Vaihteiston käyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 16.4.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kertokaapa aloittelijalle automaattivaihteiston käytöstä muutama asia: 1. Onko p- ja n-asennoilla muuta eroa kuin että p-asennossa vaihteisto on "lukossa"? Jos esim seisotan autoa käynnissä pidemmän aikaa, onko väliä onko vaihteisto p- vai n-asennossa (seisontajarru päällä)?
    2. Saako/kannattaako ajossa esim ohitukseen lähdettäessä vaihtaa vaihde D-asennosta kakkoselle jo valmiiksi (kun ei tunnu tuo kick down toimivan kunnolla, empii ainakin 5 s) ts saako D-,2- ja 1-asentoja vaihtaa ajossa miten tahtoo?
    3. Onko normaalia, että kaasu pohjaan polkaistaessa (siis kick down) 80km/h vauhdissa vaihteisto vaihtaa ensin kolmoselta ykköselle (jolloin kierrokset pomppaa 6000r/min, eikö ole turhan paljon vakiolle 5,7L V8:lle???)ja vauhti ei kasva lainkaan, ja vasta kaasua hieman keventämällä ykköseltä kakkoselle?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    1. parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis n-asennossa
    2. kannattaisko ennemmin säätää kick-down?
    3. kts. kohta 2
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii moparissa kyllä mut gm:ssä ei.
     
  4. kcl

    kcl 1st gear

    Höpöhöpö...Jos kone käy, pyörii myöskin turpaani, eikö? Kerropas, impala, miksei se sun öljypumppusi pyörisi myös parkilla ollessa? Silloinhan öljypumppusi ei pyöri ikinä paikallaan ollessa? P ja N ei toiminnoiltaan eroa kuin kardaanin liikkumattomuuden aiheutuksen osalta, ei mopsissa eikä kenraalin tuotteissa.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No niinhän se on eli pumppu siis pyörii (oma moka!) kun kone käy mutta öljy ei kierrä laatikossa (väittää eräs laatikonkorjaaja) ellei vaihde ole N:llä. Moparissa ei P:llä ja N:llä ole eroa mutta GM:ssä on (kuulemma).
    Siis pumppu pyörii mutta öljy ei kierrä? Käykö tämä selitys?
     
  6. kcl

    kcl 1st gear

    Jos ei öljy automaattilaatikossa kierrä, niin silloinhan se ei toimi lainkaan; venttiilikoneiston toimintahan perustuu melkolailla pitkälti mehun liikkeen hyödyntämiseen. Tuo laatikkokorjaajan väite on aivan uskomaton; miksi laatikossa sitten on P jos sitä ei voi käyttää? Pikemminkin suosittelisin kysyjää käyttämään autoaan P-asennossa, koska N:llä auton paikallaanpysyminen on käsijarrun tms. varassa. Öljy kiertää AINA, kun kone käy ja turpaani ei ole rikki.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öljynkierrosta sen verran että Moparin laatikoissahan käsketään öljynmääräää tarkistettaessa laittamaan vaihde N asentoon, koska P asennossa öljy EI kierrä ja mittatikku näyttää väärin.

    GM (ainakin th-350 ja 400)laatikoissa öljyt voi mitata sekä P, että N asennoissa.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Enpäs väitä mitään kun en ole tuohon venttiilikoneiston sielunelämään tutustunut mutta ajatus oli että esim. kovalla pakkasella pitäisi käyttää autoa N:llä, P:llä öljy ei kiertäisi eikä laatikko siis lämpenisi. Näin se myös on ainakin mun talviajokokemuksien perusteella. TH350 ei ota pykälää päälle -30:ssa, parkki päällä saat käyttää vaikka koko päivän mutta N:llä riittää 5-10min. lämmitys ja jo pelaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin Dodge ram vanin ohjekirja käskee käyttää aina N asentoa jos autoa käytetään tyhjäkäynnillä pitempiä aikoja.
     
  10. timppa

    timppa Gearhead

    Kaverin kanssa on kiista siitä, että

    1.Laitetaanko mäkeen pysäköidessä ensin seisontajarru vaiko parkkivaihde? Ja tarvitseeko seisontajarrua edes laittaa?
    2.Ja siitä, että voiko kakkoselta runtata veto päällä D:lle ja D:ltä ylivaihteelle??
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    No noihin alkuperäisiin kysymyksiin:
    P-asennon ja N-asennon ainoa ero on, että p-asennolla takimmainen kytkinrumpu on lukittu paikoilleen mekaanisesti joten ulostuloakseli on lukossa. Tämä pitää autoa paikoillaan.
    Jos kick-down ei toimi, mikään ei estä laittamasta valitsinta valmiiksi kakkoselle tai jopa ykköselle. Jos venttiilikoneistoon ei ole tehty muutoksia shift-kitillä tai manuaalikoneistolla, voi ajossa vetää valitsimen mille asennolle tahansa (vaikka pakille). Jos vauhtia on kytkettävälle vaihteelle liikaa tai suunta on väärä vaihteisto ei kytke vaihdetta vaikka hölmö käyttäjä valitsimella käskyn antaisikin.
    Se, että vaihteisto vaihtaakin ykköselle 80 km/h vauhdissa voi olla aivan normaalia. Kytkettävä vaihde on riippuu keskipakosäätimen painoista ja moottorin kierroksista eli käytännössä siitä mhin autoon vaihteisto oli aikoinaan tehtaalta tarkoitettu.
    Jyrkässä mäessä kannattaa ensin kytkeä seisontajarru ja sen jälkeen P-asento. Tämä taas johtuu ns. vaihteistolukon rakenteesta.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mäkeen pysäköidessä kannattaa laittaa käsijarru päälle. Muuten voi käydä kuten kaverille talvella, laatikko oli parkilla mutta auto valui alamäkeen, toinen takapyörä vaan pyöri villinä väärään suuntaan, eipä ollut lukkoperää.
    Eli ekaksi käsijarru, muuten auton paino jää makaamaan parkkikoneiston varaan ja huonoimmassa tapauksessa vaihdetta ei saa pois parkilta muuten kuin väkisin kepistä repäisemällä kovan rusahduksen saattelemana.
     
  13. timppa

    timppa Gearhead

    Meneekös ykkönen tai kakkonen päälle jos joutuu OD-asennossa hidastamaan vauhtia vai pitääkö vaihtaa D-asentoon?
    Mistä syystä laatikossa on D ja OD, remppaako laatikko muuten n.80km/h vauhdissa kokoajan kolmosen ja nelosen välillä?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    VOiko vauhdissa vaihtaa esim. d:ltä pakko 1 tai pakko2?
     
  15. 67

    67 1st gear

    voi.
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Voi vaihtaa miten lystää kuhan ei P-asentoon heitä vauhdissa. Jos runttaa pakin kun vekotin liikkuu eteenpäin niin usein mosa sammuu ellei anna kierrosta. Eteenpäin vaihteita voi heitellä miten sattuu. Tosin jos on tarpeeksi vauhtia ja heittää ykkösen niin en tiedä onko suojia lootassa -> kone voi ottaa v*tusti jenkoja ja sitten tulee damagea.

    Ja aina eka käsijarru ja sitten vasta P-asentoon.

    Tosta P ja N öljynkierrosta olis kanssa mukava saada faktoja kehiin nyt.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarviiko paikoillaan jos vaihtaa niin painaa jarrua, kun joku väitti että jarru olisi samalla niinkuin kytkin, mutta itse en tuota usko. eli onko jarrulla muuta virkaa kuin olla jarruna niinkuin uusissa autoissakin?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Amatöörit on aika PRO porukkaa [​IMG] vai mitä?
     
  19. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Kerroppa Mudracer että miten se automaattilaatikko toimii, kun kerran tiiät.

    Eipä silti, v**un hienoja nuo hymiötkin on, mutta ei ne paljon vastauksia anna, ainakaan näihin tässä keskustelussa esitettyihin kysymyksiin.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Dewpoint 2003-06-19 01:33 ]</font>
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Venaas vähän kun lunttaan[​IMG] joo automaattisesti tietenkin.

    Olen helvetin huono opettaja kun sormet on aina rautalangasta verillä ja päästä tulee sauhua kun piltit kyselee pehmosia ja sitten käy näin[​IMG].

    Mutta onneksi amatööreille on tällaisia
    linkkejä. Opetelkaa sieltä.

    _________________
    Crass, gas or ass. Nobody ride for free!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mudracer 2003-06-19 09:16 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mudracer 2003-06-19 09:18 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!