Valoja parantelemaan...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 13.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taustatietoa:

    Auto: Chevy maasturi, vm-90. H4-umpiot ja H1-umpiot vierekkäin, eli käytännössä siis kahdennetut pitkät valot.

    Tarkoitus: Valotehon parantaminen.

    Ajatuksia:

    1. Piuhojen uusiminen nykyisiin valoihin. Näyttävät olevan hiuksen paksuisia, joten ajattelin vetää "hiukan" järeämpää kaapelia ja lisäksi vaihtaa liittimet parempiin ja paksumpaan kaapeliin sopiviin. Onko tästä kokemusta? Onko tästä oikeasti hyötyä vai onko se sarjassa "varmuuden vuoksi" tehtävää?

    2. Lisävalojen asennus. Autoni on siis sitä ikäluokkaa, että siinä saa olla a) lähivalot (ei kahdennetut), kahdennetut pitkät ja sumuvalot. Olen anti-sumuvalotisti (tai jotain), joten sumareita en aio asentaa.

    Näissä olosuhteissa minulla on siis jo maksimi lain sallima määrä valoja. Olen kuullut/luulen, että lisävaloja saa asentaa enemmänkin, mutta ne ei saa tieliikenteessä olla käyttökunnossa. Kysymys onkin, mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Muovisuoja päällä? Piuhat irti? Erillisen kytkimen takana? Sulake irti? Entäs jos minulla jostain kumman syystä kuitenkin on liikaa valoja toiminnassa... Mitä mahtaa olla seuraamuksia jos ystävämme poliisi päättää puuttua asiaan? (Katsastukseen mennessä tietenkin asiat olisivat laillisella tolalla... :smile: )

    3. Isommat polttimot (100w) ainakin lisäpitkiin (näitähän ei käytetä jos on vastaantulijoita, joten periaatteessa ei ketään pitäisi haitata...) Mikä mahtaa olla seuraamukset tästä, jos poliisisetä päättää puuttua asiaan? Kestääkö johdotus / sulakkeistus / releistys (?) moista?

    4. Muita ajatuksia? Ehdotuksia otetaan mielellään vastaan...
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Valojen parannusta:

    "1. Piuhojen uusiminen nykyisiin valoihin"

    Joo, hyvä idea, varsinkin maadoitukset kannattaa uusia. 12 vuotta saa ihmeitä aikaan alkuperäisjohdotuksissa ja liittimissä. Ja laita relekytkennät kunnon valoreleillä. Paksumpi johto on parempi kuin hiuksenohut. Vaihda myös ne H4-töpselit, uudempi on tiukempi=parempi.

    "2. Lisävalojen asennus"

    Kyllä siihen apupitkät vielä menee, kunhan ei referenssiluku 75 ylity.

    "että lisävaloja saa asentaa enemmänkin, mutta ne ei saa tieliikenteessä olla käyttökunnossa"

    Ainakin aikaisemmin oli sellainen käytäntö, että kaikki valot, jotka on asennettu, pitää olla käyttökunnossa ja asetuksen mukaiset.

    Voithan sä tehdä jonkun kattotelineen tai asennustelineen puskurin päälle, jossa on off-road käyttöön vaikka 4 apupitkää, mutta ne viritykset ei sitten saa olla autossa julkisessa liikenteessä.

    "3. Isommat polttimot (100w)"

    Lisäpitkiin joo, mutta ne on maantieliikenteessä kielletty, kunnon relekytkentä ja riittävä johdotus miltei korvaa ne satawattiset.

    "4. Muita ajatuksia?"

    Jos haluat olla nokkela, niin laittomuuden rajamailla on sellainen kytkentä, että laitat niiden H1-umpioiden tilalle H4-umpiot ja sitten niiden lyhyet eri kytkimen ja sulakkeen taakse, niin siinä sulla on lisälähivalot.

    - en yllytä laittomuuksiin, esitän vain havaintoja -
     
  3. jundek

    jundek 1st gear

    Piuhojen vaihto paksummaksi ja virta releellä suoraan akusta lisäksi kannattaa katsoa umpioiden kunto! jos haluat vain parantaa pitkiä poista kytkentä H4:sen pitkältä ja osta esim hella rallye 1000 lisäpitkät ( merkki nyt voi olla mikä vaan mutta noita saa riittävän pienellä referenssillä )ja sitten pitäisi valoteho riittää.
    Ne "työvalot" pitäisi olla ajon aikana käännettynä sisään tai taaksepäin ( ja mieluiten huputettuna )muuten niiden olemassaolo pitäisi olla sallittu, jos osittavat eteenpäin kohdellaan ajovaloina!
     
  4. Camaro-87 305TPI

    Camaro-87 305TPI 1st gear

    Et maininnut tossa alussa että aiotko vaan korvata vanhat piuhat vai vetää uudet suoraan laturilta suoraan releen kautta valoille. Kannattaa ilman muuta tehdä toi suorempi vaihtoehto. Releitä ohjaat tietysti vanhoilla johtimilla, aivan kuten tällä palstalla on monet kerrat neuvottu. En tiedä tarvitseeko tuo kytkentä välttämättä sulakkeita. Hyvä kai ne olis olla, mut omassa omegassani tuli johtoa ehkä 40cm/valo enkä tunkenut siihen välille enää sulaketta. Jos tämän tempun jälkeen ei omat valot riitä, niin sit voi harkita lisävaloja. Pakko sanoa vielä noista 100w lisäpitkistä, et sellaset kun laittaa keulalle huonojen lyhyiden kaveriksi, ni eipä näy mitään hetkeen tiputettaessa pitkiltä lyhyille.
    -Mikko-
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mä laitoin Blazerista valot kerrasta kuntoon kun pitkät hävis aina silloin tällöin.Ei mitenkään mukava tunne kun satanen lasissa painaa meneen maantiellä.
    Eli otin ohjauksen orkkispiuhoista releille,ja otin akulta 6mm2 piuhan releeseen,sulakkeella.Siitä sitten saman kokoisella piuhalla umpioiden perään uusiin liittimiin.Maadoitukset on saman kokoisella piuhalla.
    Kyllä näkee ajaa.Katolla on vielä Hella Rallye 1000:set,katkaisijalla varustettuna.On nimittäin veemäistä kun lumisateella kattopitkät hävittää sen vähäisenkin näkyvyyden.
    Mutta on nautinto ajaa pimeällä tyhjällä tiellä,näkyvyys on vähintään riittävä.
    Kevään aikana vaihdan keulan pellit vielä samanlaisiksi mitkä on -81 ja uudemmissa,niin saan kahdennetut lähivalot "maastokäyttöön".Kattotelineeseen,missä nuo 1000:set on,tulee vielä offis valot mitkä valaisee auton sivustan.Ne toimii vain hitaalla nelivedolla ilman mitään ohituksia niin ei jää vahingossakaan päälle,eikä pitäisi viranomaisilla olla mitään sanomista.
     
  6. blueice

    blueice 1st gear

    Pari vuotta sitten laitoin Buickiini (Electra stw) paksummat johdot sekä releet niin pitkille kuin lyhkäsillekin ja polttimoiksi wateiltaan vakiot, mutta kirkkaammat ja aika paljon on sen jälkeen tullu kehuja, että onpas sulla hyvät valot..

    Niitä 100w:sia ei kannata noihin omiin umpioihin laittaa, aika äkkiä sulaa heijastuspinta.. näin ainakin kävi meidän entisessä (-89) vanissa.

    Ite parantelin noi omat, kun ei tohon keulaan mikään lisävalo sovi. Tosin lyhkäset vois olla paremmatkin. 99 saabbia tulee joskus paskakeleillä ikävä, siinä oli kunnolliset valojenpesulaitteet.
     

Kerro tästä muillekin!