamasta asteesta mutterin kääntämisessä, jonka jälkeen saattaa olla jo liian kireällä. Kannattaa suosiolla ostaa niitä krymppiheloja varmuuden vuoksi ainakin yksi ylimääräinen ennen kasaamisen aloittamista!

    Mun mielestä tuo peräremontti on kyllä tehtävissä itsekin "ei-ammattimiehenä", vaikka sillä aika paljon pelotellaan. Samalla tavalla moottorinkin remppaamisessa tarvitaan tarkkuutta. Nimimerkillä "IT-nörtti ensimmäisen harrasteauton kimpussa" :)
     

Kerro tästä muillekin!