vakiomäntien kevennys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja xtremer, 3.1.2004.

  1. xtremer

    xtremer 1st gear

    Voiko vakiomäntien helmoja lyhentää vai tuleeko kestävyys tai tasapaino ongelmia ?
    Vai onko saatu etu mitätön riskeihin nähden ?

    Lyhentäminen tehtäisiin koneistamalla
    Kyseessä olisi ford 2.8 V6 93mm vakio mukit.

    _________________
    jotkut autot vain sattuvat näyttämään paalattuina paremmilta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: xtremer 2004-01-03 19:14 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    lyhyempi mäntä saattaa päästä heilumaan enemmän, jos et aio hirvveesti kierrättää niin tuskin maksaa vaivan
     
  3. c-305

    c-305 Gearhead

    ÄLÄ KEVENNÄ ainakaan vakio mäntiä ja tasapainoitus mennee uusiin puihin sen jälkeen v-koneessa ainakin
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mäntää itsessään ei paljon kannata kevennellä, mutta vaihtamalla lujemmat ja ohuempi seinämäiset männäntapit voi jotain hyötyä (esim. työkaluteräksestä).
     
  5. xtremer

    xtremer 1st gear

    aina vaan parempi jos ei kannata onpahan yksi rahareikä vähemmän !
    Mutta kävi vaan mielessä...
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    ja omps siinä sekin, et ku se mäntä nyt sattuu olemaan kartio, ni helman lyhentäminen pienentää halkasijaa. Ja sit jos poraa pytyn männän mukaan (tarkottaa yleensä et joutuu hommaamaan ylikokomännät) ni kuitenkaa se lisäpanostus oikeisiin kisamäntiin ei oo nii suuri - korkeintaan 2 baari-iltaa...
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ainkin miekäläisen männät on enempi tynnyreitä kun kartioita, mutta eihän se tota asiaa juurikaan muuksi muuta.
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Vai kartio männät?
    Joku väitti kans mulle joskus että mäntä on lievästi ovaali?... Kuinkas sellainen sorvataan?... :smile:
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Hondan joissain rätkissä ainakin on ovuaalit männät ja olihan niitä jossakin riisiautoissakin?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä v...n järkeä on keventää vakio mäntiä?
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Onhan ne männät kartiot ja ovaalitkin vielä lisäksi. Näin on ainakin Sterlingin hypereutektisissa flat-top-männissä sbc 305:een.
     
  12. xtremer

    xtremer 1st gear

    E=0,5 * m * v^2
    tai
    F=ma



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: xtremer 2004-03-03 08:24 ]</font>
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä olen kyllä nimettömän kanssa samaa mieltä, toihan hyöty siinä keventämisessä on, mutta vakiomäntää ei paljon voi kevennellä. Ainoa järkevä tapa on hankkia keveämmät männäntapit tai keveämmät männät.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    tai kummatkin
     
  15. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Ei kannata vakiomäntiä lähteä kairaamaan. Alumiinista joutuu ottamaan hehtaari tavaraa, että saadaan merkittäviä eroja. Niinkuin edelliset ovat kirjoittaneet, hommaa kevyemmät männät ja/tai tapit.

    Itsellä lähti 137 grammaa pois mäntien vaihdolla. Vertailuna vanhat TRW L2467 11:1 takomukit ja uudet Speed Pro (=ent. TRW) LW2606 takomukit. Painoeroa oli sekä männässä että lightweight männäntapissa. Teki mukavat 137g x 8 = 1096 grammaa pois koko koneesta. Vastaavaa painoa ei ikinä saa vanhoja mäntiä kairaamalla pois.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 67Camaro 2004-03-03 12:21 ]</font>
     
  16. xtremer

    xtremer 1st gear

    niinkuin alkuperäisessä kysymyksessä oli luettavissa k.o riskit oli tiedossa, mutta ajattelinpa kysyä olisko jollain positiivista kokemusta asiasta.
    ELI en ole keventämässä enkä aio hankkia myöskään tähän racemukeja.
    Pärjään vakiolla (toivottavasti)
     
  17. Fat Larry

    Fat Larry 1st gear

    [guote] Hondan joissain rätkissä ainakin on ovuaalit männät ja olihan niitä jossakin riisiautoissakin? [/quote]
    Nuo "hondan jotkut rätkät" joita tarkoittanet olivat 80-luvun kokeilu. Tai siis esiteltiin -79, mutta kuitenkin. Tämä oli kisapyörä NR500, joka sitten poiki tuotantopyörän NR750.
    "Some features, such as the side-mounted radiators and aspects of the styling eventually into Honda's more modest road models, but the enormous expense of developing an oval-pistoned v-four motorcycle means such a design is unlikely to be sold at realistic prices. The conventional v-four engine is already complex and expensive to produce."
    (http://www.v-four.freeserve.co.uk/nr750.htm)

    Riisiautoissa en ole ovaalimännistä kuullut. Sekoitatko mazdan wankelviritelmiin?
     
  18. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Kyllähän ne männät mun tietääkseni on lievästi kartioita ja lievästi soikeita. en tiedä onko 4-t koneissa, mutta ainakin 2-t koneissa on noin.

    Mäntä laajenee tapin suunnassa enemmän kuin toisinpäin, siksi soikeus.
    ton soikean muodon sorvaukseen on ihan semmonen apulaite jonka saa kiinni sorviin, oon nähnyt sellaisen käytössäkin mutten oo ite päässyt kokeilemaan. se on semmonen "heiluri"-juttu, jossa terä nokkii synkatusti pakan pyörimiseen nähden. en tiedä kuinka soikeita kappaleita tuolla pystyy tekemään, mutta ainakin sen verran mitä männissä sitä soikeutta on. nykyaikana varmaan tuohonkin on jo paljon hienompia vehkeitä, tämä mitä tarkasteltiin oli manuaalisorviin kiinitetty ja kotoisin monen kymmenen vuoden takaa.

    aikoinaan mopedin männissä varsinkin ton kartioikkuuden huomas hyvin kun koitti työntää mäntää helma edellä yläpuolelta sisään, se tuntui aika kireältä sovitukselta, mutta kun työnsi laki edellä niin oli jopa aavistuksen välystä. eli helma oli kireämpi kylmänä koska se laajenee lakea vähemmän lämmetessään.

    en tosiaan tiedä miten auton koneissa, ei ole tullut mittailtua, ja miten tuo homma muutenkaan on nykypäivänä.
     

Kerro tästä muillekin!