Vaihtelu virkistää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SamiL, 21.3.2011.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    saa siinä keppiä heiluttaa, välillä kaksin käsin :D
     
  3. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    tommonen olis kiva nähdä kunnon kuorman kanssa tositoimissa, tai sitten kaupunkiajossa kepittämässä valoista :eek:
     
  4. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    no on ihme vehkeitä, ei tuossa viimesessä videossa turhan usein paineta kytkintä. vaikuttaaks toinen keppi perään vai mitä? ja ekassa videossa näkee hyvin et on ratissa vissiin vähä enempi kierroksia kun nyky scaniassa.
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kytkin vain hidastaa sykronoimattoman laatikon vaihtamista.
    Laatikossa on lisäksi aluevaihteisto (Lo+1-4 ja 5-8 sekä puolittaja, joka tuplaa ylemmän alueen vaihteet).
    Ensimmäisessä videossa on kaksitahtidiesel, joka siis sytyttää jokaisella kierroksella. Siksi kierroksia kuulostaa olevan enemmän.
    Kaksikeppisen toinen keppi on aluevaihteistolle.

    P.S. Ratin kierroksistahan puhe olikin eikä moottorin. Pitää olla kierroksia, että jaksaa kääntää, kun ei ole tehostinta.
     
  6. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Nuorena kun tuli kokeiltua kuorma ja rekkakuskin hommaa niin ajoin Scaniaa
    jossa oli planeetta laatikko,eli alueita vaihdettiin penkin vieressä olevalla vaihdekepillä,ja toisella kepillä sitten normaali vaihteita eli oisko noissa sitten sama idea.Ainakaan kun myöhemmin ajelin sisua niin siinä ei fullerissa ollut kuin kepin nupissa vipu jolla od ja alueet toimi ja vaihto ilman kytkintä tietysti fullerista pidin se oli niin nopee kepittää kun oli tiukka paikka.
     
  7. raggar

    raggar Gearhead

    Planeetalla on uudemmissakin aluevaihde hoidettu, tosin ilmakäyttösenä.
    Nykyset "robotti"-laatikot on synkronoimattomia, saatu vaihtaminen paljon nopeemmaks.

    Vois olla mielenkiintonen tollasta useempikeppistä hämmentää ylikuorma päällä äreessä ylämäessä :rotfl:
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    On kuskien olosuhteet muuttunut hiukan parempaan suuntaan nykyään ja myös tuo vaihtaminen helpottunut.. :D
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Ja asentajien olo senkun vaikeutuu,se on työllistävä vaikutus kun noi povertronikit ja iishtit laukee kaikista yhtäaikaa. :poff:
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kyl määki valittin jakelumersun inssiajoon kun vaihtoehtona oli nokkamallin skania ja ku en ollu autolla ajellu paljoo ennen kortin saantia prätkällä sitäkin enemmän.
     
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei tarttee ihmetellä ollenkaan jos joku scanian opticruise hajoaa :lol: Kun vaihtaakin niin nätisti että auto nytkähtää :rotfl: Confort shift on ok kun on esivalinta ja sillä räiskii isomman valmiiksi sisään ja kytkimellä kuittaa vaihdon
     
  12. raggar

    raggar Gearhead

    Powertronic on ihan oikee vanhanajan automaatti, se ei helpolla hajoo, sama aski kuin dumpperissa :eek:

    Mutta työllistävä vaikutus tosiaan on näillä nykyajan vermeillä :odroll:
     
  13. signet

    signet Gearhead

    Ja opticruiser on ihan perinteinen manuaali,se vaan vaihtaa automaattisesti.Ihan kiva niin kauan kun toimii.Volvon ii-siftistä en ole kuullut hyvää kun Ajolinjassa ja Volvovisiitissä on hehkutettu ja tietty on paljon kuskeja jotka tykkää(uudessa autossa),mut omistajat ei tykkää kun laukeaa ja takuuaika on loppunut.Itse yritän vältellä,kytkinrempat ja lootanvaihdot on yksinkertasia (ja suht halpoja)tehdä perinteisiin(ja on niitä tehtykkin...)
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Automaattisesti toimiva manuaalivaihteisto, nyt jo ilman kytkinpoljinta :lol: En oo kyllä mitään hyvää nähny zf:n oikeeseen automaattiin verrattuna, opticruise voi olla hyvä ison koneen perässä mutta kun laitetaan pienen koneen perään niin on aikamoinen tehosyöppö tai ainakin tuntuu että joku olis sata heppaa koneesta pölliny.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nii tämmöstä vaa notta tarviiko noissa Ameriikan nupeissa tosiaan vatkata kokoajan kahta keppiä??? Varsinkin pelkällä nupilla... Vai onko kyseessä vaan showvideot?

    Luulis notta pelkkä nuppi liikkus vähemmälläkin vatkauksella... Ite vaan patanokkaMesee puikottanu 8) .

    Mutta komeesti se vaan Detroit Diesel kiekuu :lol:
     
  16. spinneri

    spinneri Gearhead

    Autokoulussa aikanaan ajoin ensimmäisen autokorttini (ABC) Sisun kuorma-autolla, jossa oli Fuller-laatikko. Reilut viisi vuotta sitten pääsin kokeilemaan myös Volvon piikkinokkaa (jenkkimalli VN780), jossa siinäkin luotettiin Fulleriin.

    Voin sanoa, että kun sittemmin olen keikkaluonteisesti ajellut nimim. raggarin mainitsemilla "robotti"vaihteistoilla varustetuilla Volvon, Scanian ja Mersun täysperävetureilla, niin ei tee yhtään mieli Fulleria vatkaamaan. Tottahan se on, että synkronoimaton Fuller on osaavissa käsissä todella nopea vaihtaa ja kestää lähes mitä vain. Osaamattomissa (lue Jarin) käsissä ei synny mitään muuta kuin ärräpäitä ja rutinaa!


    ABECEDE ajokortin omaava

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei varmaankaan tarvitse tyhjällä autolla jokaista vaihdetta käydä läpi, eihän siinä välillä viivytty samalla vaihteella kuin pari sekuntia. Mutta silloin se olisi turhan "normaalia" Youtubessa näytettäväksi :lol:
     
  18. jusssi

    jusssi Gearhead

Kerro tästä muillekin!