Vaihdelaatikon öljynjäähdytys kupariputkella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LS454, 29.1.2006.

  1. 2103

    2103 1st gear

    Vaihteisto öljyt ei käy lauhduttimessa vaan jäähdyttimessä. Lauhduttimessa höyry muutetaan nesteeksi. Jäähdyttimessä nestettä jäähdytetään. Autoissa lauhdutin on korkeintaan ilmastointilaitteessa ja sama koskee mopoja. Eli ei öljyjä lauhduteta vaan jäähdytetään:soosoo:
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tällä palstalla vempeleet on niin kireitä , että atf poistuu laatikosta höyrynä suurimmalla osalla kirjoittajia :rotfl: :rotfl:
     
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    2103 varmaan tietää lauhuttimet,jäähdyttimet yms.,mut varmaan suuri osa porukasta tajus mitä tarkotin.Mut kun ei oo tapana nii pilkkua viilailla meikäläisel.Täytynee sanoa sit että lauhdutelkaa ja jäähdytelkää millä parhaiten asia hoituu.Mä ajelen manuaalil ilman lauhdutuksia ja jäähdytyksiä.Kupariputkeakin lienee voi käyttää?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tottakai voi, mutta omalla vastuulla. Jos pistät , tiedät, että se voi murtua tärinän kovettamana.. Todennäköisesti ei murru, mutta.. Käytä omaa harkintaa, eikä passaa täälä itkeä, jos murtuu :soosoo:
     
  5. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Voisitko lukasta mitä otsikossa lukee
     
  6. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Se on ihan sitä automaattilootaöljyä, mistä alunperinkin oli puhe....
     
  7. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Soosoo. Vaihteistoöljyt on muuten yhdyssana eikä kirjoiteta erikseen. Viilataan nyt pilkkua tästäkin kun vauhtiin päästiin! :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. 2103

    2103 1st gear

    Älkää ottako hernettä nenään lauhduttimesta. Topicin otsikkokin oli vihreellinen. Yleensä tästä asiasta kirjoitetaan vihreellisillä nimillä, kumma kun jäähdyttimiä ei jo kaupata lauhduttimina. (Nuorra miessä korjasin ammatikseni autojen jäähdyttimiä)
    Toivottavasti ei nyt ollut kovin paljon kirjoitusvihreitä. :lol: :lol:
     
  9. tht

    tht 1st gear

    paremmin tosta kuparista paska irtoo jos sen kuumana kastaa ,ja kyllä sitä pelkkää kuparia myydään myös metritavarana jarruputki kokoa , kylläkai kaikissa autoissa nyt sentään letkut on rungosta pyöriin / taka akseliin , maanjäristysluokkaa saa tärinät olla että runkoon kiinnitetyt putket murtuis. ja voi v..,u et osaa ottaa pattiin noi lauhdutin/jäähdytin insinöörit
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Piti oikein sanakirjasta tsiikata ja siellä lukee että lauhtuminen on cool down ja jäähtyminen on cooling down :rotfl: . Siitä vaan tanan mettäinsinöörit saivartelemaan lisää. Ja kyllä omista hylsyistä löytyy lähes pääsääntöisesti kupariputkea enkä ikinä ole niitä joutunut korjaamaan,,,,,,,vielä kop kop :lol: .
     
  11. ford59

    ford59 1st gear

    Kyseltiin miksi kupari parempaa kun kumiletku. Ostin joskus varaosaliikkeestä kummiletkua nimen omaan lootaan, oli oikein öljyn ja lämmön kestävää laatua, paljon baarejakin luki. muutama kuukausi sen jälkeen yöllä metsätaipaleella traileri perässä alkoi moottori nostamaan kierroksia ja öljy haisemaan...onneksi oli naftan paluu letkussa "ylimmääräisiä" lainattavia klemmareita ja kuulakärkikynä taskussa mistä sai mainion jatkoholkin... Kunnon Hydrauliletku varmasti kestää.
     
  12. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Kuka kertois mulle mitä on öljyn "lauhduttaminen"....täh? :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  13. 2103jm

    2103jm 3rd gear

    Jääkaapissa sähkömoottorin käyttämä kompressori (K) puristaa jäähdytysaineen höyryä (h) suurempaan paineeseen. Puristuksessa lämmennyt höyry virtaa lauhduttimeen (L), jossa se jäähtyy ja nesteytyy. Sen jälkeen neste virtaa kuristusventtiilin (Ku) kautta pienempään paineeseen ja alkaa kiehua jääkaapin kylmätilassa olevassa höyrystimessä (H). Jäähdytysaine ottaa höyrystymiseen tarvittavan lämpömäärän jääkaapista, jolloin kylmätilan lämpötila laskee. Sitten höyry virtaa kylmätilan ulkopuolelle takaisin kompressoriin ja sama prosessi toistuu uuelleen. :rotfl:

    Jääkaapissa on lauhdutin ja tosi kireissä dragstereissa joissa kiihdytyksen aikana vaihdelaatikon öljy muuttuu höyryksi joka pitää lauhduttaa takaisin nesteeksi jottei vaihdelaatikon öljy haihdu höyryn muodossa mittatikun aukosta taivaan tuuliin ja vaihdelaatikosta lopu öljy. :poff:
     
  14. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    itsellä ollut nyt n. vajaa 2 kesää letkut lauhduttimeen ja hyvin kestää. Kun vaan ostaa kunnon liikkeestä kunnon tavaraa.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Lisää viilaa. Se ei muuten ole jäähdytin vaan lämmönvaihdin. Se auton syyläri on jäähdytin. Jäähdyttimen ja lämmönvaihtimen ero tulee siitä kun lämpöä siirretään nesteeseen.
    Unohtakaa kaikki tälläiset sana hienoudet ja pistäkää sitä kupariputkea öljylinjaksi. Kylmälaitekupari on muuten tuumamittaista joten saa laippaliitokset tehtyä helposti. Tuosta tärinästä, kylmäkoneiden putkitukset tehdään pääasiassa kupariputkilla eikä ne ole jatkuvasti kylmäaineet kankaalla. esim kaupan kylmäkoneikko käy normaalisti 50%-90% päivästä. Vertailkaa auton käyttöasteeseen.... kyllä se kupari kestää tärinää ihan riittävästi.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Asiaa sivuten, jos joku haluaa notkeat putket, niin se sininen paineilman
    käyttöön tarkoitettu nylonputki toimii hyvin. Olen jo moneen värkkiin
    tehnyt kokonaan tai osin sen linjan siitä. Kestävyyskokemuksia on ainakin
    aikanaan Camarosta, missä putket olivat minun hallinnassa yli 10 vuotta.
    Ja vuotamattomina menivät seuraavalle, tiedä vaikka olisivat vieläkin siinä.
    Ne ilmalle tarkoitetut pikaliittimet eivät toimi, mutta kartiomutterilla
    kiristettävät pysyy tiiviinä.
     
  17. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    JUST ton takia mä valittin teflonin noista teollisuuden muoviputkista kun se kestää lämpöä enemmän kun toi sininen (nylon/polyuretaani) jolle luvataan kestoa vaan +93˚C . Teflon taas kestää -75˚C - +230˚C !
    En tasan uskaltais laittaa kuumaa ATF:ää alle sata astetta kestäviin putkiin, jos vaikka joskus tulee paikka että kuumenee ölppä nopeesti niin ei naurata jos sulaa letkut alta.... Ja kestää suomen pakkasetkin joustavana !

    Toi sininen putki sopii vähemmän vaativiin kohteisiin. Polttoainelinjana se kestää kunhan ei lähellä pakuputkia kulje...
     
  18. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Sitä saa semmostaki letkua mikä o nimeomaa tarkotettu atflle, se on hiukka kallimpaa mut itellää ainaki kestäny hyvin!
     
  19. 2103jm

    2103jm 3rd gear

    Lisää viilaa. Se ei muuten ole jäähdytin vaan lämmönvaihdin. Se auton syyläri on jäähdytin. Jäähdyttimen ja lämmönvaihtimen ero tulee siitä kun lämpöä siirretään nesteeseen.
    Unohtakaa kaikki tälläiset sana hienoudet ja pistäkää sitä kupariputkea öljylinjaksi. Kylmälaitekupari on muuten tuumamittaista joten saa laippaliitokset tehtyä helposti. Tuosta tärinästä, kylmäkoneiden putkitukset tehdään pääasiassa kupariputkilla eikä ne ole jatkuvasti kylmäaineet kankaalla. esim kaupan kylmäkoneikko käy normaalisti 50%-90% päivästä. Vertailkaa auton käyttöasteeseen.... kyllä se kupari kestää tärinää ihan riittävästi.[/quote]

    Jäähdytin on jäähdytin sama jäähdytetäänkö vedellä, ilmalla vai kossulla.
    Lauhdutin se on silloin kun neste on muuttunut höyryksi ja se halutaan takaisin nesteeksi. PS. Iskunvaimennin on oikeasti heilahduksen vaimennin ja jouset hoitaa iskunvaimennusta :D :D :D
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    joo ja stefa=huulitiiviste ja mauseri=pistooli ja johtospiraali=energiansiirtoketju....
    vittu!
    mikä se kysymys oli....
    kupari on hyvä vaihteisto öljyn siirtoon?? kestää(kokeiltu 6,2dblazerissa 5v)
    nailoni on hyvä vaihteisto öljyn siirtoon??(jos sit edeslaittaa kennoa,koska nailoni ei kestä kuumaaa)

    rauta on hyvä! vittumainen vaan taivutella siistiks...

    poimutefloni on paras!! eikä sekään nykyään ole edes kallista!! varsinkaa kun ei tartte ihan heti uusia...

    nii ja lokasuoja=rapakon varjellus
    ja konepelti=turbiini-plootu
    ja moottori-öljy&suodatin=ögelismögelin+tampax

    nainen=vitunkantoteline
     

Kerro tästä muillekin!