Valiantin ja swingerin loota erot ?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wilburi, 18.5.2019 klo 08:52.

  1. wilburi

    wilburi Gearhead

    Eli onko niissä välityksissä eroa
    Kyseess olkohan a833 3 speed loota
    Ainakin vaihdevivuissa on eroa kun aiemmin oli tarkoitus loota vaihtaa mut en sit jaksanut vivustoa alkaa muokkaamaan

    On/tulee 225 slantin perään
     
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    A833 on 4-vaihteinen aski.
     
  3. wilburi

    wilburi Gearhead

    Juu en varma ollu lootan mallista
     
  4. 3 -vaihteinen on nimeltään A230. Pikagooglauksella siinä on 2 eri välitysvaihtoehtoa:

    My 72 shop manual lists two sets of ratios for the A-230

    For slant sixes and 318
    1st 3.08
    2nd 1.7
    3rd 1.0
    R 2.9

    for 340 and 400s
    1st 2.55
    2nd 1.49
    3rd 1
    R 3.34

    Vaikea kuvitella, että eroja kamalasti muuten on.
     
  5. wilburi

    wilburi Gearhead

    Ootte te nopeita ku mää koitin kuukkeloida ni en löytänyt

    Elikkäs joo vivusto ei käynyt kun mulla oli swingerin lootaa jo kiinni
    Voisko saada noi välitykset selitettynä idiootiks että mimäkin älyän :oops:
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei ole Dartin service manual käsillä just nyt, mut voimakas mielikuva on, ertä noita sisälmyksellisiä eroja löytyi jopa 170 ja 225 kutosten välityksiin asti. Tosin se manuska on 66. Kolmilovisiakin oon ollut pari eri mallia, jälkimmäisessä vissiin ykkösen sykronointi (ylellistä, voi pistää ykkösen silmään jo liikkuvassa pelissä ilman rutinaa). Vanhassa pelissä laatikko ei vältsisti ole se mikä sinne tehtaalla pistettiin paikoilleen. Chiltonin monimerkkikirjassa on paremmin eri vaihteistomallit, koska kirja kattaa useamman vuoden,
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Niin ja A833 on tehty myös ylivaihdemallina. Siinä on 3-4 vipu ylösalaisin. Suora vaihde oli perusmallissa nelonen ja od-laatikossa vivuilla hoidettiin, jotta se nelonen meni päälle kolmosta pyydettäessä. Kolmosen rattailla puolestaan oli tehty ylivälitys.

    Pykäköi irtolaatikkoa ja pyörittelee kytkinaxelista ja laskee voiman ulosotosta kierroksia.
     
  8. Ööö, mitenkähän tämä selittäisi. Tuo luku kertoo sen, että kuinka paljon vaihteisto muuntaa kierroslukua.

    Elikkä ykkösvaihteella, kun kardaani pyörähtää yhden kierroksen, niin moottori on pyörähtänyt 3.08 kierrosta. Kakkosvaihteella moottori on pyörähtänyt 1.7 kierrosta ja kolmosvaihteella se on sama.

    Kun tiedetään peränvälitys, niin siitä voidaan laskea kuinka paljon taas rengas pyörii. Ja jos tiedetään renkaan halkaisija, niin voidaan laskea nopeus. Tähän löytyy valmiita laskureita. Esim. tämä on kiva:

    http://www.unixnerd.demon.co.uk/revs.html
     
  9. Ajattelin, että kysyjällä on uudempi A-body, koska oli juttua Swingerista. Tuossa samassa linkissä on myös noita vanhempia:

    I forgot...

    [Chrysler A903]
    2.95, 1.83, 1.00
    Early 1960's 170ci engine, All A-bodied and B-bodied 225ci

    [Chrysler A903]
    2.12, 1.43, 1.00
    Early 1960's 318ci engine

    [Chrysler A903]
    2.71, 1.83, 1.00
    Full-sized 225ci engine

    and oop's

    [Chrysler A903]
    3.22, 1.84, 1.00
    Late 1960's 170ci engine
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Yleisesti ottaen tuollanen tiheämpi ykkösvaihde on mukavampi..
    Liikkeellelähdöt onnistuu luistattelematta ja piitkä perävälitys huolehtii silti sopivista matkakierroksista. Pitkä ykkösvaihde ja tiheä perä antaa saman momentin liikkeellelähdössä, mutta suora (kolmonen tai nelonen nelilovisessa) aiheuttaaakin sen että kone kiertää turhan paljon matkavauhdissa
     
  11. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    A833 od on alumiinikuorinen.
     

Kerro tästä muillekin!