Vaihteisto käsitteitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Heko, 17.10.2006.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, eli on käynyt mietityttämään että minkälaista laatikkoa sillä suorakytkentäisellä tarkoitetaan? Onko se käytöltään niinkuin puoliautomaatti kytkimetön manuaaliloota jossa saa luvan kanssa runtata vaikka kuivana sen kakkosen, vai?

    Ja toinen mitä olen ihmetellyt on tuo manuaalikoneiston laittoa automaattilaatikkoon, mitä sillä saavutetaan?

    Kitos vastauksista.
     
  2. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Eli suorakytkentä loota on laatikko missä lootan hampaat on suorassa jolloin vaihteet menee suoraan ilman kytkintä sisään...

    Manuaali koneisto on vähän samanlainen eli manuaali ilman kytkintä...
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Itse en ole huomannut kuin että sillä voi kuski määritellä vaihtohetken ihan oman päänsä mukaan, niin ylös kuin alaskin päin.

    Normaalissa katuautossa siitä ei muuta iloa ole, kuin että saa vatkata vaihdekeppiä, mikä tosin on ihan hauskaa. Kilpaa ajaessa sillä vissiin pääsisi lujempaa, kun laatikko ei itse tuhertele vaihteiden kanssa, vaan antaa kuskin päättää. Joku vaihtoviive tms. tavallisessa automaagissa kuulemma on, vaikka kuski vaihdekepillä lukitsee vaihteita kiihdytellessä, vai kuinka?
     
  4. Heko

    Heko 1st gear

    Vaan siitä automaatista jää koneiston vaihdon jälkeen karrikoidusti jäljelle vain turbiini ja kuoret, niinkö? Eli vaihteenvalitsinta myöten kaikki menee uusiksi?

    Onko se suorakytkennällä ajaminen sitten semmoista kuin synkkaamattomalla kuorkin vaihteistolla, eli kierrosten pitää stemmata tarkasti jotta vaihteet menee kivuttomasti sisään?
     
  5. tht

    tht 1st gear

    suorakytketälaatikossa ylöspäin vaihtaessa voi käyttää kytkintä ja vaihtaa ihan normaalisti (kierroksista riippumatta) tai sit nk.täyskaasuvaihto eli hieman nostaa kaasua ja vetää vaan vaihteen sisään ilman kytkintä ,menee todella hienosti volvossa ja getrakissa ainakin ,alespäin itse käytän kytkintä ,ei tarkkaa kierroksista ,paitsi ihan kävelyvauhdissa kakkoselta ykköselle hieman välikaasua niin ei rusahda hirveesti. ja desibelit on sitte hieman normilaatikkoa lujemmat!
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun mielestä ainakin Moppelissa riittää, kun vaihtaa venttiilikoneiston manuaaliseen ja poistaa kick-down vivuston, kun sitä ei mun tietääkseni enää tarvita manuaaliventtiilikoneiston kanssa. Muutoin ei välttämättä tarvi tehdä mitään ihmeempää, eli periaatteessa motikka ei kovin paljon muutu.

    Toisaalta, kun toi manuaalikoneistoautomaagi on yleensä kilpurissa, niin harvoinhan sinne sisuskaluihin muutakaan vakiokamaa jätetään, mutta mun käsittääkseni ei siis siis ole pakko vaihtaa venakoneiston lisäksi muita osia.

    Tavallisen shifterinkin pitäisi toimia ihan ok, vaikka olisi käännetty kaaviokin, menee vaan se 1-2-3 näyttö väärään järjestykseen, mutta eihän se haittaa, jos kuski tietää, mistä on kysymys. En mä ainakaan tutussa autossa vaihdekaaviota ajaessa katsele.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead


    No voihan siinä suorakytkentälaatikossa olla suorahampaiset rattaatkin, mutta ei se nimi siitä tule. Suorakytkentäisellä lootalla tarkoitetaan sitä, että vaihdekaavio ei ole H vaan suora.
     
  8. tht

    tht 1st gear

    suorakytkentä laatikossa hampaat suorat ja nimi tulee siitä ilmeisesti että voi tosiaan kytkeä ilman kytkintä ,h-kaavio "suora kaavio" taas sitten on ns seqventaali laatikossa .
     
  9. Joo eli suorakytkentä tarkoittaa sitä, että synkrorenkaat on korvattu sellaisilla hammasrenkailla (dog engagement gears) jotka "imaisee" pykälän päälle kun vaan tarjotaan ronskilla otteella.

    Suorahampaisuus taas liittyy itse vaihteiden välityksiin. Suorahampaisilla rattailla tehohäviö on pienempi mutta melu suurempi kuin tavallisilla.

    Kaavioasia on vielä erikseen eikä riipu kummastakaan edellä mainitusta ominaisuudesta.

    Taitaa nää manuaaliaskit olla vähän outoja asioita amerikan-scenessä... vaikkei nyt itelläkään oo oikein hallussa.
     
  10. Heko

    Heko 1st gear

    Eli kootakseni saadun information kokoon:
    Suorakytkennässä kaavio on normaali H-kaavio, ja kytkin autosta löytyy ja sitä käytetään jos ei mennä isoa ja kovaa.

    Automaatti manuaalikoneistolla on käytössä kuin puoliautomaatti suoralla kaaviolla? Ei tarvi kytkintä, ja kuskin on joka kerta vaihettaessa tönittävä keppiä haluttuun suuntaan.

    Oliko noi niinkuin oikein?

    Entäs se seqventaali loota ja ns.puoliautomaatti? Onko WRC-autoissa seqventaali?
     
  11. reve

    reve Gearhead

    Avaruusrekkakuski näytti olleen ensimmäinen, joka sai aikaiseksi järkevän määritelmän suorakytkentävaihteistolle.

    Suorakytkentäisyys siis tarkoittaa sitä, että vaihteita voidaan vaihtaa ilman kytkintä. Tämä on saatu aikaan korvaamalla aiemmin mainitut synkrorenkaat "dog ringeillä". Usein näiden laatikoiden kanssa moottorin vääntömomenttia rajoitetaan moottorinohjauksella vaihtotapahtuman helpottamiseksi ja laatikon säästämiseksi (esim. sytytystä pätkitään vaihdekepissä olevan katkaisijan signaalin perusteella).

    Suorahampaisuus liittyy puolestaan rattaiden kestävyyteen. Suorahampaisella laatikolla myös laakereiden aksiaalikuormitus on pienempi. Useimmat (lähes kaikki) suorakytkentävaihteistot ovat myös suorahampaisia. Suorat hampaat pitävät kovaa viheltävää ääntä. Suorahampaisia laatikoita on olemassa myös normaaleilla synkroneilla (laatikko saadaan kestämään hiukan enemmän vääntömomenttia, mutta silti sitä voidaan käyttää normaalin vaihteiston tavoin. melutaso tosin lisääntyy).

    Kaavioasialla ei ole mitään tekemistä suorakytkentäisyyden tai suorahampaisuuden kanssa.
     
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jokseenkin näin. Toi vaihdekepin eessuntaas hetkuttelusuuntahan luonnollisesti pysyy muutetussa jenkkilaatikossa samalla lailla kuin automaatissakin ja manuaalisuuttahan tossa on justiinsa se, että vaihteet ei vaihdu itekseen. Voihan noita kaavioita vissiin olla muunkinlaisia, mutta tuo eestaas on tossa tarkoituksessa varmaan toimivin.

    Jos haluaa tehdä asian vähän vaikeammaksi, niin onhan noita manuaalitoimiseksi muutettuja automaatteja varustettu turbiinin sijasta kytkimelläkin, eli silloin liikkeellelähtö ja pysähtyminen tapahtuu kytkimellä, joka korvaa turbiinin, mutta voikohan silloin vaihtaminen onnistua kokonaan ilman kytkintä, eli suoraan veto päällä? Totapas en ihan varmasti tiedäkään, kun niissä manuaaliautomaateissa on aina ollut turbiini, joita olen ajanut. Puusta katsoen luulisin, että koska turbiinin kanssa voi vaihdetta vaihtaa suoraan kaasu pohjassa, niin ei silloin tarvitsisi vaihtessa kytkintäkään polkea, jos siis sellainen turbiinin paikalla olisi.

    Vaan kenpä siis tietäis tämän?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei tarvi kytkytintä painella niissäkään. Ei enää oo kauheesti käytössä noita, kun puuttuu toi momentinmuunto ominaisuus mikä automaatin turbiinissa on. Välitykset (ja muukin toiminta)on aika karut tollasessa kytkintomaatissa. Nykyään on sen sijaan tarjolla noita liberty ja lenco tyyppsiä manuaaleja kyktimen sijaan turbiinilla.
     
  14. tht

    tht 1st gear

Kerro tästä muillekin!