vaihteiston kontrolli boksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja fishbone, 4.12.2010.

  1. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Vastaanpa itse itselleni, että taidan kallistua TCI:n purkkiin. On halvimpia, muttei ihan niin halvan oloinen, kuin Painless TORC.

    Vielä siihen askin vaihtoon liittyvää, niin mitä en itse hiffannut, niin täytyis tosiaan koko hytti nostaa rungolta, jotta sen lootan sais swapattua vanhempaan TH-700:aan eli ei tosiaan mitään järkeä vaan halvin ratkaisu on ostaa joku purkki.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Asiahan ei toki mulle kuulu mutta missä autossa pitää nostaa hytti pois että voi vaihtaa laatikon?
     
  3. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Sellasessa, missä koppaa tiputettu 3.5 tuumaa alas runkoon nähden.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Onko tähän tullut uutta tietoa?

    Itellä ajatuksissa joskus tulevaisuudessa istuttaa 4L80e toosa eurodiiselin perään ja loova kaipais ilmeisesti oman ohjaimen toimiakseen.

    4L80 on auton alkuperäinen loova joten sen vaihtoon en ihan vähällä kummalla lähde, mutta mahtaako 6.5td+4L80 alkuperäinen ohjain toimia pelkästään vaihteistolle jos moottoripuoli poistetaan piuhasarjan päästä?

    Olen varautunu hommaamaan loovalle oman ohjaimen mutta mikä olisi samalla halpa, suht yksinkertainen ja luotettava mutta jolla loova toimisi hyvin, eli olisi kohtuullisesti säädettävissä?
    Eikä haittaa vaikka löytyis Suomesta.
     
    Muokattu: 16.12.2020
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    GM diesel vakioboxeilla on noita pelkkiä 4L60E ja 4L80E sähkölaatikoita kyllä ohjailtu bensakoneissakin eli pitäisi onnistua, mutta boxien numeroissa voi olla eroja...en osaa sanoa toimiiko kaikilla ?
    Käytännössä taitaa tarvita lähinnä TPS-tiedon ja kierrosluvun (?), varmaan MAP tarvitaan kuormitustietona...nopeustietohan tulee itse laatikosta.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    manuaalista löytyvät mikä boxin liittimen pinnistä on mikäkin joten niihin uudesta moottorista samat tiedot ,pitäisi pelata,jos moottorissa ei ole vaikka tps ässää niin voi vivulle laittaa vaikka sen gm rasian jne
     
  7. Se TPS-anturin arvot tarttee olla aika lähellä alkuperäisiä arvoja, jotta se äly osaa ymmärtää sen oikein.
     
  8. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Mitenkä vakio ecm ymmärtää MAP signaalia kun vakio 6.5 taitaa ahtaa 0.5-0.6 ja "uusi" kone ahtaa vakiona vissiin 1.7bar

    Ei taida tuo vakio ecm ymmärtää tuollaista.
    Mihin asti 6.5sen vakio mappi lukee ahtopainetta?

    "uusikin" kone on sähköisellä kaasupolkimella joten ainakin jotain sieltä saa pihalle, mutta todennäköisesti signaali ei ole suoraan vakio ecm:lle sopiva.

    Käyttääkö 4l80sen vakio loovan ohjaus 6.5sen syöttöpumpun anturitietoja mihinkään vai ovatko ne vain ruiskutuksen ennakonsäätöä varten?

    Ja käyttääkö 4l80 vakio ohjaus sitä kampiakselin etupään nelisakaraista asentotunnistinta kierrosnopeus tietonaan?
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Luulisin että 6.5TD on normi GM 2 bar MAP eli se ei riitä jos painetta 2.7 bar absoluuttista.

    Vaan eipä tuota MAP:a taida edes tarvita, käytännössä kierrosluku ja TPS riittänee moottorilta, kaikki muu tulee vaihteistolta tai on jo autossa valmiina.

    Käytännössä siis laitetaan sopiva anturi vaikka kampuran päähän/vauhtipyörälle lukemaan kierroksia, ehkä laturilta...käytännössä sen pitäisi olla sama tai vastaavaavaa signaalia antava mikä siinä 6.5TD koneessa on nyt.
    TPS anturi lisätään pumpun kaasuvivulle, kaasupolkimelle tai vaikka vaijerin päähän joka liitetään kaasuvivustoon tms.
    Jos tulevassa moottorissa on sähköinen kaasupoljin ja kaikki muukin sähköllä voi olla haastavaa rakentaa sitä mihinkään...ehkä vain se kaasupoljin ?

    Boxiin tehdään lopuksi uudelleen ohjelmointi auton OBDII-portin kautta HP Tuner:lla, jolla poistetaan puuttuvan moottorin antureilta tulevat turhat vikailmoitukset käytöstä, jätetään vain RPM ja TPS voimaan.
    Muutenhan boxissa pitäisi kaikki olla kohdillaan kun se on auton oma...se paljonko uusi tehokkaampi moottori sitten vaatii muutoksia vaihtoihin yms. on eri juttu.

    Se voiko autossasi olevaa ECM/PCM boxia käyttää riippuu sen numerosta, en osaa sanoa ?
    Jos autossa on jokin vanhempi boxi, niin sinne täytyy tehdä uusi PROM/lastu, johon tehdään samat ohjelmointi hommat.

    Tuossa alla projekti jossa asennetaan PCM 0411 boxi ohjaamaan 4L80E askia...kone taitaa olla jokin 4.8 truck LS-pannu Firebird:n asennettuna.
    Aivan kaikkihan ei koske sinua, koska sinulla on jo se vaihteisto, johtosarja ja auto valmiina, vain moottorilta pitää saada ulos RPM ja TPS...sekä ohjelmoida vähän boxia uudestaan...ohjelmointiin löytynee tältä foorumilta tekijöitä kenellä HP Tuner käytössä.

    https://sites.google.com/site/sloppywiki/everything-ls/cheap-stand-alone-trans-controller
     
    Gary Grand ja Mika.T tykkäävät tästä.
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No tuo ei olisi pahan hintainen.

    Mahtaako löytyä käyttökokemuksia lootan ohjaimena?
     
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Aikaa on mennyt edellisestä päivityksestä mutta nyt alkaa olla rojekti ajankohtainen kun aihiokin on hankittu. Aihio vaihtu gmt400 6.5td:stä ---> 5.7tbi + 4l60e .

    Tuon bensakasin tilalle tulee nyt se eurodiisseli ja ajatus oli jättää vakio 4l60 loova käyttöön, joskin sen väännönkesto voi tulla vastaan kun "uusi" kone vääntää ~500nm, ja ohjelmoimalla ~600nm. Toivottavasti kestää mukisematta pienen väännön lisäyksen.

    Onko tuo alunperin bensan ECM kykenevä toimimaan laatikon osalta kun sieltä poistuu bensakone piuhojen päistä.
    Tai siis todennäköisesti toimii samalla tavalla kuin se aiemmin jutussa ollut 6.5:sen ECM, eli TPS ja ehkä kierrossignaalin niin voisi toimia.

    MAP-anturia mietin kun alkuperänen kone on vapari ja imusarjassa on alipaine ja uus kone onkin ahdettu diiseli jossa ei alipainetta ole vaan ahtopaine. Joutuneeko tämän takia päivittämään ECM:n joksikin muuksi tai laittamaan loovalle kokonaan oman ohjaimen, miten sitten mittaristo? Vaatiiko mittaristo ECM:n väliin vai toimiiko se suoraan anturitiedoilla?
     
    Muokattu: 11.10.2021
  13. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

Kerro tästä muillekin!