vaipat moottoreille 2008

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Antti.K, 12.12.2007.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    No johan se luppe edellisellä sivuilla sanoi, että: Vaipaksi käy, SFI, NHRA tai FHRA:n hyväksymä vaippa. Mut toki voi sen pakon mun puolesta poistaakin :rotfl:
     
  2. Hate

    Hate 3rd gear

    Ameriikan foorumilta:

    I know that we now have a supplier for the engine diapers (oil retention device) thanks to Hurst390.
    I have just reviewed my 2008 NHRA Rulebook. I have been under the impression that the diaper was going to be a mandatory thing for any car running 9.99 & quicker.
    As the rules read...it is only going to be mandatory at the Lucas Oil Drag Racing events. These are mostly National events.
    In the rulebook pg.131 section 7 under Super Gas the rules state that All vehicles Must Utilize an NHRA accepted diaper. (Lucas events)
    At the NHRA division tracks that hold the Summit Racing Series....Rulebook pg.102 Section 5A under Super Pro, Pro and Sportsman the rules state that all vehicles are Permitted to Utilize an NHRA accepted diaper. (Not required just permitted)
    The diaper is a great thing to have and I still plan on having one and I strongly encourage everyone to have one.....but if your not going to be running national events it's not required.

    ..ja tämmönen taulukko..

    Oil Retention Device Class Specification List

    Class NHRA Accepted SFI Spec 7.2 SFI Spec 7.1

    Sportsman Permitted Permitted Permitted
    Pro Permitted Permitted Permitted
    Super Pro Permitted Permitted Permitted
    Advanced E.T. Required Permitted Permitted
    Top Dragster Required Permitted Permitted
    Top Sportsman Required Permitted Permitted
    Stock Eliminator Permitted Permitted Permitted
    Super Stock Permitted Permitted Permitted
    Super Street Permitted Permitted Permitted
    Super Gas Required Permitted Permitted
    Super Comp Required Permitted Permitted

    ..elikkäs kuuluuko Suomen ens kesän kapinat noihin Lucas eventseihin?
     
  3. Uba

    Uba 1st gear

    Tämmönen löytyy Sääntövaliokunnan tiedotteesta 30.9.2007:


    21 TEKNISET YLEISSÄÄNNÖT

    · 1:8 MOOTTORIN SUOJAVAIPPA: Pakollinen COMP-, Super Comp- ja Super Gas-autoissa. Oltava SFI 7.1 tai 7.2, NHRA-hyväksytty tai FHRA:n hyväksymä. Dragsterissa ja keskiohjausalteredissa voi käyttää näiden asemesta runkoaisasta runkoaisaan leveyssuunnassa ulottuvaa kaukaloa. Pituus vähintään moottorilohkon takapinnasta värinän vaimentimen etupuolelle. Kaukalon reunat oltava vähintään 2 tuumaa korkeat. Kaukalo vuorattava öljyä imevällä materiaalilla.

    Lista NHRA:n hyväksymistä suojavaipoista:

    Manufacturer Phone NHRA Accepted SFI Approved Notes
    Champion (317) 335-2491 Yes No
    DRE (217) 763-6352 Yes 7.2
    Harper's Upholstery (505) 437-3293 Yes No
    J&J Performance (330) 567-2455 Yes 7.2
    RamJet Products (513) 738-0891 Yes 7.2
    Security Race Products (425) 557-6508 Yes 7.2
    Stroud Safety (405) 632-2022 Yes 7.2
    Taylor Motorsports Products (714) 630-7850 Yes 7.2
    Vanson Leathers (508) 678-2000 Yes No For motorcycles only
     
  4. Tea

    Tea 1st gear

    Onkos kellään tietoa noista ruotsin säännöistä, tuleeko tää sielläkin pakolliseksi? Ja jos tulee, niin siellä tuskin (?) kelpaa sit FHRA hyväksymä?
    Nimim. potentiaalinen Mantorpin kisaaja
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Pistin kyselyä Klotterblankettiin. Vastaukset on tietty epävirallisia paitsi jos joku SBF:n viskaali sattumalta vastaa.

    Selasin myös SBF:n sääntökirjan 2008 päivitykset mutta mitään vaippoihin liittyvää ei ainakaan mun puusilmiin sattunut.

    Tiedottaako muuten SBF sääntömuutoksistaan Suomeen? Ja jos KYLLÄ niin meneekö AKK:n kautta vai suoraan FHRA:lle?
     
  6. jukka td-134

    jukka td-134 1st gear

    moottorivaippa

    HYVÄÄ JOULUA! täällä ruotsissa eivät vaadi ainakaan TSDS kisoissa moottorivaippaa muuhun kuin topdoorslammer luokkaan.
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Re: moottorivaippa

    Jukka, mikäs tuo hässäkkä on koskien SBF:n ilmoitusta ulkomaisista kisoista/kisailijoista?
     
  8. jukka td-134

    jukka td-134 1st gear

    SBF:ssä eivät tiedä vielä itsekään mitenkä tulkita uusia FIA,n sääntöjä.vaikuttaa siltä että fia haluaisi lisää rahaa.luin sbf,n sivuilta kyseisen artikkelin mut ei se tuo lisää valoa asiaan http://www.sbf.se/artikell/2919 toistaiseksi ei kukaan tiedä mitenkä tuo tulkitaan kiihdytyskisoissa
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Blinkki ei pelitä mutta kyseessä siis SBF:n tulkinta jossa yksikin ulkomaisella lisenssillä kisaava kilpaiija muuttaa kilpailun kansainväliseksi eli FIA:n alle.
    Koskenee siis myös FHRA:ta???

    Lisäksi käsittääkseni spekulointi on käynnissä tapauksista joissa SBF:n lisenssillä kisaava kuski ottaa osaa kilpailuun jolla ei ole SBF:n siunausta. Tämä kieltohan on jo käytössä Suomessa AKK:n versiona.
     
  10. jukka td-134

    jukka td-134 1st gear

    kuten sanottu tuosta ei vielä tiedä kukaan kuinka "sääntoä"pitäisi tulkita. sbf ei pitäis pystyä kieltää osallistumista muihin kisoihin,luin siitä klotterplanketista ja moni oli siitä samaa mieltä.
     
  11. jukka td-134

    jukka td-134 1st gear

    PPRCUDA.käyppä katsomassa klotterplanketilta sivut 8-9 niin huomaat ettei kukaan tiedä ainakaan virallisesti kyseisistä asioista mitenkä niitä tulkita.t:jukka
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kävin jo ja menin yhä enemmän ymmälleen. Kaitpa tosta tiedotetaan sielläkin päässä hyvissä ajoin. Meinaan vaan ettei vaikuta toteutuessaan osallistumismaksuihin ainakaan alentavasti.
     
  13. jukka td-134

    jukka td-134 1st gear

    eipä kyllä nää täälläkii osaavat rokottaa,vaikkakii osallistumismaksut ovat hieman inhimillisempii ruotsissa :D
     
  14. Tea

    Tea 1st gear

    Re: moottorivaippa

    Tässä olis nyt kysen Veidec Festivalista että mitenkä siellä.Ja ryhmänä Super Gas.

    Pepe, paa tänne tietoo kun saat sitä. Mä kun en tota ruåttia osaa niin että ymmärtäisin siitä jotain :D
     
  15. jukka td-134

    jukka td-134 1st gear

    moi TEA!lueskelin noi ndrs säännöt ja niissä ei ainakaan toistaiseksi lue mitään vaipoista t:jukka
     
  16. Tea

    Tea 1st gear

    Okei, kiitos tiedosta :D
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jees, ei tunnu Ruotsin palstalta kommenttia saavan. Laitoin vielä meiliä SHRA Luleån katsastusmiehille.
     
  18. TMO

    TMO Gearhead

    21 TEKNISET YLEISSÄÄNNÖT

    · 1:8 MOOTTORIN SUOJAVAIPPA: Pakollinen COMP-, Super Comp- ja Super Gas-autoissa. Oltava SFI 7.1 tai 7.2, NHRA-hyväksytty tai FHRA:n hyväksymä. Dragsterissa ja keskiohjausalteredissa voi käyttää näiden asemesta runkoaisasta runkoaisaan leveyssuunnassa ulottuvaa kaukaloa. Pituus vähintään moottorilohkon takapinnasta värinän vaimentimen etupuolelle. Kaukalon reunat oltava vähintään 2 tuumaa korkeat. Kaukalo vuorattava öljyä imevällä materiaalilla.

    Siis tasrkoittaako tämä että alteredissa, jossa kuski lähes alkuperäisellä paikalla, eli ei keskellä autoa, niin ei voi käyttää FHRA:n hyväksymää kaukaloa???
    Mielestäni kesällä kun tästä puhuttiin niin kukaan ei maininnut mistään keskiohjausalteredista mitään, puhuttiin vaiun alteredeista ja dragstereista.

    Timo Lahti
    Comp 169
     
  19. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    Ei tarkoita. Lopullisesta sääntökirjasta poistetaan maininta ajoneuvoista, joihin kaukalon saa laittaa. NHRA:n tuoreimman version mukaan.

    Uba
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tämmöstä vastaili Jonas Staflund:

    Blöjjor | Staflund | Inlägg #110552| 2007-12-27 11:58 194.88.255.225


    I svenska regelboken finns det att SC och Comp Skall ha det från och med 1/1 2008. alltså på tisdag.
    vore bättre att alla snabbare än 9,99 skall ha det.
    skulle spara mycke tid vid saneringarna

    Lisäys: Nyt oli itselläkin aikaa lukaista SBF:n päivitettyä sääntökirjaa SC:n osalta. Suojan tulee olla SFI 7.1 tai SFI 7.2 eli tolla tulkinnalla FHRA:n hyväksymä ei kävis Hurrilandiassa. Suojaa ei myöskään näemmä vaadita 9.99 autoilta.

    Lisätköön meidän sääntövaliokunta oman tulkintansa jos se on eri.
     

Kerro tästä muillekin!