Vaihdetaanko kompuraan öljyt?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja autoilija, 10.9.2002.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kuuluuko ilmastointikompuraan vaihtaa/lisätä öljyä?Jonkunlainen voitelu kai niissäkin täytyis olla.Itellä on Mopar tuote.
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kompuran öljy on vähän samanlaista, kuin jarruneste. Imee kosteutta itseensä.
    Yleensä öljyjä ei tartte vaihtaa, mutta jos systeemi on auki tai vuotanut, remontin yhteydessä öljyt kannattaa vaihtaa ettei kompura narahda kiinni.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Onko tietoa millaisia öljyjä näihin tarvittaessa laitetaan?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    se riippuu kylmä-aineesta...
    vanhoissa r-12 laitteissa mineraaliöljyjä tai esin puolisyntteettinen shell sd

    134a,n kanssa esteri öljy tai pag (poly-alkylene-glykol....tai sinnepäin)...
    ellei systeemi ole tyhjä niin et pysty itse sitä öljyä vaihtamaan
    usein myös kompurassa ...tai siinä lapussa missä on maininta kylmäaineen laadusta/määrästä on myös maininta öljystä
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kun koko ilmastointi alkoi toimimaan vaihtelevasti tilasin paikalliselta kylmäfirmalta täyttöajan.Nyt olisi siis mahdollisuus varmaan vaihtaa ne öljyt siihen kompuraan,olisiko tietoa miten ne vaihdetaan käytännössä tällaiseen pitkulaiseen mopar-kompuraan vai olisiko vaan viisainta antaa olla ja tuupata uudet myrkyt järjestelmään?Entäs se kuivain,pitäisikö sille tehdä jotain?
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Ilmastointijärjestelmän öljy on hyvin hydroskooppista ja siten imee itseensä ilmasta kosteutta. Öljy lisätään järjestelmään sen jälkeen kun vanhat kylmäaineet on poistettu järjestelmästä, kuivain vaihdettu ja järjestelmä imetty tyhjiöön. Äljyä ei luonnollisestikaan ole säilytetty kerran avatussa pullossa, vaan suljetussa pullossa sitä säilytetään ja tyhjiö imaisee sopivan määrän joka siitä päästetään.
    kuivain tulee vaihtaa aina kylmäaineen lisäyksen yhteydessä.

    Öljyä lisätään sen mukaan kun osia vaihdetaan tai jos järjestelmässä on ollut vuotoja. Kuivainmen vaihdon yhteydessä lisättävä määrä vaihtelee 0,5 - 2 dl verran.

    R12 järjestelmissä käytetään mineraaliöljyä joka ei ole niin hydroskooppista kuin R134A laitteistojen öljyt. R12 järjestelmään ei voi täyttää mineraaliöljyä.

    Öljyä ei siis tarvitse lisätä ellei ole ollut vuotoja tai osia + letkuja vaihdettu.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kiitos perusteellisesta valaisusta.Käsitin asian niin että öljyt kiertävät siis siellä putkistossa eikä siinä kompurassa ainoastaan?Yleensähän kompuroissa on voitelu itse koneistolle lisäys ja poistotulppineen.
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ja kuivain olisi vaihdettava kun kylmäaineet vaihdetaan,eli siis jos jätän kaikki suositellut toimenpiteet väliin ja siirryn siihen täyttämiseen käy kuinka?Tuleeko turha rahanmeno ja kohta teetän sen sitten uudestaan ja vaihdan kuivaimen ja lisään öljyt...
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Kyllä ilmastointijärjestelmässä kiertää öljy koko järjestelmässä kylmäaineen mukana.Toki silloin kun uusi ilmastointijärjestelmä asennetaan autoon kompressorissa oleva esitäytetty öljy riittää. Mutta vuotojen ja osien vaihdon yhteydessä öljyä pääsee pois joskus, mutta lisäys on vain silloin tarpeen.
    Ja koska järjestelmässä on paine, niin öljyä ei saa mistään sisään vaikka kuinka haluaisi. Öljyn saa sisään kun kylmäaine on poistettu ja järjestelmä imetty tyhjiöön.
    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2002-11-06 04:54 ]</font>
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Niin... silloin kun itse olin ilmastointifirman pomona, minulla oli se kanta ettei yhtään täyttöä jos kuivainta ei vaihdeta. Syynä ei ollut pelkkä asiakkaan rahastus.
    Nimittäin autotehtaiden ja ilmatointilaitteiden valmistajien suositus on, että kuivain tulisi vaihtaa joka toinen vuosi. Olkoonkin, että ne kestävät yleensä hyvinkin paljon pidempään.

    Hyvin harvoin teimme täytön ilman kuivaimen vaihtoa, mutta silloin takuuta työlle ei saanut ja teettäjä vastasi itse seurauksista. Juuri kukaan ei halunnut täyttöä ilman kuivaimen vaihtoa kun olin selvittänyt perustelut.

    Siispä... Kosteus on ilmastointijärjestelmän pahin vihollinen ja ilmastointijärjestelmä ei ole _koskaan_ täysin tiivis. Kuivaimen tarkoituksena on nimen omaan poistaa tuota kosteutta järjestelmästä. Jos kuivain ei enää toimi, niin järjestelmä alkaa jäätää ja saattaa syntyä vaurioita. Muistettava on, että painepuolella on yli 20 bar paine ja jos jäätymistä tapahtuu, niin alkaa paukkumaan. Kompuran päätystefa menee pahimmassa tapauksessa ja se onkin sitten kallis paukku.
    Kuivaimessa kosteutta sitovana aineena on silica gel niminen aine. Tuo aine on noin hienon sokerin ja rae sokerin välimaastosta karkeudeltaan. Se on pakattu pikku pusseihin jotka ovat kuivaimessa. Nuo pussitkin hapertuvat ajan kanssa ja jos ne hajoavat pääsee silica gel järjestelmään ja tukkii kaikki paikat, termarin (tai orifice tube useissa jenkeissä), höyrystimen (jossa faasi tapahtuu), lauhduttimen ja kompuran).
    Uusikin kuivain on entinen jos se on ollut avattuna pitkään, 2 tuntia tulppien poistosta on maksimi aika. Siis ennen tuota aikaa pitää kuivaimen olla kiinni järjestelmässä ja tyhjiöimun jo alkanut.

    Tyhjiöimun pituus vaihtelee, mutta tulisi olla noin 1/2 tuntia jos halutaan varmasti mahdollisimman paljon kosteutta pois järjestelmästä.

    Ja kun puhutaan R12 järjestelmästä, niin sitähän ei juuri mistään enää saa, joten käytetään korvaavia ns. mixejä. Nuo korvaavat aineet ovat kodinkylmäaine, eli R22 pohjaisia johon on sekoitettu muita aineita. Eri tuotenimillä on erilaiset koostumukset eri aineiden kesken. on mm. Isceon joka on yleisessä käytössä.

    Ja sitten se asia jota ei edes moni kylmäainehuoltoja tekevä tiedä, että kun R12 järjestelmässä käytetään korvaavia, niin täyttömäärä on 15% alle R12 täyttömäärän.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2002-11-07 13:38 ]</font>
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Voin vain kiittää.
    Taidankin perua koko kylmäaine vaihto-operaation ja alan vahtaamaan asiansa osaavaa vastaavaa.Tietysti tulee mieleen heti että mitäköhän tällainen operaatio tulee kustantamaan kun lasketaan uusi kuivain+muut asiaan kuuluvat jutut.Ja saa heti heittää vaikka paikan nimen helsingistä+lähialueilta,hatun pidän sen verran kourassa kun pitäisi tähän vanhaan dodgeen saada ilmastointi elvytettyä,ei pitäis vaan olisi mukava kun kaikki toimii kuin pitääkin...
     
  12. makke

    makke 1st gear

    No, ei se ihan halvaksi tule ei.
    Yleensä pelkkä täyttö pyörii siinä 100 e tuntumassa.
    ja jos järjestelmä on ollut tyhjillään tulisi kaikki O-renkaat vaihtaa.
    ja jos on ollut tyhjillään pitkään, niin mitä varmimmin kompressorin päätystefa on pilalla. Ilmastointia tulisi aina käyttää hetki vähintäänkin kerran kuukaudessa jotta öljy voitelisi kompressorin stefat ja järjestelmän O-renkaat.
    Ilman tuota pikku käyttöhetkeä mitä varmimmin osat kovettuvat ja kylmäaine karkaa.

    Kuivain maksaa muutamasta eurosta aina tuhanteen euroon. Mutta kannattaa käyttää std kuivaimia, sillä ne on niitä edullisimpia ja niitä löytyy useita eri versioita.

    Ja täytön yhteydessä kannattaa pyytää, että järjestelmään painetaan väriampulli. Tuon väriaineen laiton jälkeen voidaan UV-valolla paikallistaa vuotokohdat. Silloin kun olin vielä noissa hommissa, niin asennutin kaikkiin tuon ampullin ja se oli aina laskettu täyttötyön hintaan.

    Hesassa on useitakin paikkoja. Mutta vuosia noita tehnyt firma on Pellen paja. En tiedä miten siellä hommat nykyään hoidetaan, mutta kolmisen vuotta takaperin sain sen käsityksen, että homma on hanskassa.
     

Kerro tästä muillekin!