Valiantin vääntötankojen asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja V200, 7.9.2006.

  1. V200

    V200 1st gear

    Nyt tarvitaan neuvoja vääntövarsien asennukseen.
    Kun ripustukset on paikallaan niin miten noi tangot laitetaan.
    Olen uusinut poikkipalkit mistä tanko tulee läpi ja mihin se hitsataan kiinni, niin missä asennossa nokan tulee olla, ylhäällä vai alhaalla ja miten ne säätöruuvit säädetään hitsausta varten että siellä on sitten oikea esijännitys päällä ja jää säätövaraa.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ilmeisesti kyse on vääntösauvajousien ja niiden kiinnitysankkurien asennuksesta?

    Ankkurit pitäisi laittaa siihen asentoon missä ne oli. Jos sinulla ei ole asento tiedossa, tai jouset on muuttunut, keulapaino muuttunut tai haluat tietyn korkeuden niin homma menee mutkikkaammaksi sovitteluksi, alkaen ankkurien kiinnittämisestä pistehitseillä, kasaamalla etuakselisto, auto kuormattuna ja mittailemalla eri pisteistä korkeuksia maasta, ja sitten kääntelemällä ankkureita halutun muutoksen verran pistehitseistä irrottaen ja kiinnittäen uuteen asentoon ja toistamalla mittaukset, jne.

    Yleisohje:
    Kuusiokoloankkurit tulee hitsata palkkiin niin, että takaapäin katsottuna kuusiokolon kulmasta vastakkaiseen kulmaan vedetty viiva on viidestä kymmeneen astetta ulospäin pystysuorasta linjasta reiän keskipisteen yläpuolelta mitattuna. Eli vaakasuoraan tasoon nähden vasemmalla 95-100 astetta ja oikealla 85-80 astetta (kun 0 on vaakasuoralla oikealla ja asteet kasvavat ympyrän kehällä vastapäivään). Ja vielä kansantajuisemmin ilmoitetuna: kuusiokolon ylin kulma vasemmalla kello 11 ja oikealla kello 13 kohdalla.

    Jouset pitää laittaa oikeille puolilleen. Niiden päässä on merkinnät L (left = vasen) ja R (right = oikea). Lisäksi on osanumeron kolme viimeistä numeroa, joista parillinen on oikean puolen ja pariton vasemman. Jouset kiertää kolmisenkymmentä astetta siten, että oikea kiertää myötäpäivään päädystä katsottuna, vasen vastapäivään. Ja puolen voi tunnistaa myös maalitäplistä jos ne on jäljellä: oikeassa yksi täplä, vasemmassa kaksi. Vasen puoli on kuskin puoli, oikea puoli on apparin puoli. Jouset asennetaan niin, että numerot tulee taaksepäin eli ne näkyy kun katsotaan palkin kuusiokoloankkurin läpi. Muista rasvata jousien päät ja asentaa jousien ja ankkurien välille ehjät suojakumit. Ja tietenkin lukkorenkaat ankkurin sisälle, jotta ei jouset lähde liikenteeseen.

    Alatukivarsiin jouset asettuu kohdilleen - väärään kulmaan niitä ei voi saada. Helpointa ne on asentaa kun eturipustus on "velttona". Sitten vaan korkeuden säätö tehtaan arvojen tai oman maun mukaan ja ohjauskulmat kohdilleen.

    Ja ihan vielä varmistuksena: niitä jousia ei hitsata kiinni mihinkään eikä niihin hitsata mitään!
     
  3. V200

    V200 1st gear

    Kiitos tomasolle neuvoista. Viikonloppuna ruvettava viritteleen ripustuksia paikalleen.
    Lähtöarvoja ei ole kun ankkurit oli korkannu , palkeista ei ollut paljoa jäljellä.
    Se on vaan kokeiltava ja kokeiltava.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hitsaa akkurit ensin vaikka kolmella pisteellä kiinni. Sitten niputat etupään ja säädät korkeuden korjaamokäsikirjan ohjeiden mukaiseksi (auto ajokunnossa, tankki puolillaan(?), perä normaalilla korkeudella jne.). Jos alatukivarsien korkeudensäätöruuvit jää ääriasentoon (huulille tai pohjaan), niin sitten jouset pois, ankkurit pisteistä irti ja kiertoa sopivaan suuntaan. Toi 5-10 astetta lienee tavanomainen suositusarvo, mutta voisit käydä katsomassa toista vastaavaa ehjänä pysynyttä Valianttia ihan referenssinä.
     

Kerro tästä muillekin!