Valiant '76 kesäkuntoon 2014

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja freetime-cruiser, 22.12.2013.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Oli synkkä ja vesisateinen joulukuu 2013. Museorekisteröity Aspeni tuli hävitettyä syksyllä, ja vaihdossa tulleen moottoripyöränkin osti herra x joka täällä OD:llakin vierailee.
    Autotalli jäi näin ollen tyhjäksi, ja ajattelin jos pienen tauon pitäisi harrasteiden kanssa, Aspeniin kun olin jo lopen kyllästynyt, eikä koko kesän aikana tullut montaa kertaa ajettua, mielenkiinto oli nollassa.

    Kestihän sitä autuutta useamman päivän, kunnes erehdyin nettiautoa selaamaan, ja törmäsin ilmoitukseen jossa '76 Valianttia kaupiteltiin.
    Nukuin yön yli, ja vielä toisenkin, mutta kolmantena päivänä oli jo pakko tarttua puhelimeen.

    Auton historiaa selvitin sen verran, että on alunperinkin rullannut tehtaalta 318 motti keulallaan, vaihteisto tosin on vuosien varrella vaihtunut manuaalista 904:ään. Tunnin verran juttelin myyjän kanssa puhelimessa, "ihmeellinen myyjä" suostui varaamaan auton pariksi päiväksi, olihan välimatkaa n. 250km joten töiden takia oli pakko odotella viikonloppua.

    Koitti lauantai-aamu, ja kaverin kanssa käännettiin keula kohti Parolaa. Auton pikainen tutkiminen osoitti että auto oli sellainen kuin myyjä puhelimessa oli kertonut. Pieni koeajolenkki, nippu seteleitä povitaskusta pöytään ja Valiantin keula kohti Jyväskylää 8)

    Ehti vierähtää lähes 10 vuotta ilman veekasilla liikkuvia harrasteita, joten olihan se toisaalta jo aikakin palata täysmoottorien pariin :)

    Autossa on leimaa helmikuulle, joten leimaus on ensimmäisenä edessä.
    Kyseisen vekottimen pohja on ihmeen terveen oloinen, jopa varapyörän upotus on kova ja hitsaamaton, lattioita on hitsattu mutta nekin tehty sen verran siististi, etteivät vaadi toimenpiteitä.

    Autossa on kylkiputket yksillä vaimentajilla, ulostulot molemmin puolin autoa takarenkaiden edestä. 250km kotimatkan jälkeen korvissa soi jonkin aikaa, joten putket vedän ennen ajokauden alkua taakse asti ja lisään yhdet vaimentajat, tai vaihdan nykyiset parempiin.
    Sisustakin saa kelvata lähes sellaisenaan, lattiamatto ja kattoverhoilu puuttuu, eikä sisusta muutenkaan ole museotasoa, mutta saa kelvata.

    Toinen epäkohta on sähköt, niiden kanssa onkin vähän enemmän tekemistä.
    Autoon on tehty erikoisia kytkentöjä, mm. parkit syttyy automaagisesti kun laittaa virrat päälle, parkeille on oma katkaisija jolla ne saa jätettyä päälle kun virta-avain on offilla, lämmityslaitteen puhaltimelle on sellanen on-off katkaisija kartturin jalkatilassa, töötti ja startti on erillisillä nappuloilla kojelaudan alareunassa jne...
    Ajattelin kohde kerrallaan räjäyttää sähköt helvettiin, ja tehdä uusiksi. Lämppäristä lienee esivastus tai katkaisija kyrvähtänyt kun tuollainen patentti on tehty, valot voisi samalla releistää, ja saishan se auto startata mieluummin avaimesta...

    Onneksi ajokauden alkuun on vielä aikaa, joten kiirettä ei pitäs tulla :)
    Kunnollista ulkokuvaa autosta ei vielä ole, mutta yritän lisäillä pari fotoa. Tällä hetkellä alla pyörii karmeat punaiseksi maalatut kolmioreikä-mangelsit nastarenkailla, joten senkään puoleen ulkokuvia ei vielä viitsi julkaista. Kesärenkailla sentään kunnon leviät pellit, ja pillerikapselit.

    [​IMG]
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    [​IMG]
    Konehuone kaipaisi hieman maalia, ja luukut on perinteiseen tyyliin jätetty maalaamatta alapuolelta kun väri on vaihtunut orkkis vihreästä racing oranssiin, mutta ajetaan toistaiseksi pelti kiinni niin ei häiritse :)

    [​IMG]
    Sähköt on kyllä melkoiset... Jonkin verran joutuu rakentamaan uusiksi, ja taidanpa päävirtakatkaisijankin laittaa kaiken pirun varalle.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Ei noista sähköista huolia kannata. Romukuparista maksetaan hyvin. Tervetuloa A-koppakerhoon.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Asiallinen sellainen ns.normaali jenkki joita kaipaan ainakin ite tuonne liikenteeseen!
     
  5. MarkoT

    MarkoT 2nd gear

    Kunoon kyhäelmä tuo laitos, ite olisin kiertäny kaukaa, mut hienoa et tekijämiehiä löytyy vielä. =)
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Suomisähköä :rotfl:
     
  7. Herje

    Herje Gearhead

    Eihän nuo ees näytä pahalle. Mulla oli Furyssa kunnon suomilintta sähköt. Hieno peli kuitenkin.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Piuhaa saa metritavarana ja kaaviot on olemassa, niin mikäs tuossa.
    Värimaailma on kyllä melko sairas, kun pellin avaa..
    Mutta on nuo inhottavan addiktoivia vehkeitä. Parikymmentä vuotta sitten myin Valtterit pois ja vähän väliä tulee kutina sellasen hommaamiseen..
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Suomisähköä todellakin, mutta tällä hetkellä kuitenkin lähes kaikki toimii, joten uskoisin auton olleen hintansa väärti.

    Juuri tulostelin töissä A3 kokoon kytkentäkaaviot, sellainen sekamelska tuo kyllä on että ihan kaikkea (toimivia varsinkaan) en ala purkaa, vaikka juurikaan tuon yksinkertaisempia sähköjä ei taida mistään autosta löytyä. :lol:
    Yhden laitteen kerrallaan puran sähköistä irti ja teen uudelleen, niin säilyy auto liikennekuntoisenakin paremmin, kun nyt nuo nastarenkaatkin on... :)

    Eilen kun veivasin autoa talliin, alkoi naapureita ilmestyä ikkunoihin ihmettelemään. Saas nähdä puuttuuko katsastusmies ääniin...
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Pientä edistystä, lämmityslaite tuntuis toimivan normaalisti. Napsin vaan orkkis johdot kiinni katkaisijaan ja etuvastukseen, katkaisijalle toin hyppyjohdolla virran niin sehän hyrähti, ja toimii kaikilla nopeuksilla.

    Vähän mietityttää miksi lämppärille oli tehty kojelaudan alareunaan sellainen on-off keinukatkaisija :eek: Ja siihen keinukatkaisijaan oli otettu virta kartturin jalkatilan valolta, sellaista 2mm paksua johtoa eli mitälie 0,01 neliöistä, oli liitin jo sulanut katkaisijaan kiinni :odroll:
    Vielä pitää miettiä virran tuonti lämppärin katkaisijalle, jos ottais virtalukon takaa ohjauksen releelle, ja sen releen kautta sitten vetäisi virrat katkaisijalle. Alunperinhän tuossa ei ilmeisesti ole relettä vaan virta tulee suoraan virtalukon kautta, pääsis vaan virtalukon pohja pienemmällä rasituksella jos releistäis.


    Valojen piuhoja aloin myös tutkia, voi ristuksen pyssyt... Alkuperäinen sulakerasia kojelaudan alta on ilmeisesti ottanut lämpöä joskus aikoinaan, joten sen sulamattoman osan kaveriksi on laitettu erillinen sulakerasia, nyt roikkuu 2 sulakerasiaa piuhojen varassa kojelaudan alla.
    Näyttää siltä että kaikki pitänee repiä pois ja tehdä kokonaan uudestaan, releiden kanssa nämäkin, niin saa nukkua yönsä rauhassa.

    Tarkoitus oli tänään käyttää autoa näytillä leimasedän luona, mutta yllättävän paljon menee aikaa kun seurailee noita sähköviritelmiä. Leimasetä katsokoot autoa myöhemmin.
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Mittasin että takavalojen virta tulee vielä kuskin jalkatilan kick-paneelin takana olevalle liittimelle, mutta ei takavaloille asti orkkis piuhalla. Kuskin takaparkille oli sitten vedetty uudella johdolla virta, johdon pää kuorittu ja tungettu sinne kannan sisään reiästä, josta orkkis johto menee liittimeen. Vissiin ollu liittimet loppu eikä ollut edes sitä perus surraus-teippi-liitosta tehty, vaan tää uusi johto sitten vedetty nippusiteellä orkkisjohtoihin kiinni jotta se pysyi paikallaan :lol:

    Takakontista oli hapettunut poikki se "weld spot" tms, jossa takaparkkien johto haarautuu viideksi johdoksi, korjasin liitoksen ja nyt toimii kaikki valot 8)

    Virtalukko-ongelmatkin poistui, kun sain käsiini oikean kytkentäkaavion ja pääsin jyvälle missä pitää virta olla milloinkin. Laturin kupeesta oli katkaistu johto joka menee virtalukolle, laitoin rengas-abikon johdon päähän ja johto kiinni, sehän perkule starttaa avaimesta, ja lämppärit ym sammuu kun kääntää virrat pois :)
    Enää mittariston valot on hukassa.

    Vielä pitää vähän paremmin tehdä noi sähköt, nyt kun tietää että johdot alkaa olla oikeassa järjestyksessä. Kävinkin jo ostamassa abikoita joissa on kutistesukka päällä (v***u minkä hintasia). Kojelaudan alla tinaaminen ylöspäin kun ei oikein luonnistu.

    Voitonriemua kesti lähes kymmenen minuuttia, keräilin työkaluja auton ympäriltä ja huomasin ATF-lätäkön auton alla... :mad: Lootaa on rempattu pari vuotta sitten samaan aikaan kun moottoriakin, ja turbiini on silloin uusittu, joten voisi olettaa ettei kaula ole halki. Öljyä laatikossa kyllä oli, joten pitänee ajaa töihin ja vilkasta nosturilla mistä se kusee...
     
  12. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Kyllä suomisähköt on sitten parhautta, toi kojelaudan alta otettu kuva kertoo kaiken... Huh huh.
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Katsastusmies tutustui Valluun tänään, tuomiona hylsy, kuten vähän oletinkin kun "kylmiltään" vein auton näytille.

    Vasempaan "runkoaisaan" kuskin jalkatilan alle ilmestyi reikä, joskus paikattu vetämällä uutta peltiä päälle ja vanhat paskat jätetty muhimaan alle...
    No tuo on pikkuhomma, toinen reikä onkin sitten vähän inhottavampi korjattava, eli haperoa löytyi palkista oikean alatukivarren kiinnityskohdasta, jossa tukivarsi ja vääntösauva kohtaavat. Tuotakin kohtaa oli joskus migillä tursattu ja muuraamalla koitettu reikää peittää...
    Sen verran töiden jälkeen nosturilla vilkasin, että joutuu purkamaan vääntösauvan pois että pääsee kunnolla korjaamaan.

    Jospa ens viikolla innostuis heppailemaan reiät umpeen, käyttäs uusintatarkastuksessa ja sen jälkeen Vallu pääsis ansaitulle talvilevolle.
     
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Voisko joku kertoa, mitä tällä patentilla on haettu? :lol:

    [​IMG]
     
  15. palontie

    palontie Gearhead

    Kaikki tehdään kun taistellaan sekunnin tuhannesosista! :poff:
     
  16. hevimies

    hevimies 3rd gear

    toihan on selvästi katukäyttöön sunniteltu jousitus :D
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Koirakin näyttää hämääntyneeltä :D.
    En tiedä mikä sovullus tuo on kai sillä on yritetty ryhdistää lässähtänyttä jousipakkaa.
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Pohjaan hitsattu muutama paikka, ja leima napsahti tänään paperiin. Sattu eri katsastusmies nyt jälkitarkastukseen, vähän jäi sekin tuijottelemaan lisäjousia, "en oo kyllä ikinä nähny mitään vastaavaa" :lol:

    Syksyn (vai joko tää talveksi muuttui) viimeinen fiilistelykuva;
    [​IMG]

    Jospa tänään poistaisi auton liikennekäytöstä, ja alkais suunnitella putkistoa uuteen uskoon.
     
  19. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Konehuone sai uuden maalipinnan tänään, vihreitä maaleja ei juurikaan tarvinnu hioa, riitti kun lastalla/meisselillä rapsutteli ne pois ja sen jälkeen riitti karhennus.
    Huomenna jos on yhtä komia päivä kun tänään, vois Valtterin siirtää pihalle maalisumulta suojaan ja maalata konepellin sisäpuolelta.
    [​IMG]
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Konepelti tuli maalattua sisäpuolelta, yksinään sen sai nostettua pois paikaltaan mutta pitänee jonkinlaiset talkoot järjestää paikalleen noston kanssa, kun ei viittis uusia maalipintoja kolhia :)

    Mätin tänään kaikki matot etujalkatilasta pois, yhteensä 4 kumimattoa ja 2 kangasmattoa :lol: Alkuperäistä mattoahan tässä ei ollut ollenkaan, vain noita paloja...
    Aloin sitten taitella Ford Sierran matosta peitettä jalkatilaan, kuvassa näyttää paremmalta kuin miltä luonnossa, mutta onpahan nyt jonkinlainen yhtenäinen peite lattiapellin päällä.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!