Vaihteen näyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mano, 6.7.2005.

  1. Mano

    Mano 1st gear

    Miten toi automaatin vaihteiden näyttötaulu, pitääkö sen toimia katsastuksessa ? Mulla on se keppi ohjauspylväässä mutta näyttö on kojetaulussa (Voyager). Aluks se vähän käkäili ja sitte lopetti toiminnan kokonaan. Lieneekö joku vaijeriveto ?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pitää toimia.
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    No kun aihe tuli esille, niin mitäs tehdä, kun vaihdeindikaattorin viisari on hieman "hönössä" eli noin yhden pykälän vasemmalla? (GM-stw) Minne asti mennään säätämään, rattitolppaan vai ihan looraan asti?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yleensä noissa vempeleissä on ohut vaijeri joka vetää näyttöä oikealle ja jousi vetää takaisin parkillepäin, tuota vaijeria kun hieman rukkaa sattuu näytön viisari kohdalleen. Vaijerin pää löytyy jostain rattitolpan oikealta puole kun niitä kojelaudan muoveja hieman raottelee.
     
  5. WTF

    WTF Gearhead

    Mulla se näkyy sieltä kun makailee selällään ja vääntelee vaihteita eri asentoihin.
    Sellainen metalli clipsi mikä työnnetään vain paikalleen ja clipsistä lähtee ohut vaijeri mittaristoon.
    Mittaristo oli muutamalla ruuvilla kiinni (Sportside) ja mittariston takana ainoastaan liitin mihin mittaristo painetaan takaisin paikalleen.
     
  6. Mano

    Mano 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä. Viisari jäi oikeelle eli L:ään, joten aloitetaan siitä jousesta....
    Tuli vaan mieleen että kaikissa uusissakin automaateissa on jonkunlainen digitaalinäyttö tai joku. Kuka tietää minä vuonna toi on tullu pakolliseks ?
     
  7. dean66

    dean66 Gearhead

    jäi kyllä ihmetyttämään, että voiko tuo olla pakollinen? häh... miten se vaikuttaa mihinkään, katsastusmielessä siis jos se ei näytä mitään?? ketä semmonen voi kiinnostaa???

    huh...

    -a-
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myös tarra, jossa vaihdejärjestys on näkyvillä, kelpaa katsastuksessa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin eli jos siellä kojelaudassa on edes vaihdejärjestys näkyvillä, niin pitäis kelvata.
     
  10. Speedo

    Speedo 1st gear

    Tuo automaatin vaihteenosoitin tuntuu olevan katsastusmiehille jotenkin erittäin läheinen kapistus, koska minullekin on sen toimimattomuudesta huomautettu. Vaijeri katkesi sopivasti juuri ennen katsastusta.

    Kuitenkaan manuaalivaihteisessa, jossa siis joutuu ajon AIKANA keppiä hämmentämään ei vaihdekaaviota tarvitse olla esillä missään.

    Jenkkiautot on ilmeisesti vaan niin PIRUN vaarallisia, että on välttämättä nähtävä oikein osottimesta omin silmin mikä pykälä on pesässä. Eihän sitä muuten tiedä mihin suuntaan se auto lähtee liikkumaan.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eipä ainakaan omalla kohdalla oo koskaan puututtu tohon vaihteen näyttöön eikä keskimäärin joka toisessa autossa se oo toiminutkaan. Nytkin esim. '67 Bel Airissa on TH700 loota eikä sen näytössä edes oo semmosia pykäliä mitä lootassa on. Ja vaihteiden välit on kepissä niin lähekkäin että oudompi kuski saa olla tarkkana minkä pykälän vetäisee sisään. Eli kepin liike on tosi lyhyt mut kaikki isoa D:tä myöten saatiin toimimaan ilman että kepin maksimiliikerataa olis joutunut muokkaamaan rattitolpassa. Ja tuokin auto rekisteröintikatsastettiin takas liikenteeseen tollasenaan ja katsastusinssikskin sattui aika tarkan ja tiukan tuntuinen kaveri joka tosiaankaan ei ollut mikään jenkkifriikki vaan yritti noin muuten rutista ties mistä :wink:
     
  12. Gallu

    Gallu Gearhead

    kyllähän se kaavio katsastuksessa tarvitaan myös manuaalilla
     
  13. Luulija

    Luulija Gearhead

    Vaihdenäytön toimivuudesta alkoivat mullekin vuosikatsastuksessa 2004 sanoa kun eivät meidän ex-ex-leppäkyljestä muutakaan sanomista keksineet. Tosin eivät siitä huomautustakaan sitten loppujen lopuksi kirjoittaneet. Sanoin kyllä inssille (leiman saannin jälkeen) että minä ja emäntä tunnetaan tämän auton vaihteet, jos joku muu sillä ajaa niin auto on varastettu.

    Taitaa vaan tämäkin olla näitä vanhan kaartin katsastusmiesten nuoremmilleen opettamia "kolmansia korjauskehotuksia".
     

Kerro tästä muillekin!