vakio männän kesto ja muuta tyhjän päivästä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja laitinen88, 7.8.2015.

  1. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Kertokaas kuinka paljon esim sbc 350 vakio mäntä kestää purustuksia ja tehoa tai muuta tietoo esim voiko 58cc kannet (-416) pulttaa suoraan vakio 350 alakertaan??

    Kiittäen :)
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tällasia yhdistelmiä on liikenteessä varmaan aika paljon, ja jos se alakerta on yleensäkin ehjä niin ei mitään ongelmia.
    Puristukset nousee lähelle kymppiä eikä se mitään mäntiä riko, jos vaan säädöt ei ole niin pielessä (esim liikaa ennakkoa) että detonoi.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ite tehty sama johtopäätös euromoottoreissa, kaverilla nytkin 12:1 ruttusessa voortin ohc moottorissa valumännät sisällä, viellä tarvike semmoset (ae)

    Hyvin tuntuu kestävän kuha ei nakuta ja ei kierrätetä liian paljoa. Tosin Re85 polttoaineena tuossa motissa, mutta vuosikausia ajettiin samalla kattilalla bensalla 11:1 rutistuksilla.

    Tietysti omat haasteensa tekee paksut männänrenkaat mitkä lepattaa miten sattuu kovilla kierroksilla, mutta puristus / teho ei vaparissa taida tulla kynnykseksi.
     
  4. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Hyviä vastauksia tullut saa toki myös esittää omia näkemyksiä tai kokemuksia edellämainituista kansista portattuna mutta 1,82/1,5 veroilla ja maksimi nostolla kyseisestä 350 pannussa. Keskusteluita löytyy varmasti jo aikaisempia mutta laitetaan vielä uusiks :)
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Mullon tommonen hekko i mehico goodwrench alakerta ja siinä päällä trickflow 175 pikkuporaukselle tarkoitetut kannet,lunasti woodoo 268 laahuri.

    Toimiva (pirteä) ajelumoottori.

    Itsekin jännitän noita mäntiä,mutta toistaiseksi on kestänyt,yritän pitää kierros kattona 6000 rpm on tuo muutaman kerran märällä karannut pitkäksi.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitä sille männälle sit käy jos säädöt on kohdallaan, miksi pitäisi asentaa virimännät muun kuin keveyden takia vai onko vakio painoisia virimäntiä olemassakaan

    Entäs mikä ahdetussa rikkoo männän esim. jos on vaikka 2 kilon paineet ja alakerta kestää
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    En ahdettuun kyllä valettuja laittais, sielä tapahtuu niin nopeasti asiat että nakuttaa ja sit on jo männänrengasvälit palasina. Taottu kestää pieksentää ihan erilailla


    "normaali" vaparissa edut takoselle on keveys, kestää mm nakuttamista ihan erilailla, kestää kierroksia, ohuet männänrenkaat. Siinä ne sitten kai pääpiirteittään oli. Tietty myös matalempi helmojen profiili ja muutenkin erilailla muotoiltu, saadaan sitä painoa pois.
     
  8. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Kysymys olikin tuosta kestävyydestä koska itsellä ei mitään tietoa tai kokemusta. Talvella pitäis alottaa taas nyrkki paja viritys ja oppia oman käden kautta :D
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tosiaan itteäkin kiinnostais se raja jonka jälkeen ei vakio männät enää kestä, nekun ei taida ilmasia olla
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitä itellä tullu noita vastaan, niin ne valumännät rupee halkeilee sit vähän tehokkaammissa ja ehkä väärinkäytetyissä moteissa. En nyt osaa mitään "turvarajaa" heittää, mut tollasissa 400+ hepan moteissa alkanut jo olla ongelmia, eli suht reippaasti viritetyissä vakio alakerran päälle kasatuissa. Osaselityksenä voi olla et ehkä ennakkoja vähän ahnehdittu tai jotain muuta, mut joka tapauksessa etenkin jos mäntiä uusii viritettävässä motissa niin en laittais vakiotyyppisiä valuja. Vähintäänkin sit hyperiä. Ja jos taas käyttää niitä niin kantsii henkisesti varautua ettei se ehkä maailman tappiin kestä.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Valumäntä koneita on ahdettu turbolla 0.9 paineillakin kestää aikansa kunhan pysyy säädöt kohillaan ja ennakot maltillisina
     
  12. XJR

    XJR 3rd gear

    Jenkkikoneista mitään tiedä, mutta ahdetuissa brittikaseissa ajellaan orkkis alakerralla eli Mahlen valumukeilla ysin rutulla, 1.4bar paineilla ja vakioennakoilla. Ei kestävyysongelmia kunhan ei nakuta. Näemmä pystyy vielä mäntävaurion jälkeenkin köröttelemään tuhansia kilometrejä takomukeja sun muuta odotellen.
     
  13. 300

    300 2nd gear

    Siihen kestääkö mäntä vai ei, vaikuttaa niin moni asia. Ettei varmaa vastausta voi antaa. Mutta se on varmaa, että jos nakuttaa, niin sitä ei kestä mikään. :)
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos jatkuvasti nakuttaa niin ei kestä, mutta takomäntä kestää poikkeavia olosuhteita huomattavasti paremmin. Siks niit niinku käytetään. Sen takia siinä vaiheessa kun vaihdetaan mäntiä ja jos on tarkoitus haiperfiiä harrastaa etenkin ahistimen kanssa, niin ei oo vallan kauheesti järkeä laittaa minkäänlaisia valumäntiä ellei sille sitten ole jotain muita eritysisiä syitä. Kyl noit hämmästyttäviä "survival storyja" löytyy, mut sit löytyy myös aika paljon ihan toisenlaisia. Ja siin vaiheessa kun niit komplikaatiotia tulee ni ne selviytymistarinat ei paljon lohduta. Ja tuokin on totta et noi normi valumännät harvemmin hajoaa vaikka halkeekin, tapaukset jotka itelle tullut vastaan on tulleet esille vasta purkuvaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!