Vaihteistopalkin tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mikka, 31.7.2021.

  1. mikka

    mikka 3rd gear

    Pitäis värkätä uusi vaihteiston kannatinpalkki, riitääkö huonekaluputki 1,5 mm aine vahvuudella vai pitääkö olla jotain paksuseinäistä putkea tai RHS palkkia (4 mm seinämällä) tai jopa umpinaista akselikamaa?

    Runkoaisojen väli noin 90 cm ja laatikolla painoa alle 50kg.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sanoisin vaan että tee sellanen ettö uskot sen varmasti kestävän.

    Vaihdelaatinkohan on myös yksi tukipiste tekniikkapaketille ( lähes aina).
     
  3. Ei se mitään umpijöötiä tarvitse. Tässä esim. joku viritehtaan putkimalli:

    [​IMG]
     
  4. -tl-

    -tl- Gearhead

    En huonekaluputkesta tekis, Chevyn alkuperäinen oli 5mm seinämällä jotain ~60mm putkea ja tarvike palkkikin aika järeää lattaa.

    [​IMG]
     
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä tollainen 1,5mm huonekaluputki on aika paperia , en usko että kestää . Alkujaan ne on n. 4-6mm vahvuista tavaraa ja toi pitkä kannatinväli 90cm ei ainakaan helpota tilannetta. Ja kyllä sinne myös vääntöä tulee jos koneessa on voimaa. Kannattaa katsoa mallia alkuperäisistä .
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin, noissa on kummallista se, että palkki on kyllä järeä, mutta jos katsoo missä palkki on kiinni, niin eipä siellä häävejä vahvisteita ole. Toki Putken muuttaminen lataksi vaatii enemmän kuin materiaalivahvuuden kaksinkertaistamista saman jäykkyyden samaiseksi.

    Tarvikeosat ovat järeitä kuin perkele, kun jenkeissä on tuotevastuulainsäädäntö sen verran vahva. Tehdään sellaista Panssariterästä, että ei ole epäilystäkään kestääkö, vaan joku muu paikka hajoaa ekaks. Lisäksi kovemmalla ainevahvuudella ei tarvitse tehdä Hitausliitoksista mitään muotoiltuja taidetoksia, vaan materiaali kestää repeämättä T-liitoksissa yms. Huonekaluputki on vähän ohutta siihen että näin tapahtuisi.

    Painonsäästö tollaissa osissa on aika pientä vaika ohentais materiaalit puoleen. Prosentuaalisesti toki huima säästö, mutta absoluuttisesti ei juurikaan

    Olen aina vähän ihmetellyt miksi turvakehikolle aina kovatkin vaatimukset, mutta Auton pohjaa ei välttämättä vaadita vahvistettavaksi samalla.
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ei voi suoraan sanoa, että voiko tehdä tästä tai tuosta seinämänpaksuudesta. Niin kuin tuossa todettiin, niin profiilin ulkomitat vaikuttaa suhteellisesti enemmän kuin seinämänpaksuus, jos putkiprofiili kyseessä. Ja materiaalin lujuus vaikuttaa suorassa suhteessa. Jos laitat jotain mittoja, millainen on ollut ja mitä olet tekemässä, niin on mahdollista arvioida profiilin poikkileikkaussuureita.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Konelaatikko paketti on kolmesta pisteestä kiinni ja yksi on tuo laatikon taka kannake eli kyllähän siihen aika rasitus kohdistuu,En ihan luottaisi huonekalu putkeen aihiona,yhden tarvike kannattimen olen vaihtanut ja se oli tehty ihan järeästä tavarasta.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Laatikko painaa varmaan 50 kg, mutta vain silloin, kun auto on paikoillaan ;)
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Niin kyllä kai siihen laatikkoon ilmavirta hieman ottaa ja isommissa hypyissä tietenkin laatikon paino kertaantuu joten pitää se hieman ylimitoittaa. Mutta normi takavetoauton ratkaisussa siihen ei moottorin tuottama vääntö vaikuta juuri mitenkään, koska koneen kannakkeet ovat liki symmetrisesti molemmin puolin akselia.
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kai siinä sellainenkin seikka on, ettei palkki saa joustaa liikaa, eikä tule jossain tilanteessa vaikkapa resonassia joka laittaa koko moottori/vaihteisto-paketin (=koko auton) vapisemaan. Väärällä tavalla toteutetussa joustavassa rakennelmassa on myös vaara että materiaali väsyy ja murtuu jostakin kohdasta.
     
    Muokattu: 1.8.2021
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!