Vakio kiertokanget

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 3.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinka pitkälle uskaltaa vakioveiveillä virittää jos ne jättää kiillottamatta. Kyseessä olisi Ford sb puristukset n.9-10.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    tollanen korkeintaan 1hp/cid ja 6000rpm
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Unohda veivien kiillottelu. Alan oppaissa on joitakin ohjeita, mutta voi vaatia käsittelyn (kuulapuhalluksen)hiontatyön jälkeen. Saavutettu (lujuus)etu minimaalinen,enkä muista eduista uskalla puhuakaan.
    Jos menet tehoissa överiksi, niin laita kunnon veivit. Kierrokset ovat se tekijä joka veiveihin vaikuttaa. Jos pitäydyt järkevissä 6500 rpm max, ei mitään vaikeuksia. Tästä oli palstalla muistaakseni lisää keskustelua aikaisemmin. Hakusanalla pelittää.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Voisihan niihin veiveihin vaihtaa paremmat pultit.
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Periaatteessa niin pitäisikin, joka aukaisun jälkeen.
     
  6. Japi

    Japi 1st gear

    Mieluiten käyttää vielä ARP-pultteja. Myös koneen tasapainotuksella (kierrätettäessä) on oma kestävyyden merkityksensä.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei tarvi joka aukaisun jälkeen vaihtaa, eikä edes saa. ARP:n pultitikin pitää kiristää ja löysätä kolmasti ennnen käyttöön ottoa. Pultin vaihtokelpoisuus näkyy sitten venymää seuraamalla, kunnon pulttien mukana tulee siihenkin ohjeet.
     
  8. ply72

    ply72 1st gear

    mites rb moparin vakio veivit arp pulteilla, paljonko kestää/

    entäpä nuo mitä tarvikkeena saa jtn magnafluksattuja, tarkastettuja, jne... onko kokemusta, nää on vissiin samoja mutta mm. em. toimenpiteet kokeneita, ja en nyt tarkota eaglen tai vast. vaan näitä sai ainakin joskus esim. PAW:lta, vuonna ´96 setin sai 180 taalaan, mitä lie tänä pvänä ?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  10. thunderbolt

    thunderbolt 1st gear

    Mulla on Fordin SB:ssä 11.9 puristukset
    ja 7000:ssa ei ole vielä vakioveivit
    tulleet pihalle.ARP:n 190 psi pultit +
    kiillotettu ja lasikuulapuhallettu.
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Korjaan: ei joka aukaisun jälkeen, vaan aina rempan yhteydessä.
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    eipä niitä veivejä kiillotetakkaa sen lujuuden takia, vaan ku ne yleensä taotaan, ni takomuotti jättää semmosia teräviä purseita, joista vika alkaa/etenee... koneistuksen jälkeen (billet kanget) kanget pitää aina lasikuulapuhaltaa, koska koneistuksessa syntyy mikroskooppisia säröjä teräksen pinnalle. Lasikuulat pyöristää säröt, jolloin niistä poistuu ns. lovivaikutus, eikä murtuma oo enää nii halukas etenemään.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Puli. Puhutko pinnankarheudesta vai oikeasti säröistä? Esim GRP billet veivit toimitetaan aina koneistus pinnalla, ei kiilloitettu eikä puhallettu.
     
  14. maverick

    maverick Gearhead

    Hyvin on kestäny 302 vakioveivit jo monta kesää. Kierrokset ollu parhaillaan 7400rpm
    ja hyvin on veivit pysynyt ainakin toistaseksi ehjänä. veivit on lasikuula puhalletut,purseet hiottu pois,arpin pulteil
    ja tietysti puntitettu.
     

Kerro tästä muillekin!