Valojen maajohdon outo välikappale

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja vahvis, 8.10.2021.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    2006 Jeep GC takavalojen maajohdossa on tuollainem valkoinen mötikkä välissä. Mikähän se mahtaa olla? Johto katkesi tuosta juuresta, ja mietin voisiko köntin jättää pois.

    Normaali polttimot kyseessä, ei ledit.

    [​IMG]https://postimg.cc/Z9pVNfNm

    Lisäys: Liittyy ilmeisesti vilkkuihin. Vilkut toimii mutta vilkuttaa nopeammin sillä puolella josta johto poikki. Mikä siis on tuon kikkareen tarkoitus/nimi jotta voin hommata uuden tilalle?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.10.2021
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikös toi ole vastus. Luulisin en tiedä mittaamalla selviis minkä kokosen tarvii
     
  3. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Näyttää olevan sementtivastus. Jos toisesta nurkasta löytyy ehjä tuollainen, mittaa sen vastus (lamppu irti että ei loput piiristä sekoita mittausta) ja hommaa elektroniikkaliikkeestä uusi tehovastus. Nykyiset tehovastukset ovat useimmin alumiinikuorisia, toki sementtivastuksiakin löytyy. Tehonkesto tuossa nykyisessä on luultavasti vähintään 25W, kun yrittää kokoa kuvasta hahmottaa sormen perusteella.

    Ja eihän tehonkestoltaan isompikaan haittaa, jos mahtuu samaan paikkaan, vaikkapa näistä :
    https://www.starelec.fi/index.php?cPath=49_101_269

    Kunhan samanlaisesta ehjästä selvität sen vastusarvon.

    Niin, onko tuo muuten jenkkimallin auto, jossa takavalot kaikki punaisia, jarruvalo himmenee vilkuttaessa?
     
    vahvis ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  4. vahvis

    vahvis 1st gear

    Joo, on jenkkimallin auto jossa alkuperäiset takavalot muutettu EU laillisiksi mm. tekemällä peruutusvalot vilkuiksi. (Alkup. Jenkkivalot olisi laillista muuttaa takaisin mutta en ole osannut selvittää miten tehty..)

    Mikä on tuon sementtivastuksen funktio? LED vastuksen ymmärrän mutta en tavallisen polttimon yhteydessä. En tiedä onko joskus ollut ledit.. Ainakin vilkut toimii normaalisti kun otti vastuksen pois välistä kokonaan, eikä tuntunut vaikuttavan vilkun kirkkauteenkaan. Ei ole iso homma mitata ja hakea uus tilalle mutta jos ei se toimintaan mitään vaikuta, niin saattaa jäädä laittamattakin. Jos sillä on tekemistä muidenkin valojen kuin vilkkujen kanssa, ja rajoittaa esim. takavalojen virtaa tms., niin luulisi jonkun tuikun palavan kirkkaampana ja polttimoiden eliniän lyhenevän.
     
    Muokattu: 8.10.2021
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olisko kyse peräkoukun sähköistä ja kuormituksen herjauksesta?
     
    vahvis tykkää tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Toisessa postauksessa sanoit, että vilkuttaa nopeasti ja toisessa sanoit, ettei vaikutusta vilkkuihin?
    Olisko jenkkivilkkujen toimintaan perustuva jarruvalon himmennin vilkkutoiminnoksi?
     
  7. vahvis

    vahvis 1st gear

    Kuulostaa järkevältä tuo selitys vastukselle ainakin ja hyvin mahdollinen.

    Vaikuttaa ja ei vaikuta kuten kirjoitin: Ensimmäisessä viestissä kirjoitin että kun johto katkesi ton vastuksen kohdalta niin alkoi vilkkua nopeammin. Toisessa kirjoituksessa ilmaisin yhdistäneeni maajohdon päät vastus poistettuna, jolloin vilkut toimii taas normaalisti. En havainnut vastuksen puuttumisesta aiheutuvan mitään näkyvää oiretta.

    Alkuperäinen jenkkivalojen peruutusvalo toimii nyt vilkkuna ja tämä oli se johon maajohdon (jossa vastus) katkeaminen vaikutti.

    Vähän aiheen ohi, mutta kun nyt sattuu valojen tutkailu olevan menossa, niin törmäsin sellaiseenkin että Jeepissä vissiin pääsee appcar softalla käsiksi sellaiseenkin asetukseen jota muuttamalla saa jenkkitakavalot muutettua muka EU laillisiksi. (asetuksen nimi on "Combined Rear STOP and TURN lights") En tiedä onko omassa muutokset tehty softalla, johdotuksia muuttamalla vai molemmilla.. Jos pelkällä softalla, niin sitten vastus on ollut alunperin peruutusvaloon liittyvä.
    -> pitää joskus mielenkiinnosta kokeilla tuota asetusta ja katsoa miten valojen toiminta muuttuu. Epäilen että tuskin sillä täysin saa valojen toimintaa muutettua jenkkimallista eurooppaan sopivaksi, sillä muutenhan näissä olisi valomuutokset aina softalla vaihdettu ja ei tarvitsisi ihmetellä johtomuutoksia..

    Tässä linkki jossa tuo asetus löytyy "programming routines" kohdan alta:

    https://appcar-diagfca.com/en/supported-vehicles/jeep/jeep-grand-cherokee/
     
  8. vahvis

    vahvis 1st gear

    Homma on selvinnyt:

    Vastuksen tarkoitus on vain lisätä piiriin vastusta ettei auto luule polttimon palaneen. Ilmeisesti valomuutoksen jälkeen piirin vastus on ollut eri mitä alunperin ja tämä on ollut helpoin tapa.

    Tilasin uuden sementtivastuksen 6.8 ohmia ja 20W joka vastaa vilkkupolttimon vastusta tarpeeksi hyvin. Polttimo on toki 21W mutta oletan vastuksen kestävän, koska vilkku ei pala koskaan kauaa yhtäjaksoisesti (ja 25/30w vastaavia oli vaikea löytää suomesta). Alkuperäisessä on merkinnät kadonneet mutta fyysisesti tasan saman kokoinen ainakin. Mietin ensin myös metallikuorista tehovastusta joita helpommin saatavilla mutta valitsin kumminkin sementtivastuksen joka ei lämpene pinnalta yhtä paljoa isomman koon takia. Sen takia varmaan alunperinkin laitettu sementtinen, kun vastus laitettu muoviosien lähelle.

    Kokeilin myös ohjelmallista valomuutosta Appcarilla, jolla selvityksen jälkeen pitäisi kuin pitäisikin saada ohjelmoitua jenkkiperuutusvaloista vilkut. En saanut ohjelmamuutoksella minkäänlaista vaikutusta, joten jätin ohjelmoinnin "jenkkimoodiin". Joko ohjelmointi ei toimi tai valojen takia tehdyt muutokset johdotuksissa jotenkin sekoittaa hommaa.
     

Kerro tästä muillekin!