vaipat moottoreille 2008

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Antti.K, 12.12.2007.

  1. SC 285

    SC 285 1st gear

    Tähän pitää saada kylla vahvistus. Mulla on stroudin vaippa autossa, mutta ostaessa ei ollu vielä näitä sportsman sfi juttuja. Toivottavasti vaikka Uba sais tän asian eteenpäin ja selville. Tarkoitus kun olisi ensi kesänä Mantorpiin lähteä...
     
  2. TMO

    TMO Gearhead

    Koska meillä on toiveita saada 2008 sääntökirja??
    Kirjalla alkaa olla jo aika kiire, kun sen sisältö vaikuttaa kuitenkin ajamiseen / ajamattomuuteen.

    Timo Lahti
    comp 169
     
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jospa tämäkin asia menee niinkuin kypärät, rungot jne aiemmin eli maassa maan tavalla ja FHRA:n hyväksymä vaippa riittää myös Ruotsissa.
     
  4. Uba

    Uba 1st gear

    Belly Pan

    Tässä vähän paparazzi kuvaa NHRA Winternationalseista. Rasvakaukalosta:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruotsin sääntökirja tosiaan tuntee vaan SFI vaipan. Mikä Ruotsissa kelpaa loppupelissä on taas toinen juttu. Tapio Väljä on henkilö, joka juttelee ruotsalaisten kanssa sääntöasioista.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ Eipä tuo entinen uunipelti paljoa pitele, jos lohkoon tulee reikä ja vauhtia on kolmatta sataa :eek:
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Onhan se sitten valmiiksi öljytty joten voipi paistella lettuja :-?
     
  7. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Vaikka Uballe kysymys
    Mitä tarkoittaa tuo lisäys vuorattava öljyä imevällä "tulenkestävällä"materiaalilla joka lisättiin,onko materiaali jotenkin määritelty muuten?
     
  8. OL550

    OL550 1st gear

    OL ryhmäsäännöissä sanotaan seuraavaa: "Ahdetut sekä ilokaasutetut moottorit varustettava alapuolelta
    suojaavalla suojarakenteella, joka täyttää SFI 7.1 vaatimukset tai
    vastaavalla FHRA:n hyväksymällä suojalla."

    Heräsi kysymys ,mikä tai millainen on vastaava FHRA:n hyväksymä suoja?

    t.Timo Mäkelä OL550
     
  9. Uba

    Uba 1st gear


    Tarkkaa määritelmää ei ole löytynyt. Kuvassa oleva Pro Stock mekaanikko näyttää laittavan aivan normi öljyn imeytysmattoa.
     
  10. Uba

    Uba 1st gear

    Yritettiin jättää liikkumavaraa niille, joiden laitteisiin ei NHRA:n listalta löydy sopivaa tai kaukalo ei jostain syystä sovellu. Eli, jos on tarpeen käyttää jotain aivan omaa sovellusta aiheesta kannattaa ottaa yhteyttä katsastusmiehiin suunitelman hyväksymiseksi. Katsastajien yhteystiedot FHRA:sta.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja kun siihen imeytetään 4 litraa öljyä ja annetaan tulta perään, niin sekö ei pala? :rotfl:

    Nojoo. Mä lopetin juupaseipäs ihmettelyn ja ostin sfi -luokitetun vaipan. Eihän tuo hirveitä maksa ja jos se vaippa kerran vaaditaan, niin sama se kait on hommata semmoinen josta on jotain hyötyäkin, eikä vaan laittaa koriste-esineitä öljypohjan alle.
     
  12. SC 285

    SC 285 1st gear

    Re: Belly Pan

    Tätä asiaa ihmeteltiin jo joulun pyhinä tässä topiikissa... Koskahan tämä Tapio Väljä ehtisi asiaa kommentoimaan. Mielellään niin, että käykö vai ei... Ruotsiin ollaan joka tapauksessa menossa, niin pitäisi tietää tuo vaipan kohtalo.
     
  13. Uba

    Uba 1st gear

    Re: Belly Pan

    Jonkun pitäisi varmaan pyytää Tapsaa selvittämään asia. Pyydätkö sinä vai minä? Kaikki ei lue nettitopikkeja 24/7.

    Omien kokemusten perusteella voin sanoa, että helpoimmalla pääsee kun menee Ruotsiin Ruotsin sääntöjen mukaisella laitteella.
     
  14. SC 285

    SC 285 1st gear

    Re: Belly Pan

    En minäkään täällä ole 24/7 näitä asioita kyselemässä, joten ei tartte saivarrella. Luulis nyt jonkun sääntöihmisen lukeneen kerhon omia sivustoja tässä kahden kuukauden aikana. Sinähän kuulut sinne sääntövaliokuntaan,... Mutta ei hätää, pistin Tapsalle meiliä itse.
    Pitää varmaan laittaa meiliä Ruotsiin varmuuden vuoksi...
     
  15. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Tekniset yleissäännöt. Kohta 1.8
    "Moottoriin kiinnitettävän vaipan asemesta voi käyttää runkoaisasta runkoaisaan leveyssuunnassaulottuvaa kaukaloa. Pituus vähintään moottorilohkon takapinnasta värinänvaimentimen etupuolelle.
    Kaukalon reunat oltava vähintään 2 tuumaa korkeat. kaukalo vuorattava öljyä imevällä tulenkestävällä materiaalilla"

    Eli öljyn imeytysmateriaali ei itsessään saa lisätä palokuormaa.
    Öljyhän luonnollisesti palaa, jos on palaakseen.

    Imeytysmateriaalina voi käyttää mm palamattomia rakeita, mineraalivillatuotteita jotka on tarkoitettu öljyn imeytykseen tms. joka sidotaan kaukaloon esim verkon alle.
     
  16. OL550

    OL550 1st gear

    Toi SFI 7.1 Tuntuu vaan aika "pro" lta OL:ssa hintakin pompsahtaa melkein nelinkertaiseksi tuohon SFI 7.2 verrattuna, mutta ehkä tuollainen "uunipelti" sitten on hyvä.
     
  17. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Kyseisellä säännöllä varmasti tarkoitetaan hyvää. Turvallisuus.

    Turvallisuustekijöissä määritellään riskin suuruus.
    Riskin suuruus = tapahtuman todennäköisyys x vahingon suuruus.

    SFI 7.1 tarkoitettu estämään mm. nitromyllyjen räjähdyssirpaleiden pääsy vaipan ulkopuolelle. (vahingon suuruus, vauhti 400 km/h. Todennäköisyys, polttoainneena räjähdysaine)

    Jos ajatellaan vain turvallisuutta ilman riskitekijää, niin määrättäköön kaikkiin luokkiin SFI 7.1 vaipat. Voiko kukaan väittää ettei olisi turvallista.

    No ei sentään ole tarkoitus liioitella asioita.

    Sen takia sääntöjen puitteissa on mahdollista korvata kyseinen "vaippa " kaukalolla, joka tietenkin on asianmukaisesti suunniteltu, rakennettu ja hyväksytty. Tässä asiasa tietysti katsastajat ovat instanssit joisen puoleen voi kääntyä ?

    Onkohan tuo SFI 7.1 vaippa ihan tarkkaan harkittu kaikkien luokkien kohdalla ?
     
  18. Uba

    Uba 1st gear

    Vaippa

    Löysin comp.nu sivuilta seuraavan tekstin. Eli Ruotsissa kaukalo, kaupallisesti valmistettu vaippa tai SFI-vaippa. SC ja Comp. Eli sama sääntö, kuin NHRA:ssa ja Suomessa.


    Införs i klasserna Super Comp och Competition 2008

    DRT 1.11 Nedre Motorskydd
    Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt vara monterat mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten, för Dragster/Altereds får kärlet vara monterat utanför ramrören/balkarna.
    Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
    En flamskyddad oljeabsorberande matta skall finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
    Som alternativ får man montera ett nedre motorskydd som är kommersiellt tillverkat uppsamlings bag för vätska, delar (typ Blöja), alternativt skydd enligt SFI Spec 7.1, 7.2.
     

Kerro tästä muillekin!