valiant 100 turbo 68

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jappis, 11.2.2002.

  1. jappis

    jappis Gearhead

    joo tollanen olis rakenteilla oliskohan kovin vaikea katsastaa ahdettuna?
    mitähän vaatis? luultavasti 10" jarrut eteen jos ees riittää. vaatiiko tehomittausta?
    koneeseen tulee bosch k-jetin riusku.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Saa leimattua. Eikös tuohon koppaan saa isolohkonkin? Tehoja siis saa reilusti mutta mittauspaperit tarvii varmaan olla. Ja alusta tietysti tehojen mukaan = 383?
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ymmärtääkseni Valianttia ei ole saanut isoloh
    kolla(sisarmaalleja Darttia ja Barracudaa kyl
    lä) ja siarmallit eivät? enään kelpaa vertai-
    lumalleiksi.Olenko väärässä?
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mallisarjaan voidaan lukea samaan tekniseen sukupolveen kuuluvat samanmalliset tai sisarmallit, jotka ovat tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Toisin sanoen mallisarjalla ei tarkoiteta pelkästään samanmerkkistä, -mallista tai saman vuosimallin autoa. Esimerkiksi Chevroletiin voidaan tarvittaessa ottaa vertailumoottoriksi lähimmän teknisesti vastaavan Pontiacin suurin moottori edellyttäen, että ko. Chevaan laitetaan vastaavat jarrut ja voimansiirto kuin Pontiacissa.
    Tarvittaessa mallisarjan voi selvittää autojen tyyppitietojen perusteella tai auton valmistajan edustajan kautta. Mallisarjan soveltuvuus pitääkin selvittää aina tapauskohtaisesti.
    Lähde: V8 Magazine 3/00 Missä mennään tänään, rakennemuutokset ja poikkeusluvat. Teksti Jussi Alasalmi.
    Toivon mukaan ehtoja ei ole edelleen kiristetty jutun jälkeen.
     
  5. mg

    mg Gearhead

    => eli 68 valtterin vertailumoottorina voipi käyttää muita a-body:n moottorivaihtoehtoja, (225,278,340,360,361,383,391,400,426,440 oliko kaikki :smile: ) kuhan jarrrut o samanlaiset, mut eiks nois jarruissa ollu jotain eroja kumminkin.

    isolohko dartissa rummut takana? vai oliko levyt ...
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Lisäksi käsittääkseni 383 oli suurin kone jota TEHDAS tarjosi a-bodyyn 60-luvun lopulla, siis ihan tieliikennekäyttöön. Voin olla väärässäkin...
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    383 on suurin kone joka hyväksytään vertailumoottoriksi. '69 oli tarjolla 440 A-bodyja yleiseen myyntiin mutta nekin tehtiin hurstin toimesta 383 malleista. Itseasiassa niissä oli jopa kaupasta 383 badget kiinni j a440 badget tuli irrallisena mukana '68 Hemi laitteet taas olivat "race only" ja myös Hurstin valmistetta joten tehtaan kirjat ei niitä tunne. Mutta toi 383 riittää siihen, että 440 koneen voi luvallisesti laittaa. Sama mallisarja riittää, eli voi laittaa myös valianttiin. Väitänpä, että voi myös papereilla todistaa niin, että saa leimattua myös early A-bodyihin. Tosin, jos ne mahtuu huonosti noihin '67 ylöspäin, niin vielä huonommin mahtuu kapeempiin vanhempiin.
     
  8. mg

    mg Gearhead

    kyllähä noit RB-koneita oli '66->, mut en jaksa muistaa oliko niit a-bodyissä.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei ollut, early A-bodyjen suurin kone tehtaalta oli 273. 440 tuli vuonna '66 mutta 383, 413 ja 426 RB:tä oli tarjolla jo aikaisemmin. Joka tapauksessa vertailumoottoria pitäis olla tarpeeksi turbokutoselle, oli paineet sitten mitkä hyvänsä. Jos meinaa pitää itsensä tereveenä ei jarruiksi kannata edes harkita 11" levyjä vähempää.
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Muistaakseni tuo edellä kuvattu 383: sen muutos 440: seksi tapahtui vuonna 68 eikä 69.
    Nimittäin 69 tehtiin 440 Dart ja a-body Cuda 440 ihan siististi tehtaalla. (Bolt on) Kyllä 440 a-kori pitäisi hyväksyä vertailu autoksi jos vaan joku toimittaisi tarvittavat todisteet edellä mainitusta konttorille.
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    chrysler catalog:ssa ei ole -68 valiantille kuin 170/6, 225/6, 273/V8 ja 318/V8.
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    -68 440 Dartit muutti valmiista 383-malleista yksittäinen jälleenmyyjä. Sen sijaan -69 440 Dartit teki Hurstin paja, mutta sen jälkeen kun joku oli sen viralliselta Dodge-dealerilta tilannut ja dealerille valmis auto myös toimitettiin. Tekniikalle ei myönnetty takuuta, korille ja esim lasinpyyhkijöille kylläkin. Tehtaalla isokoneisin Barracuda oli 383. Sitä en tiedä, saiko siitä em. kaltaista "jälkiasennusversiota". Joka tapauksessa em. mallisarjamaininnan huomioon ottaen, '68 Valiantiin pitäisi saada vaikka 440, paljonko se nyt sitten tuottikaan tehoa, plus se sallittu 20, vai oliko se 25 %? Jos AKE kampeaa vastaan, kyse on mielestäni oikeusmurhasta. Tässäkin asiassa, paras paikka ei varmaan ole ihmetellä täällä, vaan kysyä suoraan AKE:ltä. Jos alkavat ihmetellä, niin kerätä faktoja ja näyttää heille.
     
  13. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Edelleen tästä 440 A-body jutusta:
    Pysyn kyllä kannassani, perusteina seuraavaa:
    Dodge&Plymouth muscle car Red Book kertoo selvästi että 69 a-kori cudaan sai 440 magnumin, siististi tehtaalta. Valmiste numerossa oleva moottorikoodi on tällöin M.
    Tälläinen vaunu on esitelty Mopar Muscle-lehdessäkin, kyllähän jossain mulla tuolla pinossa on.
    Valitettavasti sama kirja ei käsittele Darttia ollenkaan, mutta ihan vastaava Dart on olemassa. (On muuten meikäläisen yksi oikein unelma-auto) Tälläilinen yksilö on esitelty jossain vanhassa Street&Race -lehdessä, sekin lehti on siellä pinossa...
    Näitä edellämainittuja 69-malleja yhdistää
    pari hyvin mielekiintoista seikkaa: jarrut olivat RUMPUJARRUT ILMAN tehostinta, ohjauksessa ei myöskään ollut saatavana tehostinta laisinkaan, ja kaikki olivat myös
    727 -autoja. Jäykkä jousitus kyllä kuului pakettiin. Näin siis tehtaalla.
    Kun taas 68 on ainoastaan Dart -440, ja nämä tosiaan on muutettu 383-autoista jo edellisten kuvaamalla tavalla. En tästä ole varma, mutta olikohan diileri joka tästä on vastuussa Gran Spauling Dodge, Chigago IL.?
    Mitä tulee teknisiin eroihin, alkuperästään johtuen 68 autoissa oli levyjarrut, muistaakseni tehostimella, ja näitä sai myös ohjaustehostimella ja A-833 manuaalilla (4-speed) Onko itseasiaassa 440:sen tunkemisessa 67- ja uudempien a-korien konehuoneeseen mitään ihmeellistä, jollei jarru- ja ohjaustehostinta tarvittaisi? Siis sen palkin lisäksi. Päätellen palsta tilasta, minkä nämä eri mallit ovat saaneet, on tämä muutettu 68 Dart kuuluisin. Olisikohan kuitenkin nämä tehtaan 69:sit vieläkin arvokkaampia? Kaiken kaikkiaan yhteensä 440 a-bodyja myytiin n.1000 kpl.
     
  14. fisu

    fisu Gearhead

    yritäppä tarjota noita ahk:lle vertailumoottoreina niin luulenpa etteivät ota oikein tuulta alleen :grin:
    eikös kyse ollut -68 Valiantista alunperin
    :odroll:
     
  15. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Eivätpä lämpene äijät, ei. Totta. Mutta on aivan yks paskan hailee, onko kyseessä 68- Valtteri, 67-69 Barracuda vaiko Dartti, kunhan on a-kori 67-76. Tiedän kokemuksesta, että eivät halua uskoa kyseistä hirviötä tehdyn, eteenkin tehostamattomat kymppituumaset rumpujarrut tuntuu närästävän pahasti. Kun kerran tehty on, LUULISI tähän jostain dokumentit löytyvän, tehtaan pääkallopaikalta vaiko mistä sitten, en tiedä! Mutta se on selvä, kun joku lyö paperit pöytään, on katsastusmiehen nieltävä katkera kalkki, 440 ilman lupia tms.
    Kyllähän tämä meni kaus turbo-valtteri jutuista, mutta väliäkös hälläkään?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    76 ja uudemmissa R ja B bodyissä on 12" levyt mitkä käy 73-76 A-body olka-akseleille.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Levyt käy kyllä noille olka-akseleille mutta vaativat myös jarrusatulalle adapterin jolla sitä siirretään kauemmas.
    Edelleen tosta 440 A-bodysta. Tiedän, että dealerit asensi niitä aikaisemmin 383:n tilalle, mutta '69 malliset saatiin tilattua 440:llä tehtaalta. Ne oli edelleen 383 malleja vaikka konekoodi olikin M, ne toimitettiin Hurstille ilman moottoria missä asennettiin 440 ja toimitettiin edelleen. Tehtaan korjaus, varaosakirjat jne. ei tunne ko. mallia vaan suurin malli mikä niissä mainitaan on 383 koneella varustettu eikä viittauksia 440:n ole. 383 A-bodyja on tullut uutena Suomeenkin mutta missä lienevät nykyään.
     
  18. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Nyt täytyy meikäläisen antautua! Ehkäpä olen ollut koko ajan väärässä ja te oikeassa!
    On vaan niin pirun mielenkiintoinen yhdistelmä tämä 440 + A-kori, ennenkaikkea se olis sitä rumpujarruilla...
    Palaan aiheeseen jos löydän jotain tietoa jostain.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo; käsittääkseni 383 malleissa on ollut levyt. Sehän sinänsä käy vertailumoottoriksi 440:lle ja Aro-Yhtymältä saa kopioita korjaamokirjoista joilla homman todistaa leimassa joten se on aika lailla läpihuutojuttu. Ja on ihan mielenkiintoinen levyjarruillakin! Jos tutkimuksesi paljastaa jotain niin kerro ihmeessä.
     
  20. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    -Eli 67-69 Grand Spauldin Dodge teki A-body 440cid.
    -68 50 kpl SS Dartteja Hurstin tekeminä.
    -69 n.630 Darttia 440cid koneella ja loppuvuodesta tuli 440kone Barracudaan tehty n.300 kpl.
    -ja jarruina tehostamattomat 10"rummut,lisävarusteena levyt.
    Kannattaa etsiä isopallonivelisen(oliko 73-76??) A-bodyn ylätukivarret ja alatukivarret, niiden väliin 76- ja uudemman B-R bodyn olka-akseli,satula,se rauta millä satula on kiinni olka-akselissa ja 12" (11.75) levyt,kannattaa käyttää HD levyjä, tukirivat,kestäävät paremmin.
     

Kerro tästä muillekin!