Vaihdelaatikon öljynjäähdytys kupariputkella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LS454, 29.1.2006.

  1. LS454

    LS454 1st gear

    Kestäisko kupariputki suoraan laatikosta lauhdutimelle vai katkeeko tärinästä.Vaikossa on ollut metalli putkella,vai pitiskö laittaa kumiputken pala väliin?? Mielipiteitä tai koettua faktaa , mieluimmin sitä kuin mutu tuntoja.

    Makke edit otsikko oikeaksi termeiltään
     
  2. ford59

    ford59 1st gear

    Kyllä kupariputki kestää, ainakin kumiletkua parempi on. Kannatin moottorin kumityynyn viereen ja seuraava kannatus syyläri tai lauhdutin.Mitä pidemmältä matkalta putki saa tärinät joustaa, sen parempi. jos pistät kumiputkea väliin, niin kunnon hydrauliletkua puristusliitoksilla!
     
  3. LS454

    LS454 1st gear

    Siis kuparilla :lol:
     
  4. exo

    exo 1st gear

    mulla oli tos yhes buickis kuparista noi putket...ei ollu mitään ongelmia,tein ne "pehmeest kuparist" ,parempi tärinänsietokyky,huononpi liitettävyys jos tekee puristus liitoksilla tarvii tukiholkin sisään
     
  5. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    ei ainakaan mulla oo ollut mitään ongelmia vaikka onkin kokomatkan kupariputket.. aika taipuisaa tavaraa kuitenkin..
     
  6. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Millä perustelet,että kupari on kumiletkua parempi,saanen epäillä.mopo305 ps. nythän ei puhuta mistään vesiletkusta
     
  7. Impala71

    Impala71 1st gear

    Hyvä tulee kun vetää putket/letkut ihan kunnon hydrauliikkaletkulla ja kunnon liittimet letkun päihin. on hieman helpompi asentaakin kuin jäykkä rautaputki. liittimien prässäyttäminen ei paljo maksa.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No se "pehmeä kupari" on löijattya eli "hehkutettua" kuparia. Kovastakin putkesta voit itse tehdä pehmeää kuumentamalla tohella hehkuvaksi ja antaa vapaasti jäähtyä. Valitettavaa vain on, etä löyjatu kupari ei kestä tärinää juuri sen paremmin kuin se "kova" putkikaan , josta se on tehty.

    Pitkäaikainen tärinä kovettaa pikkuhiljaa putkeaesim liitos kohdista, ja lopulta jonain päivänä se voi murtua kovetuttuaan liikaa.

    Siksi itse en tekisi esim poltoainelinjaa kuparista. Mutta jos sua ei haittaa riski, että lootasi saattaa jonain kauniina päivänä sylkeä öljyt pihalle , niin sitä vaan. Luultavasti pahimmassa tapauksessa vain käräytät lootan, kun bensalinja voi polttaa koko auton. Tosin kyllä se ATF-kin voi syttyä, jos se on tulikuumaa ja sitä roiskuu esim. tulikuumalle pakosarjalle yms... Jossain vähänajettavassa harasteautossa tuo tärinän aikaan saama kovettuminen lienee teoreettisempaa, jos kilometrejä per vuosi ei tule paljoa.

    Joka päiväiseen kymmeniä tuhansia vuodessa ajettavaan käyttöautoon en siksi kuparia laittaisi.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo niinhän se on kunnes tärinä kovettaa putken tai sen osan, eikä se enää joustakaan > voi murtua.. Se kun on kuparin ominaisuus. Löyijaus kovettuu tärinässsä kivikovaksi pikkuhiljaa. Kysymys onkin siitä kuinkakauan tuo kovettuminen vie suhteessa autosi elinkaareen.
     
  10. LS454

    LS454 1st gear

    Suhteessa hydrauliikkaletkujen hintaan voin vaikka vaihtaa kuparit joka toinen vuosi.kilometrejä tulee noin 1500km /kesä
     
  11. junnu78

    junnu78 1st gear

    jep

    joku tossa käski perustelemaan miks on metalli putki parempi kuin hydrauli putki. vastauksena siihen, että metalli putki viilentää öljyä jo ennen kuin se menee edes lauhduttimelle asti.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo lauhdutusominaisuus on kyllä ihan oleellinen etu metalli ja kupariputkille verrattuna kumiletkuihin. Esim Koskiselta Hartolasta saa ihan alkuperäisiä metalliputkia nippoineen, eikä maksa maltaita, vaatii vaan putkentaivuttimen jos haluaa kohtuualkuperäisen näköiset mutkat niihin.

    Tuo juttu noista kupariputkien mahdollisesta rikkoutumisesta on tietysti pieneltä osaltaan totta, mutta kannattaa huomioida ihan sama perustotuus kuin polttoainelinjan ja jarruputkienkin osalta: Entäs nuo lähespuhkiruostuneet alkuperäiset linjat; onko ne muka turvallisempia kuin uusi kupariputki - No ei tasan ole. :mad: Uusi kupariputki on huomattavasti turvallisempi.
     
  13. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Re: jep

    No eppä hääppöstä perustelua keksinyt,mutta yrittänyttä ei laiteta,onnea sulle.mopo305
     
  14. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Onko kellään kokemusta hydrauliikkaputkesta,sehän on helppoa taivuteltavaa,ei tule lysmyjä muuten kuin tahallaan.Miten lie tärinänsieto,tuntuis että kestää...?
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Maksaako vaivan :poff:

    Kun käyt nopiasti trakkori tarvike liikkeessä ja ostat itä-trakkoriin yms, tarkoitetun öljyn lauhduttajan joka on väännetty alumiini putkesta ja rivotettu, ei pitäs ahdistella öljyn kulkua jäähdytys lenkissä, toisin kuin lamelli jäähdyttäjässä, pitäs jäähdytyksen olla riittävää ...

    Omaani ostin moisen ja hyvä tuntus olevan, tosin käyttö kokemusta ei vielä ole, hinta 30 E :lol:
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eikai kukaan ihmeessä tee jarruputkia kuparista?! :odroll: Kuparinikkeliseosta se metrijarruputki on, joka on materiaalina ihan eri kuin "vesijohto" kupari, oli sitten kovaa tai löijattua.
     
  17. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Mulla on teflonia eli vähäs niinkun muovia putket. Lämmönkesto tosihyvä ja liittäminen helppoa hydrauliliittimillä. Mut ei silti mitään järkyttävän hintaista. Ja läpinäkyvää, mukava punainen virta putkessa liristää. Ulkohalkaisija 10mm sisäreikä 8mm eli ei ahista. Ja kestäny on jo kolmatta vuotta hyvin, ja jatkuvassa ajossa. Ja isohko erillinen ilmajäähy on nokalla.
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    kokemuksia kupariputken käytöstä polttoainelinjana:400 000 km ja 15 vuotta ilman minkäänlaista ongelmata.
     
  19. ripe

    ripe 1st gear

    Onko kyseinen aine bensaa...vai sitä vähenpi verotettavaa polttista:D
     
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    bensiiniä ja sitä on liikkunu linjassa ihan kiitettävästi.muistelin just et kaveri joskus vuonna yx tai kax veti -62 galaxieen automaatin lauhduttimen putket kuparista ja ol ne paikallaan useita vuosia ja autol ajeltiinkin kiitettävästi ja hyvin kesti.tärkeää varmaan miten ne putket ripustellee/tukee.
     

Kerro tästä muillekin!