VAG 2,5 diesel kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ct, 29.8.2009.

  1. Ct

    Ct 1st gear

    Mitä hyvää mitä huonoa?

    Vissiin päässä vinksahtanut ja oon tuollaista kakkos käyttistä suunnitellut. "raamit" on kohtuu kokoinen farkku diesel nelivedolla. Noilla kriteereillä kun ei hirveästi ole muutakaan tarjontaa. Tuossa tarjonnassa lähinnä a6 tai passat. Vuosimallit mitä olen katsellut keikkuu 2000 -2003 tietämillä

    Kysymys on laaja, mutta kertokaa kokemuksia. Kaikki puhuu, että huollot on kalliita ja osat maksaa hunajaa. Mutta tarkemmin kysyessä sille hunajalle ei tunnu löytyvän € hintaa, hirveästi mutua kyllä.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ainakin noi on helventin tarkkoja oikeasta öljyn laadusta, muuten menee nokka ja jne. Vesipumppu voi päästää nesteet suoraan öljynkiertoon (kansiremontti+turbo n.4000e, vaihtokone volkkarilla n.10 000e), kova käyntiääni, alavääntö puuttuu moottorista kokonaan eli sen saa jopa sammumaan alamäkeen lähdettäessä kytkintä nostaen, plussana se, että käy lämpimänä myös talvella niin saattaa juuri ja juuri pärjätä ilman lisälämmitintä. Mutta nämä mun kokemukset nyt perustuu vain taksi-trasnporttereihin, mutta silti suosittelen lämpimästi mersun tuotteita jos euro-dieselii pitää saada.
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Vahva epäilys on että tuossa on sähköinen Bosch syöttöpumppu joka hajotessaan maksaa hunajaa,ongelma on ollut sähköboxin kestävyys.
     
  4. Ct

    Ct 1st gear

    taksi-trasnporttereista sen verta tuntuma et sukulainen ajelee sellaisella syrjäkylälän taksi kyytejä. Ominaisuutena tuntuu olevan runsas öljyn syönti. Ainakin taksiin vaihtaavat vesipumpun aina hihnan vaihdon yhteydessä (vaihtoväli 45 000km), aiemmin mietin et miksi, mut toi Kimmelin viesti taitaakin sen selittää.

    Mersu olis varmasti ihan ok mutta tarjonta ainakin suomenniemellä on aika vähäistä meikäläisen hintaluokassa asiallisilla kilometreillä.
     
  5. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Kysyjä taitaa kyllä tarkoittaa V6 2,5 dieselmoottoria.

    Ja jos tarkoittaa, niin pysy kaukana kyseisestä moottorimallista.
    On nimittäin maailmanlopun moottoreita joista ainakaan juuri noista 2000 luvun alkupuolen malleista mitään vikoja ei puutu.
    Nokka-akseleita menee kerralla 4kpl yms.tykötarpeet. Näissä oli karkaisuvirhe alunperin ja en tiedä onko nuo nykyiset parempia mutta helpoimmalla selviät kun pysyt kaukana kyseisestä moottorimallista.
    3,0tdi ja 2.7tdi ovat ihan kelvollisia näissä uudemmissa vehkeissä.

    Hihnanvaihtoväli on kyllä 90000km. Oli vielä ainakin vuosi sitten.
     
  6. choppers

    choppers 3rd gear

    2.5tdi suora vitonen porterissa ihan hyvä, mut nää 2.5tdi v6 koneet a6 ja passatin nokalla on ollu paskoja + multitronic loota. pahimpia "vähän ajetut" tuontipelit jossa nokat/nostajat ym. valmiiks loppuja. pirun kalliita remontteja luvassa helposti. (olen VAG merkkiliiikkeessä mekaanikkona!)
     
  7. Ct

    Ct 1st gear

    kyllä juuri tuota moottoria tarkoitan. Tuohan noissa a kutosissa ja passateissa on.

    pitänee laittaa jäitä hattuun ja tuumailla rauhassa mitä tekis
     
  8. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Omaan kokemukseen nojaten todella nokka-akseliviat on yleisiä. Automaattilaatikot ei oikein tahdo kestää, mutta sehän on yleinen ongelma VAG-konsernissa ylipäätään, ainakin dieseleissä. Käyntiääni on mielestäni yks hienoimpia vajaamoottiristen sarjassa, jykevän kuuloinen.
    Itse ajelen nyt 1998 V70 TDI:llä, tuntuu luotettavammalta VAG-moottorilta tuo rivivitonen (ja kai sitä tunnetusti onkin), kuin tuo V6 TDI.
     
  9. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Tuo nokka akseli ongelma on korjaantunut jossain vaiheessa 2003.
    Silloin tuli koneisiin rulla seuraajat.
    En nyt muista mikä kirjain siellä moottorikoodin perässä piti olla, mutta kiinnostunut varmaan sen tonkii =)
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Corvette kerkis ekana...rullanokka pelasti tilanteen-ite harkisin samaa alun
    perin. ny mulla on 1,9 tdi. 2003 pasuuna.4-mot. 55 tkm käytännössä ongelmitta olen ajanut.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Olikos se nyt niin että nuo uudemmat moottoriversiot alkaa kirjaimella B
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    VAG:n rivivitosten ongelma oli lähinnä alipainepumpun käyttötapin aiheuttama nokka-akselin epäkeskon kuluma, veekutosten toi nokkien yleinen kuluma. Jakohihnan vaihto on työläs mutta loppujen lopuksi yllättävän helppo veekutosiin. V6 diesel ei voi päästää jäähdytinnesteitä öljykiertoon vesipumpulta, ja rivivitonenkin ainoastaan ratasjakopäällä varustetut mallit eli T5-korimallin transporter.

    Mut loppujen lopuksi, jos kriteeri on neliveto, noin 2.5L diesel ja farkkukori, niin ei noita vaihtoehtoja ole kovinkaan paljoa eurooppalaisista ja japseista ei taida olla kuin jotain uutta subarua. A4 tai Passat olis mun valinta, ei A6. A4 noista paremman sisustuksen ja vähän kestävämpien korinosien takia.
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    VAG V6 moottorikoodeja joissa laahaavat nostajat:AKE,AYM,BFC, AFB,AKN
    Rullanostajilla: BAU,BDH,BCZ,BDG

    Joitain muitakin v6 dieselmoottorikoodeja on käytössä mutta ne on harvinaisempia ja mulla ei riittänyt mielenkiinto ton varaosaohjelman kanssa leikkiä enempää, se kun ei tarkoitettu etsimään tiettyjä eroavaisuuksia vuosimallien välillä. Audissa rullanostajat osassa moottoreita paria vuotta ennen volkkaria, tarkemmin 2001-eteenpäin.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    C4 korinen A6 2,5 vitosella.
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onko pakko olla neliveto? Tossa eräs paikallinen huoltoasemayrittäjä vaihto nelivedosta etuvetoseen ja totes ettei nelikolla tehny oikein yhtään enempää, siis kumpikin oli passatteja.
     
  16. Heko

    Heko 1st gear

    Myös Volvolta löytyisi vm.2000-01 2.5tdi-moottorisia. Siis nimenomaan VAG rivivitosia ja niitä on saanut myös AWD:ä. Huoltokulut ovat korkeita ja osat kalliita. Mielestäni itse moottori on hyvä, meille sattunut yksilö vain on ollut kaikinpuolin ongelmallinen mutta moottorissa itsessään ei ole ollut huoltojen lisäksi mitään muuta työtä vaativaa.
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Viime talvena laitoin ensimmäsen nelikon, liukkaat kelit loppui siihen paikkaan. 8) Välillä kun hyppäsi etuvetosen rattiin, niin taas ne ilmestyi jostain takaisin :eek: Takavetoisesta ei nyt puhutakaan, semmosella ny oli kiinni tasamaallakin :poff:
     
  18. Meca

    Meca 3rd gear

    Vaimon kommentti kun olin ostanut nelivetoisen Scorpion ja tuli syksyllä ensimäisen kerran enempi lunta: "En ikinä enää suostu ajamaan muulla kuin nelivetoisella".

    Se on vaan harmi, että nelivetoisia diisselejä automaattilaatikolla ei juuri ole tarjolla järkevään hintaan.
     
  19. Ct

    Ct 1st gear

    Kiitokset kaikille vastauksista, ei oo kerennyt kiireiden keskellä edes OD:lla roikkua :oops:

    Kyllä nelikko on ehdoton edellytys. Syksyn / talven aikana kun lunta tulee ja pitäisi päästä harrastamaan metsään, etuvedolla täytyy kaivaa sukset esiin melkoisenpaljon aikaisemmin. Muusta hyödystä en sitten tiedä..
     

Kerro tästä muillekin!