Vaihdelaatikon korjausta pk-seudulla ( Chrysler 300M 3.5)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jpalvima, 16.7.2018.

  1. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Hjaelp! Hilfe! Urgencio!

    Faijan 300M 3.5 jämähti eilen parkkiruutuun Hkissä. Pakki pelaa mutta eteenpäin ei edes yritä ja öljyä on kuten kuuluukin joten lieneekö solenoidivika tms iskenyt? Illalla pelitti normaalisti mutta aamulla oli 1-2-3-4 vaihteet hukassa, mitään kilinöitä tms ei kuulu ja vaihteenvalitsin on ok ( kaapeli paikallaan ja säädöissä)

    Millaisia ehdotuksia olisi pääkaupunkiseudun harrastajahenkisistä korjaamoista jotka tuon 42LE laatikon tuntee? Pitää vissiin kysyä Trumpilta onko sen möhkössä vetokoukkua josko se hinaisi tuon Kalliosta vähän iisimpään paikkaano_O

    JP
    janne.palvimaki@elisanet.fi
    0405219712
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Powermatic tahi Helsinki Automatic Center.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos sulla on aikaa, paikka ja mielenkiintoa, niin voisihan vian yrittää itekkin selvittää. Jos paikallaan vaihteita vaihtaessa 1-3 ei kuulu mitää surinaa, niin vois hyvinkin olla joku ulkoapäin helposti vaihdettava osa. Googlella löytää jenkkilän keskusteluja näistä ämmistä. Nimimerkki Autoilija on harrastellut näitä aika paljon, jos vaan kiinnittää huomionsa tänne...

    Vanha herra Husso taitaa pyörittää tuota automatic centeriä? Sinne veisin, ei varmasti ole halvin paikka, mutta ei kyllä tarvi jännittääkkä et tuleeko kuntoon.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  4. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Gents, kiitoksia hyvistä vihjeistä!!! Nämä pajat on maineeltaan sellaisia ettei varmaan tarvitse montaa kertaa korjata.

    Täytyy vielä kertaalleen koittaa saada vikakoodit ulos jos sieltä tulisi lisää johtolankoja.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Toimiiko mittaristossa vaihteenvalitsimen näyttö, eli liikkuu kepin mukaan kuin kuuluukin?
    Irroita TCM- rele, jos silloin löytyy menohaluja niin vika suurella todennäköisyydellä sähköinen, jos ei niin loota irti.
    Ensimmäiseksi kuitenkin katsoisin kaikki maapisteet läpi ja lisäisin maadoituksia, ja tarkista että lootan töpseli on kunnolla paikoillaan siellä lootan päällä ja että piuhat ovat ehjät.

    Tuossa on solenoidipaketti lootan sisällä, tarvii irroittaa öljypohja ja venttiilipöytä että saa vaihdettua, mutta on tehtävissä ihan parkkipaikkaolosuhteissakin jos saa auton ylös.
     
    hantta tykkää tästä.
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tuossa voi kokeilla vielä nopeusantureiden toiminnan ihan vaan peruuttamalla, mittari toimii näissä eteen ja taakse. Jos nopeusmittari ei toimi, on jompikumpi anturi sökö.
    Vaikkakaan nopeusanturit ei aiheuta lootan täyskuolemaa.
     
  7. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Kiitoksia hyvistä ohjeista!!!! Se mitä on selvinnyt, on TCM releen irroitus ei muuttanut tilannetta ts vaihteenosoitin ruudulla liikkuu mutta ainoa vaihde vapaan ja parkin lisäksi on pakki. Mitään ei kuulu eikä tapahdu D:llä eikä pakkovaihteilla 1-4 eli jahka on kokeiltu nopeusantureiden vaihtoa ( jotka ei kovin kalliit ole, Rockauto) niin öljypohjaa auki. Mitään laatikolle ominaisia koodeja ei tule, P1684 oli ainoa. Sellainen erikoisuus vielä että akku tuntuu nyt purkautuvan omia aikojaan, pari vuotta vanha merkkiakku. Onko mahdollista että jonnekin jää virta päälle...vai onko pelkkää sattumaa?

    Onko olemassa jokin testiohje (irrallaan olevan) solenoidipaketin toiminnan testaukseen?
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Eiks pakkovaihteet mene paikallaan vaan 1-3 ja nelosen saa päälle vasta kun joku tietty nopeus täyttyy? (voin kohta varmistaa muistanko väärin). No mitäs sitten? No en tiedä onko tästä mitää iloa...
     
  9. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Joo, tässä menee 2. päälle ( eikä mikään muu) vaihdenäytön mukaan mutta Krysä ei liiku mihinkään
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Käsittääkseni jos TCM- releen irroituksen jälkeen auto ei liiku, on vika mekaaninen.
    Tai sitten jotain johdotuksia on rikki / poikki tai maadoitukset ei toimi.

    Näiden lisäksi tarkista että lataa kunnolla ja että akku on terässään, virran vähyys tekee kaikenlaista ongelmaa.
    Akun tyhjentyminen itsekseen voisi viitata johonkin piuhavikaan / maadoitusongelmaan.
    Irroita akun liitin, on sinä oikeassa etutolpassa. Lataa akku täyteen ja kokeile.

    Tuo TCM- releen, tai sen sulakkeen irroitus pitäisi ajaa loota limp-modeen väkisin ja silloin sen on liikuttava, oli solenoidivikaa tai ei.
     
    Muokattu: 3.8.2018

Kerro tästä muillekin!