Vaihteisto tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kkim, 17.2.2025.

  1. Kkim

    Kkim 1st gear

    4l60E laatikko kyseessä. Vaihtaa vaihteet rajusti ja livedataa kun katsoo niin pc solenoidi ei anna mitään arvoja. Solenoidi otettu pöydälle ja mitattu, kokeiltu myös antaa suoraa virtaa ja näyttäisi olevan ihan ehjä. Muutaman kerran kun olen käynnistänyt uudelleen niin saattanu herätä livedata henkiin ja vaihteet toimii normaalisti.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Paineakkujen jousia poikki tai puuttuu.
     
  3. Kkim

    Kkim 1st gear

    Vaikka jousia olis poikki niin luulis solenoidin amppeereja näyttävän? Ja jos jousia olisi poikki niin silloin kun solenoidi herää henkiin niin luulisi ettei lastikko silti toimi kunnolla. Kun ei ole yhteyttä näyttää

    pc solenoid actual current 0 amps
    Pc solenoid ref. Current 0 amps
    Pc solenoid dury cycle 0

    mutta silloin kun saa yhteyttä ja laatikkokin toimii samalla niin

    pc solenoid actual current 1.07 amps
    Pc solenoid ref. Current 1.07 amps
    Pc solenoid dury cycle 48.44
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    tuleeko kaasupoljin ja öljyn lämpötila oikein vaihteiston eculle vian ollessa aktiivisena?
     
  5. Kkim

    Kkim 1st gear


    Kaikki muu tieto tulee paitsi sen solenoidin. Kyseessä trailblazer niin vaihteiston ja moottorinohjaus on samassa paketissa, sitä tässä just mietin että pitääkö tilata uusi moottorinohjaus vai voiko se solenoidi nyt pätkiä. Nyt on akun kaapelit irti ja kokeilen taas huomenna saanko solenoidin hereille, hokasin että aina kun ollut piuhat irti ja kaikki nollaantuu niin ekan startin saan yhteyden ja toisella en ja silloin on vikakoodi muistissa.
     
  6. Kkim

    Kkim 1st gear

    Niin ja maapisteet käyty läpi ja mitattu että moottorin/vaihteiston ohjauksellekki tulee maadotus ja piipattu solenoidin piuhat ohjaukselle ja nekin kunnossa
     
  7. Kkim

    Kkim 1st gear

    Tänään tuli taas kokeiltua saisiko solenoidin hereille. Alun navat yön pois ja ekalla käynnistyksellä solenoidi toimi ja vaihteet vaihtuivat nätisti, toisella käynnistyksellä solenoidi mykkä ja taas vaihtoi rajusti.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    OK, eli mekaanisen vian kuten katkennut jousi, voi unohtaa.
    Oli varhaisemmissa 4L60E laatikoissa, missä ei ajettu muuta kuin auki/kiinni.
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  10. Kkim

    Kkim 1st gear

    Vika alkoi niin että alkuun saatto tehdä välillä ja toimi parikin viikkoa ja sitten vain lisäänty ja nyt tekee noin jatkuvasti.
     
  11. TURBOapc

    TURBOapc Gearhead

    Taisit jo vastauksen kertoa.
    Jos solenoidi toimii ja piuhat on ehjät niin silloinhan täytyy itse ohjainlaitteen olla rikki..
     
    Kkim tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!