Vaihdelaatikon öljynjäähdytys kupariputkella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LS454, 29.1.2006.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    OT:
    mauseri = työntömitta
    naula = pultti
    fönäri = puhallin
    ööli = öljy


    jos ny ruvetaan oikei viisastelee
     
  2. Chevi

    Chevi Gearhead

    Palatakseni aiheeseen....th 700 lodju, kumpi on lähtevä putki jäähylle?? Pitäs laittaa lisäjäähy vanin keulaan. Miten on, kannataako laittaa ennen vai jälkeen syylärissä olevaan omaan jäähyyn vai jättää alkuperäinen kokonaan pois käytöstä? :eek:
     
  3. Havu

    Havu 1st gear

    Mulla olis sellainen muistikuva, et syylärissä alempi olis paluuputki ja yleensä nuo lisäjäähyt laitetaan syylärin jälkeen. Toivottavasti joku korjaa, jos olen väärässä. :-?
     
  4. Hitachi

    Hitachi 1st gear

    Vaihteiston öljynjäähdytys

    Ite meinasin laittaa Oldsiin Teräspunosletkua olen siinä luulossa että kestää,ollu aikasemmin ihan bensaletkua ja hyvin kesti sekin.Ei vissiin ole kauheat noi paineet vaihelaatikossa.
     
  5. Chevi

    Chevi Gearhead

    Jees, kenno löysi paikkansa keulasta. Sitte vaan öljylinjan vetoa....kenno kooltaan 30cm*10cm ja paksuus 5cm, 13 riviä. Mahtui mukavasti syylärin etupuolelle ylös maskin taakse. 8)
     
  6. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Saivartelen vielä vähän lisää: automaattivaihteistoon laitetaan yleensä nestettä eikä öljyä. Näistä uudemmista (alle 15 vuotta vanhoista) ei kylläkään ole tietoa. Öljyilläkin kyllä toimii ja kestää, mutta kylmänä liikkeellelähtö on kankeaa... 8)
     
  7. jublomb

    jublomb 1st gear


    No nyt ei menny jakeluun,vettäkö sä laatikossas käytät? :eek:
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    :D
    jiipee60 laittaa varmaankin autonsa tasauspyörästöön voidetta/rasvaa öljyn sijasta.

    Vaikka englanninkielessä automaattivaihteistojen - ja usein myös manuaalivaihteistojen - voiteluaineena on neste (eng. fluid), niin suomenkielessä (niin kuin monessa muussakin kielessä, esim. ruotsissa) nimitykseksi on vakiintunut öljy. Tasauspyörästön voiteluaineista jenkit käyttävät usein nimitystä lube, joka on suomeksi voide, rasva jne.

    Monet tunnetut tuotemerkit ovat muuttuneet kansan suussa yleisnimityksiksi tarkoittamaan tiettyjä, myös muiden valmistajien, tuotteita. Esim.

    Stefa = radiaalitiiviste
    Mauser = työntömitta (myös asevalmistaja)
    Hiab = puominosturi
    Heteka = putkirunkoinen vuode
    Mono = hiihtokenkä
     
  9. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Kiitos Tomaso hyvästä kommentista. Ei saivarrella tästä enempää, puhutaan jatkossa vaan öljyistä, kuten oikein lieneekin. 8)
     
  10. Piru

    Piru 1st gear

    Paljokos noissa putkissa on yleensä painetta?olis tarkoitus väsätä letkusta omat.
     
  11. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Olen oppinut asioidessani eräässä laakereita myyvässä liikkeessä kyseisen onaleen olevan jousikuormitteinen säteisakselihuulitiiviste. Sen siitä saa kun tiskin molemmin puolin on kaksi pilkunviilaajaa :poff: .

    Rättikudoksinen öljynkestävä letku kestää kyllä. Hydraalikkaliikkeessä voisi luulla asiantuntemuksen riittävän myimään oikeanlaatuista letkua.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kertokaas nyt kielenhuoltoliiton jäsenet, että mitä nuo ydinvoimalainsinöörit tarkoittavat puhuessaan lauhdevedestä? Eli jos ydinvoimalan lauhdevedet lämmittävät merivettä, niin haihtuuko se merivesi silloin höyrynä taivaantuuliin ja tiivistyy siellä yläilmojen lauhduttimessa taas vedeksi? Lentokoneiden tarvii varoa sitä lauhdutinta joka sen höyryn sateeksi tiivistää siellä taivaalla. :eek:
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran on harrasteauto lähtenyt käsistä irronneen öljynlauhduttimen kumiletkun takia. Auto vei kuskia ja meni kuin laakerikuulien päällä täysillä kiihdytettäessä ja toistasataa mittarissa kun syylärin öljynlauhduttimelta irtosi kumiletku ja sumu puhaltui renkaisiin.

    Sen jälkeen olen käyttänyt kupariputkea tai alkuperäisiä putkia, tai Koskisen Karilta ostamiani orkkisnipoilla varustettuja metalliputkia.

    Niiden jotka noin kriittisesti suhtautuu kupariputkien kestävyyteen, kannattaa varoa ajamista autoilla joissa saattaa olla syöpyneitä jarru- tai polttoainelinjoja, nehän on vaarallisia. Turvavyötkin voi vanhoissa harrasteautoissa olla heikentyneet.

    Itse varon noita kumiletkulauhdutin-autoja, niissähän öljy ei edes lauhdu letkun matkalla, toisin kuin metalliputkissa.
     
  14. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Mulle on opetettu, että lauhdutin muuttaa höyryä (takaisin) nesteeksi. Silti monet puhuvat autojen yhteydessä öljynlauhduttimista, vaikka oikea sana olisi öljynjäähdytin. Am I right?
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Yes, you are right.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Häh?
    Ydinreaktorin lämmöllä kuumennetaan kiertopiirin vesi höyryksi, jolla pyöritetään turbiineja. Tämän jälkeen vesihöyry lauhdutetaan meriveden avulla lauhdittimessa takaisin vedeksi. Eli prosessissa käytettävä vesi kiertää suljetussa piirissa. Kiertopiirin veden olomuoto muuttuu, ei meriveden.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead


    No se on kuules vettä, joka kiertää turbiinissa ja joka lauhdutetaan meriveden avulla takaisin nesteeksi.

    http://www.tvo.fi/739.htm

    http://www.rauma.chamber.fi/suhone/tvo4.phtml
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Radiaalinen = säteen suuntainen

    Juu, akselitiivisteitä, huulimallisia, säteittäin kohtisuoraan akselia kohden ja usein vielä jousikuormitteisia.

    Aksiaalinen tiiviste on sitten akselin suuntainen tiiviste.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    No enhän minäkään kuvittele (en sentään viherpiiperö ole) että se merivesi siellä reaktorin lauhduttimessa kiertää, mutta meriveden lämpenemisen yhteydessä puhutaan lauhdelämmöstä jota siirtyy meriveteen. Ei siitäkään kukaan paasaa että sehän itseasiassa on ensiöpiirin lauhduttamisen yhteydessä toisiokiertoon ja siitä lämmönvaihtimessa meriveteen siirtyvää lämpöenergiaa jne... yleensä puhutaan vaan lauhdelämmöstä ja kaikki ymmärtää mistä on kyse.

    Euroopassakin puhutaan voimaloista taivalle pääsevästä lauhdelämmöstä, eli se höyrypilvi. Eikä sekään käsittääkseni muodostu ensiöpiirin lauhdelämmöstä, vaan toisiopiirin jäähdyttämisestä.

    kai se pitää alkaa kutsumaan tuota automaattivaihteiston oil cooleria öljynjäähdyttimeksi tai öljynlämmönvaihtimeksi :rotfl:
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Se höyrypilvi eli vesihörypilvi tulee kun lauhdelämpöä jäähdytetään haihduttamalla vettä.

    Automaatin öljyn lämmönvaihdin on jäähdytin. Siinä nestemäistä ainetta jäähdytetään. Lauhdutettaessa kaasua nesteytetään lämmönvaihtimella nimeltä lauhdutin. Kun automaattivaihteistossa ei ole kaasua, niin ei siinä voi olla lauhditintakaan.

    Olen varmaan liian väsynyt kun en tajunnut pointtiasi PauliP
     

Kerro tästä muillekin!