Valkeat tulpat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 27.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaihdoin tuossa tulpat ja ne olivat aivan valkeat. Mikä syynä, vai onko normaalia?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässä erään huoltokirjan diagnoosi valkeille tulpille:

    TOO HOT
    Check for the correct plug heat range, overadvanced ignition timing, lean fuel mixture, intake manifold vacuum leaks, sticking valves and insufficient engine cooling!
    Toivottavasti auttaa vaikka englanniksi onkin.
     
  3. tanari

    tanari 1st gear

    oliks niissä sellanen valkonen kerros paskaa?
     
  4. timppa

    timppa Gearhead

    Yleinen syy valkosiin tulppiin: "kone käy liian laihalla"
     
  5. tanari

    tanari 1st gear

    mutta eiks valkonen "karsta" tulpassa tarkota sitä että sinne palotilaan pääsee öljyä?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    sillon ne on mustan karstan peitossa....
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos kone laihalla, mitenkä sen saa oikeisiin säätöihin?
     
  8. whiic

    whiic 1st gear

    Laihallahan palaminen tapahtuu kuumana ja täydellisemmin (mikä voi polttaa venttiileitä). Eli valkoinen syntyy kai, kun ylimäärähappi (jota on paljon laihassa seoksessa) reagoi sytytystulpan kanssa eli sytytystulppa itse alkaa "palamaan" (=happettumaan), kun palotila käy liian kuumana. Palamistuote on tässä tapauksessa valkoista.

    Olenko pahasti väärässä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2002-05-28 15:34 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täydellisesti laiha seos ei normaalissa moottorissa pala.
     
  10. whiic

    whiic 1st gear

    No okei. Ei liian laihassa.

    Eikä oikeastaan muutenkaan palaminen ole täydellisen täydellistä, jos aletaan tarkaksi. Täydellisempää palaminen kuitenkin on kuin mitä se olisi liian rikkaalla.
     
  11. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    tsekkaa kohokammion pinta. onko normaali? (mikäli kaasari kone...)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: deeäxä 2002-05-28 20:22 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ennen kun teet mitään peruuttamatonta, niin mieti oletko joskus nähnyt oikeanvärisen tulpan. Ennenhän oli helpompaa kun bensassa oli lyijyä ja tulpan piti olla vaalean ruskea. Autoteknillinen käsikirja sanoo normaalista tulpasta näin: Eristinjalka harmaanvalkoisesta vaalean ruskeaan. Eristimen ja elektrodien pinnalla vähäistä pulverimaista karstaa, joka on helposti poistettavissa. Rungon sisäosa vaalean harmaa tai pinnalla kellertävä tai mustanruskea kerrostuma. Ja syy siihen: Moottori kunnossa. Sytytystulpan lämpöarvo oikea.
     

Kerro tästä muillekin!