Valojen korvaaminen ledeillä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Lettu, 26.11.2002.

  1. Lettu

    Lettu Gearhead

    Kukaan korvannut jarru- tms valoja ledeillä? Superkirkkailla ledeillä sais rakennettua aika perkskeleen tyylikkäitä juttuja ja ledien pitkäikäisyyshän on ihan huima!

    ..vai onko polttimoillekin tyyppirajoituksia?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: lettu 2002-11-26 19:22 ]</font>
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    tarkasteleppas esim. joidenkin uusien autojen takavaloja, ledeillähän niitä jo toteutetaan. valaisimien täytyy olla E-hyväksytyt joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta, vaan eipä niitä välttämättä vanhasta autosta kukaan tarkasta
     
  3. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Mahtaa nuo auton ulkopuolella olevat valot olla tyyppihyväksyttäviä(jotain sinnepäin) oltava. Mutta itsellä on käynyt joskus mielessä, jos laittaisi mittarin valot sinisillä kirkas ledeillä pari sarjaan muutama rinnan vastuksia sinnetänne ja hyvältä näytää. Ja kestää varmasti, jos vaan on virrat mitoitettu kohdalleen niin parin ihmisiän ajelut. Ei tarvitse toiste purkaa.
     
  4. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Erään datasheetin mukaan 'superkirkkaille' ledeille luvataan 100 000 käyttötuntia 20ºC lämpötilassa ja 20mA virralla.

    Eli jos niitä polttaa 5 tuntia päivässä vuoden jokaisena päivänä, ne palavat loppuun jo 55:ssä vuodessa.

    Jos ei perävaloja niin kai niistä nyt kojetaulun valot edes voisi väsäillä.
     
  5. 454SS

    454SS 3rd gear

    tuning-äijillä on ollu sinisiä mittarinvaloja vaikka kuinka kauan ja osalla jopa ledeillä toteutettuna. esim. joihinkin ajotietokoneen näyttöihin homma ei onnistukaan kuin ledejä vaihtamalla.
     
  6. cartman

    cartman 1st gear

    Tämä ei nyt välttämättä liity ihan aiheeseen, mutta ainakin sinne päin... miten toimii 500-sarjan bemun parkit, ne sellaiset renkaat umpion ympärillä? Kiertääkö umpiota joku "loisteputkityyppinen" valo, onko umpion takana polttimo, jonka valo heijastetaan kehälle vai käytetäänkö hommassa kuituoptiikkaa? On aika kivan näköiset...
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tyyppihyväksynnästä:
    eikös se lampun lasi kerro siitä tyyppihyväksynnästä. Ledithän voi "piilottaa" alkup.lasin alle ja näin saa hyödyn niiden pidemmästä kestosta. Eihän se tietysti näytä sen kummemmalta kuin normaalivalokaan :-o
     
  8. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Minulle katsastus setä sanoi ettei lasia,umpion pohjaa eikä polttimoa saa muokata koska ovat alkuperäisenä tyyppihyväksyttyjä tms..enpä oikein tiedä sanoisiko kukaan siitä jos on umpion pohjaa muokkaillut.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näkeekö ne sinne sen lasin alle onko muokattu, varsinkin jos on normaalit peitesysteemit paikallaan.
    Jos valot palaa, niin eikö se ole pääasia.
     
  10. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    no en minäkään sitä epäile etteikö niitä leimattua saisi jos ei mitään puhu,mutta minusta olisi hiukan mukavampi jos siellä otteesakin lukisi että olisivat hyväksytty.loppujenlopuksi siinä kuitenkin kävisi niin että jonain x vuonna katsastuksessa tai vaikka ratsiassa kun väkisin vikoja etsitään niin johan löytyisi...
     
  11. Lettu

    Lettu Gearhead

    onko se rajattu että missä KOHTAA sen lampun pitää olla? ledejä vois sijotella umpion sisään aika kuulisti.
    blue dotsithan on kiellettyjä (tosin niitten kans ei oo ollu ongelmia katsastuksessa).. superkirkas sininen ledi vois korvata ton.
    oiskohan rekkarikilpien valojen säännöissä joustoa noille värikkäille ledeille?
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    muutama vuosi sitten sain rikesakon, koska mulla oli vihreät rekisterikilven valot. homma oli toteutettu kalvottamalla. inmettelen vaan, kun värillisistä etuparkeista ei ole tullut sanomista kenellekkään tutulle
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Värillisistä etuparkeista on tullut sanomista minulle. Rekisteriotteessakin lukee nykyään, että etuparkit pitää olla valkoiset. Tosin samalla myös vilkut on kirkkaat.
     
  14. 454SS

    454SS 3rd gear

    uusi ote 9 euroa :smile: mulle kirjoitettiin otteeseen "takavalot vaihdettava välittömästi ennen seuraavaa käyttöönottoa", syy oli heijastinten puute. hupsis ote hävis, ja eikun konttorilta hakemaan uusi
     
  15. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tarkoitatko sitä pientä heijastinpinta-alaa, mikä euroissa ja japseissa on keskellä takavaloa? Tarvikeheijastimillahan se on jenkeissä aina hoidettu. Siis täällä Suomessa.
     
  16. 454SS

    454SS 3rd gear

    just sitä. kyseessä oli mun käyttöauto, joka on europeli. ne jepet ei honannu et ne valot on itse tummennettu ja siks niissä ei heijastimet näy. en halunnu laittaa irrallisia heijastimia enkä palauttaa valoja orkkis kuosiin, joten helpoin ja halvin vaihtoehto oli uuden otteen hakeminen
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän se otteilla kikkailu vielä onnistuu, mutta mites sitten kun konttorit siirtyvät uuteen järjestelmään (muistaakseni ATJ) niin jokaisen hyväksytyn katsastuksen jälkeen tulostetaan uusi tekninen osa.
    Tässä teknisessä osassa, katsastuksessa merkityt korjausmääräykset säilyvät koko vuoden, vaikka ote tulostettaisiin sata kertaa.
    Tälläistä on näillä tietämillä tulossa!
     
  18. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Jep. On tulossa. TietoEnator muistaakseni systeemiä väsää Hesassa.
     
  19. 454SS

    454SS 3rd gear

    mun kohdalla kyseessä oli poliisisedän kynällä otteeeseen kirjoittama teksti
     
  20. JAWA

    JAWA 1st gear

Kerro tästä muillekin!